Koncern Vattenfall poirytowany prowokacją medialną w wydaniu berlińskiego kolektywu PENG!
Na początku nie było jasne, kto stoi za całą akcją. W międzyczasie okazało się, że chodzi o berliński kolektyw artystów Peng!
Berlin: Koncern energetyczny Vattenfall do 2030 roku ma zamiar przestawić się w 100% na produkcję prądu z odnawialnych źródeł energii. Cel ten ma zostać zrealizowany przede wszystkim na terenie Łużyc gdzie występują złoża węgla brunatnego. Informacje te można przeczytać i słuchać na wielu różnych stronach internetowych oraz kanałach takich jak Twitter czy Youtube. Jednakże nie jest to prawdą: Za przedstawionymi informacjami stoi zakrojona na wielką skalę kampania.
Według doniesień rzecznika Vattenfallu do koncernu zgłosiła się grupa reporterów, która chciała uczestniczyć w zapowiedzianej konferencji prasowej dotyczącej inicjatywy "Responsibility Initiative" (Inicjatywa odpowiedzialności). Okazało się jednak, że nic takiego nie ma miejsca. Twórcy tej „nieprawdziwej” kampanii zaprosili dziennikarzy w imieniu „prawdziwego” szefa „Media-relations” koncernu Vattenfall Niemcy Stefana Müllera na konferencję prasową.
Vattenfall jest poirytowany i rozpatruje kroki prawne w tej sprawie
Na początku nie było jasne, kto stoi za całą akcją. W międzyczasie okazało się, że chodzi o berliński kolektyw artystów Peng! Poinformowała o tym rozgłośnia Rundfunk Berlin-Brandenburg. Kolektyw ma już na swoim koncie podobne działania, między innymi przeciwko koncernowi Shell.
Dzisiaj Vattenfall wypowiedział się w tej sprawie już po raz drugi: „Od kilku dni w Szwecji oraz w Niemczech prowadzona jest w internecie kampania skierowana przeciwko koncernowi Vattenfall. Prezentowane są nieprawdziwe informacje na temat firmy wysyłane z fałszywych kont internetowych”. Vattenfall przygląda się całej sytuacji, kontroluje ją oraz podejmuje działania mające na celu dementowanie fałszywych informacji. W kolejnych „prawdziwych” doniesieniach Vattenfall wyjaśnia: „Autorem informacji nie jest koncern Vattenfall. Są one nieprawdziwe i skierowane przeciwko nam oraz naszym działaniom na terenie Łużyc”. Stąd koncern rozpatrzy możliwe kroki prawne przeciwko osobom odpowiedzialnym za te działania”.
Prowokacja pod adresem Vattenfallu to „dobra robota” – czy ucierpi na tym wiarygodność mediów?
Aktywiści Peng! fałszowali, przykładowo, konta na Tweeterze, strony internetowe, doniesienia prasowe a celem był jak największy odbiór ich przekazu. Osobom niedoświadczonym trudno się zorientować, że informacje te są sfałszowane. „Nieprawdziwe” strony działają tak jakby były „prawdziwe”, np. linki odsyłają do innych podstron koncernu. Poza tym w kampanii wideo opublikowanej na kanale Youtube wypowiedzi „prawdziwego” menadżera Vattenfallu zostały tak pocięte i wmontowane w całe przesłanie, aby jak najbardziej odpowiadały idei „Łużyce 2030” ("Lausitz 2030").
Fałszywa strona internetowa: http://www.vattenfall-responsibility.de/
Komentarz do reakcji koncernu Vattenfall ( niem): http://www.iwr.de/news.php?id=28680
Tłumaczenie: Hanna Schudy