Fundacja Ekorozwoju (FER) Dolnośląska Służba Dróg i Kolei
Wrocław, 2 października 2009.
Ekolodzy i drogowcy razem na rzecz alej i bezpiecznej jazdy
2 PAŹDZIERNIKA 2009 ROKU podpisano bezprecedensową deklarację, wyznaczającą nowe podejście do rozwiązywania dylematów związanych z bezpieczeństwem ruchu w kontekście drzew przydrożnych. Sygnatariuszami są Roman Głowaczewski, zastępca dyrektora ds. programów pomocowych Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei (DSDiK), zarządzającej drogami wojewódzkimi Dolnego Śląska, oraz Piotr Tyszko-Chmielowiec, wiceprezes Fundacji EkoRozwoju (FER), organizacji wspierającej rozwój zgodny z naturą, lider projektu "Drogi dla Natury"
Podstawową funkcją dróg jest zapewnienie warunków do efektywnego i bezpiecznego transportu, przede wszystkim samochodowego. Towarzyszące wielu drogom drzewa mają wielkie znaczenie dla przyrody, będąc siedliskiem licznych gatunków zwierząt, w tym chronionych prawem krajowym i europejskim. Aleje przydrożne są także ważnym elementem tradycyjnego polskiego krajobrazu, świadectwem kultury przeszłych pokoleń oraz zabytkiem techniki drogownictwa.
DSDiK będzie konsultował z FER plany poprawy bezpieczeństwa ruchu w związku z usuwaniem drzew w alejach przydrożnych, tak, by złagodzić wpływ tych zabiegów na przyrodę, zwłaszcza gatunki chronione. Zanim siekiera pójdzie w ruch, będą rozważane alternatywne metody, takie, jak umieszczenie barier energochłonnych, lepsze oznakowanie blisko rosnących drzew, ograniczenia prędkości. Zbierane przez przyrodników dane o chronionych zwierzętach pomogą w uniknięciu nieumyślnego łamania prawa ochrony przyrody przez drogowców.
FER przeprowadzi, w uzgodnieniu z DSDiK, sadzenie drzew przy tych drogach wojewódzkich Dolnego Śląska, gdzie szerokość pasa drogowego i względy bezpieczeństwa pozwalają na odtwarzanie lub wprowadzanie zadrzewień. FER obecnie uruchamia projekt Drogi dla Natury - aleje przydrożne jako korytarze ekologiczne dla pachnicy dębowej, finansowany w kwocie 4,7 miliona zł przez unijny Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. W ramach tego projektu zostanie posadzonych 30 tysięcy drzew przy drogach Dolnego Śląska, Pomorza, Warmii i Małopolski. Budowanie partnerstw ekologów z drogowcami jest także wspierane przez dotację z tzw. mechanizmu norweskiego.
Dolnośląskie drogi wojewódzkie będą dobrze służyć i ludziom, i naturze.
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko? |
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko? (...) |
Setki ton porzuconych śmieci w wakacyjnych kurortach. |
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) sierpień (...) |
Więcej sinic, mniej tlenu. Pierwsza elektrownia jądrowa może (...) |
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) lipiec (...) |
Rzetelne konsultacje Krajowego Planu w dziedzinie Energii i (...) |
prof. Jan Popczyk: Trzy fale elektroprosumeryzmu |
Jean Gadrey: Pogodzić przemysł z przyrodą |
Jak wyłączyć ziemię z obwodu łowieckiego i zakazać (...) |
Bez mokradeł nie zatrzymamy klimatycznej katastrofy |
Zielony Ład dla Polski [rozmowa] |
We Can't Undo This |
Robi się naprawdę gorąco |