„To szokujące. W języku niemieckim brakuje słów na spustoszenie, które się tu dokonało. Rozmiar strat jest nie do wyobrażenia”
Angela Merkel po lipcowych powodziach w Niemczech
„Nie można robić tak, żeby najbiedniejsi ponosili największe koszty”
Mateusz Morawiecki o polityce klimatycznej UE
Koronawirus miał zwolnić emisje i obniżyć poziom degradacji środowiska - tak się wydawało, kiedy w kwietniu 2020 r. oglądaliśmy zwierzęta na ulicach opustoszałych miast. Tymczasem z obliczeń Global Footprint Network wynika, że 29 lipca 2021 był tym dniem w bieżącym roku, kiedy przekroczyliśmy wydajność planety i od paru dni zaciągamy u Ziemi kredyt, którego oczywiście nie spłacimy. W tym roku dzień długu ekologicznego przypada wcześniej niż zwykle – czy to oznacza, że podjęte już ograniczenia nie dają żadnych pozytywnych skutków? Raczej dochodzi już do sprzężeń zwrotnych, chociaż używamy sobie, a jakże, w myśl zasady „sport to zdrowie”. Euro 2020 r., „obleciało” prawie pół świata i jakoś trudno pogodzić to z wizją „zaciskania pasa”, do którego zachęca m.in. UE. Ogłoszony właśnie pakiet praw FIT 55% ma pomóc zredukować emisje gazów ciepalrnianych o 55% do 2030 r. To wszystko dzieje się w fatalnych okolicznościach – Europa doświadczyła w lipcu pogody, jaką znamy z krajów tropikalnych. Najpierw ofiarą tornado padły Czechy, w lipcu powódź dosłownie zrujnowała wsie i miasteczka w Niemczech i Belgii, następnie pożary dokonały spustoszenia na Sardynii. Płonie Syberia i kanadyjska Kolumbia Brytyjska. W Polsce tymczasem rządzący kombinują jak eksploatować węgiel w Turowie do 2044 r.
Na świecie trwa wyścig badań naukowych dotyczących odnawialnej energetyki, magazynów energii, a rynek wodoru rozwija się w szybkim tempie. Jeszcze rok temu większość firm dopiero rozpoczynała analizy wykorzystania tego źródła energii. Dziś przedsiębiorstwa przystępują do opracowywania strategii wodorowych, bacznie obserwując zmieniające się trendy i nowe rozwiązania. Problemy ma z kolei branża samochodowa, która nie może nadgonić, ze względu na kryzys w dystrybucji półprzewodników do produkcji elektroniki samochodowej. Stoją linie produkcyjne wszystkich koncernów motoryzacyjnych w Europie. Czy to oznacza, że będzie mniej samochodów na ulicach? Bynajmniej. Do tego w transporcie emisje cały czas rosną. Czy ograniczenia, jakie w transporcie chce wprowadzić FIT 55% oznaczają problem dla komercyjnych wypraw kosmicznych? To przecież gigantyczne emisje gazów cieplarnianych czy np. pierwiastków cennych dla przemysłu. Spalanie paliwa przez rakiety zachodzi w górnych warstwach atmosfery, co oznacza, że zanieczyszczenia mogą utrzymywać się tam nawet do 3 lat. A może przyznać im darmowe uprawnienia do emisji? Ponieważ dużo emitują, a chcą się rozwijać? Logika pokrętna, ale mniej więcej tym torem idzie Polska domagając się zwiększonej puli darmowych uprawnień do emisji, ponieważ jest krajem bardziej emisyjnym niż np. Francja czy Holandia.
Latem warto przyjrzeć się też, jak w Polsce chroni się lasy. Martwi bowiem entuzjazm, co do spalania biomasy i traktowania tego jako OZE. Władze zapewniają jednak, że spalamy lasy głównie spoza Polski – jakby to klimatowi robiło różnicę. Do polskiej energetyki ma trafiać drewno głównie z autorytarnej Białorusi – to z kolei inny problem. Ministerstwo Klimatu i Środowiska uspokaja: "Do energetyki nie dostarczamy biomasy z lasów polskich, to jest zaledwie 2 tys. ton". Zadowoleni? Lasy cięte są na potęgę, ale chyba nic nie pobije pomysłu „Lex IZERA” –tym bardziej w kontekście narastających problemów branży motoryzacyjnej. W ciągu dwóch lat od wejścia w życie ustawy będzie można dokonać zamiany terenów należących do Lasów Państwowych w Jaworznie i Stalowej Woli, czyli innymi słowy wyciąć las, aby postawić fabrykę „polskich samochodów elektrycznych Izera”. Na koniec jak zwykle dobra wiadomość - Bieszczadzkie drzewostany bukowe w polskiej części Karpat znalazły się na liście Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego UNESCO. Lepiej późno, niż wcale.
