opp
KRS 0000003647
opp
KRS 0000178876
Ratujmy Rzeki

Przyjazna ludziom i przyrodzie ochrona przeciwpowodziowa obszaru zlewni rzeki Odry - raporty

22 czerwca 2018 min
(galeria fotografii)

Odra jest jedną z ostatnich swobodnie płynących i niemal naturalnych rzek w Europie i ostatnią dużą rzeką środkowoeuropejską, która na 500 km swojego dolnego i środkowego biegu nie jest zabudowana stopniami wodnymi.

Podpisana w dniu 27 kwietnia 2015 polsko-niemiecka umowa o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych  na pograniczu polsko-niemieckim wiąże się z planami realizacji Koncepcji Regulacji Cieku (KRC), która dla Odry granicznej zakłada: z jednej strony zoptymalizowanie warunków przepływu powodziowego, a z drugiej uzyskanie 1,80 metra głębokości wody ze średnim rocznym prawdopodobieństwem przekroczenia na poziomie 80% powyżej i 90% poniżej ujścia Warty.

Z umową i koncepcją KRC ściśle powiązany jest stworzony w 2015 i finansowany ze środków Banku Światowego i UE „Projekt ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły”. Planowane w nim przedsięwzięcia uzasadniane są poprawą warunków ochrony przeciwpowodziowej i przewidują także modernizację szlaku żeglownego na Odrze granicznej, prace regulacyjne na Odrze środkowej od Malczyc do ujścia Nysy Łużyckiej, mające przekształcić swobodnie płynącą rzekę w drogę wodną III klasy, oraz włączenie do użytkowania od lat 70-tych naturalnie rozwijającego się Międzyodrza, będącego strefą centralną transgranicznej sieci obszarów chronionych Doliny Dolnej Odry. Polska Rada Ministrów podjęła nawet uchwałę, w której wyrażone są dążenia do doprowadzenia odrzańskiej drogi wodnej do co najmniej IV klasy żeglowności.

Niemieckie organizacje ochrony środowiska i ochrony przyrody BUND, NABU, DUH, WWF, fundacja „Heinz-Sielmann-Stiftung“ i Towarzystwo Przyjaciół Niemiecko-Polskiego Europejskiego Parku Narodowego Dolina Dolnej Odry pod egidą Niemieckiej Ligii Ochrony Przyrody (DNR) wspólnie z polską Koalicją Ratujmy Rzeki, grupującą liczne polskie organizacje ekologiczne, ekspertów i przedstawicieli społeczeństwa, działają na rzecz stworzenia na Odrze ochrony przeciwpowodziowej przyjaznej środowisku i ludziom w ramach finansowanego przez Niemiecką Federalną Fundację Środowiska projektu. Celem jest zarówno podwyższenie jakości ponadgranicznie pojmowanej ochrony przeciwpowodziowej jak i jej dostosowanie do obowiązujących europejskich przepisów ochrony środowiska naturalnego.
Rozwinięciu dyskusji nt. ochrony przeciwpowodziowej na Odrze z jej merytorycznym zapleczem służyć mają wykonane ekspertyzy:

1) Delineation of key zones for water retention enhancement in the Polish part of the Oder catchment Analysis of potential water retention in land reclamation systems and its possible role in mitigating winter low flows of Oder   - Identyfikacja kluczowych stref dla retencjonowania wody w polskiej części zlewni Odry. Analiza potencjalnej retencji wodnej systemów melioracyjnych i jej możliwego oddziaływania na redukcję niskich przepływów zimowych. [Polskie tłumaczenie dostępne będzie wkrótce]

2) Skuteczność planowanego polderu zalewowego Międzyodrze i koncepcji regulacji cieku na poprawę ochrony przeciwpowodziowej na dolnej Odrze Wirksamkeit des geplanten Flutpolders Międzyodrze und der Stromregelungskonzeption für den Hochwasserschutz der Unteren Oderdzyodrze und der Stromregelungskonzeption für den Hochwasserschutz der Unteren Oder [wersja oryginalna, niemiecka]

 Podsumowanie_raportów_Odra

tytul: Cycling Recycling 2018 - Wisła z prądem!tytul: Koniec z amalgamatem u dzieci, kobiet w ciąży i kobiet karmiącychtytul: Izery posprzątane!tytul: Posłuchaj! Wiosła cień!tytul: Wokół Śniardwtytul: Nagrody V Bałtyckiego Forum Ekologicznego 2018tytul: Pożary wysypisk to objaw systemowej chorobytytul: Dobra zmiana w stomatologii?
view_list  inne artykuły z tematu Ratujmy Rzeki:
mh

„Wszystkie rzeki prowadzą do morza”.

II konferencja KRR:  WSZYSTKIE RZEKI PROWADZĄ DO MORZA.
16-17 kwietnia w Gdańsku sprawdzamy jak faktycznie dbamy o nasze rzeki - zapraszamy!

mh

Jak wygląda Przekop Mierzei z kapitańskiego mostka?


Projekt jest bardzo stary i sięga końca XIX wieku.

mh

Przekop Mierzei: jak za jednym zamachem zaszkodzić Przyrodzie, stracić dużo pieniędzy i nie uzyskać nic w zamian

Przekop przez Mierzeję Wiślaną nie jest pomysłem nowym, podobnie jak koncepcje zasypania Zatoki Puckiej, zabudowy Wisły czy zabetonowania Półwyspu Helskiego.

mh

Skarga EKO-UNII do Komisji Europejskiej na rozpoczęcie Przekopu Mierzei Wiślanej

Skarga dotyczy rozpoczęcia realizacji bez wymaganych zgód środowiskowych inwestycji Przekopu Mierzei Wiślanej i budowy kanału żeglownego przez 3 obszary Natura 2000  ( inwestycja „Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - lokalizacja Nowy Świat”)

mh

pomorskie.eu: Rząd nie słucha ani Komisji Europejskiej, ani samorządów. Rozpoczęła się wycinka lasów na Mierzei Wiślanej

Aleksander Olszak:
W piątek, 15 lutego 2019 r., ciężki sprzęt leśników wjechał na teren budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Pozwolenie na wycinkę drzew, w ogromnym pośpiechu, wydał wojewoda pomorski. Odbywa się ona pomimo postępowania odwoławczego w sprawie środowiskowej decyzji oraz zastrzeżeń Komisji Europejskiej.

mh

Decyzja środowiskowa o przekopie Mierzei Wiślanej do zmiany

RDOŚ w Olsztynie działa pod naciskiem polityków, którzy tworzą fakty medialne?

Wrocław, Warszawa, 15.01.2019 r.
Komunikat prasowy Stowarzyszenia Ekologicznego EKO-UNIA oraz Fundacji Strefa Zieleni

pokaż więcej touch_app
card
n0

2019-05-02
Kochaj sąsiada swego jak...?

O stosunkach polsko-czeskich i ludzkiej solidarności w kontekście węgla brunatnego (...)

2019-04-30
Międzynarodowy protest w sprawie powiększania kopalni PGE Turów i ochrony klimatu

2018-09-13
Łapacze snów w Hambacher Forst

card
n0

2019-04-26
Extinction Rebellion w Londynie

25 kwietnia zakończył się 10-dniowy protest grupy Extinction Rebellion w (...)

2019-04-15
Czy epoka kamienia skończyła się dlatego, że skończył się kamień?

2018-12-22
Tęsknię za śniegiem, za czterema porami roku

link terra
Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.