artykuł

Dialogi na dwie nogi. Dynamo ciągle przydatne

10 maja 2013 min
(galeria fotografii)

Krzysztof Kamieniecki dla ChronmyKlimat.pl: Co można robić na lotnisku? Wiele rzeczy. Zasadniczo to się odprawić i spokojnie doczekać wylotu.

No, można jeszcze coś zjeść, kupić ostatni upominek, przejrzeć prasę, a jeśli lecimy służbowo – sprawdzić "dossier" w jakim celu. Można jeszcze spotkać kogoś miłego i ustalić, czy przypadkiem leci się do tej samej miejscowości. Lotnisko Zaventem w Brukseli stwarza nam jeszcze jedną interesującą możliwość, a mianowicie – poczucia się prosumentem.

Przechodziłem koło tego miejsca wiele razy, nie zwracając szczególnej uwagi na siedzące przy kilkumetrowym kontuarze osoby, które rozmawiały przez telefon lub wpatrywały się w swoje tablety. Obrazek na lotnisku typowy. Jednak to, co zaciekawiło mnie, to fakt, że siedzący bujali się lekko zamiast siedzieć spokojnie.

Gdy podszedłem bliżej odkryłem, że lekkie kiwanie wywołane jest puszczeniem w ruch pedałów rowerowych, które jak w rowerowym dynamie zamieniają energię mechaniczną na energię elektryczną. Pomysł stary jak świat, wykorzystywany do oświetlenia drogi podczas jazdy rowerem. Ale zastosowanie go na lotnisku jest ciekawostką. Połączenie możliwości czynnego spędzenia czasu na lotnisku i jednocześnie wykorzystania wytwarzanej energii do zasilania komórek, komputerów, aby "rozmawiać za darmo" warte jest odnotowania.

Lepsze to niż bezczynne wpatrywanie się w tablice oznajmiające czas odlotu, który bywa często przesuwany.

Być może któregoś dnia okaże się, że z lotniska wystartuje samolot napędzany siłą mięśni pasażera. Myśleli o tym wielcy innowatorzy.

Stare, poczciwe dynamo może odnaleźć swe miejsce, powrócić – jak za dawnych lat bywało – do użytku codziennego.

Gdy przechodzę przez Zaventem, jestem otoczony reklamami niskoemisyjności jako przyszłości energetycznej. Chcąc czy nie chcąc, edukują i przyzwyczajają mnie do tej przyszłości wielkie koncerny. Podkreślają one swą nowoczesność, dając być może do zrozumienia, że są innowacyjne i przyszłościowe jak cała infrastruktura lotnicza oraz samoloty, którym zawierzyłem swój los.

Krzysztof Kamieniecki, Instytut na rzecz Ekorozwoju
dla ChronmyKlimat.pl
fot. © Krzysztof Kamieniecki

tytul:  The Energiewende - the Result of a Powerful Mass Movement from Below tytul: SZKOLENIE: Projektowanie budynków nisko- energetycznych i pasywnych z dopłatą z NFOŚiGWtytul: ClientEarth vs Rząd RPtytul: ARP S.A. wspiera budowę fabryki konstrukcji wież wiatrowychtytul: Zielony kłopot energetykitytul: Tomczykiewicz chce zamknąć śląskie kopalnie?tytul: Dziennikarzu: rower to trudny temattytul: Tryśnie ropa?
view_list  inne artykuły z tematu artykuł:
mh

Kajakjamboree

Zgodnie z planem na Kajakjamboree (17 lutego 2018 Gdynia) - jednym z największych w Polsce kajakowym festiwalu - można było obejrzeć wiele znakomitych "kajakowych" filmów oraz spotkać ich twórców.

mh

EkoWalentynki 2018 - zbierzemy 1 milion baterii!

Od wielu lat w ramach "EkoWalentynek" udowadniamy, że podczas święta zakochanych, na to najwspanialsze uczucie zasługuje również Ziemia. Przypominamy, że codzienna troska o otaczający świat jest najlepszym dowodem miłości do naszej planety.

mh

Kajak Jamboree Gdynia 17 02 2018

17 lutego w Gdyni, w klubie Ucho organizowane jest wyjątkowe spotkanie wyjątkowych kajakarzy. Można będzie poznać fascynatów ekstremalnych górskich spływów, morskich ekspedycji, kajakarzy ekologów ... .

mh

Głosowanie na najlepsze ekoakcje rozpoczęte!

Wybierz i zagłosuj na najciekawszy projekt. My oddajemy głos na Recykling Rejsy  - antyśmieciowe wyprawy kajakowe - organizowane przez wrocławskiego ekologa i podróżnika - Dominika Dobrowolskiego.

pokaż więcej touch_app

min artykuł pochodzi z serwisu www.chronmyklimat.pl

link terra
Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.