×
logo
kontakt:
redakcjaeko.org.pl
odkrywki dla klimatu energia prawo rzeki smog ptaki drzewa o nas gry
logo
 

29 kwietnia 2010
info
 

Pogoda na rower

"Powinniśmy robić wszystko, aby społeczeństwo, szczególnie w dużych miastach, dojeżdżało rowerami do pracy" – uważa Ewa Wolak, posłanka Platformy Obywatelskiej. Coraz więcej osób w każdym wieku wybiera rower, ale czy miasta są przygotowane na rosnącą liczbę jednośladów? Warto przyjrzeć się podejmowanym inicjatywom w różnych miejscach Polski.

 

Pogoda na rower

"Powinniśmy robić wszystko, aby społeczeństwo, szczególnie w dużych miastach, dojeżdżało rowerami do pracy" – uważa Ewa Wolak, posłanka Platformy Obywatelskiej. Coraz więcej osób w każdym wieku wybiera rower, ale czy miasta są przygotowane na rosnącą liczbę jednośladów? Warto przyjrzeć się podejmowanym inicjatywom w różnych miejscach Polski.

Pogromcy miejskiej dżungli

Źródło: artstore.pl

Ostatnio pogoda sprzyja rowerzystom, wielu warszawiaków odkurzyło więc swoje wehikuły. Kiedy autorka artykułu po raz pierwszy po zimie ruszyła rowerem, akurat padał deszcz. Po przejechaniu 500 m… trzeba było wsiąść do autobusu. Tunel pod wiaduktem kolejowym na ul. Dźwigowej jest w bardzo złym stanie. Chodnik praktycznie nie istnieje, jest bardzo wąski i nieodgrodzony od jezdni. W tunelu utworzyła się niecka, która podczas deszczy wypełnia się wodą – w takich warunkach cyklista lub pieszy ryzykuje, że zostanie zupełnie przemoczony.

Nie jest to jedyna przeszkoda dla wielbicieli dwóch kółek w Warszawie: trasy rowerowe zaczynają się i kończą nagle (m.in. na ul. Kasprzaka) albo po prostu ich brak. Przyciski na przejazdach, często z lewej strony, schody uniemożliwiające płynność jazdy (np. przejście podziemne na Rondzie Zesłańców Syberyjskich), taksówkarze lubujący się w zajeżdżaniu drogi rowerom czy matki z wózkami na ścieżkach rowerowych. To tylko niektóre z przeszkód czyhających na rowerzystów.

W centrum nie sposób się sprawnie poruszać, w niektórych jego częściach, np. na Starym Mieście czy Placu Piłsudskiego ruch rowerowy jest całkowicie zabroniony. Z kolei wzdłuż Alej Jerozolimskich nie ma wydzielonych ścieżek czy pasów dla rowerów, a jazda ulicą jest bardzo niebezpieczna z uwagi na duże natężenie i prędkość ruchu. Nie oznacza to, że Warszawa nie ma tras rowerowych – posiada ich nawet 250 km, lecz są to głównie drogi na obrzeżach miasta, źle skomunikowane ze sobą: "80% budowanych dróg rowerowych nie spełnia standardów i nie jest ułatwieniem dla ruchu rowerowego” – tłumaczy Tadeusz Kopta, przedstawiciel GDDKiA.

Detektory ręczne na przejściach są bardzo dużym utrudnieniem – najczęściej, aby zdążyć na zielone światło, należy znaleźć się na skrzyżowaniu jeszcze przed cyklem zielonego światła dla pieszych i rowerzystów – jeśli wciśniemy przycisk już w czasie trwania cyklu, zielone się nie zapali. Warto dodać, że takie rozwiązanie na ścieżkach rowerowych jest niezgodne z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Ten problem powinien zostać rozwiązany.

A jak wygląda sytuacja cyklistów w innych dużych miastach. W Krakowie po raz kolejny 1 kwietnia ruszyła wypożyczalnia jednośladów – za niewielką opłatą w 16 punktach w mieście można wypożyczyć jeden ze 100 rowerów. Wystarczy zarejestrować się wcześniej na stronie internetowej www.bikeone.pl. Za darmo rower możemy wypożyczyć na pół godziny (opłaty pobierane są za wypożyczenie na dłużej), a po wykupieniu abonamentu możemy korzystać z niego nawet do końca sezonu za jedyne 120 zł. A rower w Krakowie wypożyczyć warto, gdyż utworzono tu wiele stref pieszo-rowerowych, obejmujących Stare Miasto z Rynkiem Głównym.

