×
logo
kontakt:
redakcjaeko.org.pl
odkrywki dla klimatu energia prawo rzeki smog ptaki drzewa o nas
logo
 

22 października 2019
Ratujmy Rzeki
 

Rząd PiS kontynuuje budowę przekopu Mierzei Wiślanej

Rząd PiS kontynuuje budowę przekopu Mierzei Wiślanej mimo braku obowiązkowej ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Tuż przed wyborami mieliśmy wzmożenie na wątpliwej ekonomicznie i ekologicznie inwestycji lansowanej przez rząd PiS na budowie drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga. 4 października 2019 roku została podpisana umowa na wykonanie pierwszego etapu, czyli przekopu Mierzei Wiślanej i budowie na niej portu. Urząd Morski zapowiedział pojawienie się tam ciężkiego sprzętu budowlanego (18 października) oraz przekazanie placu budowy inwestorowi. Środowiska protestujących mieszkańców i działaczy organizacji ekologicznych w miejscu nielegalnie wylesionym pod przekop nie doczekały się jednak wizyty przedstawicieli Urzędu Morskiego i wykonawcy.

Trwają dalsze  działania władz: dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni ogłosił przetarg na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu w ramach tej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA, które jest stroną postępowanie, ponownie zwraca uwagę, że:

  1. Inwestycja nie ma ostatecznej decyzji środowiskowej i bez niej nie powinien być prowadzony dalszy proces inwestycyjny. Ostateczna decyzja środowiskowa stanowi podstawę umożliwiająca prawidłowe działanie, zgodnie z polskim prawem ochrony środowiska oraz dyrektywami UE m.in. Siedliskowa i Ptasią.
  2. Obszary Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego stanowią część europejskiej sieci Natura 2000, w związku z tym podlegają ścisłej ochronie prawnej na podstawie przepisów prawa krajowego i prawa UE - wg naszych informacji, przedstawiciele rządu RP udzielili wiosną br. zapewnienia Komisji Europejskiej, że nie podejmą tej inwestycji, bez ostatecznej decyzji środowiskowej.
  3. Rzecznik Komisji Europejskiej w październiku br. stwierdził w Polsat News, że „polskie władze wciąż nie zastosowały się do zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących działań jakie należy podjąć, aby wszystko odbywało się zgodnie z poprawną drogą proceduralną”.
  4. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska odroczyła do 31 grudnia 2019 r. rozstrzygnięcie postępowania odwoławczego ze względu na konieczność m.in. uzupełnienia kluczowego dla sprawy raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Adrian Chochoł, prawnik z Fundacji Frank Bold wspierającej stowarzyszenie EKO-UNIA, stwierdza; „Wydana przez RDOŚ w Olsztynie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach w dalszym ciągu jest nieostateczna. Rozstrzygnięcie postępowania odwoławczego toczącego się przed GDOŚ zostało wydłużone do 31 grudnia 2019 r., ze względu na konieczność uzupełnienia postępowania dowodowego. Ten fakt jednoznacznie potwierdza, że rozstrzygniecie organu w pierwszej instancji zostało wydane w oparciu o niekompletne rozpoznanie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Prowadzone działania są sprzeczne z konstytucyjną zasadą zrównoważonego rozwoju i wskazują na brak  poszanowania kluczowej dla nowoczesnego systemu prawa ochrony środowiska-  instytucji oceny oddziaływania na środowisko, w efekcie powodując całkowite jej zdeprecjonowanie.”

EKO-UNIA przestrzega przedstawicieli Urzędu Morskiego w Gdyni oraz wybranego konsorcjum firm belgijsko-polskich: Besix i NDI, które ma zrealizować budowę. „Działania naruszające prawo ochrony środowiska mogą się skończyć zablokowaniem tej inwestycji oraz stratami ekologicznymi i ekonomicznymi. Osoby, które w oparciu o decyzje polityczne lekceważą prawo mogą w jakimś momencie odpowiedzieć za to przed wymiarem sprawiedliwości” – mówi Paweł Pomian, członek zarządu EKO-UNII.

Koszt inwestycji wzrósł blisko dwukrotnie – mówi się już dziś o 2 mld zł z budżetu państwa. Na sam pierwszy etap zamierza się wydać 922 mln zł, czyli więcej niż do niedawna wyceniono całość budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga (880 mln zł). „Gospodarność przy wydatkowaniu środków publicznych na to przedsięwzięcie powinno podlegać ciągłej ocenie, szczególnie przy tak radykalnym wzroście kosztów w ciągu niecałego roku. Wszystko to jest przecież realizowane z naszych podatków, a inwestycja budzi spore kontrowersje społeczne, ekonomiczne i ekologiczne” – dodaje Pomian.

„Inwestycja ta jest ocenienia przez wybitnych przedstawicieli ekonomiki transportu morskiego, jak prof. Włodzimierz Rydzkowski, jako kompletnie nieopłacalna. To wydawanie naszych niemałych pieniędzy na podstawie decyzji politycznej na inwestycję nieekonomiczną i nieekologiczną” – podkreśla Radosław Gawlik, prezes EKO-UNII, z wykształcenia inżynier ekonomiki transportu.

