Aneks I

Orzeczenia sądowe

(1) Potrzeba ściślej transpozycji Artykułu 6 została już zasygnalizowana w sprawie C-256/98 Komisja v Francja, w sprawie której Europejski Trybunał Sprawiedliwości (Opinia Głównego Adwokata Fennelly) wydał orzeczenie 16 września 1998.

(2) Decyzja Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-355/90, Komisja v Hiszpania [1993] ECR I-4221 ('Santona Marshes') jak również decyzja z 18 marca 1999 w sprawie C-166/97 Komisja v Francja (Seine Estuary).

(3) Jak wyżej.

(4) Sprawa C-392/96, Komisja v Irlandia, wyrok ECJ z 21 września 1999.

(5) Ten punkt widzenia jest również podkreślony przez Głównego Adwokata Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Fennelly w sprawie omówionej w pkt.1

(6) Odpowiednie precedensy Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości jeszcze bardziej podkreślają, że koncepcja "projektu" powinna być szeroko interpretowana (patrz wyrok z 24 października 1996 w sprawie C-72/95 Kraaijeveld.

(7) Jak wyżej (1).

(8) W celu praktycznego zrozumienia pojęcia "w istotny sposób" pomocne jest odwołanie się do precedensów Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości a zwłaszcza do sprawy C-355/90, Komisja v Hiszpania [1993] ECR I-4221 ('Santona Marshes'). Pomimo, że wyrokowanie w tej sprawie nie odwoływało się do Artykułu 6(3) i (4) Dyrektywy 92/43/EEC (odwołującej się do wcześniej ustalonego ustroju zarządzającego OSO (SPAs) na mocy Dyrektywy 79/409/EEC), które wskaże rodzaje działań mogących być uważane za mogące w istotny sposób oddziaływać na chroniony obiekt.

(9) Trybunał postanowił, że "Nawet projekt przygotowany na małą skalę może w istotny sposób oddziaływać na środowisko jeśli jest wdrażany w miejscu, w którego wymagania ekologiczne ustalone przez Artykuł 3 (Dyrektywy 85/337/EEC) takie jak fauna i flora ... są wrażliwe nawet na najmniejsze zmiany". (Sprawa C-392/93, Komisja v Irlandia wyrokowanie ECJ z 21 września 1999).

(10) Należy zwrócić uwagę na pokreślenie przez ECJ wspólnej odpowiedzialności państw członkowskich w kontekście dyrektywy "Ptasiej" w sprawach C-252/85 Komisja v Francja [1988] ECR 2243 i C-262/85 Komisja v Włochy [1987] ECR 3073).

Aneks II

Rozważania dotyczące planów zagospodarowania

Pomimo tego, że odpowiednie plany zagospodarowanie nie zawsze niezbędne uczestnicy seminarium z Galway1 i Konferencji z Bath2 zaakcentowali fakt, że plany zagospodarowania mogą składać się na jeden ze środków wypełniających zadania dyrektywy "habitatowej".

Poniższej załączony wyciąg z konkluzji seminarium z Galway przedkłada rozważania, które mogą być pomocne podczas przygotowywania planów zagospodarowania.

1. Metodologia

  • Czy plan zagospodarowania obiektu jest rzeczywiście potrzebny? Wytłumacz dlaczego.
  • Kto będzie wdrażał plan? Kto będzie za niego odpowiedzialny?
  • Jakie jest znaczenie obiektu (zarówno jego wartość naturalna jak i wartość w kontekście społeczno-gospodarczym)?
  • Jakie są główne zagrożenia (obiektu)?
  • Co chcemy osiągnąć (poprzez plan)?
  • W jaki sposób to osiągniemy, na podstawie jakiego harmonogramu?
  • Ile to będzie kosztowało? Czy korzyści dla ochrony natury będą w ten sposób zoptymalizowane?

2. Założenia

Założenia planu zagospodarowania obiektu musza odpowiadać wymaganiom ekologicznym
siedlisk naturalnych oraz siedlisk gatunków, których obecność na tych obiektach jest znacząca, w celu zapewnienia stanu sprzyjającego ochronie lub aby odtworzyć taki stan. Założenia te musza być przejrzyste, realistyczne, dające się określić liczbowo oraz możliwe do wykonania.
Należy łatwo zrozumiałego słownictwa oraz sformułowań tak aby plan mógł być ogólnie rozumiany.

