×
logo
kontakt:
redakcjaeko.org.pl
odkrywki dla klimatu energia prawo rzeki smog ptaki drzewa o nas gry
logo
 

14 maja 2011
Energia
 

Gdzie się podziewa nasza energia?

Gdy trafiłem na wykres zużycia energii w USA z Lawrence Livermore National Laboratory (duży wykres), spędziłem sporo czasu gapiąc się na niego i rozmyślając. Wykres ten miał poważny wpływ na moje myślenie o energii, transporcie i budownictwie. Publikacja nowego wydania jest dobrą okazją do wyjaśnień.

Gdy trafiłem na wykres zużycia energii w USA z Lawrence Livermore National Laboratory (duży wykres), spędziłem sporo czasu gapiąc się na niego i rozmyślając.

Wykres ten miał poważny wpływ na moje myślenie o energii, transporcie i budownictwie. Publikacja nowego wydania jest dobrą okazją do wyjaśnień.


1. Na pierwszy rzut oka mamy dwa prawie całkiem oddzielne problemy energetyczne.

Węgiel i gaz ziemny idą do budynków i przemysłu, a ropa do samochodów. Ogólnie, nie licząc niewielkiego przecięcia w sektorze przemysłowym, służą do zupełnie różnych rzeczy. Jedna i druga gałąź energii powoduje emisję gazów cieplarnianych, ale to tylko jeden z problemów, które napotykamy w świecie Peak Oil i uzależnienia od obcych źródeł energii.


 

2. Największym problemem jest transport.

To bezapelacyjnie największy żarłok energii, wysysający blisko 40% całkowitego zużycia. Co gorsza, to prawie sama benzyna, nasze najbardziej kłopotliwe źródło energii.

3. Samochód to beznadziejny konwerter energii.

Poprawa wydajności spalania paliwa też nie zrobi istotnej różnicy; podstawowym problemem jest to, że lwia część używanej energii porusza ponad tonę metalu razem z 70 kg, które stanowi osoba w środku. W samej swojej istocie jest to uderzająco głupi sposób tworzenia systemu komunikacji.

4. Przesiadka do elektrycznych samochodów tylko pogorszy nasze problemy.

Ten elektryczny samochód będzie w zasadzie jeździć na węgiel, i podobnie jak samochód napędzany benzyną, powiezie metal, a nie ludzi.

5. Wmawiamy sobie, że mogą jeździć na energii odnawialnej.

Energia słoneczna, geotermiczna i wiatrowa to obecnie, jak zauważa David Roberts na grist.org, niewiele więcej niż błąd pomiarowy. Gazu ziemnego będzie coraz więcej, a daje dwa razy mniej CO2 na jednostkę elektryczności niż węgiel, co stanowi duży postęp, lecz nie jest on pozbawiony wad. Jeśli zaraz nie dokonamy wielkiego, trudno wyobrażalnego zwrotu w stronę źródeł odnawialnych i energii jądrowej, będziemy tylko przelewać z jednego naczynia do drugiego. Widzicie jak to się dzieje?

6. Budynki i mieszkania są problemem, ale nie tym największym, i zajmujemy się nie tym zagadnieniem co trzeba.

LEED i Energy Star to bardzo ważna sprawa. Jestem architektem, uczę na uniwersytecie projektowania przyjaznego środowisku, ale nie mogę spojrzeć na ten wykres bez wrażenia, że kieruję wysiłek i uwagę w niewłaściwą stronę. Wiem, że powszechnie przyjmowana mądrość Eda Mazrii i ludzi z Architecture 2030 mówi, że budynki pochłaniają 49% naszej energii, ale wykres pokazuje, że jest to dużo mniej – budynki mieszkalne i komercyjne zużywają 29% energii.
Rysunek mówi mi też, że dużo więcej energii zużywamy przemieszczając się między budynkami, niż przebywając w nich. To pokazuje, że budowanie przedmieść pełnych domów Energy Star z panelami słonecznymi na dachach jest kompletną stratą czasu, bo naszym największym problemem jest transport, a nowe, zielone budynki na przedmieściach tylko pogarszają sytuację. Ale na wykresie widzimy też, że prawie 3/4 elektryczności trafia do budynków. Jest tu dużo miejsca na ulepszenia, ale znaczna część idzie na klimatyzację, a to, podobnie jak problemy z transportem, jest przede wszystkim kwestią lokalizacji i wzorców urbanizacji – dom jednorodzinny na przedmieściach w pasie słonecznym robi nam większą krzywdę niż potrafimy sobie wyobrazić.

7. Podstawowy problem to ten wielki, zielony, ryczący potwór, nasze zużycie ropy.

Nawet Paul Ryan, Pan Ścieżka Do Dobrobytu, powinien to zrozumieć: jeśli nie wygonimy ludzi z samochodów, to nie rozwiążemy najważniejszych problemów, czy to bilans handlowy, sprawy z deficytem, sprawy klimatu czy kryzys mieszkaniowy. To wszystko jest tutaj, w kolorach czarnym, pomarańczowym, niebieskim, zielonym i białym.

Co w związku z tym powinniśmy robić?

