Ochrona tradycji regionalnych w architekturze
doprowadzą automatycznie do zachowania fizjonomicznych walorów krajobrazu DPN.
Z punktu widzenia Parku równie ważne jest zachowanie fizjonomicznych walorów krajobrazu w otulinie, gdyż inaczej zróżnicowanie walorów spowoduje niekorzystną koncentrację presji turystyki w rdzeniowych częściach Parku. Dlatego sformułowaliśmy szeroką gamę próśb w tym zakresie, adresowanych do gospodarzy otuliny.
Zagadnienie turystycznego udostępnienia terenu parku nie może być rozpatrywane w oderwaniu od zagadnienia rozwoju turystyki w jego otoczeniu. Dlatego plan działań w tym zakresie, będący elementem planu ochrony parku, składa się z dwóch nierozłącznych elementów:
a) określenia zasad udostępnienia wnętrza parku narodowego; zasady te muszą zapewnić bezkompromisowo ochronienie wszystkich wartości przyrodniczych parku
b) wytycznych do działań zapewniających Parkowi wpływ na natężenie, strukturę i charakter turystyki realizowanej w otoczeniu Parku (głównie w otulinie DPN, ale i poza jej granicami)
Celem zaprojektowanych w ten sposób działań jest sterowanie rozwojem turystyki w regionie w sposób bezkompromisowo chroniący walory przyrodnicze rdzeniowych części parku narodowego, ale jednocześnie umożliwiający poznawanie walorów przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych Puszczy Drawskiej przez uczestników turystyki i dopuszczający umiarkowany rozwój turystycznego wykorzystania potencjału regionu. Elementami zaprojektowanego do osiągnięcia tych celów programu działań stały się między innymi:
- Współpraca regionalna w zakresie rozwoju turystyki oraz w zakresie informacji turystycznej.
- W parku narodowym ochrona przyrodniczych, kulturowych i fizjonomicznych walorów krajobrazu według szczegółowych zasad operatów planu ochrony.
- Aktywna polityka parku narodowego na rzecz ochrony przyrodniczych, kulturowych i fizjonomicznych walorów krajobrazu także w otoczeniu Parku, realizowana metodami informacji, doradztwa i lobbingu.
- Wspólny i spójny system podstawowej infrastruktury turystycznej w regionie
- Budowa i promocja atraktorów turystycznych poza obszarem Parku (np. promocja sieci szlaków spacerowych wokół Tuczna, budowa sieci szlaków spacerowych wokół Człopy, Szczuczarza, Jagody, Załomia i Drawna, zagospodarowanie turystyczne obiektów buforowych: np. Drawnik, Barnimie, ścieżki poznawcze w Człopie, Tucznie, Drawnie i Dominikowie, parkingi i ścieżki poznawcze "buforujące" ruch skierowany do parku narodowego (na drogach do Drawna), rewaloryzacja parku w Barnimiu, rezerwat archeologiczny w Łęczynie, skansen flisacki w Starym Osiecznie, skansen Wału Pomorskiego w Starym Osiecznie)
- Promocja Puszczy Drawskiej zamiast Drawieńskiego Parku Narodowego
- Hamowanie wzrostu presji turystycznej na rdzeniowe obszary Parku przed osiągnięciem poziomu zagrażającego przyrodzie parku (limitowanie dostępności, system opłat za udostępnienie wartości parku (spływ, miejsca biwakowania)
- Maksymalizacja poznawczego (szczególnie przyrodopoznawczego) efektu turystyki realizowanej na terenie Parku (np.: przestrzenny system informacyjno-edukacyjny, system publikacji popularyzujących dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe DPN).
Tak opracowana Synteza Planu Ochrony DPN znalazła w sierpniu b.r. akceptację Komisji Planu. Jest też zgodna z wymaganiami, jakie planom ochrony stawia planowana nowelizacja ustawy o ochronie przyrody. Miejmy nadzieję, że już wkrótce stanie się obowiązującym prawem.
Katarzyna Woźniak
[Więcej o Drawieńskim Parku Narodowym]
[Silne i słabe strony poszczególnych komponentów przyrody DPN, wg opracowania Syntezy Planu Ochrony]
[Co Lubuski klub Przyrodników wie o planie ochrony DPN]
[Ściągnij całą syntezę Planu Ochrony DPN (pliki Worda i Excela 6.0 spakowane do formatu zip; 1,2 MB]