Wodowanie kolejnego promu z napędem gazowym
W piątek, 8 marca 2013 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyło się wodowanie pierwszego z serii, nowoczesnego promu pasażersko – samochodowego budowanego dla jednej z firm żeglugowych w Norwegii
W piątek, 8 marca 2013 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyło się wodowanie pierwszego z serii, nowoczesnego promu pasażersko – samochodowego budowanego dla jednej z firm żeglugowych w Norwegii. Remontowa Shipbuilding jest największą stocznią produkcyjną w Polsce, jedyną z tak dużym doświadczeniem w budowie ekologicznych promów z napędem gazowym. W ciągu ostatnich 5 lat zbudowała 8 promów z napędem gazowym, obsługujących ruch pasażersko – samochodowy u wybrzeży Norwegii. Wszystkie przekazane promy eksploatowane są bezawaryjnie i cieszą się dużym uznaniem Armatora i pasażerów.
Zwodowany statek - największy z dotychczas budowanych promów gazowych w Remontowa Shipbuilding, wyróżnia się nasyceniem najnowszą technologią oraz zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań technicznych. W odróżnieniu od wcześniej zbudowanych promów posiadających możliwość korzystania z oleju napędowego lub napędu gazowego, ten napędzany będzie wyłącznie gazem LNG oraz awaryjnie gazem CNG. Rozwiązanie to umożliwia maksymalną redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co jest szczególnym atutem w przypadku statków obsługujących lokalne połączenia u wybrzeży Norwegii.
Budowane aktualnie promy będą jednymi z największych w swojej klasie statków obsługujących transport wokół wybrzeży Norwegii. Statki będą mogły jednorazowo zabrać na pokład 550 pasażerów oraz 165 samochodów. Do dyspozycji podróżujących oddany będzie komfortowy salon pasażerski znajdujący się nad ładownią samochodową. Dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów w obrębie salonu zainstalowane zostaną dwa systemy ewakuacyjne.
Dodatkowym atutem nowo budowanych statków będzie możliwość eksploatacji przy zmniejszonym do minimum stanie załogi, co jest konsekwencją zastosowania najnowocześniejszych systemów automatyki jakie można dziś spotkać w budowie statków.
Promy budowane są na podstawie projektu opracowanego wspólnie przez norweskiego biuro konstrukcyjne LMG Marin oraz Remontowa Marine Design & Consulting pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV) i Norwegian Maritime Authority (NMA).
Kolejne promy budowane przez Remontowa Shipbuilding S.A w znaczący sposób umacniają naszą obecność na wymagającym rynku skandynawskim, zwiększając jednocześnie szanse na podpisanie kolejnych kontraktów.
Wypełniony portfel zamówień Remontowej Shipbuilding stwarza okazje do następnych wodowań jakie zaplanowane są na najbliższe tygodnie. Wśród nich będą kolejne statki typu PSV i prom pasażersko – samochodowy.
Bartłomiej Derski, Rafał Zasuń
źródło: http://www.gospodarkamorska.pl