×
logo
kontakt:
redakcjaeko.org.pl
odkrywki dla klimatu energia prawo rzeki smog ptaki drzewa o nas gry
logo
 

12 maja 2015
Transport
 

Polskie stocznie zmagają się z kryzysem na rynku offshore

Światowy kryzys na rynku offshore rzutuje także na polskie stocznie, które otrzymują mniej zamówień związanych z tym sektorem.

Powodem jest niska ceny ropy na światowym rynku oraz drastyczna nadpodaż tonażu.

- Istotnie, wpływ globalnej sytuacji związanej z niskimi cenami ropy ma bezpośredni wpływ na ilość zamówień i zapytań ofertowych kierowanych do naszej stoczni. Najlepszym przykładem jest również zmiana koncepcji przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, która pierwotnie miała być przebudowywana w naszej stoczni, a ceny ropy zmusiły klienta do rozpisania nowego przetargu. Niemniej jednak, sytuacja ta odnosi się bezpośrednio do rynku offshore, która jest ważną gałęzią naszej działalności, ale nie jedyną – mówi Maciej Lisowski, szef marketingu gdyńskiej stoczni Crist S.A.

- Faktycznie, zauważyliśmy mniej zamówień na statki z branży offshore. To głównie efekt nadpodaży tych jednostek na rynku. Zamawiane w okresie boomu gospodarczego statki, obecnie stoją w portach. Armatorzy nie składają więc na nie zamówień – dodaje Mirosław Jasiński, dyrektor ds. kontraktacji offshore w stoczni Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Przyczyn spadku cen ropy jest kilka. Przede wszystkim w ostatnich latach doszło do znacznego wzrostu produkcji ropy. Otworzenie się rynków z Bliskiego Wschodu, przede wszystkim Iranu, spowodowało początkowy spadek ceny o 10 USD. Dalej w efekcie gwałtownej reakcji traderów cena "czarnego złota" spadła aż o połowę.

- Drugim powodem jest zwiększenie znaczenia odnawialnych źródeł energii, które zaczynają wypierać ropę z rynku. Firmom zaczyna się bardziej opłacać inwestować w nie, bo są równie wydajne, a tańsze. Nie sądzę natomiast by była to celowa polityka wymierzona w Rosję – tłumaczy Mirosław Jasiński.

Kryzys na rynku ropy naftowej łagodniej obchodzi się ze stoczniami, których portfel zamówień zawiera więcej remontów niż budowy nowych jednostek.

- Profil naszej działalności, skoncentrowany na remontach uchronił nas przed wpływem niektórych niekorzystnych czynników makroekonomicznych oddziałujących na inne podmioty przemysłu okrętowego. Możemy mówić o dobrym początku roku - stocznia ma więcej zleceń niż w porównywalnym okresie w ubiegłych latach – mówi Hanna Hańc, prezes szczecińskiej stoczni MSR Gryfia.

MSR Gryfia zrealizowała w ostatnim czasie kilka interesujących zleceń, m.in.: remont dwóch pogłębiarek (Darss i Zingst), montaż skruberów na dwóch statkach Rord Braren (Timbus i Cellus), remont specjalistycznego podsypkowca (Pompei) czy zakończenie fabrykacji modułu mieszkalnego na platformę Ivar Aasen.

Nie tylko offshore - receptą dywersyfikacja, specjalizacja i innowacyjność

Stocznie specjalizujące się w budowie jednostek mają jednak sposób na poradzenie sobie z tą sytuacją. Przede wszystkim starają się zdywersyfikować swój portfel zamówień. Chętniej podejmują się realizacji projektów niszowych, prototypowych czy konstrukcji mniejszych jednostek.

W stoczniach Crist i Remontowa Shipbuilding widać znaczny wzrost zainteresowania dużymi statkami rybackimi.

- Rynek statków rybackich różni się jednak znacząco od offshore. Jednostki są czasem bardziej skomplikowane, armatorzy mniejsi i preferujący mniejsze zamówienia. Liczba kontraktów jest uzależniona także od kwot połowowych, które sterują popytem na tego typu statki – tłumaczy Jasiński.

- W budowie tych jednostek mamy niewątpliwe doświadczenie i znakomite kontakty z armatorami skandynawskimi – przyznaje Maciej Lisowski z Crist.

Stocznia w ostatnim czasie zrealizowała kilka ciekawych zleceń z tej branży, między innymi budowę nowoczesnego statku do obsługi norweskich farm łososiowych czy specjalistycznego „muszlowca” (statku do obsługi farm skorupiaków) dla Holendrów.

W obu stoczniach zauważyć można również popyt na statki do obsługi farm wiatrowych. Wyraźnie wzrasta również zapotrzebowanie na statki z napędem ekologicznym (LNG, a także zaawansowane systemy zasilania bateriami).

