Wersja PDF (do druku) Wersja PDF
(do druku)
Poprzednia stronaPoprzedni podrozdział Następny podrozdziałNastępna strona

Zabezpieczenia przed poważnymi awariami

Prewencja zagrożeń przy systemie sieci komunalnych

W aglomeracji miejskiej dużym dyskomfortem, a przede wszystkim zagrożeniem życia, zdrowia, mienia mieszkańców Wrocławia oraz degradacji środowiska są awarie urządzeń, instalacji i sieci gazowych (dł. 1654, 9 km), rozdzielczej wodociągowej (dł. 3576, 6 km), kanalizacyjnej (dł. 1217, 5 km), a także sieci ciepłowniczej (dł. 133, 4 km) i energetycznej. Biorąc pod uwagę wiek niektórych instalacji, stopień ich wyeksploatowania oraz jakość materiałów, z których są wykonane, spodziewać się należy wzrostu ilości awarii infrastruktury technicznej.

W przypadku zauważenia lub też podejrzenia niebezpieczeństwa należy natychmiast skontaktować się z funkcjonującymi całodobowo specjalistycznymi służbami komunalnymi, które za zadanie mają niezwłoczne usunięcie lub też zabezpieczenie awarii.

System TETRA - przyszłość dla zintegrowanych działań jednostek odpowiedzialnych za bezpieczeństwo

W dobie powszechnego użytkowania telefonów komórkowych oraz wzrastającej potrzeby innych rozwiązań informatyczno-internetowych, a w celu zwiększenia efektywności zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem przy pomocy zintegrowanej łączności dyspozytorskiej - istotnego znaczenia nabiera system łączący oba obszary funkcjonalne - Tetra.

Tetra jest standardem (podobnie jak np. GSM czy MPT1327) opracowanym przez Europejski Instytut Standaryzacji Telekomunikacji. Powstał on w celu ujednolicenia funkcjonujących obecnie różnorodnych rozwiązań telekomunikacyjnych stosowanych przez krajowe służby ratownicze oraz jednostki administracyjne odpowiedzialne za bezpieczeństwo obywateli.

Od marca 1995 r. jest zalecany do użytkowania przez ministerstwa spraw wewnętrznych krajów europejskich należących do tzw. grupy Schengen (Belgia, Francja, Niemcy, Luksemburg, Holandia, Portugalia, Hiszpania, Włochy i Grecja).

Zasadnicze możliwości oferowanych systemów standardu Tetra to powszechnie znane z sieci komórkowych oraz dyspozytorskich funkcje:

Główne składniki systemu to:

Koncepcja wdrożenie nowoczesnego systemu łączności Tetra umożliwi wzajemną integrację określonych służb z interesami Wrocławia, a więc i jego mieszkańców. Według tej koncepcji w pierwszym etapie realizacji przedsięwzięcia będą zaspokajane potrzeby Urzędu Miejskiego Wrocławia i Straży Miejskiej oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

W tabeli 5 zamieszczono dane dotyczące początkowej ilości i rodzaju terminali mających pracować w sieci.

Tabela 5. Fazy rozwojowe systemu Tetra.

Terminale:DyspozytorskiePrzewoźneDyspozytorskie
MPK:faza pierwsza22910
MPK:faza druga101500
MPK:faza trzecia102300
Początkowe obciążenie31661120

Przekłada się to praktycznie na możliwość jednoczesnego funkcjonowania:

Wszelkie działania podnoszące poziom bezpieczeństwa mieszkańców Wrocławia, a w przypadku zaistnienia zagrożenia pozwalające na szybkie i skoordynowane działania ratownicze są inicjatywą niezbędną dla niezakłóconego rozwoju tak skomplikowanego organizmu, jakim jest miasto.

Wrocławska Straż Miejska na straży porządku publicznego Poprzednia stronaPoprzedni podrozdział Następny podrozdziałNastępna strona

Straż Miejska Wrocławia jest umundurowaną jednostką organizacyjną Miasta Wrocławia, utworzoną dnia 25 września 1991 roku zarządzeniem nr 9/91 Prezydenta Miasta Wrocławia z dnia 18 września 1991 roku, w celu wykonywania zadań w zakresie porządku publicznego wynikającego z ustaw i przepisów gminnych. Nadzór nad działalnością Straży Miejskiej w zakresie organizacyjnym sprawuje Prezydent Wrocławia, zaś w zakresie fachowym Komendant Wojewódzki Policji we Wrocławiu. Aktualnie Straż Miejska ma 130 etatów.

