Przedmowa
Dlaczego potrzebny jest przewodnik do Artykułu 6?
Artykuł 6 Dyrektywy "Siedliskowej" (92/43/EEC) ma decydujące znaczenie dla zagospodarowania obiektów składających się na sieć NATURA 2000 . W duchu integracji europejskiej, wskazuje on zadania zabezpieczające potrzeby ochrony środowiska na siedliskach. Państwa członkowskie oraz ich organy podniosły już wiele interpelacji dotyczących znaczenia tego Artykułu. Na pierwszy rzut oka, wydaje on się za szeroki i nieprecyzyjnie zdefiniowany. Przeprowadzenie głębszej analizy oraz połączenie go z innymi artykułami tej dyrektywy, umożliwi jego łatwiejsze zrozumienie oraz wdrożenie.
Nie mniej, Artykuł 6 nie powinien być traktowany jako samodzielny. W szczególności, jeśli jego stosowanie prowadzi do specyficznych wymagań, należy mieć na uwadze, ze Artykuł 8 przewiduje wspólne finansowanie niektórych instrumentów niezbędnych do uzyskania zadań Dyrektywy.
Cel i przedmiot dokumentu
Dokument ten ma na celu dostarczenie wytycznych dla państw członkowskich, potrzebnych do poprawnej interpretacji określonych kluczowych koncepcji zastosowanych w Artykule 6 Dyrektywy "Siedliskowej". Należy zauważyć, że głównym przedmiotem tego dokumentu są państwa członkowskie, a nie osoby fizyczne.
Oczekuje się jednakże, że dokument ten ułatwi zrozumienie zasad funkcjonowania Dyrektywy "Habitatowej" zainteresowanym organizacjom, zwłaszcza jeśli jest on uzupełniony przez bardziej szczegółowe wytyczne, które powinny być przygotowane przez państwa członkowskie.
Istota i ograniczenia dokumentu
Dokument ten został przygotowany przez służby Dyrekcji Generalnej ds. Ochrony Środowiska Komisji Europejskiej, na podstawie nieformalnych dyskusji przeprowadzonych z organami ochrony środowiska państw członkowskich na jego temat (Aneks V). Dokument ten odzwierciedla tylko opinie służb Komisji i jest niezobowiązujący. Należy podkreślić, że ostateczna interpretacja tej Dyrektywy należy w ostatniej instancji do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Interpretacja tego dokumentu przedkładana przez służby Komisji nie może wykraczać poza zakres samej Dyrektywy. Klauzula ta ma szczególne znaczenie zwłaszcza dla tej Dyrektywy, jako że uświęca ona zasadę podrzędności aktów prawnych. Jako taka, pozostawia ona duży margines działań dla państw członkowskich, w celu praktycznego wdrażania określonych instrumentów związanych z siedliskami sieci NATURA 2000 . W każdym wypadku państwa członkowskie posiadają swobodę wyboru sposobu wdrażania jej praktycznych instrumentów, pod warunkiem, że służą one głównemu celowi tej Dyrektywy. Pozostając dokumentem objaśniającym jego zamierzeniem nie jest jednak przedstawienie ostatecznych rozwiązań dla specyficznych problemów każdego obszaru. W istocie, tego typu problemy powinny być rozpatrywane indywidualnie, biorąc pod uwagę kierunki przewidziane w dokumencie.
Obecna wersja dokumentu nie powinna być uważana za wersję ostateczną. Dokument ten może być w przyszłości zmieniony na podstawie doświadczeń zebranych w trakcie wdrażania Artykułu 6 w państwach członkowskich oraz na podstawie precedensów prawnych. Odpowiednie służby Komisji ustaliły również zasady postępowania potrzebne do opracowania bardziej szczegółowych wskaźników metodologicznych w celu oceny planów oraz projektów przygotowywanych w ramach Artykułu 6(3) oraz 6(4). Przewiduje się, że od momentu ich przygotowania, wskaźniki te posłużą jako element uzupełniający do powyższego dokumentu.
Struktura dokumentu
Po wstępie, który prezentuje ogólną treść oraz logikę dokumentu, przedstawiona została szczegółowa analiza każdego z paragrafów 6(1), 6(2), 6(3), 6(4) według wcześniej zastosowanego schematu. Składa się na nią prezentacja artykułu oraz jego zakres, następnie analiza głównych koncepcji i problemów uzyskana na podstawie informacji posiadanych przez Komisję Europejską, oraz na podstawie funkcjonującego systemu prawnego stworzonego przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości oraz innych stosownych dyrektyw. Podsumowania, powstałe na podstawie analiz przeprowadzonych przez Komisje Europejską są umieszczone (tłusty druk) na końcu każdej sekcji w celu ułatwienia interpretacji stosownych wniosków. Pełne referencje spraw sądowych cytowanych w powyższym tekście znajdują się w Aneksie załączonym na końcu tego dokumentu.
|