Transport

Polskie stocznie zmagają się z kryzysem na rynku offshore

12 maja 2015 min
(galeria fotografii)

Światowy kryzys na rynku offshore rzutuje także na polskie stocznie, które otrzymują mniej zamówień związanych z tym sektorem.

Powodem jest niska ceny ropy na światowym rynku oraz drastyczna nadpodaż tonażu.

- Istotnie, wpływ globalnej sytuacji związanej z niskimi cenami ropy ma bezpośredni wpływ na ilość zamówień i zapytań ofertowych kierowanych do naszej stoczni. Najlepszym przykładem jest również zmiana koncepcji przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, która pierwotnie miała być przebudowywana w naszej stoczni, a ceny ropy zmusiły klienta do rozpisania nowego przetargu. Niemniej jednak, sytuacja ta odnosi się bezpośrednio do rynku offshore, która jest ważną gałęzią naszej działalności, ale nie jedyną – mówi Maciej Lisowski, szef marketingu gdyńskiej stoczni Crist S.A.

- Faktycznie, zauważyliśmy mniej zamówień na statki z branży offshore. To głównie efekt nadpodaży tych jednostek na rynku. Zamawiane w okresie boomu gospodarczego statki, obecnie stoją w portach. Armatorzy nie składają więc na nie zamówień – dodaje Mirosław Jasiński, dyrektor ds. kontraktacji offshore w stoczni Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Przyczyn spadku cen ropy jest kilka. Przede wszystkim w ostatnich latach doszło do znacznego wzrostu produkcji ropy. Otworzenie się rynków z Bliskiego Wschodu, przede wszystkim Iranu, spowodowało początkowy spadek ceny o 10 USD. Dalej w efekcie gwałtownej reakcji traderów cena "czarnego złota" spadła aż o połowę.

- Drugim powodem jest zwiększenie znaczenia odnawialnych źródeł energii, które zaczynają wypierać ropę z rynku. Firmom zaczyna się bardziej opłacać inwestować w nie, bo są równie wydajne, a tańsze. Nie sądzę natomiast by była to celowa polityka wymierzona w Rosję – tłumaczy Mirosław Jasiński.

Kryzys na rynku ropy naftowej łagodniej obchodzi się ze stoczniami, których portfel zamówień zawiera więcej remontów niż budowy nowych jednostek.

- Profil naszej działalności, skoncentrowany na remontach uchronił nas przed wpływem niektórych niekorzystnych czynników makroekonomicznych oddziałujących na inne podmioty przemysłu okrętowego. Możemy mówić o dobrym początku roku - stocznia ma więcej zleceń niż w porównywalnym okresie w ubiegłych latach – mówi Hanna Hańc, prezes szczecińskiej stoczni MSR Gryfia.

MSR Gryfia zrealizowała w ostatnim czasie kilka interesujących zleceń, m.in.: remont dwóch pogłębiarek (Darss i Zingst), montaż skruberów na dwóch statkach Rord Braren (Timbus i Cellus), remont specjalistycznego podsypkowca (Pompei) czy zakończenie fabrykacji modułu mieszkalnego na platformę Ivar Aasen.

Nie tylko offshore - receptą dywersyfikacja, specjalizacja i innowacyjność

Stocznie specjalizujące się w budowie jednostek mają jednak sposób na poradzenie sobie z tą sytuacją. Przede wszystkim starają się zdywersyfikować swój portfel zamówień. Chętniej podejmują się realizacji projektów niszowych, prototypowych czy konstrukcji mniejszych jednostek.

W stoczniach Crist i Remontowa Shipbuilding widać znaczny wzrost zainteresowania dużymi statkami rybackimi.

- Rynek statków rybackich różni się jednak znacząco od offshore. Jednostki są czasem bardziej skomplikowane, armatorzy mniejsi i preferujący mniejsze zamówienia. Liczba kontraktów jest uzależniona także od kwot połowowych, które sterują popytem na tego typu statki – tłumaczy Jasiński.

- W budowie tych jednostek mamy niewątpliwe doświadczenie i znakomite kontakty z armatorami skandynawskimi – przyznaje Maciej Lisowski z Crist.

Stocznia w ostatnim czasie zrealizowała kilka ciekawych zleceń z tej branży, między innymi budowę nowoczesnego statku do obsługi norweskich farm łososiowych czy specjalistycznego „muszlowca” (statku do obsługi farm skorupiaków) dla Holendrów.

W obu stoczniach zauważyć można również popyt na statki do obsługi farm wiatrowych. Wyraźnie wzrasta również zapotrzebowanie na statki z napędem ekologicznym (LNG, a także zaawansowane systemy zasilania bateriami).

- Mamy nadzieję na szybkie pozyskanie również takich kontraktów. Dodatkowo dzięki poczynionym inwestycjom oraz posiadanej infrastrukturze technicznej realizujemy projekty nie związane z branżą wydobywczą (paliwową) – mówi Lisowski

Remontowa Shipbuilding realizuje sporo zamówień na nowoczesne, zaawansowane technicznie promy dla skandynawskich armatorów (również z innowacyjnym napędem LNG), oraz na jednostki specjalistyczne takie jak seria arktycznych zaopatrzeniowców dla Grenlandii czy statki do obsługi farm wiatrowych – to jedyna część branży offshore, której kryzys nie dotknął tak mocno. Ogółem w Remontowej Shipbuilding zakontraktowanych jest 19 projektów, co zabezpiecza stocznię na obecny i przyszły rok.

