×
logo
kontakt:
redakcjaeko.org.pl
odkrywki dla klimatu energia prawo rzeki smog ptaki drzewa o nas gry
logo
 

1 marca 2019
Ratujmy Rzeki
 

Jak wygląda Przekop Mierzei z kapitańskiego mostka?


Projekt jest bardzo stary i sięga końca XIX wieku.

Niemcy planowali ten przekop wtedy, kiedy budowali Kanał Kiloński i obecny Kanał Piastowski w Świnoujściu. Z tego projektu jednak zrezygnowali. Dlaczego? Grozi to bowiem poważną katastrofą ekologiczną, jaka jest przerwanie Mierzei Wiślanej i wymieszanie wód Zalewu Wiślanego i Bałtyku. Kiedyś opisywał to szczegółowo nieistniejący już fachowy periodyk pt "Technika i Gospodarka Morska" wydawany przez Instytut Morski. Destrukcję mierzei spowodują te same siły co zagrażają obecnie Półwyspowi Helskiemu. Wzdłuż naszych wybrzeży płynie stały prąd morski w kierunku wschodnim. Jest to wywołano ogólną cyrkulacją powietrza i wód na naszej półkuli, spowodowana kierunkiem ruchu wirowego naszej planety.
Prąd ten od dawna kształtuje naszą linię brzegową. Prąd morski niesie ze sobą rumowisko denne. W ten sposób usypany jest Półwysep Helski i właśnie Mierzeja Wiślana. Dzisiejsze jeziora Jamno, Gardno i Łebsko były kiedyś morskimi  zatokami. Prąd usypywał najpierw półwyspy, które potem stawały się mierzejami, aż wreszcie zatoki stały się jeziorami śródlądowymi. Zatoka Gdańska nie zostanie tak zamknięta, ze względu na ujście potężnej rzeki, Wisły. W jednym miejscu prąd zabiera ląd, w innym buduje. I tak jest od tysięcy lat. Kościół w Trzęsaczu, którego resztki wiszą nad klifem, wybudowano w XV wieku ponad 3 kilometry od brzegu. To ilustruje potęgę sił przyrody. Półwysep Helski jest już zagrożony. Już był przerywany w okolicach Chałup, a jest strukturą u nasady o wiele masywniejszą niż wątła Mierzeja Wiślana.

Po przekopaniu kanału żeglownego należy wybudować 2 falochrony-ostrogi w morze. Jest to konieczne ze względu na permanentne  zasypywanie ewentualnego kanału spowodowane opisanym zjawiskiem, a także dla bezpieczeństwa ruchu statków.. Główka zachodnia falochronu powinna być dalej wsunięta w morze od wschodniej. Falochrony powinny być ponadto wygięte w kierunku wschodnim, tak jak to jest np w Kołobrzegu, Darłowie czy innych małych portach naszego wybrzeża. Na Bałtyku dominują wiatry o kierunku północno zachodnim  i w przypadku ich  sztormowej siły wejście do portu jest lepiej chronione. Prąd morski będzie nanosił rumowisko na zachodni falochron, opływał główki, a zawirowanie wody po wschodniej stronie będzie wypłukiwało mierzeję. Tego procesu nie da się powstrzymać. W „Technice i Gospodarce Morskiej” sprawa była dokładnie analizowana. Niestety nie mogę tych artykułów znaleźć w sieci.

W periodyku tym były liczne opracowania dotyczące ratowania także helskiej blizy przed zniszczeniem. Poddana ona jest tym samym siłom natury Tam głównym winowajcą jest port w Władysławowie i takie same zjawisko jak opisane przeze mnie wyżej.  Było wiele projektów ratowania Helu, łącznie z rurą o wielkiej średnicy pod portem władysławowskim, aby niesione prądem rumowisko mogło swobodnie przepływać pod portem.

Wszystkie projekty uznano za nieskuteczne. Właściwie jedynym wyjściem byłoby rozebranie portu i jego falochronów. Przekop mierzei zniszczy ją w ciągu kilku dziesięcioleci. Utrzymanie mierzei i toru wodnego to gigantyczne koszty, których końca nie widać.  Zanurzenie statków 2.5 metra świadczy o tym że port będzie dostępny dla statków małych.

