Europejczycy troszczą się o zwierzęta, a badania pokazują, że chcą także, aby prawodawstwo Unii Europejskiej w większym stopniu chroniło zwierzęta.
Mimo to interesy ekonomiczne zbyt często przeważają nad żądaniami obywateli, a nawet nad żądaniami Parlamentu Europejskiego, który wielokrotnie domagał się wprowadzenia zmian legislacyjnych w celu zwiększenia ochrony zwierząt w Unii Europejskiej. Aby ograniczyć tego typu problemy, niektóre państwa członkowskie wyłączyły odpowiedzialność za dobrostan zwierząt z kompetencji Ministerstwa Rolnictwa. Z zadowoleniem przyjmujemy takie decyzje i mamy nadzieję, że zostaną one podjęte we wszystkich państwach członkowskich. Na szczeblu Unii Europejskiej za dobrostan zwierząt odpowiedzialny jest komisarz do spraw zdrowia i bezpieczeństwa żywności, ale kompetencja ta nie jest obecnie uwzględniona w nazwie jego stanowiska. Proponujemy podkreślenie wagi tego tematu i zwiększenie odpowiedzialności przez wyraźne uwzględnienie określenia „dobrostan zwierząt” w nazwie stanowiska odpowiedniego komisarza. W każdym razie kompetencje te powinny być nadal oddzielone od kompetencji komisarza do spraw rolnictwa, nawet jeśli w przyszłości nastąpią zmiany w zakresie obowiązków komisarzy. Ochrona zwierząt w Unii Europejskiej ulegnie poprawie, jeśli odpowiednio podkreśli się istnienie takiego obowiązku, a właściwy komisarz zostanie z całą mocą wezwany do przyjęcia bardziej proaktywnego i postępowego podejścia w zakresie dobrostanu zwierząt w imieniu całej Komisji Europejskiej, co będzie odpowiedzią na żarliwe wezwanie obywateli Unii.
|
Traktat Europejski uznaje zwierzęta za istoty zdolne do odczuwania przyjemności i bólu, radości z życia, a także cierpienia. Obywatele Europy troszczą się o zwierzęta, dlatego chcieliby, aby branopod uwagę ich potrzeby w zakresie dobrostanu, tj. uchwalano w tym celu stosowne przepisy i regulacje oraz angażowano odpowiednie zasoby. Interesy poszczególnych branż nie powinny przeważać nad żądaniami obywateli.
|
Przepisy dotyczące dobrostanu zwierząt były tworzone na szczeblu Unii Europejskiej od 1974 r., a od początku lat 90. XX wieku zaczęto wprowadzać przełomowe regulacje prawne, aby wyeliminować okrutne praktyki hodowlane, takie jak stosowanie boksów do przewożenia cieląt rzeźnych, indywidualnych kojców dla macior i konwencjonalnych klatek do produkcji jaj w systemie bateryjnym.Niemniej jednak niektóre gatunki są wciąż pozostawione bez ochrony, ponieważ w ich przypadku nie istnieją żadne konkretne przepisy.
|
w niektórych państwach członkowskich za dobrostan zwierząt nie odpowiada już Ministerstwo Rolnictwa. Od 2014 r. w trzech samorządach regionalnych w Belgii nazwa ministerialnego stanowiska uwzględnia dobrostan zwierząt jako jedną z podstawowych kompetencji, co ułatwia przyjmowanie bardziej postępowych przepisów oraz ich egzekwowanie.
|
Nadmierny wpływ interesów ekonomicznych często opóźnia postęp we właściwym egzekwowaniu istniejącego prawodawstwa lub jego konieczną zmianę. Transport żywych zwierząt jest tego doskonałym przykładem. Komisarz odpowiedzialny za dobrostan zwierząt powinien mieć większy wpływ i uprawnienia w tej kwestii w instytucjach Unii Europejskiej.
|
w zakresie dobrostanu zwierząt jest wiele do zrobienia, a społeczeństwo domaga się, aby kwestia ta znalazła się znacznie wyżej na liście priorytetów Unii Europejskiej. Uwzględnienie dobrostanu zwierząt w nazwie stanowiska odpowiedniego komisarza Unii Europejskiej jest możliwe i zasadne. Przyczyniłoby się także do podejmowania odpowiednich działań w tej sprawie za każdym razem, gdy przepisy unijne będą miały wpływ na zwierzęta.
info
|