- Mamy nadzieję na szybkie pozyskanie również takich kontraktów. Dodatkowo dzięki poczynionym inwestycjom oraz posiadanej infrastrukturze technicznej realizujemy projekty nie związane z branżą wydobywczą (paliwową) – mówi Lisowski

Remontowa Shipbuilding realizuje sporo zamówień na nowoczesne, zaawansowane technicznie promy dla skandynawskich armatorów (również z innowacyjnym napędem LNG), oraz na jednostki specjalistyczne takie jak seria arktycznych zaopatrzeniowców dla Grenlandii czy statki do obsługi farm wiatrowych – to jedyna część branży offshore, której kryzys nie dotknął tak mocno. Ogółem w Remontowej Shipbuilding zakontraktowanych jest 19 projektów, co zabezpiecza stocznię na obecny i przyszły rok.

Na brak pracy obecnie nie narzeka także Crist.

- Obecnie kontynuujemy bardzo owocną i długoletnią współpracę z norweskimi stoczniami, dla których budujemy wysoko wyposażone kadłuby. Oprócz tego, naszym sztandarowym obecnie projektem jest budowa statku kompletnie wyposażonego, specjalistycznego, samo-podnośnego, na ośmiu nogach, do instalacji pilonów pod estakadę budowaną wzdłuż nabrzeża Francuskiej wyspy La Reunion – mówi Lisowski.

http://www.gospodarkamorska.pl/

Co to jest spółka offshore

Chodzi o spółkę założoną w państwie, które na podstawie spełniania określonych warunków lub na podstawie specjalnego prawa, odpuszcza od opodatkowania z tytułu przychodów tej spółki i w większości wypadków również od wymogu składania zeznania podatkowego oraz przeprowadzania audytu. Spółka jest zobowiązana do płacenia rocznego ryczałtowego podatku (Franchise Tax), który jest w granicach z rzędu setek US$ (np. Wyspy Dziewicze US$300).
Niektóre państwa, takie jak Cypr czy Węgry, spółki offshore opodatkowują bardzo niskim podatkiem, bynajmniej nie podatkiem ryczałtowym. Bliższe informacje na ten temat znajdą Państwo w dalszych częściach na naszych stronach internetowych.
Standardowo spółka jest w posiadaniu akcjonariuszy i kierowana dyrektorem (-ami). W celu zabezpieczenia ochrony tożsamości prawdziwego właściciela, często używają się mianowani (nominee) akcjonariusze i dyrektorzy. W ten sposób osoba prawdziwego właściciela pozostaje w utajeniu dla jakiejkolwiek trzeciej osoby spoza spółki. Prawdziwy właściciel wykonuje swoje prawa własnościowe na podstawie POA (Power of Attorney). To pełnomocnictwo umożliwia mu postępować w imieniu spółki, otwierać i zarządzać kontami bankowymi, które są prowadzone w imieniu spółki i tym podobnie.

Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) 10.2024
Kopalnia Turów pochłania dawny kurort uzdrowiskowy Opolno-Zdrój, a (...)
TURÓW - Wyrok NSA niezgodny z prawem UE (...)
Trwa wyścig o czyste powietrze – najnowszy ranking (...)
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) wrzesień (...)
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko?
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko? (...)

Przeczytaj także:

prof. Jan Popczyk: Trzy fale elektroprosumeryzmu
Jean Gadrey: Pogodzić przemysł z przyrodą
Jak wyłączyć ziemię z obwodu łowieckiego i zakazać (...)
Bez mokradeł nie zatrzymamy klimatycznej katastrofy
Zielony Ład dla Polski [rozmowa]
We Can't Undo This
Robi się naprawdę gorąco

Transport

NIK zbadała skutecznośc Programu Liwidacji Miejsc Niebezpiecznych na polskich drogach. Program przyjęto do realizacji w 2015r. Mimo niewątpliwej konieczności nie (...)
czytaj całość
Burmistrzowie, rządzący kilkudziesięcioma największymi miastami na świecie, wystosowali swoją propozycję “powrotu do zdrowia” po pandemii. Apelują oni o wsparcie dla (...)
czytaj całość
Producenci europejskich samochodów ciężarowych będą musieli zmniejszyć emisję CO2 sprzedawanych pojazdów niemal o jedną trzecią do roku 2030. To najważniejszy (...)
czytaj całość
Jeśli zależy nam na wyjściu z „kolejowego dołka” to musimy porzucić naiwną filozofię, że likwidacja kolejnych połączeń stanowi narzędzie biznesowej (...)
czytaj całość
Wynalazek przetrwał w niemal niezmienionej formie jako dzisiejszy rowerek dziecięcy ("biegowy") służący do nauki jazdy. Sam rower przez 200 lat (...)
czytaj całość
Acquisition of engineering business forms part of US company’s plan to cut costs, speed up production and increase quality
czytaj całość
Dobiegły końca najbardziej rowerowe wakacje w historii: Tego lata Polacy miliony razy skorzystali z rowerów miejskich!
czytaj całość
więcej
Licencja Creative Commons Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Korzystanie z naszego serwisu oznacza akceptację przez Państwa naszej Polityki prywatności.
Zobacz więcej