Zielona Brama |
W poprzednim rozdziale przedstawiono harmonogram wdrożenia "Programu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju województwa dolnośląskiego".
W procesie wdrażania Program... bierze udział wielu partnerów, i to nie tylko poprzez aktywne uczestnictwo, ale także poprzez finansowanie inwestycji.
Opracowanie kosztów realizacji działań w latach 2001-2004 jest niezwykle trudnym zadaniem ze względu na niezwykle złożony system finansowania działań ochrony środowiska. Brakuje dokładnej informacji o wszystkich wydatkach poniesionych dotychczas przez różne instytucje finansujące (banki, fundusze, inwestorzy prywatni, władze wszystkich szczebli).
Szacunkowe wyliczenia zostały opracowane w oparciu o zapisy Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego; listę przewidywanych inwestycji, działań w tym okresie, jak również informacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wielkości te nie dają pełnego obrazu finansowania działań ochrony środowiska, gdyż wiele z nicch w ostatnich latach było finansowanych z prywatnych źródeł, które nie są w pełni ewidencjonowane. Prywatne osoby, firmy i zakłady wykonują przedsięwzięcia, które w pośredni i bezpośredni sposób wpływają na poprawę stanu środowiska (zmiana systemów ogrzewania, ograniczenie zużycia zasobów itp.).
Należy mieć na uwadze fakt, że budżet marszałka i wojewody jest znikomy w stosunku do potrzeb; stąd w grę wchodzą inne źródła finansowania, głównie pochodzące od samorządów, a także funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz środków pomocowych i zakładów przemysłowych.
Można zasygnalizować niewielką różnicę pomiędzy dwoma rodzajami inwestowania:
Na działania dotyczące planowania polityki ochrony środowiska musi być zarezerwowany specjalny budżet. Dotyczy to koordynacji procesu wdrażania Program..., a także polityki dla kilku specyficznych tematów, np. gospodarka odpadami, programy oczyszczania wód w zlewniach rzek, oraz szeroko pojętej współpracy władz wojewódzkich z poszczególnymi partnerami włączonymi w proces wdrażania programu. Odpowiedni budżet zarezerwowany jest także na potrzeby edukacji i informacji ekologicznej. Jak wcześniej wspomniano, władze województwa zwracają się do pozarządowych organizacji ekologicznych, aby same w znacznym zakresie realizowały politykę niniejszego programu dotyczącą tych zagadnień. Zatem omawiane koszty dotyczą jedynie najważniejszych elementów wdrożenia tej polityki.
Informacje znajdujące się w tabeli kosztów inwestycji, wdrożenia działań, zostały w przybliżeniu wyliczone na podstawie danych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (planowanych w 2001 wydatków) - należy pamiętać, iż fundusz ten w większości wypadków dofinansowuje inwestycje - zestawień potrzeb i projektów przygotowanych dla potrzeb Urzędu Marszałkowskiego na lata 2001-2003 oraz historycznych danych GUS dotyczących wydatkowania na inwestycje mające bezpośredni bądź pośredni wpływ na poprawę jakości środowiska.
Pewna część działań poprawiających stan środowiska nie została ujęta w zestawieniach finansowych, gdyż nie jest możliwe ich oszacowanie. Są to działania związane z coraz większą świadomością społeczeństwa; można do nich zaliczyć te, które są podejmowane indywidualnie przez mieszkańców, z ich własnego budżetu, np. zmiana systemu ogrzewania, wymiana okien czy energooszczędne urządzenia domowe. Powodują one zmniejszenie zużycia energii, a tym samym zmniejszanie presji na środowisko. Ich wielkość jest jednak bardzo trudna do wyceny.
Dodatkowym elementem struktury finansowania, który nie daje się bezpośrednio wycenić jest, polityka związana z egzekucją kar za przekroczenia wielkości normatywnych. Jak już wcześniej wspomniano, odpowiednia polityka umarzania i odraczania kar stymuluje działania inwestycyjne w zakresie ochrony i poprawy stanu środowiska. Ocenia się, że system odraczania kar powoduje możliwość likwidacji przyczyny naliczania kary jednocześnie wymuszając działania inwestycyjne, w których średnio 1 złotówka kary odroczonej generuje 14 złotych inwestycji proekologicznej.
Przykładowo w roku 2000 w województwie dolnośląskim około 7 milionów kar odroczonych w ten sposób spowodowało zainwestowanie w działania inwestycyjne proekologiczne ok. 90 milionów złotych.
Poniższa tabela wskazuje jedynie rząd wielkości wydatków koniecznych do realizacji zamierzeń niniejszego programu.
Tabela 1.2.: Szacunkowa kalkulacja kosztów działań związanych z wdrażaniem programu ochrony środowiska województwa dolnośląskiego w latach 2001-2004
Lp. | Zagadnienie | Koszt (w zł) |
---|---|---|
1 | Monitoring polityki ochrony środowiska | 250 000,00 |
2 | Ochrona powietrza atmosferycznego | 576 000 000,00 |
3 | Hałas | 2 000 000,00 |
4 | Ochrona zasobów wodnych | 300 000 000,00 |
5 | Surowce mineralne | 20 000 000,00 |
6 | Gospodarka odpadami | 180 000 000,00 |
7 | Ochrona przyrody | 10 000 000,00 |
8 | Nadzwyczajne zagrożenia środowiska | 8 000 000,00 |
9 | Ochrona i rekultywacja gleb | 16 000 000,00 |
10 | Monitoring stanu środowiska | 20 000 000,00 |
11 | Edukacja i komunikacja | 8 000 000,00 |
RAZEM | 1 140 250 000,00 |
Program... zakłada realizację działań inwestycyjnych i pozainwestycyjnych. Wiele działań pozainwestycyjnych będzie wykonywanych w ramach obowiązków wynikających z zatrudnienia. Przewiduje się, że struktura finansowania wdrażania Program... w najbliższych czterech latach będzie zgodna ze strukturą wydatków w skali kraju:
Źródło | Udział (w %) |
---|---|
Budżet samorządów terytorialnych | 21 |
Fundusze podmiotów gospodarczych | 40 |
Fundusze ekologiczne (NFOŚiGW, WFOŚiGW, PFOŚiGW, GFOŚiGW) | 24 |
Ekokonwersja | 1 |
Fundusze pomocowe i strukturalne | 9 |
Fundusze z budżetu państwa - dotacje budżetowe | 5 |