×
logo
kontakt:
redakcjaeko.org.pl
odkrywki dla klimatu energia prawo rzeki smog ptaki drzewa o nas gry
logo
 

16 sierpnia 2014
Przyroda
 

Przekop Mierzei Wiślanej: Za sześć lat rozpocznie się budowa kanału?

Są szanse ze za 6 lat rozpocznie się budowa przekopu Mierzei Wiślanej, choć jeszcze w ubiegłym roku premier Donald Tusk odrzucał (taką) możliwość.

Są szanse ze za 6 lat rozpocznie się budowa przekopu Mierzei Wiślanej, choć jeszcze w ubiegłym roku premier Donald Tusk odrzucał możliwość utworzenia kanału łączącego wody zalewu z Zatoką Gdańską. Teraz rząd radykalnie zmienia zdanie, a Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wciąga projekt na listę prac legislacyjnych rządu. Za woltą rządu w sprawie losów Zalewu Wiślanego stać ma... zaostrzenie konfliktu na wschodzie Ukrainy. - Musimy reagować na sytuację geopolityczną. Kryzys ukraiński pokazał jasno, że musimy w większym stopniu liczyć na siebie i uniezależnić się od największego sąsiada - mówi Stanisław Lamczyk, poseł PO i członek sejmowej Komisji Infrastruktury. Za to opozycja w nagłej zmianie zdania upatruje rozpoczęcia kampanii wyborczej przez polityków rządzącej Platformy Obywatelskiej.

- Rząd Donalda Tuska, kierując się słupkami popularności, nie raz już zmieniał zdanie o 180 stopni. To dotyczy różnych kwestii. Tak pewnie będzie i w tym temacie. Słowa Donalda Tuska przestały mieć dla mnie jakieś specjalne znaczenie. Podobnie jak krytyka wygłaszana względem przekopu - mówi Andrzej Jaworski, poseł PiS. Tymczasem rząd przystąpił już do opracowania projektu uchwały dotyczącej przekopania mierzei. Budowa ma kosztować około 880 mln zł. Wstępnie przyjmuje się, że rozpoczęcie prac nastąpi w latach 2020-2022. Ma powstać także nowy projekt wieloletniego programu budowy kanału (stary program wygasł w 2013 r.). Te dokumenty określą czas inwestycji i zapewnią finansowanie. Za to 28 sierpnia miejsce wyznaczone pod budowę kanału, okolice osady Przebrno (tzw. Nowy Świat) na Mierzei Wiślanej, odwiedzić ma Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju. Na kluczowe decyzje dotyczące rozpoczęcia inwestycji mogą mieć wpływ spodziewane utrudnienia w żegludze na Zalewie Wiślanym. Te pojawiają się niemal zawsze, kiedy polsko-rosyjskie stosunki się ochładzają (tak jest obecnie z uwagi na kryzys ukraiński). Rosjanie mają na swoim terytorium Cieśninę Pilawską, jedyne wejście z Morza Bałtyckiego na podzielony między dwa państwa akwen. Żeglugę zamknęli dla polskich jednostek m.in. w 2004 r., po wejściu Polski do Unii Europejskiej (obecnie, od 2009 r. umożliwiają jedynie rejsy bander polskich i rosyjskich). - Musimy uniezależnić naszą część zalewu od woli Rosjan - mówią nam działacze PO.

- Proszę zauważyć, że temat przekopu pojawia się przed każdymi wyborami - mówi jednak Adam Ostrowski, burmistrz Krynicy Morskiej, miasta na Mierzei Wiślanej, które w planach kanału staje się wyspą. - To jakby karta przetargowa. Rząd nie powinien się tym zajmować. To projekt bez jakichkolwiek perspektyw ekonomicznych, w dodatku groźny dla środowiska i mieszkańców Mierzei Wiślanej. Koszty rosną z roku na rok.

Za 880 mln zł można zrobić wiele pożytecznych rzeczy dla regionu. - Ja się cieszę, bo to sukces regionu - mówi Jerzy Wcisła z elbląskiej PO, od lat promujący ideę przekopu Mierzei. - Najważniejsze, że jest wola polityczna rządu. Prace formalne są bardzo zaawansowane. Wiemy już, jak ma wyglądać przekop, gdzie ma powstać, wiemy, że nie zagraża środowisku itp. Potrzebujemy już tylko projektu budowlanego i decyzji środowiskowej, a następnie zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w obszarze chronionym Natura 2000. By zakończyć tę część, potrzebujemy około sześciu lat. Przekop ma przyczynić się m.in. do rozwoju portu w Elblągu. Po inwestycji liczba przeładowanych towarów ma wzrosnąć do 3,5 mln ton rocznie, z obecnych 400 tys. Na polską część Zalewu Wiślanego wpływać będą mogły jednostki pod każdą banderą. Kanał ma także pomóc turystyce jachtowej na Zalewie Wiślanym

autor: Tomasz Chudzyński, Łukasz Kłos

źródłó: http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3532517,przekop-mierzei-wislanej-za-szesc-lat-rozpocznie-sie-budowa-kanalu,2,id,t,sa.html

komentarz redakcji:

min

Ile tu bedzie marnotrawstwa energii i grzania atmosfery !? Uff...Kiedy ten rząd zajmie sie potrzebami ludzi, a nie gigantomańskimi, demolującymi przyrodę projektami z epoki PRL ?

R. Gawlik

Przyroda

W imieniu niżej podpisanych organizacji i ruchów społecznych zwracamy się do kierownictwa Lasów Państwowych oraz resortu środowiska z żądaniem zatrzymania (...)
czytaj całość
Serdecznie zapraszamy wszystkich mieszkańców, dla których drzewa są drogie (w tym radnych osiedlowych, lokalnych aktywistów i działaczy, liderów projektów do (...)
czytaj całość
Sejm rozpoczął prace nad rządowym projektem zmian w ustawie o lasach oraz ustawie o ochronie przyrody.
czytaj całość
 oficjalnie złożona do ministrów i drogowców Kilkanaście organizacji społecznych z całej Polski złożyło dziś oficjalną petycję[1] o wstrzymanie trwających aktualnie prac (...)
czytaj całość
 Polskie Towarzystwo Ekologiczne (PTEKol) powołano podczas zjazdu na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Ma ono na celu rozwijanie i propagowanie ekologii (...)
czytaj całość
Dla biosfery i ku pamięci Dzieci Wojny … 11 milionów hektarów lasów w Afryce mają łącznie sadzić wolontariusze z całego świata, (...)
czytaj całość
Dobiegła końca kolejna edycja końskiego jarmarku Wstępy organizowana w Skaryszewie (k. Radomia). Dwudniowa impreza zgromadziła 295 koni różnych ras, 220 (...)
czytaj całość
+ więcej z Przyroda
Licencja Creative Commons Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Korzystanie z naszego serwisu oznacza akceptację przez Państwa naszej Polityki prywatności.
Zobacz więcej