Port morski musi mieć zaplecze, do którego będą przywożone i z którego będą wywożone towary. Wystarczy popatrzeć na mapę gospodarcza kraju, by zauważyć, że to jest słabo rozwinięty region jeżeli chodzi o zapewnienie portowi podaży ładunków.

Innym problemem jest fakt, że dno Zalewu Wiślanego jest pokryte grubą warstwą mułu. Nawet miejscami kilkumetrową. W mule tym od stuleci, a może i dłużej zachodzą różne procesy, także beztlenowe. Są w nim też niebezpieczne gazy. Naruszenie tego mułu przy pracach pogłębienia toru wodnego może zabić życie biologiczne w zalewie.

Projekt przekopu ma charakter polityczny, a nie ekonomiczny.

Niekompetentna władza chce „utrzeć nosa Ruskim” nie oglądając się na skutki, o którym ma mgliste pojęcie. Tyle że efekty te mogą przyjść, kiedy decydenci już nie będą żyli.

Tu nie chodzi o wycięcie paru tysięcy drzew i obszary lęgowe dla ptactwa. To grozi prawdziwą katastrofą ekologiczną.
Niestety nie słyszałem nigdzie, aby ktoś takie pytania jak moje, publiczne zadał.

Robert Zahorski
Kapitan żeglugi wielkiej

Ratujmy Rzeki

Dalsza regulacja rzeki granicznej jest nieodpowiedzialna z punktu widzenia polityki środowiskowej i praworządności
czytaj całość
Organizacje ekologiczne spotkały się z komisarzem UE i wręczyły ponad 110 tys. podpisów
czytaj całość
Komunikat prasowy Koalicji Ratujmy Rzeki oraz Sióstr Rzeki Warszawa, KPRM  1.02.2024
czytaj całość
W pierwszy pełny dzień pracy nowego rządu przedstawiciele Koalicji Ratujmy Rzeki i Międzynarodowej Koalicji Czas na Odrę przyszli rano nad (...)
czytaj całość
29 czerwca 2023 roku w siedzibie Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego odbył się Okrągły stół odrzański.
czytaj całość
Informacja prasowa Stowarzyszenia Ekologicznego EKO-UNIA
czytaj całość
więcej
2023-06-16
Stop bezprawiu nad Odrą!
2023-03-22
Jak uniknąć powtórki katastrofy ekologicznej na Odrze?
2023-03-19
Powstrzymajmy nową katastrofę w Odrze!
2023-03-13
Czy Wody Polskie stoją ponad prawem?
2022-08-09
Wspierajmy Ukrainę, nie białoruski reżim
2021-04-08
Spotkanie eksperckie on-line „Woda w mieście – jak ją zagospodarować
2021-03-22
Organizacje pozarządowe, naukowcy i politycy domagają się wstrzymania planów regulacji (...)
2021-03-17
Potrzebne moratorium na grodzenie i regulacje rzek przy realizacji wszelkich (...)
2021-03-16
Socrealistyczne monstrum znów zagraża Wiśle
2021-03-15
STOP dla regulacji i niszczenia Odry
2021-02-15
Zielona odbudowa dla rzek i dzikiej przyrody
2020-08-17
Nieznana i zaskakująca Odra i Szprewa
2020-07-27
Katastrofa w Baryczy. Akcja ratunkowa wciąż trwa
2020-07-25
Jaka powódź? Jesteśmy uratowani, a raczej ugotowani! Przekop Klucz-Ustowo cz. (...)
2020-07-22
Powódź - Apel Koalicji Ratujmy Rzeki
2020-05-29
3 razy W: Woda, Wiedza i Władza
2020-05-27
List KRR do kandydatów na Prezydenta RP.
2020-04-22
Odra Graniczna do zabetonowania
2020-04-06
Chrońmy rzeki, inwestujmy w kolej
2019-10-22
Rząd PiS kontynuuje budowę przekopu Mierzei Wiślanej
2019-09-29
Zakole A i inne, czyli zasypywanie zbiorników wodnych odpadami górniczymi
2019-09-26
Miejsce katastrofy na "Cz" - czyli zrzut nieoczyszczonych ścieków komunalnych (...)
2019-09-02
Awaria w oczyszczalni ścieków – katastrofa ekologiczna czy błąd systemu? (...)
2019-08-20