Na brak pracy obecnie nie narzeka także Crist.

- Obecnie kontynuujemy bardzo owocną i długoletnią współpracę z norweskimi stoczniami, dla których budujemy wysoko wyposażone kadłuby. Oprócz tego, naszym sztandarowym obecnie projektem jest budowa statku kompletnie wyposażonego, specjalistycznego, samo-podnośnego, na ośmiu nogach, do instalacji pilonów pod estakadę budowaną wzdłuż nabrzeża Francuskiej wyspy La Reunion – mówi Lisowski.

http://www.gospodarkamorska.pl/

tytul: Kto zarabia na planach kopalni na granicytytul: Chiny numerem jeden w imporcie ropytytul: Polacy wobec przemysłu górniczegotytul: Budowa sztucznych raf idzie pełną parątytul: Dlaczego rząd chce ciąć taryfy dla mikroinstalacji?tytul:  Zielone miejsca pracy tytul: Prosumenci zainteresowani głównie energią ze słońcatytul: Porozumienie ws. rezerwy stabilizacyjnej to sukces
view_list  inne artykuły z tematu Transport:
mh

Bo kolej może się opłacać

Jeśli zależy nam na wyjściu z „kolejowego dołka” to musimy porzucić naiwną filozofię, że likwidacja kolejnych połączeń stanowi narzędzie biznesowej optymalizacji. Kluczem jest efekt skali podobnie jak w przypadku gęstej sieci sklepów Żabka czy Biedronka. A wizja pozytywna? Likwidacja PKP Intercity, likwidacja Przewozów Regionalnych. Jeden państwowy organizator rynku kolejowego, wyznaczający ogólnokrajowy rozkład jazdy czy częstotliwość połączeń, zlecający ich realizację rywalizującym ze sobą podmiotom prywatnym i samorządowym. Rozmawiamy z Karolem Trammerem, redaktorem naczelnym kolejowego dwumiesięcznika Z biegiem szyn.

mh

Rower ma 200 lat

Wynalazek przetrwał w niemal niezmienionej formie jako dzisiejszy rowerek dziecięcy ("biegowy") służący do nauki jazdy. Sam rower przez 200 lat ewoluował.

mh

www.theguardian.com: Tesla adds German firm Grohmann to European operations

Acquisition of engineering business forms part of US company’s plan to cut costs, speed up production and increase quality

mh

Cykliści i ...

Dobiegły końca najbardziej rowerowe wakacje w historii:
Tego lata Polacy miliony razy skorzystali z rowerów miejskich!

mh

NIK o funkcjonowaniu regionalnego publicznego transportu zbiorowego

Samorządy na ogół nie były zainteresowane organizowaniem publicznego transportu zbiorowego dla mieszkańców.

pokaż więcej touch_app

Co to jest spółka offshore

Chodzi o spółkę założoną w państwie, które na podstawie spełniania określonych warunków lub na podstawie specjalnego prawa, odpuszcza od opodatkowania z tytułu przychodów tej spółki i w większości wypadków również od wymogu składania zeznania podatkowego oraz przeprowadzania audytu. Spółka jest zobowiązana do płacenia rocznego ryczałtowego podatku (Franchise Tax), który jest w granicach z rzędu setek US$ (np. Wyspy Dziewicze US$300).
Niektóre państwa, takie jak Cypr czy Węgry, spółki offshore opodatkowują bardzo niskim podatkiem, bynajmniej nie podatkiem ryczałtowym. Bliższe informacje na ten temat znajdą Państwo w dalszych częściach na naszych stronach internetowych.
Standardowo spółka jest w posiadaniu akcjonariuszy i kierowana dyrektorem (-ami). W celu zabezpieczenia ochrony tożsamości prawdziwego właściciela, często używają się mianowani (nominee) akcjonariusze i dyrektorzy. W ten sposób osoba prawdziwego właściciela pozostaje w utajeniu dla jakiejkolwiek trzeciej osoby spoza spółki. Prawdziwy właściciel wykonuje swoje prawa własnościowe na podstawie POA (Power of Attorney). To pełnomocnictwo umożliwia mu postępować w imieniu spółki, otwierać i zarządzać kontami bankowymi, które są prowadzone w imieniu spółki i tym podobnie.

card
n0

2018-12-15
Memorandum Katowickie.

Polska, Papieska i Francuska Akademię Nauk (CNRS) ogłosiły wspólnie Sygnatariusze (...)

2018-12-10
Marsz dla Klimatu Policja atakuje pokojowy marsz w Katowicach

2018-12-09
List otwarty do redakcji po Marszu dla Klimatu

card
n0

2018-12-03
Sprawiedliwa transformacja energetyczna Dolnego Śląska.

Od węgla ku oszczędnej, odnawialnej i rozproszonej energii Na Politechnice Wrocławskiej (...)

2018-11-30
Videorelacja: Alternatywa energetyczna na Dolnym Śląsku wobec węgla brunatnego

2018-11-15
Najwyższy czas na zmianę – Nic o nas bez nas

link terra
Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.