  • Jaki jest stan sprzyjający ochronie każdego z siedlisk oraz gatunków występujących na obiekcie?
  • W jaki sposób przyczyniają się one (siedliska, gatunki) do niepodzielności obiektu i spójności sieci?

Czy jest ono (siedlisko) ocenione w dynamiczny sposób biorąc pod uwagę ewolucję stanu ochrony siedlisk i gatunków, które na nim występują?

3. Konsultacje i wdrażanie

Istotną właściwością planu zagospodarowania powinno być jego profesjonalne oraz wielodyscyplinarne podejście.

  • Czy wzięto pod uwagę wszystkich zainteresowanych?
  • Czy są oni zaangażowani od początku procesu?
  • Kiedy zostaną zaangażowani?

Jako przykład takich konsultacji może posłużyć francuska metoda document d'objectifs, gdzie wszyscy zainteresowani są zaproszeni do udziału w procesie, za który odpowiedzialne są kompetentne władze (préfet de région).

4. Nadzór i ocena

Zagadnienia nadzoru i oceny są jednym z najważniejszych elementów planów, zwłaszcza w trakcie ustalania czy zostały one pomyślnie wdrożone. Tak jak w przypadku założeń planu, sposób jego nadzoru powinien być dokładnie zdefiniowany włącznie z jego analizą finansową.

Aneks II A

Przykłady projektów LIFE-Nature3, które zawierały plany zagospodarowania lub działania ustawowe, administracyjne lub oparte na dobrowolnych umowach
Istotne aspekty każdego z projektów są objaśnione poniżej jego nazwy.

Austria

  • Bear protection programme for Austria (B4-3200/95/847)

Przygotowanie planu zagospodarowania we współpracy ze wszystkimi władzami, grupami interesów oraz silnym udziale społecznym.

  • Wetland management in the Upper Waldviertel. (B4-3200/96/539)

Przygotowanie planów zagospodarowania dla wielu małych terenów podmokłych (bagien, stawów, małych rzek), oraz ich częściowe wdrożenie przy współpracy z właścicielami ziemi oraz użytkownikami tych obiektów.

Belgia

  • Protection through acquisition and management of the last calcareous mires in Belgium (B4-

3200/95/435)

Władze lokalne zabezpieczyły znaczna cześć obiektu poprzez jego leasing od właścicieli.

  • Integral Coastal Conservation Initiative (B4-3200/96/483)

Przygotowani planów zagospodarowania zarówno dla wybrzeża (wydmy) jaki i siedlisk przybrzeżno-morskich.

Finlandia

  • Protection of biodiversity, and particularly of flying squirrel habitats, in the Nuuksio area (B4-

3200/95/508)

Przygotowanie planu zagospodarowania w celu odbudowy i ochrony obiektów na terenach prywatnych.

  • Saimaa ringed seal management plan for Lake Pihlajavesi (B4-3200/95/505)

Plany użytkowania ziemi koncentrujące się na ochronie fok.

Francja

  • Protection programme for bogs in France (B4-3200/95/518)

Przygotowanie podrecznika zagospodarowania siedlisk bagiennych.

  • Experimental drawing up of management plans for future French Natura 2000 sites (B4-3200/95/519)

Testowanie planów zagospodarowania na 35 obiektach oraz opracowanie metodologicznego przewodnika przygotowywania planów zagospodarowania obiektów Natura 2000.

Grecja

  • Management and protection of the threatened biotopes of western Crete with ecotopes and priority species (B4-3200/95/850)

Przygotowanie planów zagospodarowania z bezpośrednim udziałem władz lokalnych.

  • The Mediterranean monk seal in Greece: Conservation in action (B4-3200/96/500)

Przygotowanie planów zagospodarowania w stałej konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi.

Hiszpania

  • First, second and third phases of the action programme for the conservation of the brown bear and its habitat in the Cantabrian mountains (B4-3200/92/15185 & 94/736 & 95/523)

Zawarcie porozumień z myśliwymi w celu zagospodarowania terenów łowieckich w sposób zgodny z założeniami ochrony niedźwiedzi.

  • First and second phases of the creation of a network of flora micro-reserves and purchase of land of significant botanical interest in the Valencia region (B4-3200/93/766 & 95/521)

Zawarcie porozumień z właścicielami ziemi oraz wdrożenie planów zagospodarowania dla małych rezerwatów (160 obiektów).