Pismo do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie suszy (...)
2019-07-11
Piotr Topiński: Przywracanie rzekom wolności
2019-06-25
Hydrotechniczne trupy inwestycyjne zamiast odpowiedzina katastrofę klimatyczną
2019-05-21
Hydrotechniczne rozwiązania to najczęściej iluzja bezpieczeństwa powodziowego
2019-03-31
„Wszystkie rzeki prowadzą do morza”.
2019-03-20
Z naturą czy przeciw niej – jak zapobiegać suszom i (...)
2019-03-01
Jak wygląda Przekop Mierzei z kapitańskiego mostka?
2019-02-28
Przekop Mierzei: jak za jednym zamachem zaszkodzić Przyrodzie, stracić dużo (...)
2019-02-18
Rząd nie słucha ani Komisji Europejskiej, ani samorządów. Rozpoczęła się (...)
2019-02-18
Skarga EKO-UNII do Komisji Europejskiej na rozpoczęcie Przekopu Mierzei Wiślanej
2019-01-24
Decyzja środowiskowa o przekopie Mierzei Wiślanej do zmiany
2018-12-13
Rzeka Białka niszczona ciężkim sprzętem!
2018-12-13
Protest przeciwko dewastacji rzeki Białki
2018-10-31
Przekarmione rzeki, duszący się Bałtyk
2018-10-16
Co przyniósł nam pierwszy Europejski Szczyt Rzek?
2018-07-18
Miliardy się rozpływają, a powódź nadal groźna
2018-06-22
Przyjazna ludziom i przyrodzie ochrona przeciwpowodziowa obszaru zlewni rzeki Odry (...)
2018-06-12
Krytyczna ocena projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły
2018-04-19
Żegluga łączy czy dzieli?
2018-03-27
Departament Ochrony... Środowiska Banku Światowego
2018-02-03
Zapora na Wiśle w Siarzewie zaskarżona przez obrońców przyrody
2018-01-02
Dewastacja przyrody. Tym razem na Wiśle, Królowej polskich rzek.
2017-12-07
Stanowisko reaktywne KRR na porozumienie ws. budowy stopnia wodnego Siarzewo
2017-12-01
Zrównoważona dewastacja rzek
2017-11-26
Rzeki to nie sztuczne, wyprostowane cieki, to żywe systemy
2017-10-06
Powódź w Elblągu – wrzesień 2017
2017-09-28
Kumiela – przykład negatywnej działalności hydrotechnicznej
2017-09-24
RATUJMY RZEKI
2017-09-04
Kajaki, spotkania, wykłady - Nysa Łużycka 2017
2017-08-07
Ochrona przeciwpowodziowa dorzecza Odry i Wisły, Szczecin 27 lipca 2017 (...)
2017-07-24
Ryby płaczą w polskich rzekach
2017-07-20
Bagna chronią przed milionami dolarów strat spowodowanych powodziami
2017-06-30
Opinia przyrodnika o polskich planach rozwoju żeglugi śródlądowej
2017-06-27
Nowe prawo wodne
2017-06-20
Budowa dróg wodnych sprzeczna z konstytucyjną zasadą zrównoważonego rozwoju
2017-06-15
Rzeki tętniące życiem
2017-06-08
KRR: Ostra krytyka planów kanalizowania polskich rzek
2017-05-25
Komentarz organizacji pozarządowych do projektu ustawy Prawo wodne
2017-05-19
Apel Koalicji Ratujmy Rzeki do Związku Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich
2017-05-18
Rząd zrujnuje rzeki? Są dowody, że nie musi być tak (...)
2017-05-12
Rzeki pogłębimy z Chińczykami, statki zbudujemy sami
2017-05-12
Na niemieckich rzekach i kanałach
2017-05-07
Bank Światowy zwiększa zagrożenie powodziowe na Odrze
2017-04-24
Wodne szaleństwo…
2017-04-04
Dwa krótkie słowa wielkim krokiem w stronę powodzi i dewastowania (...)
2017-03-21
Koalicja Ratujmy Rzeki do posłów i senatorów
2016-12-12
Zapłacz nad rzeką. Polskie rzeki – zagrożone dobro wspólne
Licencja Creative Commons Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Korzystanie z naszego serwisu oznacza akceptację przez Państwa naszej Polityki prywatności.
Zobacz więcej