Wersja PDF (do druku) |
Bolesław Gomułkiewicz
Bogdan Łukaszewicz
Podczas zakończonego niedawno w Johannesburgu Szczytu Ziemi, prezydent Aleksander Kwaśniewski, prezentując polskie dokonania w dziedzinie ochrony środowiska, przedstawił jako jeden z sukcesów funkcjonowanie celowych funduszy ochrony środowiska. Wpływy do funduszy są zapewniane poprzez system opłat i kar za korzystanie ze środowiska. W świetle malejących w skali kraju przychodów funduszy należy system uszczelnić weryfikując wszystkie podmioty korzystające ze środowiska i wyposażyć w narzędzia kontrolne do ich egzekwowania. Wydatki funduszy dokonywane są według ustalonego klucza priorytetów środowiskowych i obejmują zadania inwestycyjne, edukacyjne, monitoring itp. zapisane w ustawie Prawo ochrony środowiska. Rada Miejska uchwaliła dodatkowe zadania, przy realizacji których można korzystać ze środków powiatowego i gminnego funduszu, jakimi we Wrocławiu są modernizacje kotłowni i ochrona przed hałasem. Istotnym, dla zapewnienia efektywności wydatkowania środków z funduszy ochrony środowiska, jest zapewnienie czytelnych procedur ich przyznawania oraz społecznej kontroli nad sposobem wydatkowania funduszy.
Ważnymi czynnikami ułatwiającymi realizowanie zadania z zakresu ochrony środowiska w powiecie i gminie są powiatowy i gminny fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wrocław, pełniąc jednocześnie funkcje powiatu i gminy, korzysta ze środków finansowych obu funduszy.
Rysunek 1. Suma przychodów GFOŚiGW w latach 1995-2000 |
Aktualnie źródłami przychodów obu funduszy są opłaty i kary za gospodarcze korzystanie ze środowiska uzyskiwane w sposób zgodny z nowym prawem ochrony środowiska (wg art. 402 ust. 4, 5 i 6 ) w sposób następujący:
Przychody obu funduszy we Wrocławiu nie przekroczyły dotychczas 15% 10 - krotnej wartości średniej krajowej.
Rysunek 2. Wpływy do GFOŚiGW wg rodzaju opłat
Przychody gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w ostatnich latach przedstawiono w tab. 1 i na rysunkach nr 1 i 2.
Tabela 1. Przychody w zł w podziale na lata i na rodzaj opłat:
1995r | 1996r | 1997r | 1998r | 1999r | 2000r | 2001r | |
woda | 206800 | 396300 | 120700 | 598500 | 825048 | 739274 | 810 500 |
powietrze | 722000 | 947000 | 807000 | 892000 | 1290850 | 1450000 | 1565498 |
odpady | 0 | 0 | 0* | 93500 | 165792 | 145000 | 180186 |
wycinka | 206600 | 199000 | 797000 | 3012000 | 5493198 | 6383281 | 1857163 |
odsetki | 32000 | 50000 | 294000 | 99000 | 1019705 | 2320938 | 1976894 |
razem | 1 238 200 | 1 627 300 | 2 047 000 | 4 696 000 | 8 794 593 | 11 038 493 | 6 390 241 |
* Opłaty za odpady wprowadzono od roku 1998.
Tabela 2. Przychody PFOŚiGW w zł w podziale na lata i na rodzaj opłat:
| |||||||||||||||||||||||||
Tabela 3. Przychód roczny funduszy w przeliczeniu na jednego mieszkańca [zł/osobę]:
|
Procentowo największy udział w przychodach GFOŚiGW mają obecnie wpływy za wycinkę drzew i decydują one o zmienności wpływów w poszczególnych latach. W roku 1995 stanowiły ok. 16% wpływów. Zwiększona aktywność inwestycyjna po powodzi spowodowała stopniowy wzrost wpływów, nawet do 57% w roku 2000. Spada natomiast udział wpływów za emisję zanieczyszczeń do powietrza, od 58% w roku 1995 do ok. 25% w roku 2001.
W omawianym okresie utrzymuje się tendencja wzrostowa opłat za wszystkie rodzaje korzystania ze środowiska, z wyjątkiem opłat za wycinkę drzew. Oczekiwanego spadku wpływów z opłat z powodu wprowadzanych modernizacji w zakresie ochrony środowiska nie zaobserwowano.
Przychody powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w latach 1999 - 2001 przedstawiono w tab. 2.
Fundusz powiatowy istnieje od roku 1999, tj. od momentu utworzenia powiatów.
Dotychczas nie widać większych zmian w przychodach. Różnice nie przekraczają 12%.
Podobnie jak w przypadku gminnego funduszu oczekiwany spadek wpływów jeszcze nie nastąpił.
Jak widać z tabeli 3, przypływy funduszy w skali kraju w ostatnich dwóch latach maleją. We Wrocławiu natomiast lekko wzrosły przychody funduszu powiatowego, a z powodów omówionych wyżej znacznie zmalał łączny przychód do funduszu gminnego.
POPRZEDNIA STRONA GŁÓWNA PDF POCZĄTEK STRONY NASTĘPNA |