Punkt wypożyczania rowerów pod Wawelem w Krakowie, fot. Autora

Gdańsk natomiast jako jedyne polskie miasto bierze udział w europejskim projekcie „Pimms Transfer”, w ramach którego kilkunastu policjantów i nauczycieli zostanie przeszkolonych i będzie nauczać najmłodszych, jak zachowywać się na drodze i jak poruszać się po mieście. Projekt finansowany przez Unię Europejską ma na celu do końca 2011 r. zwiększyć udział rowerzystów i pieszych w ruchu miejskim: „chodzi o to, by zachęcać najmłodsze pokolenie do zmiany podejścia do samochodu. Chcemy przekonać je do częstszego chodzenia i jazdy na rowerze, a przez to namówić do tego także dorosłych. Bo dzieci mają ogromny wpływ na rodziców” – tłumaczy Małgorzata Ratkowska, główny specjalista ds. projektów europejskich w Wydziale Programów Rozwojowych gdańskiego urzędu miasta. W Gdańsku już od końca lat 90. działa zespół do spraw ścieżek rowerowych. W jego skład wchodzą zarówno i urzędnicy, i entuzjaści dwóch kółek. Efektem ich rzetelnej współpracy jest szczegółowy plan rozwoju infrastruktury rowerowej, na realizację którego miasto przeznaczy w tym roku 9 mln zł. Gdańsk podpisał również „Kartę Brukselską”, zakładającą, że w ciągu 10 lat udział rowerzystów w ruchu miejskim osiągnie 15%. Gdańsk jest uznawany za najbardziej przyjazne rowerzystom miasto w Polsce.

Zielona Góra także postanowiła wprowadzić zmiany udogodnienia dla cyklistów. W urzędzie miasta planowane jest powołanie oficera ds. rowerzystów – który będzie m.in. nadzorować budowę nowych i stan istniejących tras rowerowych. Oficer będzie również reprezentować cyklistów w rozmowach z urzędnikami. Podobne stanowiska istnieją już w Gdańsku i we Wrocławiu, gdzie sprawdziły się znakomicie. We Wrocławiu od 2007 r. powstało 1,5 tys. zwykłych miejsc parkingowych dla rowerów i pół tysiąca zadaszonych. Ogłoszono przetarg na publiczną wypożyczalnię jednośladów, trwają prace nad projektem spójnej sieci tras dla cyklistów. Docelowo, mają oni stanowić w 2015 roku 10% ruchu drogowego.

Stowarzyszenie „Rowerem do przodu”, aktywnie działające w Zielonej Górze, podpowiada, czym mógłby się zająć taki oficer: „może opiniować projekty remontów i nowych dróg, tak, żeby nie było na nich lamp, koszy, wiat autobusowych i schodów. Koordynowałby także budowę Rowerostrady Lubuskiego Trójmiasta, utworzyłby sieć parkingów rowerowych. Oficer byłby także łącznikiem między politykami, urzędnikami i rowerzystami” – wymienia Robert Górski, przedstawiciel stowarzyszenia. Obecnie poszukuje ono firm przyjaznych cyklistom, które już posiadają przed swoimi siedzibami parkingi dla jednośladów lub dopiero zechciałyby je ufundować. Siedziby „przyjaznych” firm zostałyby oznaczone na specjalnej mapie opracowanej przez organizację. „Rowerzyści z pewnością będą wracać do miejsc, gdzie są takie stojaki. Staną się więc stałymi klientami” – dodaje Górski.

Oczywiście, wiele się przez ostatnie kilka lat w stolicy poprawiło. Ratusz od tego roku planuje budowę dużej sieci rowerowej, obejmującej 120 punktów na terenie całego miasta, gdzie będzie można wypożyczyć rower. Jeszcze przed Euro 2012 ma zostać zakupionych 2 tys. jednośladów. Organizacja „Zielone Mazowsze” postuluje o przeznaczenie dodatkowych pieniędzy na modernizację i budowę ścieżek rowerowych, przede wszystkim wzdłuż ulic Jagiellońskiej, Waryńskiego i Puławskiej. Zabiega również o dostosowanie warszawskich wielu ulic do potrzeb cyklistów: Marszałkowskiej, Świętokrzyskiej, Górczewskiej, Leszno, Andersa, Chałubińskiego (na odcinku Rondo ONZ-Koszykowa), alei Solidarności, alei Jana Pawła II, a także placu Bankowego.

