Aktualny stan prac nad programem wieloletnim Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
MIiR wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczął przygotowania do opracowania Projektu nowego programu
MIiR wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczął przygotowania do opracowania Projektu nowego programu z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez KE (dotyczących wpływu Programu na obszary Natura 2000) i wiedzy na temat zasadności realizacji tej inwestycji, którą zgromadzono w latach 2007-2013. Powstałe opracowania (m.in. Studium Wykonalności, 3-letnie badania przyrodnicze, Prognoza Oddziaływania na Środowisko), wskazują, że pomimo zwiększenia nakładów finansowych na realizację Programu do 878 mln zł (w przypadku realizacji wariantu Nowy Świat) w perspektywie wieloletniej suma oszczędności (w obszarze transportu, środowiska, jak też wynikające z prognozowanego zwiększenia zatrudnienia) przeważy nad kosztami.
Poprzedni Program wygasł z dniem 31 grudnia 2013 r., gdyż założone w nim działania przedinwestycyjne zaplanowane były na okres jednego roku. W świetle uwarunkowań prawnych i środowiskowych, a także z uwagi na brak niezbędnych analiz ekonomicznych i środowiskowych przed uchwaleniem Programu, był to harmonogram nierealny.
Projekt nowego programu zawiera uaktualniony harmonogram realizacji inwestycji i wskazuje, że finansowana ona będzie ze środków budżetu państwa w latach 2015-2022. 2 lipca 2014 r., Zespół ds. Programowania Prac Rządu podjął decyzję o włączeniu Projektu do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Urząd Morski w Gdyni wykonał poprawki do Projektu, następnie zostanie opracowana nowa Prognoza Oddziaływania na Środowisko dla Projektu. Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych oraz będzie wymagana opinia Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) w zakresie wpływu Programu na obszary Natura 2000.
W dalszej kolejności Projekt będzie podlegał akceptacji Komisji Europejskiej. W przypadku pozytywnej opinii decyzja co do realizacji Programu będzie należała do Rady Ministrów.
Sytuacja żeglugowa na Zalewie Wiślanym:
Doszło do znacznego wzrostu (w relacji do poprzednich lat) wymiany towarowej między portem w Elblągu a Obwodem Kaliningradzkim (żegluga po Zalewie Wiślanym, bez przekraczania Cieśniny Piławskiej). W przypadku żeglugi pasażerskiej jednym z utrudnień może być fakt, że mały ruch graniczny nie obejmuje portu w Elblągu. Przez Cieśninę Piławską regularnie kursuje jeden statek towarowy (Elbląg – Hamburg). Przepływają przez nią również jachty rekreacyjne.
Umowa z 2009 r., która reguluje żeglugę po Zalewie Wiślanym, obowiązuje do 28 listopada 2014 r. Podlega ona automatycznemu przedłużeniu o 5 lat, w przypadku, gdy żadna ze stron nie wypowie jej w terminie 6 miesięcy do końca okresu jej obowiązywania, tj. do 28 maja 2014 r.
Trwają rozmowy polsko-rosyjskie na temat prawnego uregulowania kwestii tranzytowego przechodzenia statków pod polską banderą przez rosyjską część Zalewu Wiślanego/Kaliningradzkiego.
MIiR
komentarz redakcji:
Kolejna gigantomania. To komunikat jak Biura Politycznego PZPR z czasów Edwarada Gierka. O tej inwestycji można opowiedzieć tylko ilustrujac kawałem z tamtych lat: To tu Towarzysze- powiedział I sekretarz- postawimy wielki most.
Ależ Towarzyszu I Sekretarzu- tu nie ma rzeki
?
E...,rzekę też postawimy.
R. Gawlik