Zastanawiam się nad wnioskami płynącymi z tego rysunku od czterech lat, i oto co wymyśliłem:

  1. Zintegrować się z miastem.
    Prawda jest taka, że ludzie wchodzą do auta, żeby dostać się w inne miejsce, a nie jeżdżą w kółko dla zabawy. Musimy umożliwić im przeżycie bez samochodu, a to oznacza większą gęstość zaludnienia i bliskie sklepy. To NIE znaczy, że każdy musi mieszkać w Nowym Jorku w wieżowcach; w wielu małych miastach i miasteczkach można sobie świetnie radzić na piechotę.
  2. Robić wszystko, co tylko możliwe, żeby promować rowery, rowery elektryczne, skutery, autobusy, kolej miejską, metro, wszystko co przemieszcza więcej człowieka, a mniej żelastwa.
    Benzyna jest problemem numer 1, a elektryczność problemem numer 2. Wszystko, co przewozi więcej ludzi na jednostkę energii, jest postępem. Wszystko, co zmniejsza odległość do pokonania dla człowieka, tak jak praca w domu, promowanie ulic ze sklepami i wsparcie dla lokalnych firm, też jest postępem.
  3. Przeprowadzić się do Cleveland, albo Buffalo – miast z koleją, kanałami, wodą i energią wodną oraz umiarkowanym klimatem, w których nie jest potrzebna klimatyzacja. Nie chodzi o klimat, inaczej leżące 50 kilometrów na północ Toronto nie rozkwitło by – tu chodzi o politykę i chęci.
  4. Mniej znaczy więcej. Mniejsze auta, mniejsze domy na mniejszych działkach, mniejsze lodówki – tylko tak można zwiększyć wydajność bez wydawania majątku, a konsumując mniej, wydasz mniej.

na podstawie
http://www.treehugger.com/files/2011/04/lessons-livermore-energy-use-graph.php

Energia

Na zachód od Odry działa największa na świecie fabryka myśli w zakresie ekonomii energetycznej.
czytaj całość
Greenpeace ujawnia, kto brał dotacje za rozwój zielonej energetyki: Nie uwierzycie z czego w Polsce powstaje *zielona energia*. Z wiatru i (...)
czytaj całość
Trwa ofensywa dziwnego wojska. Nowe kopalnie węgla brunatnego chcą budować wszystkie dotychczasowe przedsiębiorstwa energetyczne z Konina, Bełchatowa czy Turowa, skupione w koncernie – (...)
czytaj całość
Alstom – międzynarodowy koncern nominowany jest w tym roku do nagrody (...) przyznawanej najbardziej skorumpowanym firmom na świecie.
czytaj całość
W sierpniu br. rząd zaprezentował nowy, wstępny projekt Polityki energetycznej Polski do 2050 r. Społeczeństwo dostało dwa tygodnie na konsultacje. (...)
czytaj całość
Czy polscy liderzy wiedzą, że sabotowanie polityki klimatycznej i rozwoju energii odnawialnej przedłuża uzależnienie od importu energii z Rosji? – (...)
czytaj całość
W całej gospodarce kraju jej syntetyczną miarą jest zużycie energii na jednostkę produktu krajowego (PKB).
czytaj całość
Europejski apetyt na tanią energię przyczynia się do ponownego uruchamiania kopalni, w których wydobywany jest najbardziej zanieczyszczony rodzaj węgla.
czytaj całość
więcej
2013-08-01
Plan rozwoju mikroinstalacji OZE do roku 2020
2013-07-19
Niemiecka transformacja energetyczna
2013-06-05
O jakie doświadczenia Energiewende wzbogacić ustawę o OZE?
2013-05-21
Jak zapewnić bezpieczeństwo energetyczne Polski
2013-04-27
Białoruś brnie w atom
2013-04-21
OZE w Niemczech i w Polsce
2013-04-05
Japończycy wydobyli gaz z hydratów metanu, gazu "zmrożonego" z wodą
2013-04-05
Premier nie odpuszcza programu budowy elektrowni atomowej
2013-04-05
Ekoenergetyka jako smart specialization województwa lubelskiego
2013-04-05
Hamlet z elektrowni
2011-05-28
Sympozjum Laureatów Nagrody Nobla, poświęcone Zrównoważonemu Rozwojowi.
2011-05-27
Światowy szczyt wydobycia węgla w tym roku?
2011-05-26
Wojna Światów
2011-05-25
Wszystkie trendy prowadzą do zera
2011-05-23
Zrównoważona Energia – bez bicia piany
2011-05-22
Bezwartościowa przyszłość
2011-05-20
Opowieść o Cap and trade
2011-05-18
Chińskie emisje CO2
2011-05-16
Klimatyczny szum
2011-05-14
Gdzie się podziewa nasza energia?
2011-05-12
Ludzkość może i musi zdziałać więcej używając mniej
2011-05-08
Szukanie dziury w całym
2011-05-06
Ropa, energia i polityka – kryzys naftowy 2012
2011-05-02
Peak oil w raporcie MFW
2011-04-30
Auto na bateryjkę - zabawka czy przyszłość?
2010-04-08
Radosław Gawlik: Afera jądrowa
2009-08-09
Nikt nie zaczął wojny z powodu wiatraków
2009-08-09
Szóste paliwo
2009-06-26
Czy diody LED mogą chronić klimat?
2009-05-07
Oil peak...
2009-03-26
Oil Peak. W czym problem?
2009-03-16
ENERGETYKA – GłÓWNE ŹRÓDŁO EMISJI GAZÓW CIEPLARNIANYCH
2009-03-07
eko-budownictwo
Licencja Creative Commons Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Korzystanie z naszego serwisu oznacza akceptację przez Państwa naszej Polityki prywatności.
Zobacz więcej