Wiele się musi zmieniać, nie tylko w infrastrukturze, ale także w prawie. Obecnie trwają prace nad poprawą ustawy o ruchu drogowym, która zawiera wiele absurdów. Równolegle zostaną wprowadzane zmiany w rozporządzeniu ministra infrastruktury, które nakłada obowiązek budowy ścieżek rowerowych zgodnie z określonym wzorcem. Według nowej ustawy cykliści jadący ścieżką rowerową będą mieli pierwszeństwo przed samochodami na skrzyżowaniach i możliwość wyprzedzania stojących w korku pojazdów prawą stroną. Nowe przepisy znoszą zakaz jazdy rowerzystów obok siebie, a w razie niepogody cyklista będzie miał prawo wjechać na chodnik. Zwiększaniu bezpieczeństwa sprzyja zezwolenie na wykorzystanie opon z kolcami niezbędnymi zimą oraz przewożenie dzieci w przyczepkach. Nowelizacja uporządkuje również podstawowe definicje, takie jak „droga rowerowa”, „śluza rowerowa”, wprowadzi też nowe pojęcie „rower wielośladowy”, nadając tym samym rikszom prawo do poruszania się po mieście.

Projekt ustawy można znaleźć na stronie internetowej Sejmu (druk nr 2771). Pomimo wielu usprawnień nie przewiduje on obowiązkowych kasków ani kamizelek odblaskowych. Wykupienie ubezpieczenia OC również nie będzie obligatoryjne, możemy się o nie postarać sami, gdyż jest dostępne w wielu firmach ubezpieczeniowych. Dużym udogodnieniem byłoby wprowadzenie na drogach pasów rowerowych na wzór krajów skandynawskich: „trzeba zwiększać ruch rowerowy, bo to nie jest tylko przyjemność. Nie zawsze konieczne są ścieżki rowerowe, w wielu miejscach wystarczy postawić odpowiedni znak drogowy lub wprowadzić inne zmiany, np. „ograniczenie prędkości do 30 km/h. „Już to zapewnia rowerzystom bezpieczeństwo i komfort” – twierdzi Tadeusz Kopta.

Ale zmienić musi się jeszcze coś – sami ludzie, którzy wciąż nie dowierzają, ze warto zainwestować w rower. Jeśli codziennie dojeżdżamy do pracy samochodem 20 km w jedną stronę, co miesiąc na samo paliwo wydajemy aż ok. 340 zł. Do tego dochodzą koszty serwisowania. Do tej sumy należy doliczyć jeszcze kwotę pozostawianą w parkometrach, średnio 500 zł miesięcznie. Razem daje to 6 tys. zł rocznie – tyle możemy zaoszczędzić, jeśli przesiądziemy się na jednoślad.

Cena dobrego roweru to wydatek rzędu kilku tys. zł, ale jego późniejsze utrzymanie kosztuje już niewiele. Jeśli wykupimy bilet komunikacji miejskiej na obie strefy, rocznie będzie nas to kosztować tylko 1440 zł (przy kupnie biletu 90-dniowego). Jest to znacznie mniej, niż koszty utrzymania samochodu, a taki bilet uprawnia nas on do przejazdów na wszystkich liniach, włączając metro i Szybką Kolej Miejską. Możemy także korzystać z parkingów Park&Ride. Kiedy więc w okresie zimowym zdecydujemy się odstawić swój rower do piwnicy, będziemy mogli nadal poruszać się tanio i sprawnie środkami komunikacji zbiorowej.

Korzyści z posiadania jednośladu nie da się przecenić: jest tani, łatwy w utrzymaniu i zajmuje niewiele miejsca. Stał się on rzeczą ogólnodostępną, nie jest już symbolem zamożności, ale niezależności, zdrowego i ekologicznego stylu życia. Jest doskonałą alternatywą dla samochodów w mieście zatłoczonych ulic, dlatego warto stworzyć tym, co wybierają ten środek lokomocji dogodne warunki do poruszania się – stworzyć miasto przyjazne rowerzystom, tak jak pogoda im sprzyja.

na podstawie: "Gazety Wyborczej", wiadomosci.onet.pl, www.hotmoney.pl, www.rowery.org.pl, www.gp24.pl, www.rmf.fm, fot. 1. www.sxc.hu

pl Źródło: Chrońmy Klimat

 