  • First and second phases of the conservation programme for three threatened vertebrate species in the Pyrenees (sub-project Spain) (B4-3200/93/772, 95/277, 95/524)

Zawarcie porozumień z myśliwymi w celu utrzymania obszarów ochronnych Gypaetus barbatus, oraz opłaty kompensujące w celu uniknięcia wycinania drzew na terenach występowania niedźwiedzia brunatnego.

  • Conservation of the little bustard, great bustard and lesser kestrel in the SPAs of Extremadura (B4-3200/96/507)

Zawarcie porozumień z rolnikami w celu poprawy stanu siedlisk stepowych.

Irlandia

  • Development of management plans and emergency actions aimed at candidate SACs (B4-3200/95/837)

Przygotowanie planów zagospodarowania dla potencjalnych SOO (SACs).
Niemcy

  • Protecting great bustard habitats in Brandenburg (B4-3200/92/14529)

Zawarcie umów z rolnikami zawierających zakup ziemi i leasing, lub porozumień dotyczących zagospodarowania.

  • Preservation and re-establishment of the Trebeltal fen and Restoration and conservation of riverine fens in Mecklenburg-Vorpommern (B4-3200/94/731 and B4-3200/95/260)

Opracowanie i wdrożenie planów zagospodarowania w celu odbudowy siedlisk nadrzecznych oraz bagiennych we współpracy z władzami odpowiedzialnymi za gospodarkę wodną oraz ochronę środowiska.

  • Transnational programme for the conservation of bats in western-central Europe (B4-3200/95/842)

Zawarcie umów z właścicielami ziemi i władzami publicznymi, przygotowanie planu zagospodarowania.

  • Conservation and development of nature of the Federseelandscape (B4-3200/96/489)

Procedura konsolidacji ziemi na obszarach wiejskich wspomagana przez działania agro-środowiskowe.

Portugalia

  • Second phase of the project for conservation of the stepparian bird fauna of Castro Verde (B4-3200/95/510)
  • New technology applied to nature conservation in Guadiana valley (B4-3200/95/511)

Oba projekty dotyczą przygotowania i wdrożenia planów zagospodarowania dla obszarów, które po zakończeniu projektów weszły w skład OSO (SPAs).

Szwecja

  • Protection and restoration of Stora Alvaret on Öland Island, south-east Sweden (B4-3200/96/547)
  • Preservation of the hermit beetle, Osmoderma eremita (B4-3200/97/288)

Zastosowanie metod agro-środowiskowych dla długoterminowych planów zagospodarowani obiektów.

Zjednoczone Królestwo

  • Conservation management of priority upland habitats through grazing: guidance on management of upland Natura 2000 sites (B4-3200/95/854)

Przygotowanie praktycznego przewodnika dla planów zagospodarowania wegetacją. (grazing)

Aneks III

Rozważanie planów i projektów dotyczących obiektów natura 2000

Aneks IV

Formularz dostarczenia informacji do Komisji Europejskiej na podstawie Artykułu 6(4)

Aneks V

Instytucje państw członkowskich zajmujące się ochrona środowiska

Austria

  • Herr Mag. Christian PLÖSSNIG Amt der Tiroler Landesregierung, Abt.Umweltschutz Eduard Wallnöfer Platz 1, A-6020 INNSBRUCK
  • D. I. Günter LIEBEL Bundesministerium für Umwelt, Jugend und Familie, Abt. II/5 Stubenbastei 5, A-1010 WIEN

Belgia

  • Ms Els MARTENS AMINAL - Afdeling Natuur Koning Albert II laan 20, bus 8 Ferraris-gebouw, 4de verdieping, lokaal 4G43 B-1000 Brussel
  • Mr Patrick DE WOLF DGRNE Av. Prince de Liege 15, B-5100 JAMBES

Dania

  • Mr Olaf G. CHRISTIANI Ministry of the Environment and Energy, The National Forest and Nature Agency Haraldsgade 53, DK-2100 COPENHAGEN
  • Ms Tine NIELSEN SKAFTE The National Forest and Nature Agency Haraldsgade 53, DK-2100 COPENHAGEN

Finlandia

  • Mr Esko JAAKKOLA Ministry of the Environment, Land Use Department PO Box 380, SF-00131 HELSINKI

