Wszyscy chcemy chronić nasze dzieci przed smogiem. Zakup oczyszczaczy do szkół z budżetu Lublina to sukces radnych i rodziców, czy porażka?
Właśnie się dowiedziałem, że jedna z radnych Lublina zawalczyła o zakup z budżetu gminu oczyszczaczy powietrza dla szkół. W Lublinie i wielu innych miejscach w sezonie grzewczym powietrzem rządzi smog.
Wzrost zainteresowania tematem smogu w ostatnich latach wywołał falę sprzedaży oczyszczaczy powietrza. Gminy instalują takie urządzenia w placówkach edukacyjnych, w salach przedszkolnych i szkolnych. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie problemu i nie powinno się go promować, gdy istnieją dużo skuteczniejsze rozwiązania.
Chodzi o wentylację nawiewno - wywiewna, czyli oczyszczanie powietrza z odzyskiem ciepła (tzw. rekuperacja) lub - znacznie tańszy - nawiewnik z filtracją powietrza.
Dedykuję ten materiał właśnie władzom samorządowym i rodzicom. Może są dziś już zdecydowanie lepsze rozwiązania poprawy zdrowia i jakości pracy dzieci w szkołach i przedszkolach.
Aby zrozumieć mechanizm wpływu na zdrowie dzieci smogu oraz możliwości przeciwdziałania. Słuchajcie w podkastach dostępnej audycji w TOK FM z 09.12.17 z dr Dąbrowieckim, wybitnym alergologiem:
https://audycje.tokfm.pl/podcast/69573,Jak-uchronic-najmlodszych-przed-smogiem
Oczyszczacze (wg badań, omawianych niżej) obniżają stężenie pyłów w salach o 20-30 %, czasem więcej, ale powodują dyskomfort związany z wysokim stężeniem dwutlenku węgla (CO2) - ospałość, zmęczenie dzieci. Dlaczego?
Oczyszczacze w warunkach smogu przefiltrowują zanieczyszczone powietrze w sali i są skuteczniejsze, gdy nie ma dopływu powietrza z zewnątrz. Mniej wentyluje się pomieszczenia (na zewnątrz jest przecież smog) a tymczasem niezbędna jest 3-4 krotnie większa wymiana powietrza w klasie, aby dzieci mogły się efektywnie uczyć. Oczyszczacze mieszają to powietrze zawarte w sali przedszkolnej czy klasie lekcyjnej, ale im szczelniejsza ta sala, tym efekt oczyszczania jest lepszy.
Oczyszczacze w salach w przedszkolach i szkołach to nie najlepszy pomysł
Audycja w Radiu Kraków z 13.04.18 r
http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/tarnow/oczyszczacze-powietrza-w-przedszkolach-nie-do-konca-sie-sprawdzily/
„Podczas gdy Kraków wciąż zastanawia się nad zasadnością kupna oczyszczaczy do żłobków i przedszkoli, Tarnów już to zrobił. Najpierw kupił 24 urządzenia dla przedszkoli, a teraz dokupuje 6 dla żłobków - po jednym dla każdej placówki. Jak dowiedziało się Radio Kraków, ze wstępnych wyników badań studentki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie wynika, że stężenie pyłów podczas ostatniego ataku zimy na początku marca w salach, które miały oczyszczacze, było niższe od 20 do 30 procent. Pojawił się jednak problem z dwutlenkiem węgla.”
Fragment rozmowy z prof. Kozłowskim: "Jak jest mało pyłów, używanie tych oczyszczaczy nie ma sensu. (…) Zwrócenie uwagi na dwutlenek węgla jest niesłychanie istotne
Co robić, żeby smog nie truł dzieci w szkole?