|
Odkrywki |
|
Energetyka konwencjonalna |
|
OZE |
|
Klimat |
|
Niska emisja |
Pod prąd, a w nim o martwym punkcie negocjacji z Czechami, problemach nowego, kosztownego bloku węglowego w Turowie oraz protestach antyodkrywkowych w Niemczech i rezydencjach artystycznych w Opolnie-Zdroju.
O planach na restrukturyzację górnictwa i szanse pracy dla pracowników i jakie są relacje między wyłączeniami a wiekiem emerytalnym pracowników
Komitet Transformacji Turowa wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego przygotował strategię transformacji regionu, która została przekazana naszej Radzie Ministrów i uspójniona z założeniami Komisji Europejskiej. Transformacja taka niesie ze sobą nie tylko korzyści społeczne i ekologiczne, ale również ekonomiczne, w tym poprawę warunków życia mieszkańców rejonu oraz polepszenie stosunków międzynarodowych (Czechy i Niemcy) szczególnie w aspekcie ekologicznym i gospodarczym. W wymiarze finansowym transformacja pozwoli zaoszczędzić około 65 mld złotych, które stanowiłyby koszt utrzymywania kombinatu Turów.
Komentarz redakcji:
Autorski projekt Zklastra i ekspertów, z udziałem gmin i powiatu zgorzeleckiego zakładający zastąpienie węglowego Turowa 2 GW mocy mega OZE (wiatr , słońce, woda) o mocy ponad 5 GW. Dobrze, że jest, choć w artykule nie wspomina się, że region i projekty nie skorzystają raczej na pewno ze środków z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji wobec planów wydobycia węgla w Turowie do 2044r.
w Polsce znajduje się 91 udokumentowanych złóż węgla brunatnego na terenie 8 województw(1) - mieszkańcy i samorządowcy często spotykają się z odmową uzgodnienia warunków zabudowy czy rozpoczęcia inwestycji komunalnych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Czy to jest zgodne z literą prawa?
^menu
Raport: Polska ma wciąż większe emisje w energetyce niż inne kraje UE. Udział węgla w produkcji energii elektrycznej wynosi wciąż około 70%
Polska ma niedobór uprawnień emisyjnych – polskie firmy muszą kupić ich więcej niż może sprzedać polski rząd. Podobną sytuację mają także Niemcy, ale tam nie budzi to takich kontrowersji bo to kraj dużo bogatszy od Polski. Im cena uprawnień będzie wyższa, tym bilans gorszy. Polski rząd chce więcej darmowych uprawnień, gdyż jest bardziej emisyjny niż inne kraje. Sprytnie pomyślane?
Przy obecnych cenach uprawnień do emisji CO2, objęcie metanu unijnym system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) kosztowałoby Jastrzębską Spółkę Węglową blisko 2 mld zł rocznie
^menu
Newsletter transformacyjny TEPP, a w nim o rozwoju technologii wodorowych, elektromobilności czy o szansach wynikających z nowego prawa klimatycznego oraz FIT 55%
Senat skierował do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE), zakładający rozszerzenie zakresu działania spółdzielni energetycznych także na obszary miejskie. Projekt poparło 53 senatorów, 43 było przeciwnych, a dwóch wstrzymało się od głosu.
Projekt ustawy przygotowany przez MKiŚ ma jednoznacznie określić, że operator systemu przesyłowego ma prawo do regulacyjnego ograniczania pracy wiatraków i elektrowni PV.
Jaki kształt będzie miała polska energetyka? Na temat wyzwań eksperci m.in. z AGH odpowiadają na trudne pytania.
