Wersja PDF (do druku) Wersja PDF
(do druku)
Poprzednia stronaPoprzedni podrozdział Następny podrozdziałNastępna strona

Pozostałe zadania wdrażania polityki energetycznej miasta

Wspieranie wdrażania niekonwencjonalnych źródeł energetycznych

Jak dotąd brak jest jakichkolwiek działań wspierających zastosowanie alternatywnych źródeł energii (AZE) i realizacji programu w tym kierunku. Trudno za takie bowiem uznać dofinansowanie budowy kolektora słonecznego w domu parafialnym na Swojczycach 1. Stosowanie AZE, patrząc na konieczność zwiększania ich udziału w bilansie energetycznym kraju, przebija się ciężko, mimo zapisanych możliwości dofinansowania z GFOŚiGW. Energia słoneczna może mieć swój duży udział przy produkcji energii elektrycznej oraz cieplnej w mieście o gęstej zabudowie. Kolejnym źródłem energetycznym są odpady, w których zgromadzona energia winna być uwolniona poprzez ich spalanie. Dużym źródłem zmagazynowanej energii są stare wysypiska śmieci, w których produkowany metan ucieka do atmosfery.

Pomimo niskich kosztów eksploatacyjnych koszty inwestycyjne są wysokie i wymagają systemowego wsparcia finansowego. Stosowanie tych źródeł energetycznych wymaga kompleksowego działania w zakresie współpracy z MPEC, Przedsiębiorstwem Energetycznym i Urzędem Miasta oraz Biurem Rozwoju Miasta.

Inwentaryzacja wszystkich energetycznych źródeł niskich emisji na obszarze miasta

Inwentaryzacja źródeł zanieczyszczenia powietrza jest pierwszym krokiem, który wiąże się z realizacją sprawnego monitoringu emisji ze wszystkich źródeł energetycznych. Inwentaryzacja taka została przeprowadzona przez miasto już w 1995 r. Bank Emisji Zanieczyszczeń dla źródeł punktowych i powierzchniowych został zamontowany w Urzędzie Wojewódzkim, Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska oraz Wydziale Ochrony i Kształtowania Środowiska UM Wrocławia. System jest ostatnio modernizowany, m.in. stacja zanieczyszczeń powietrza WIOŚ skończyła pracę z końcem roku 2001.

Program edukacji ekologicznej z zakresu oszczędzania energii i jego wpływu na zmniejszenie zanieczyszczania powietrza w mieście

Miasto wykorzystuje w niewielkim zakresie instytucje i organizacje, które promowałyby wykorzystanie dostępnych kredytów i funduszy do celów zmniejszenia zużycia energii w budynkach mieszkaniowych. Jednocześnie nie wykorzystano inicjatyw mogących w znaczny sposób wspomóc działania związane z edukacją, poszanowaniem energii oraz redukcją niskiej emisji, a co za tym idzie zmniejszenia zanieczyszczania powietrza w mieście. Szczególnie w odniesieniu do osób fizycznych brakuje wciąż działań racjonalizujących zużycie ciepła oraz optymalizujacych prace termomodernizacyjne w budynkach i na instalacjach odbiorczych. Może to powodować nieefektywność wykonywanych działań i wydatkowanych środków, bowiem przy modernizacji źródła ciepła i instalacji rozprowadzających ciepło bez uwzględnienia nawet późniejszego ocieplenia budynku, wymiany stolarki i właściwej wentylacji, urządzenia cieplne są przewymiarowane i to nawet kilkakrotnie. Konieczne jest więc popieranie kompleksowych projektów zmniejszających zapotrzebowanie na moc oraz zużycie ciepła. Nieodzowne staje się wprowadzenie liczników ciepła w każdym budynku oraz w każdym mieszkaniu, będących podstawą możliwości oszczędzania energii. Automatyzacja procesów dostarczania oraz rozliczania ciepła wpływa zasadniczo na możliwości optymalizacji zużycia energii.

Opracowanie projektów założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe

Zarząd Miasta powinien opracować plan energetyczny składający się z oceny obecnego i przyszłego zapotrzebowania na energię i jej zużycia w gminie do 2020 roku, określenia możliwości zaopatrzenia w energię, w tym ze źródeł lokalnych. Miasto posiadając taki plan ma szansę korzystania z istniejących Funduszy Ochrony Środowiska, Funduszy konwersyjnych oraz preakcesyjnych w zakresie projektów i inwestycji energetycznych. Nowe możliwości pozyskania środków finansowych na ten cel otworzą się po przystąpieniu Polski do UE.