W audycji TOK FM u Ewy Podolskiej z 5 maja 2018 (dr Ludomir Duda, Radek Gawlik, Jacek Bożek) omawiane jest znacznie lepsze, choć droższe, rozwiązanie. Chodzi o wyposażenie szkół i przedszkoli w oczyszczanie powietrza z rekuperatorem - wentylacją i odzyskiem ciepła. Wg Dr Ludomira Dudy, rekuperator nie tylko zapewnia komfort redukcji pyłów i gwarancji regulowanego, właściwego poziomu CO2, ale również obniża energochłonność i koszty utrzymania sali budynku, bez żadnych dodatkowych inwestycji, poza uszczelnieniem okien - o ok 25 %.
Kolejne, i tak niezbędne dziś inwestycje w całej szkole (ocieplenie ścian, stropu, wymian okien) mogą obniżać energochłonność z wykorzystaniem oczyszczaczy z rekuperacją i odzyskiem ciepłą w całym budynku nawet powyżej 90 %, prowadząc do szybkiego zwrotu nakładów inwestycyjnych.
https://audycje.tokfm.pl/podcast/Co-robic-zeby-smog-nie-trul-dzieci-w-szkole/62008
Jak oczyszczać powietrze w pomieszczeniu ?
W audycji TOK FM u Ewy Podolskiej z 9 grudnia 2017 dr Ludomir Duda podaje rozwiązania, a dr hab. Artur Badyda chciałby te rozwiązania przebadać. Dr Duda przedstawia konkretny przykład - inwestycję
w szkole w Końskich.
https://audycje.tokfm.pl/podcast/Jak-oczyszczac-powietrze-w-pomieszczeniu/56918
Głęboka termomodernizacja ZSP Nr 1 w Końskich „Mechanik”
Szkoła wybudowana w roku 1974 cechowała się wysokim zużyciem energii i niewystarczającą wentylacją. Skutkiem czego budżet szkoły obciążały wysokie rachunki za energię a wysiłek edukacyjny nauczycieli i uczniów był w znacznym stopniu marnowany przez wysokie stężenie CO2 będące skutkiem niewydolnego systemu wentylacji grawitacyjnej.
Głęboka termomodernizacja polega na zmniejszeniu strat ciepła przez nieprzezroczyste przegrody budowlane i okna, zmniejszenia strat ciepła na podgrzanie powietrza wentylacyjnego i podniesienie sprawności systemów instalacyjnych i oświetlenia wbudowanego.
Optymalizacja takiej inwestycji jest przedmiotem procedury nazywanej Audytem Energetycznym.
Od jakości Audytu zależy nie tylko czas zwrotu poniesionych na termomodernizacje inwestycji, ale przede wszystkim docelowy standard energetyczny obiektu. Standard ten będzie na wiele dziesięcioleci określał przyszłe koszy eksploatacji budynku.
Audyt Energetyczny wykonał dr Ludomir Duda Audytor Energetyczny nr 0001 listy rekomendowanych Audytorów Krajowej Agencji Poszanowania Energii. Audyt ten umożliwił zakwalifikowanie inwestycji do finansowania przez Fundusz Norweski Narodowego Funduszu Poszanowania Energii i Gospodarki Wodnej, który sfinansował 85% kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych.
*ppm (par per milion) miara stężenia mówiąca, ile miligramów danej substancji zawiera kilogram gazu lub cieczy
Autor Ludomir Duda
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) 10.2024 |
Kopalnia Turów pochłania dawny kurort uzdrowiskowy Opolno-Zdrój, a (...) |
TURÓW - Wyrok NSA niezgodny z prawem UE (...) |
Trwa wyścig o czyste powietrze – najnowszy ranking (...) |
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) wrzesień (...) |
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko? |
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko? (...) |
prof. Jan Popczyk: Trzy fale elektroprosumeryzmu |
Jean Gadrey: Pogodzić przemysł z przyrodą |
Jak wyłączyć ziemię z obwodu łowieckiego i zakazać (...) |
Bez mokradeł nie zatrzymamy klimatycznej katastrofy |
Zielony Ład dla Polski [rozmowa] |
We Can't Undo This |
Robi się naprawdę gorąco |