 

Ratujmy Rzeki

Rząd PiS kontynuuje budowę przekopu Mierzei Wiślanej mimo braku obowiązkowej ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
czytaj całość
W sprawie zasypywania zbiornika na Zakolu A jest tyle nieprawidłowości, że zamek w Puszczy Noteckiej, to jest przy tym mały (...)
czytaj całość
W związku z awarią oczyszczalni ścieków „Czajka” w mediach pojawiły się alarmujące nagłówki informujące o klęsce ekologicznej na Wiśle.
czytaj całość
Stowarzyszenie Ekologiczne „Eko-Przyjezierze” zabiera ważny, merytoryczny głos w dyskusji o klęsce suszy na terenie Wielkopolski.
czytaj całość
Zaproponowano mi, bym do tego pięknego tytułu dodał rozumny, edukacyjny tekst. To się nie da! Byłby to jednak fantastyczny, znakomity tytuł projektu inwestycyjnego składanego do Komisji (...)
czytaj całość
Koalicji Ratujmy Rzeki w sprawie​ „Założeń do Programu Rozwoju Retencjina lata 2021-2027 z perspektywą do roku 2030”
czytaj całość
Kotlina Kłodzka po 22 latach od „powodzi tysiąclecia” wciąż czeka na rzetelny program zmniejszenia ryzyka powodziowego.
czytaj całość
więcej
2019-03-31
„Wszystkie rzeki prowadzą do morza”.
2019-03-20
Z naturą czy przeciw niej – jak zapobiegać suszom i (...)
2019-03-01
Jak wygląda Przekop Mierzei z kapitańskiego mostka?
2019-02-28
Przekop Mierzei: jak za jednym zamachem zaszkodzić Przyrodzie, stracić dużo (...)
2019-02-18
Rząd nie słucha ani Komisji Europejskiej, ani samorządów. Rozpoczęła się (...)
2019-02-18
Skarga EKO-UNII do Komisji Europejskiej na rozpoczęcie Przekopu Mierzei Wiślanej
2019-01-24
Decyzja środowiskowa o przekopie Mierzei Wiślanej do zmiany
2018-12-13
Rzeka Białka niszczona ciężkim sprzętem!
2018-12-13
Protest przeciwko dewastacji rzeki Białki
2018-10-31
Przekarmione rzeki, duszący się Bałtyk
2018-10-16
Co przyniósł nam pierwszy Europejski Szczyt Rzek?
2018-07-18
Miliardy się rozpływają, a powódź nadal groźna
2018-06-22
Przyjazna ludziom i przyrodzie ochrona przeciwpowodziowa obszaru zlewni rzeki Odry (...)
2018-06-12
Krytyczna ocena projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły
2018-04-19
Żegluga łączy czy dzieli?
2018-03-27
Departament Ochrony... Środowiska Banku Światowego
2018-02-03
Zapora na Wiśle w Siarzewie zaskarżona przez obrońców przyrody
2018-01-02
Dewastacja przyrody. Tym razem na Wiśle, Królowej polskich rzek.
2017-12-07
Stanowisko reaktywne KRR na porozumienie ws. budowy stopnia wodnego Siarzewo
2017-12-01
Zrównoważona dewastacja rzek
2017-11-26
Rzeki to nie sztuczne, wyprostowane cieki, to żywe systemy
2017-10-06
Powódź w Elblągu – wrzesień 2017
2017-09-28
Kumiela – przykład negatywnej działalności hydrotechnicznej
2017-09-24
RATUJMY RZEKI
2017-09-04
Kajaki, spotkania, wykłady - Nysa Łużycka 2017
2017-08-07
Ochrona przeciwpowodziowa dorzecza Odry i Wisły, Szczecin 27 lipca 2017 (...)
2017-07-24
Ryby płaczą w polskich rzekach
2017-07-20
Bagna chronią przed milionami dolarów strat spowodowanych powodziami
2017-06-30
Opinia przyrodnika o polskich planach rozwoju żeglugi śródlądowej
2017-06-27
Nowe prawo wodne
2017-06-20
Budowa dróg wodnych sprzeczna z konstytucyjną zasadą zrównoważonego rozwoju
2017-06-15
Rzeki tętniące życiem
2017-06-08
KRR: Ostra krytyka planów kanalizowania polskich rzek
2017-05-25
Komentarz organizacji pozarządowych do projektu ustawy Prawo wodne
2017-05-19
Apel Koalicji Ratujmy Rzeki do Związku Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich
2017-05-18
Rząd zrujnuje rzeki? Są dowody, że nie musi być tak (...)
2017-05-12
Rzeki pogłębimy z Chińczykami, statki zbudujemy sami
2017-05-12
Na niemieckich rzekach i kanałach
2017-05-07
Bank Światowy zwiększa zagrożenie powodziowe na Odrze
2017-04-24
Wodne szaleństwo…
2017-04-04
Dwa krótkie słowa wielkim krokiem w stronę powodzi i dewastowania (...)
2017-03-21
Koalicja Ratujmy Rzeki do posłów i senatorów
2016-12-12
Zapłacz nad rzeką. Polskie rzeki – zagrożone dobro wspólne
Licencja Creative Commons Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Korzystanie z naszego serwisu oznacza akceptację przez Państwa naszej Polityki prywatności.
Zobacz więcej