Wyzwania dla miasta Poprzednia stronaPoprzedni podrozdział Następny podrozdziałNastępna strona

Niewiadome procesu transformacji oraz nowe okoliczności wynikające z negocjacji z Unią Europejską oznaczają potrzebę stałego monitorowania i podejmowania niezbędnych korekt planów realizowanych w zakresie polityki ekologicznej. Zmiany w polityce energetycznej zawarte w stale zmieniającym się prawie energetycznym powinny mieć szansę znalezienia się w polityce ekologicznej miasta. Konieczne jest więc przygotowanie się do nowych zadań jakimi są m.in.:

Prawo energetyczne nakłada obowiązek zwiększania co roku udziału energii ze źródeł niekonwencjonalnych.

W przyjętych priorytetach polityki ekologicznej istotne jest zmniejszenie zapotrzebowania oraz zużycia energii. Nowe inwestycje dotyczące budownictwa mieszkaniowego, usługowego czy przemysłowego zgodnie z prawem budowlanym nakładają obowiązek projektowania oraz wykonania inwestycji tak, aby zużycie energii było na racjonalnie niskim poziomie. Obecne trendy światowe idą w kierunku wydawania zintegrowanych decyzji o zagospodarowaniu terenu określających parametry korzystania ze środowiska.

Istniejąca zabudowa będzie wymagała kompleksowej termomodernizacji obiektów, dostosowując ich stan techniczny do obowiązujących przepisów. Szczególnie trudna jest sprawa w obiektach zabytkowych. Oczekuje się, że miasto winno opracować wytyczne dla realizacji takich obiektów.

Wprowadzaniu elementów polityki efektywności energetycznej towarzyszą liczne bariery. Najtrudniejszą do pokonania jest bariera ekonomiczna: niska opłacalność przedsięwzięć energooszczędnych, wysokie koszty kapitałowe takich przedsięwzięć, brak polityki podatkowej zachęcającej do podnoszenia efektywności energetycznej, brak kapitału, trudności w dostępie do funduszy sektora prywatnego.

Dla przeprowadzenia tak dużych zmian potrzebne są działania wspierające dostęp do informacji: o zużyciu energii, o korzyściach płynących z inwestycji energooszczędnych, o możliwościach finansowania takich inwestycji o inwestycjach energetycznych i ich zagrożeniach.

Wspieranie oraz koordynacja działań proekologicznych, w utworzonym przy Wydziale Ochrony i Kształtowania Środowiska, Centrum Edukacji Ekologicznej, organizowanych przez przedsiębiorstwa, fundacje, stowarzyszenie, uczelnie, instytuty naukowe może stworzyć atmosferę i dobry klimat dla działań wpływających na oszczędzanie energii oraz zrozumienie nowych procedur, realizujących politykę racjonalizacji gospodarki energetycznej.

Summary Poprzednia stronaPoprzedni podrozdział Następny podrozdziałNastępna strona

The energy policy implemented by Wrocław is based on the "Wrocław Energy Policy" elaborated based on the city’s Board request during 1995-1997. All potential sources of fuel and energy supply including pro-conservation measures especially on the customer side were taken into account while preparing the Policy. Elaboration of foundations for supply of heating, electricity and fuel-gas is still an actual task, however. The aim of this plan is to ensure sustainable development of agglomeration, energy safety, economic and rational utilisation of energy and fuels, development of competition, countermeasures to negative effects of monopolisation, protection of customer rights and minimisation of costs. In turn, systematical increase of energy costs forces the customers to search for most economical ways of its consumption. The first results of this process begin to bring some effects such as general metering of energy consumption, modernisation of heat-isolations: change and modernisation of internal heating installations, introduction of new heat-saving materials for windows and doors, warming of external elevations and finally higher energysaving awareness of general population. Support to these activities, despite its complicated procedures, is provided by the so called "thermo-modernisation law." However, undertaken by the city large-scale activities targeting the Wrocław population does not reach inhabitants of peripheral settlements and owners of private houses. This section of population has to individually solve their energy-related problems. An additional problem to be solved remains the functionality of educational and informational activities related to the energy-saving and renewable energy sources issues.

Literatura

  1. Program energetyczny Wrocławia, Energoprojekt 1996.
  2. Modelowe badania optymalizacyjne – Program energetyczny Wrocławia, Energoprojekt 1997.
  3. NIK – Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania rynków energii cieplnej, Warszawa 2002.
  4. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, z późniejszymi zmianami.

Dane uzyskane od MPEC Sp. z o.o., ZEC "Kogeneracja" S.A., Polish Energy Partners, Dolnośląskiego Zakładu Gazownictwa S.A.

POPRZEDNIA STRONA GŁÓWNA PDF POCZĄTEK STRONY NASTĘPNA