tytul: NIK: samowolki w pasie nadmorskim, zaniedbania w gminachtytul: Udział społeczeństwa w transformacji niskoemisyjnej jest konieczny!tytul: Metropolia warszawska wspólnie przeciw zanieczyszcze- niom powietrzatytul: Naukowcy złożyli votum separatum do wniosków konferencji o Puszczy.tytul: Spotkanie Morskich Ekologów na PolyTalk!tytul: Czarne złoto?tytul: Zielone światło RDOŚ dla większej wycinki w Puszczy Białowieskiej.tytul: Zapraszam na PolyTalk
min
wiadomości

60 mld zł oraz 15 lat na udrożnienie rzek

Realizacja planu odbudowy żeglugi śródlądowej ma potrwać około 15 lat i będzie kosztowało ok.  60 miliardów złotych. Resort chce odbudować polskie części trzech międzynarodowych szlaków wodnych.
opublkowano 22 marca 2016r.

- Jeśli chodzi o branżę żeglugi śródlądowej otwieramy nowy etap – mówił niedawno Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej otwierając konferencję dotyczącą rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych. Program Rozwoju Śródlądowych Dróg Wodnych nabrał konkretnych kształtów. Na początku kwietnia poznamy szczegóły programu - informuje Polska Agencja Radiowa.

Realizacja planu odbudowy żeglugi śródlądowej ma potrwać około 15 lat i będzie kosztowało ok.  60 miliardów złotych. Resort chce odbudować polskie części trzech międzynarodowych szlaków wodnych. Chodzi o drogi E30 (Dunaj, Bratysława - Morze Bałtyckie, Szczecin), E40 (Morze Bałtyckie, Gdańsk - Morze Czarne, Odessa) i E70 (Atlantyk, Antwerpia - Morze Bałtyckie, Kłajpeda). Oznacza to, spełnienie wymogów co najmniej czwartej klasy nawigacyjnej (trasy dostępne dla jednostek o długości - 85 metrów, szerokości - 9,5 metrów, zanurzeniu - 2,5 - 4,5 metrów, nośności - 1250 - 2500 ton).

„W ciągu 4 najbliższych lat resort chce przywrócić żeglowność na Odrze, pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem” – czytamy w IAR. „Minister zastrzega, że nie oznacza to jeszcze przywrócenia czwartej klasy nawigacyjnej. Plan zakłada także dokończenie stopnia wodnego w Malczycach do 2018 roku, budowę kolejnych stopni w Lubiążu i Ścinawie (wszystkie trzy miejscowości na Dolnym Śląsku) oraz inwestycje w zbiornik w Raciborzu. Program zakłada też budowę Kanału Śląskiego łączącego Odrę z Wisłą oraz połączenia z Czechami”.

Przez terytorium Polski przebiegają trzy trasy wodne o znaczeniu międzynarodowym. Są to droga wodna E40, łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie, droga wodna E30, przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łącząca Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie oraz droga wodna E70, łącząca Odrę z zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.

Obecnie te drogi, z wyjątkiem krótkich odcinków na dolnej Odrze i dolnej Wiśle, nie spełniają minimalnych międzynarodowych warunków żeglowności określonych przez konwencję AGN czyli nie posiadają minimum IV klasy żeglowności. Polska chce w niedalekiej przyszłości przystąpić do konwencji i może tego dokonać na drodze akcesji. Warunkiem jest udrożnienie polskich rzek.

– Cieszy fakt, iż nasz resort oraz Ministerstwo Środowiska razem będą działać w tym kierunku. Oczekiwania są ogromne. Artykułują to ludzie, związani z żeglugą śródlądową, z którymi spotykam się niemal codziennie. Jesteśmy zdeterminowani. Już w tym roku chcemy przystąpić do ONZ-towskiej Konwencji AGN, co wiąże się z koniecznością dostosowania naszych rzek, na początku Odry do IV klasy żeglowności. Wymaga także renegocjacji niefortunnej umowy z Niemcami z III klasą żeglowności Odry, którą podpisał poprzedni rząd. Ta klasa wyklucza szlaki wodne z europejskich korytarzy transportowych i jednocześnie pozbawia nas możliwości aplikowania po ogromne fundusze unijne. Przypomnę, że korytarzem Dunaj-Odra-Bałtyk zainteresowane są państwa środkowej części Europy - powiedział Jerzy Materna, wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

ikomentarz redakcji:

min

Ostatnio takie plany powstawały w PRL- za Gomułki i poźniej za Gierka - słynna Kaskada Dolnej Wisły. Czy minister Gróbarczyk z PiS wie, że tworzy historyczną  więź  z sekretarzami PZPR ? Przypomnę tylko stary dowcip z tego czasu.
Mówi sekretarz; - Tu postawimy most !
- Ależ Towarzyszu to nie ma rzeki? Sekretarz:- To rzekę też postawimy!

;)
 Radek Gawlik

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 
link terra
Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.