info

List otwarty do Pani Pauliny Hennig-Kloski, Ministry Klimatu i Środowiska w sprawie niezwłocznego przeprowadzenia rzetelnych konsultacji publicznych aktualizacji Krajowego Planu w dziedzinie (...)
czytaj całość
Serdecznie zapraszamy do udziału w debacie przedwyborczej z politykami partii Zieloni pt. Jak wzmocnić politykę energetyczną i ekologiczną UE oraz (...)
czytaj całość
Kandydaci do europarlamentu dyskutowali o zielonej energii, kosztach budowy atomu i odchodzeniu od węgla  
czytaj całość
Biogazownie jawią się jako element gospodarki o obiegu zamkniętym, świetna alternatywa dla konwencjonalnego wytwarzania energii i szereg szans dla lokalnych (...)
czytaj całość
Już w najbliższy piątek, 26 kwietnia 2024 r. rusza międzynarodowa Akcja Czysta Odra. To już trzecia edycja, podczas której posprzątane (...)
czytaj całość
28 lutego 2024 godz. 17:45 sala nr 2 Kino Nowe Horyzonty ul. Kazimierza Wielkiego 19a/21, 50-077 Wrocław
czytaj całość
więcej
2024-02-15
Konferencja prasowa - Odra jako osoba prawna
2024-02-12
INNOWACYJNE I SPRAWDZONE TECHNOLOGIE W TRANSFORMACJI ENERGETYCZNEJ DOLNEGO ŚLĄSKA I (...)
2024-01-18
„Odwołać katastrofę”. Czy da się walczyć z dezinformacją klimatyczną?
2023-12-14
Koalicja Klimatyczna: Mimo rozwodnionego porozumienia, COP28 to początek końca ery (...)
2023-11-10
Ministerstwo Kultury zapłaci za ślepe wykonywanie interesów branży wydobycia węgla (...)
2023-11-10
Dni Klimatu Wrocławskiego Środowiska Akademickiego 2023
2023-10-07
Debata wyborcza o lasach
2023-10-05
We Wrocławiu powstało nowoczesne laboratorium – pracuje nad oszczędzaniem energii
2023-10-04
Otwarta debata wyborcza we Wrocławiu - 5.10.2023 w Kinie Nowe (...)
2023-10-02
„Popełniliśmy wielki błąd”. Opozycja jednogłośnie o potrzebie transformacji energetycznej
2023-09-22
Debata wyborcza: Jakiej transformacji energetyki i ochrony klimatu potrzebujemy?
2023-09-21
Fundusze na rozwój firm – od kuchni. Bezpłatne szkolenie w (...)
2023-08-17
Ta zmiana każdemu Polakowi odbiera prawo do decydowaniu o miejscu, (...)
2023-07-21
NIK: Szkoda środowiska
2023-05-30
Ostatni wtorek dla kaucji
2023-04-26
Akcja Czysta Odra - 28.04.2023
2023-03-05
Ekolodzy okupowali restaurację Gesslera
2023-03-05
Ekolodzy zaskarżą przedłużenie koncesji dla Turowa
2023-02-22
Czy budowa elektrowni "Młoty" to dobry pomysł?
2022-12-06
Region turoszowski bez funduszy na transformację.
2022-11-17
Młodzeżowy Strajk Klimatyczny: 18.11.2022 strajkujemy dla klimatu!
2022-11-03
JESTEŚMY NADAL W CZARNYM DOLE
2022-10-25
DOSYĆ wpuszczania Odry w kanał!
2022-09-24
Młodzezowy Strajk Klimatyczny: Wrocław
2022-09-22
Młodzieżowy Strajk Klimatyczn: Miasteczko Klimatyczne
2022-09-16
Zrzutka na Odrę: ODRAtujmy Odrę!
2022-09-06
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) sierpień 2022
2022-08-25
Stanowisko Polskiego Towarzystwa Hydrobiologicznego
2022-08-13
Dosyć trucia
2022-08-12
Zieloni i KO: Katastrofa ekologiczna na Odrze oraz jej konsekwencje (...)
2022-07-08
Wodny Azyl w Warszawie
2022-07-05
Za zieloną fasadą Krajowych Planów Odbudowy
2022-06-29
Czego boją się handlowcy, czyli kto zapłaci za kaucję?
2022-05-27
Potrzebujemy więcej zieleni i bezpieczeństwa w funduszach UE na lata (...)
2022-05-26
Porozmawiajmy o transformacji i o środkach na odporność - debata (...)
2022-05-18
Wybory w NRW
2022-05-09
Akcja Czysta Odra - 850 km edukacji ekologicznej
2022-04-28
Inauguracja Akcji Czysta Odra
2022-04-26
Skończmy z wykorzystywaniem zwierząt w badaniach naukowych!
2022-04-21
Choosing the Right Path at this Turning Point in History
2022-04-14