Dwie pilotażowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych na słupach oświetleniowych zainstalowała w Gdyni spółka Energa Oświetlenie
Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin należący do Zygmunta Solorza niebawem zacznie produkować zielony wodór
^menu
Europejskie prawo klimatyczne określa m.in. prawnie wiążące cele neutralności klimatycznej UE do 2050 roku oraz redukcji emisji o 55 proc. do 2030 roku. Każdy kraj UE ma obowiązek działać w zgodzie z europejskim prawem klimatycznym: podejmować wszelkie działania służące jego realizacji oraz powstrzymać się przed działaniami, które mogłyby utrudnić osiągnięcie jego celu. Istotne jest to, że nowe prawo zobowiązuje każde państwo członkowskie do uwzględnienia unijnego celu neutralności klimatycznej w krajowych działaniach, planach i strategiach
W wielu sądowych procesach klimatycznych, przedstawione przez strony sporu dowody pozostają wyraźnie w tyle za najnowszymi doniesieniami klimatologii, co utrudniało dowiedzenie, że doświadczenia powodów były skutkiem emisji gazów cieplarnianych. Przeanalizowano 73 pozwy w 14 jurysdykcjach.
Wyniki badań pokazują, że Polki i Polacy coraz bardziej obawiają się zmiany klimatu. Badanie, które zostało przeprowadzone jeszcze przed ogłoszeniem „dnia zużycia Ziemi” pokazuje, że obawy zmieniają swój przedmiot – kiedyś był to terroryzm, teraz zmiana klimatu.
Ludzkość korzysta z planety więcej, niż może ona dać. Nasz dług ekologiczny oznacza, że nadmiernie ją eksploatujemy, pozbawiając przyszłe pokolenia cennych zasobów. Obecnie ludzie zużywają co rok tyle zasobów ekologicznych, jakbyśmy żyli na 1,6 Ziemi
Niemiecki koncern Deutsche Bahn mówi wręcz o „zniszczeniach historycznych rozmiarów” i przyznaje, że odbudowa infrastruktury będzie „potężnym wysiłkiem”.
Kilka tygodni przed powodziami DW pisało o relacji ochrony klimatu i rozwoju gospodarki.
Lotnisko w Baranowie a FIT 55%
(źródło: wnp.pl)
Czy spółka CPK czytała już plany Fit 55%? Komisja Europejska przygotowała pakiet przepisów dotyczących klimatu i energii – Fit for 55. Regulacje te dotyczą też branży lotniczej, a w konsekwencji wszystkich pasażerów. Prosty rachunek mówi, że bilety będą droższe. Co zatem z planami CPK? Chyba na razie cisza w tej sprawie.
Cypr, Kuba, Turcja, Kanada, Irlandia Północna i Antarktyda odnotowały największe temperatury w ciągu ostatnich dwóch lat, a nowe badania sugerują, że takich ekstremów będzie coraz więcej. Naukowcy twierdzą, że w wyniku zmian klimatycznych anormalne upały mogą być nawet siedmiokrotnie częstsze.
^menu
Powstanie komercyjnej spalarni (bez większościowego udziału samorządów) spowoduje brak możliwości sprawowania jakiejkolwiek kontroli i nadzoru władz miejskich nad procesem składowania i spalania śmieci
Nowe dane z realizacji Programu Ochrony Powietrza pokazują, że w 2020 roku na terenie województwa wymieniono kotły w 10207 budynkach. Jeszcze w 2019 roku zlikwidowano ponad 15 tys. kotłów. Aż 17 małopolskich gmin nie wymieniło żadnego kotła. Wolno idzie też program Czyste Powietrze. “Tak to my ze smogiem nie wygramy” – komentuje Anna Dworakowska z Polskiego Alarmu Smogowego.
Jak wynika z danych Eurostatu za 2018 rok, Polska znajduje się na 5. miejscu w Europie pod względem liczby samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców. Jednocześnie posiadamy najwięcej starych aut.
^menu
Radosław Gawlik, Hanna Schudy, Witold Miklaszewski
Wydaje: Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA przy współpracy przedstawicieli Ogólnopolskiej Koalicji "Rozwój TAK - Odkrywki NIE".
Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA, ul. Białoskórnicza 26, 50-134 Wrocław
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) 10.2024 |
Kopalnia Turów pochłania dawny kurort uzdrowiskowy Opolno-Zdrój, a (...) |
TURÓW - Wyrok NSA niezgodny z prawem UE (...) |
Trwa wyścig o czyste powietrze – najnowszy ranking (...) |
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) wrzesień (...) |
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko? |
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko? (...) |
prof. Jan Popczyk: Trzy fale elektroprosumeryzmu |
Jean Gadrey: Pogodzić przemysł z przyrodą |
Jak wyłączyć ziemię z obwodu łowieckiego i zakazać (...) |
Bez mokradeł nie zatrzymamy klimatycznej katastrofy |
Zielony Ład dla Polski [rozmowa] |
We Can't Undo This |
Robi się naprawdę gorąco |