Francja

  • Mr Jean-Marc MICHEL Ministere de l'Environnement, Direction de la Nature et des Paysages 20, avenue de Ségur, F-75302 PARIS 07 SP
  • Mr Henri JAFFEUX Ministere de l'Environnement, Direction de la Nature et des Paysages 20, avenue de Ségur, F-75302 PARIS 07 SP

Grecja

  • Mrs Stavroula SPYROPOULOU Ministry of Environment, Physical Planning and Public Works, Environmental Planning Division, Nature Management Section 36 Trikalon str, GR-11526 ATHENS
  • Mr Panagiotis DROUGAS General Secretariat for Forests and the Natural Environment, Department of Aesthetic Forests, National Parks and Game Management Ippokratous str. 3-5, GR-10164 ATHENS

Hiszpania

  • Mr Jesus SERRADA HIERRO Dirección General de Conservación de la Naturaleza MIMAM c/Gran Via de San Francisco, 4. 4a, E-28005 MADRID

* Mr Miguel AYMERICH DESPOINTES Dirección General de Conservación de la Naturaleza, MIMAM c/Gran Via de San Francisco, 4. 4a, E-28005 MADRID
Holandia

  • Mr Garry POST Ministry of Agriculture, Nature, Management and Fisheries, Department for Nature Management 73 Bezuidenhoutseweg, PO Box 20401, 2500 EK DEN HAAG, Nederland

Irlandia

  • Dr Alan CRAIG National Parks and Wildlife, Dúchas, Dept of Arts, Heritage, Gaeltacht and the Islands Ely Court 7, Ely Place, DUBLIN 2, Ireland
  • Mr Peadar CAFFREY National Parks and Wildlife, Dúchas, Dept. of Arts, Heritage, Gaeltacht and the Islands Ely Court 7, Ely Place, DUBLIN 2, Ireland

Luksemburg

  • Mr Claude ORIGER Ministere de l'Environnement 18, Montée de la Pétrusse, L-2918 LUXEMBOURG
  • Mrs Marie-Paule KREMER Ministere de l'Environnement 18, Montée de la Pétrusse, L-2918 LUXEMBOURG

Niemcy

  • Dr Ursula VON GLISCYNSKI Ministry for the Environment, Nature Conservation and Nuclear Safety, Referat NI 2 Allee 90, D-53048 BONN
  • Mr Detlef SZYMANSKI Hessisches Ministerium des Innern und für Landwirtschaft, Forsten und Naturschutz Hölderlinstr. 1-3, D-65187 WIESBADEN

Portugalia

  • Mr José Manuel MARQUES Instituto de Conservaçao da Natureza Rua da Lapa, 73, P-1200-701 LISBOA

Szwecja

  • Ms Nilla THOMSON Ministry of Environment, S-10333 STOCKHOLM

* Mr Jan TERSTAD Swedish Environmental Protection Agency Blekholmsterrassen 36, S-10648 STOCKHOLM
Włochy

  • Mrs Patrizia DE ANGELIS Ministero dell'Ambiente, Servizio Conservazione della Natura Via Assisi, 163, I-00187 ROMA
  • Mr Alberto ZOCCHI Ministero dell'Ambiente, Servizio Conservazione della Natura Via Assisi, 163, I-00181 ROMA

Zjednoczone Królestwo

  • Mr M. PRITCHARD Head of European Wildlife Division, Department of the Environment Transport and the Regions Tollgate House, Houlton Street, BRISTOL, BS2 9DJ, United Kingdom
  • Mr Trevor SALMON Department of the Environment, Transport and the Regions, European Wildlife Division Tollgate House, Houlton Street, BRISTOL, BS2 9DJ, United Kingdom

Dystrybucja

Katalog publikacji znajduje się na:
http://europa.eu.int/comm/environment/pubs/home.htm

1 Zorganizowana przez Irlandię 9-11 października 1996 w Galway, Irlandia na temat Zagospodarowania SOO (SAC).
2 Zorganizowana przez Komisję i oraz Zjednoczone Królestwo w czasie jego prezydowania UE, 28-30 czerwca 1998 w Bath, WB, na temat Natura 2000 i społeczeństwo.
3 Więcej informacji znajduje się na stronach internetowych: http://europa.eu.int/comm/life/nature/databas.htm


Strona główna

[Poprzedni | Spis treści]