Konferencja pt. Ochrona dziedzictwa kulturowego Łużyc w procesie transformacji trójziemia
2022-01-29
EkoObywatel – wsparcie interwencji i zmian systemowych
2022-01-13
Demonstracja w sprawie Taksonomii Unii Europejskiej
2022-01-03
Konferencja pt. Krajobraz kulturowy Łużyc zasobem transformacji regionu zgorzeleckiego
2021-12-21
IV Wrocławskie Konwersatorium Inteligentna Energetyka
2021-12-03
Odkrywki i węgiel bezdni.
2021-11-19
Polski Kongres Klimatyczny
2021-11-04
Nowe ekologiczne miejsce na mapie Warszawy
2021-10-20
Gwałtowne zmiany zniweczą rozwój polskiej fotowoltaiki – apel do rządu
2021-08-31
Turów: 102 dni od postanowienia TSUE. Czy Polskę czekają kary?
2021-08-11
List Otwarty do Prezesa Zarządu PGE
2021-08-09
Rozpoczyna się międzynarodowy i otwarty Rzeczny Uniwersytet 2021!
2021-08-03
Turów 2071, czyli o potędze wyobraźni
2021-07-30
Przezorność i odpowiedzialność w czasie pandemii, czyli dlaczego warto czytać (...)
2021-07-30
Plener Ziemia Zgorzelecka: OPOLNO 2071
2021-07-26
Skarb Państwa straci nawet pół miliarda złotych!
2021-07-19
EKO-UNIA na festiwalu Góry literatury w Nowej Rudzie i okolicach
2021-07-13
Twarde negocjacje opóźniają odejście od węgla, a nowy blok w (...)
2021-06-30
Czy Śląsk straci 2,6 mld euro? Społecznicy apelują do marszałka
2021-06-09
Herpetolodzy odłowią inwazyjne żółwie z Fosy Miejskiej
2021-06-08
Zaprojektuj "zieloną" ciepłownię przyszłości z NCBR
2021-05-31
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) Maj 2021
2021-05-27
Turów szansą na początek (zaplanowanego) końca węgla w Polsce
2021-05-20
Subregion Wałbrzyski- dekarbonizacja 2030, neutralność klimatyczna 2040
2021-05-17
NCBR wyłoni 40 półfinalistów Wielkiego Wyzwania: Energia
2021-05-14
Rowerem po wulkanach w Chile
2021-05-13
Sprzeciw wobec budowy nowego odcinka obwodnicy we Wrocławiu
2021-05-12
Będziemy zarabiać za bycie ekologicznym?
2021-05-05
Ptaki wędrowne mają coraz większe kłopoty
2021-05-05
Pomysły z Europy Środkowej na walkę ze skutkami zmian klimatu (...)
2021-05-04
Stanowisko Rady Krajowej Partii Zieloni ws. ratyfikacji Funduszu Odbudowy
2021-04-29
Fałszywy patriotyzm węglowy drogą do bezrobocia w Turowie
2021-04-28
Zatrzymać katastrofę czy aktywistów klimatycznych?
2021-04-26
Rozmowa z Anną Dziadek, prezeską Stowarzyszenia *NIE kopalni odkrywkowej*
2021-04-26
80%, a może nawet 90% ciepła z OZE. Nowe przedsięwzięcie (...)
2021-04-23
NIK o ochronie ludzi przed szkodliwym wpływem tworzyw sztucznych
2021-04-22
Od Bauhausu do NEB – lekcja z przeszłości dla przyszłości
2021-04-20
Podpisz petycję w sprawie powołania unijnego Komisarza ds. Dobrostanu Zwierząt
2021-04-08
Petycja "Stop! elektrowni fotowoltaicznej w Giebułtowie na terenie NATURA 2000."
2021-04-01
Gawlik w Sejmie: Nie chcemy Twierdzy Turów
2021-03-31
Zielone studium dla Wrocławia
2021-03-29
Senat wyklucza organizacje ekologiczne z postępowań administracyjnych
2021-03-19
Ruszają zgłoszenia do konkursu Eco-Miasto 2021
2021-02-25
Ile jest „eko” w ekogroszku?
2021-02-23
Kolejna po Lex Inwestor fikcyjna nowelizacja ustawy ooś już w (...)
2021-02-08
Na naszych oczach rodzi się Zielony Śląsk
2021-01-26
Zielony Nowy Ład w Polsce
2021-01-25
EKO-UNIA: Opinia o STRATEGII ZARZĄDZANIA (...)
2021-01-21
MPO Warszawa: odbiór poświątecznych choinek nadal trwa!
2020-12-01
Czy UE będzie finansować niszczenie Odry?
2020-11-23
Duma, a raczej uprzedzenie, czyli ile kosztują klimat rządy populistów
2020-11-12
Globalna Lista Rezygnacji z Węgla
Licencja Creative Commons Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Korzystanie z naszego serwisu oznacza akceptację przez Państwa naszej Polityki prywatności.
Zobacz więcej