Fundusz Spójności to czasowe wsparcie finansowe ze strony Unii Europejskiej dla tych państw członkowskich, których produkt krajowy brutto (PKB) na jednego mieszkańca nie przekracza 90% średniej PNB dla wszystkich krajów unijnych. Jego podstawowym celem jest zwiększanie społecznej i ekonomicznej spójności państw i regionów Unii, a przez to wzrost produktywności i konkurencyjności słabszych regionów. Jest to pomoc o zasięgu krajowym (a nie regionalnym, jak to ma miejsce w przypadku funduszy strukturalnych).
Środki finansowe Funduszu są podzielone pomiędzy dwa sektory: ochrona środowiska (około 50 % środków) oraz transport (około 50 % środków), a minimalna wartość projektu to 10 mln euro. Ogólnie rozumianym celem Funduszu jest uzyskanie spójności oraz równowagi społecznej i ekonomicznej państw członkowskich poprzez rozwój infrastruktury transportu i środowiska przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Ponadto, projekty kwalifikujące się do dofinansowania z Funduszu powinny przyczyniać się do realizacji postanowień oraz celów europejskiej polityki transportowej i ekologicznej.
Około połowa środków finansowych w ramach Funduszu Spójności powinna zostać przeznaczona bezpośrednio na ochronę środowiska. Głównym celem podejmowanych działań powinno być zmniejszenie dystansu pomiędzy Polską, a krajami Europy Zachodniej odnośnie standardów jakości środowiska oraz technicznej i instytucjonalnej infrastruktury w tej dziedzinie.
Główne priorytety przyjęte dla części środowiskowej Funduszu Spójności to:
Kryteria wyboru projektów środowiskowych - tutaj
W przypadku części transportowej, 40% środków ma być przeznaczona na projekty kolejowe, a 60% na projekty drogowe. Projekty obejmować mają głównie modernizację istniejących już linii kolejowych, co umożliwi zwiększenie konkurencyjności przewozów kolejowych. Efekty ekologiczne realizacji strategii w części transportowej obejmują zmniejszenie szkód powodowanych w otoczeniu sieci transportowej w wyniku nadmiernej emisji spalin, hałasu, wibracji, zajętości terenów, odpadów (zużyte opony, akumulatory i smary) i pogorszenia efektów estetycznych terenu. Ponadto działania w ramach Funduszu Spójności powinny podnieść atrakcyjność kolejowych przewozów pasażerskich.
Kryteria wyboru projektów transportowych - tutaj
Przepisy Unii Europejskiej odnoszące się do Funduszu Spójności nie nakładają obowiązku powoływania Komitetu Sterującego dla FS. Jednakże, zarówno Ministerstwo Infrastruktury, jak i Ministerstwo Środowiska takie Komitety powołały, a w każdym z nich znalazło się po dwóch reprezentantów POE (wybranych w demokratycznej procedurze). Niestety Komitety te zostały rozwiązane wraz z wejściem nowej ustawy o NPR. Do dnia dzisiejszego Komitet Sterujący FS – Środowisko nie został powołany na nowo, a w przypadku Komitetu Sterującego FS – Transport liczba reprezentantów POE zmalała do jednego, został nim Robert Cyglicki z Federacji Zielonych Gaja.
W skład Komitetu Sterującego dla Funduszu Spójności w części transportowej wchodzą:
Do głównych zadań Komitetu Sterującego dla strategii wykorzystania Funduszu Spójności w sektorze transportu należy:
POPRZEDNI KOMITET STERUJĄCY FS – Środowisko
Strategia wykorzystania Funduszu Spójności zakłada powołanie Komitetu Monitorującego Funduszu Spójności. Komitet ten został powołany Zarządzeniem nr 19 Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004.
Jeśli chodzi o przedstawicieli pozarządowych organizacji ekologicznych, to mogą oni uczestniczyć w pracach Komitetu jedynie w charakterze obserwatorów (Przewodniczący Komitetu może zaprosić dwóch przedstawicieli POE, którzy zostali wcześniej wybrani przez organizacje).
Do udziału w pracach Komitetu Monitorującego, na prawach stałych członków, powołani są:
Na pisemne zaproszenie Przewodniczącego, w pracach Komitetu
Do głównych zadań Komitetu Monitorującego Fundusz Spójności należy:
Komitet Monitorujący może wykonywać także inne zadania, wskazane przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i uzgodnione z Komisją Europejską, niezbędne do prawidłowego monitorowania realizacji projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) 10.2024 |
Kopalnia Turów pochłania dawny kurort uzdrowiskowy Opolno-Zdrój, a (...) |
TURÓW - Wyrok NSA niezgodny z prawem UE (...) |
Trwa wyścig o czyste powietrze – najnowszy ranking (...) |
Newsletter/ Obserwator TEPP (Transformacji Energetycznej Ponad Podziałami) wrzesień (...) |
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko? |
Wakacje ze śmieciami. Czy system kaucyjny oczyści środowisko? (...) |
prof. Jan Popczyk: Trzy fale elektroprosumeryzmu |
Jean Gadrey: Pogodzić przemysł z przyrodą |
Jak wyłączyć ziemię z obwodu łowieckiego i zakazać (...) |
Bez mokradeł nie zatrzymamy klimatycznej katastrofy |
Zielony Ład dla Polski [rozmowa] |
We Can't Undo This |
Robi się naprawdę gorąco |