×
logo
kontakt:
redakcjaeko.org.pl
odkrywki dla klimatu energia prawo rzeki smog ptaki drzewa
logo
 

1 września 2014
Transport
 

Kiedy doczekamy się promów zasilanych wyłącznie energią elektryczną?

Na początku września w Danii zostanie zaprezentowana dokumentacja projektowa ekologicznego promu, wyposażonego w silnik elektryczny

Realizacja jest częścią inicjatywy Green Ferry Vision, w ramach której badane są możliwości zastąpienia konwencjonalnych napędów w promach silnikami elektrycznymi.

Samochody napędzane silnikiem elektrycznym to już rzeczywistość. Czy w niedalekiej przyszłości doczekamy się promów z takimi napędami? Nie można tego wykluczyć. Eksperci biorący udział w pracach nad promem przyszłości przygotowali już studium jego wykonalności.

Zgodnie z założeniami, nowatorski statek miałby poruszać się dzięki energii pobieranej z akumulatorów, które ładowane byłyby za pomocą wiatru. Przeprowadzone badania podzielone były na kilka etapów i obejmowały sprawdzenie wielu aspektów związanych z potencjalną eksploatacją promu zasilanego wyłącznie energią elektryczną – jego zaprojektowanie, produkcję, a potem funkcjonowanie.

Projekt promu zakłada powstanie jednostki, która służyłaby do żeglugi kabotażowej, czyli uprawianej pomiędzy portami jednego kraju. Wstępna koncepcja przewiduje, że mogłyby one funkcjonować w ramach połączeń obsługujących duńską wyspę Ærø.

Prezentacja projektu ma się odbyć 5 września 2014 r. w Svendborgu w Danii. W najbliższej przyszłości ma on zostać również zaprezentowany mieszkańcom oraz politykom związanym z duńską wyspą Ærø.

Pomysł, którego podstawy poznamy bliżej już wkrótce, już dziś robi wrażenie. Warto jednak nadmienić, że nie jest nowy. Mało tego, idea zbudowania jednostki napędzanej wyłącznie energią elektryczną doczekała się już realizacji. W kwietniu br. w Gdańsku został zwodowany katamaran. Zbudowana w całości z aluminium jednostka, która powstała w stoczni Aluship Technology, została zamówiona przez norweskiego armatora. W jej przypadku akumulatory ładowane będą jednak na lądzie. Statek, który ma być w pełni gotowy pod koniec października, będzie mógł przewozić do 360 pasażerów oraz 120 pojazdów. Szacuje się, że będzie mógł on wykonywać do 30 kursów dziennie, pokonując każdorazowo trasę do 6 kilometrów.

PromySkat

Transport

Producenci europejskich samochodów ciężarowych będą musieli zmniejszyć emisję CO2 sprzedawanych pojazdów niemal o jedną trzecią do roku 2030. To najważniejszy (...)
Jeśli zależy nam na wyjściu z „kolejowego dołka” to musimy porzucić naiwną filozofię, że likwidacja kolejnych połączeń stanowi narzędzie biznesowej (...)
Wynalazek przetrwał w niemal niezmienionej formie jako dzisiejszy rowerek dziecięcy ("biegowy") służący do nauki jazdy. Sam rower przez 200 lat (...)
Acquisition of engineering business forms part of US company’s plan to cut costs, speed up production and increase quality
Dobiegły końca najbardziej rowerowe wakacje w historii: Tego lata Polacy miliony razy skorzystali z rowerów miejskich!
Samorządy na ogół nie były zainteresowane organizowaniem publicznego transportu zbiorowego dla mieszkańców.
Realizacja planu odbudowy żeglugi śródlądowej ma potrwać około 15 lat i będzie kosztowało ok.  60 miliardów złotych. Resort chce odbudować (...)
Prezesi spółek portowych założyli stowarzyszenie Odrą w Świat. Będą walczyć o pogłębienie rzeki, tak aby uzyskała III klasę żeglowności. Potrzebnych (...)
W dniach 18 i 19 listopada 1995 roku w Krakowie na spotkaniu rowerowych działaczy z kilku miast Polski nieformalna *Międzymiastówka (...)
więcej