Transport

Kiedy doczekamy się promów zasilanych wyłącznie energią elektryczną?

01 września 2014
min
(galeria fotografii)

Na początku września w Danii zostanie zaprezentowana dokumentacja projektowa ekologicznego promu, wyposażonego w silnik elektryczny

Realizacja jest częścią inicjatywy Green Ferry Vision, w ramach której badane są możliwości zastąpienia konwencjonalnych napędów w promach silnikami elektrycznymi.

Samochody napędzane silnikiem elektrycznym to już rzeczywistość. Czy w niedalekiej przyszłości doczekamy się promów z takimi napędami? Nie można tego wykluczyć. Eksperci biorący udział w pracach nad promem przyszłości przygotowali już studium jego wykonalności.

Zgodnie z założeniami, nowatorski statek miałby poruszać się dzięki energii pobieranej z akumulatorów, które ładowane byłyby za pomocą wiatru. Przeprowadzone badania podzielone były na kilka etapów i obejmowały sprawdzenie wielu aspektów związanych z potencjalną eksploatacją promu zasilanego wyłącznie energią elektryczną – jego zaprojektowanie, produkcję, a potem funkcjonowanie.

Projekt promu zakłada powstanie jednostki, która służyłaby do żeglugi kabotażowej, czyli uprawianej pomiędzy portami jednego kraju. Wstępna koncepcja przewiduje, że mogłyby one funkcjonować w ramach połączeń obsługujących duńską wyspę Ærø.

Prezentacja projektu ma się odbyć 5 września 2014 r. w Svendborgu w Danii. W najbliższej przyszłości ma on zostać również zaprezentowany mieszkańcom oraz politykom związanym z duńską wyspą Ærø.

Pomysł, którego podstawy poznamy bliżej już wkrótce, już dziś robi wrażenie. Warto jednak nadmienić, że nie jest nowy. Mało tego, idea zbudowania jednostki napędzanej wyłącznie energią elektryczną doczekała się już realizacji. W kwietniu br. w Gdańsku został zwodowany katamaran. Zbudowana w całości z aluminium jednostka, która powstała w stoczni Aluship Technology, została zamówiona przez norweskiego armatora. W jej przypadku akumulatory ładowane będą jednak na lądzie. Statek, który ma być w pełni gotowy pod koniec października, będzie mógł przewozić do 360 pasażerów oraz 120 pojazdów. Szacuje się, że będzie mógł on wykonywać do 30 kursów dziennie, pokonując każdorazowo trasę do 6 kilometrów.

PromySkat

tytul: IRENA życzliwa Rosjitytul: Koalicja Klimatyczna przedstawia uwagi do Polityki energetycznej Polski do 2050 roku tytul: Początek roku w najbardziej ekologicznej szkole w Polscetytul: Popczyk: Niech Polska w końcu zauważy pozytywne strony pakietu 3x20tytul: MIiR: Ponad 1 mld zł na inwestycje transportowe na Wiśletytul: Spadają koszty morskiej energetyki wiatrowej - KONFERENCJA OFFSHORE, 29-30.09.2014 SŁUPSKtytul: Sąd unieważnił uchwałę sejmiku ws. zakazu palenia węglem w Krakowietytul: Aktualny stan prac nad programem wieloletnim Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
view_list  inne artykuły z tematu Transport:
mh

Rower ma 200 lat

Wynalazek przetrwał w niemal niezmienionej formie jako dzisiejszy rowerek dziecięcy ("biegowy") służący do nauki jazdy. Sam rower przez 200 lat ewoluował.

mh

www.theguardian.com: Tesla adds German firm Grohmann to European operations

Acquisition of engineering business forms part of US company’s plan to cut costs, speed up production and increase quality

mh

Cykliści i ...

Dobiegły końca najbardziej rowerowe wakacje w historii:
Tego lata Polacy miliony razy skorzystali z rowerów miejskich!

mh

NIK o funkcjonowaniu regionalnego publicznego transportu zbiorowego

Samorządy na ogół nie były zainteresowane organizowaniem publicznego transportu zbiorowego dla mieszkańców.

mh

60 mld zł oraz 15 lat na udrożnienie rzek

Realizacja planu odbudowy żeglugi śródlądowej ma potrwać około 15 lat i będzie kosztowało ok.  60 miliardów złotych. Resort chce odbudować polskie części trzech międzynarodowych szlaków wodnych.

pokaż więcej touch_app
 
link terra
Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.