Transport

Normy CO2 dla ciężarówek ustalone

19 lutego 2019 min
(galeria fotografii)

Producenci europejskich samochodów ciężarowych będą musieli zmniejszyć emisję CO2 sprzedawanych pojazdów niemal o jedną trzecią do roku 2030. To najważniejszy rezultat zakończonego dzisiaj etapu negocjacji dotyczących pierwszych w historii Unii norm emisji CO2 pojazdów ciężarowych.

Celem nowych przepisów jest wsparcie działań na rzecz klimatu i ochrony środowiska. Dlatego wyznaczono wysokość udziału w sprzedaży ciężarówek zero i niskoemisyjnych oraz cel redukcji emisji. Regulacje zostaną poddane przeglądowi w 2022 roku i będą wymagały korekty, by wypełnić ustalenia porozumienia paryskiego – oceniają organizacje pozarządowe skupione w federacji „Transport & Environment” (T&E).

Ciężarówki na drodze do mniejszych emisji

Od 2025 roku nowe samochody ciężarowe będą musiały emitować o 15% mniej CO2 w porównaniu do emisji z roku 2019. Mniejsze emisje, to również mniejsze wydatki na paliwo. To ponad 20 000 euro oszczędności dla jednego pojazdu w ciągu pierwszych pięciu lat.[1] Od 2030 roku  nowe ciężarówki muszą emitować o 30% mniej CO2, co zapewni zmniejszenie wydatków na paliwo o niemal 60 000 euro w czasie pięciu lat. Cel redukcji emisji wyznaczony na rok 2030 zostanie poddany przeglądowi w 2022 roku.

Stef Cornelis, specjalista ds emisji z transportu ciężkiego w T&E: "Nowe normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych to doskonała wiadomość dla firm i środowiska. Po 20 latach niewielkich postępów w zakresie oszczędności paliwa, producenci samochodów ciężarowych muszą teraz zacząć oferować dostępne cenowo, niskoemisyjne samochody ciężarowe, umożliwiające znaczące oszczędności paliwa dla euroopejskiego przemysłu transportowego. Ale to dopiero początek - standardy muszą zostać wzmocnione w trakcie przeglądu regulacji w 2022 r."

„Superkredyty” - kreatywna księgowość?

Do 2025 r. producenci samochodów ciężarowych będą mogli korzystać z mechanizmu „superkredytów”, w którym sprzedaż bezemisyjnych ciężarówek będzie wliczona wielokrotnie w rozliczaniu redukcji emisji CO2.

„Pomimo ogólnie pozytywnego wydźwięku, regulacje budzą pewne zastrzeżenia. Szczególnie dotyczy to mechanizmu tak zwanych „superkredytów”, który teoretycznie ma promować pojazdy zeroemisyjne, a w praktyce doprowadzi do zmniejszenia realnej sprzedaży ze względu na ich wielokrotne naliczanie do redukcji emisji.” – podkreśla Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich.

Wskutek presji Parlamentu europejskiego odejście od supekredytów nastąpi w 2025 roku, na rzecz niewiążącego celu sprzedaży. Producenci, którzy przekroczą 2% próg sprzedaży nowych pojazdów elektrycznych i wodorowych, zostaną nagrodzeni mniej wymagającym celem redukcji emisji CO2. Regulacja ta pozwala również na zwiększenie ciężaru zeroemisyjnych ciężarówek o 2/dwie tony. Obecnie ciężarówki z silnikami diesla odpowiadają za prawie 20% zanieczyszczeń powietrza w miastach takich jak Berlin i Londyn.[2]

Dobry klimat dla klimatu

Samochody ciężarowe w Europie mają 5% udziału w ruchu drogowym, a odpowiadają za 22% emisji z transportu drogowego. Duże firmy, w tym IKEA, Unilever, Carrefour i Nestlé, a także przedsiębiorstwa logistyczne oraz przewoźnicy, apelowały o wyznaczenie norm dla emisji CO2 i obowiązku sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych, co pomogłoby im w realizacji celów związanych z ochroną klimatu i zmniejszeniem zużycia paliwa.

Regulacje wymagają jeszcze formalnego zatwierdzenia przez ministrów krajów członkowskich i europarlamentarzystów na sesji plenarnej.

Przypisy:

  1. europejscy przewoźnicy obecnie wydają na paliwo średnio 32 000 euro rocznie na jeden samochód ciężarowy. Oszczędności na lata 2025 i 2030 przedstawiono w ocenie skutków regulacji przeprowadzonej przez Komisję, tabela 15.
    https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:0c10fd76-59db-11e8-ab41-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_2&format=PDF
  2. European Commission Impact Assessment, str. 7.
    https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:0c10fd76-59db-11e8-ab41-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF

Instytut Spraw Obywatelskich jest członkiem koalicji Transport & Environment.

Na podstawie informacji T&E.

Kontakt:

Stef Cornelis
Cleaner trucks officer
Transport & Environment

Piotr Skubisz
Dział transportu i analiz
Instytut Spraw Obywatelskich

tytul: Eko-Inspiracja 2018. Plebiscyt.tytul: Orły przednie w Tatrachtytul: Rekuperacja zamiast oczyszczaczy!tytul: Alarm smogowy w miastachtytul: Spotkania z cyklu *Recykling Rejs 2019*tytul: Skarga EKO-UNII do Komisji Europejskiej na rozpoczęcie Przekopu Mierzei Wiślanejtytul: Prosimy,  zagłosuj na EkoWalentynki!tytul: EkoWalentynki 2019
view_list  inne artykuły z tematu Transport:
mh

Bo kolej może się opłacać

Jeśli zależy nam na wyjściu z „kolejowego dołka” to musimy porzucić naiwną filozofię, że likwidacja kolejnych połączeń stanowi narzędzie biznesowej optymalizacji. Kluczem jest efekt skali podobnie jak w przypadku gęstej sieci sklepów Żabka czy Biedronka. A wizja pozytywna? Likwidacja PKP Intercity, likwidacja Przewozów Regionalnych. Jeden państwowy organizator rynku kolejowego, wyznaczający ogólnokrajowy rozkład jazdy czy częstotliwość połączeń, zlecający ich realizację rywalizującym ze sobą podmiotom prywatnym i samorządowym. Rozmawiamy z Karolem Trammerem, redaktorem naczelnym kolejowego dwumiesięcznika Z biegiem szyn.

mh

Rower ma 200 lat

Wynalazek przetrwał w niemal niezmienionej formie jako dzisiejszy rowerek dziecięcy ("biegowy") służący do nauki jazdy. Sam rower przez 200 lat ewoluował.

mh

www.theguardian.com: Tesla adds German firm Grohmann to European operations

Acquisition of engineering business forms part of US company’s plan to cut costs, speed up production and increase quality

mh

Cykliści i ...

Dobiegły końca najbardziej rowerowe wakacje w historii:
Tego lata Polacy miliony razy skorzystali z rowerów miejskich!

mh

NIK o funkcjonowaniu regionalnego publicznego transportu zbiorowego

Samorządy na ogół nie były zainteresowane organizowaniem publicznego transportu zbiorowego dla mieszkańców.

pokaż więcej touch_app
link terra
Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.