Podstawowym aktem prawnym określającym kompetencje straży gminnych (miejskich), ich zadania, prawne formy działania oraz zakres uprawnień jest Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. 1997 Nr 123, poz. 779).

Podstawowe zadania straży gminnych ustawodawca wymienił w art. 11 ww. ustawy. Należą do nich:

  1. Ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych.
  2. Czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym.
  3. Współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń.
  4. Zabezpieczanie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia.
  5. Ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej.
  6. Współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych.
  7. Doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób.
  8. Informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi.
  9. Konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.

Aktualnie we Wrocławiu istnieje ścisła współpraca przedstawicieli Policji, Straży Miejskiej oraz liderów wspólnot mieszkaniowych w celu tworzenia i realizowania programów prewencyjnych włączających czynnik społeczny jako niezbędny w podejmowaniu i rozwiązywaniu narastających problemów bezpieczeństwa społeczeństwa Wrocławia.

Straż Miejska Wrocławia postrzegana jest przez mieszkańców miasta pozytywnie i nie ustaje w rozwijaniu różnych form działalności wspomagających wykonywanie podstawowych i szczegółowych obowiązków zawodowych. Przykładem niech będą patrole konne, rowerowe, specjalne programy umożliwiające pomoc osobom niepełnosprawnym.

STRAŻ MIEJSKA WROCŁAWIA
Numery alarmowe: 986, 608-30-23-02
(przyjmowanie SMS-ów od osób niesłyszących)

Summary Poprzednia stronaPoprzedni podrozdział Następny podrozdziałNastępna strona

Development of civilisation besides carrying of many practical conveniences brings also huge damages to the natural environment. Some of them are serious accidents and chemical disasters. Wrocław, alike any other large agglomeration is subject to these events. Growing number of supplies for businesses working in the city, transit of goods, development and density of infrastructures produces high probability of serious disasters that could happen due to either natural causes or technical and human element. High density of population within urban areas carries the danger of exposure of large numbers of inhabitants to such events. Since these events can not be entirely calculated it is, therefore, possible and required to arrange the functional structure of the city in such a way that it maximally protects from their potential negative effects. In order to accommodate this requirement a number of solutions mainly for transport of dangerous waste according to the ADR regulations, monitoring of potential sources of hazard, communication and fast reaction services responsible for liquidation of dangerous events equipped with TETRA system are already available. In this context an urgent need for the construction of city ’s highway ring road is even more diligent.

Literatura

  1. Analiza działań ratowniczych związanych z bioterroryzmem. Opracowanie Wydziału Operacyjnego Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu. Wrocław 2002.
  2. Katalog zagrożeń województwa dolnośląskiego. Opracowanie Wydziału Kontrolno-Rozpoznawczego Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu. Wrocław 2001.
  3. Powiaty i gminy Dolnego Śląska. Wydawnictwo pod patronatem Marszałka Województwa Dolnośląskiego i Wojewody Dolnośląskiego. Wrocław 2000.
  4. Rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 sierpnia 1997 r. w sprawie substancji chemicznych stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia (Dz. U. nr 105 z 1997 r., poz. 671).
  5. Stępień K., A naliza zagrożeń chemicznych i operacyjne zabezpieczenie terenu na przykładzie województwa dolnośląskiego. Praca dyplomowa w Szkole Głównej Służby Pożarniczej. Warszawa 2001 r. Przy opracowaniu materiału wykorzystano dane: WIOŚ, Straży Miejskiej Wrocławia, Komendy Miejskiej PSP, Komendy Wojewódzkiej PSP oraz ZDiK.

Autorzy:

Renata Mazur - Oddział Analiz i Planowania
Stefan Sawczak - Wydział Zarządzania Kryzysowego DUW
Adam Sosnowski - Wydział Zarządzania Kryzysowego UM

POPRZEDNIA STRONA GŁÓWNA PDF POCZĄTEK STRONY NASTĘPNA