Zielona Brama Zielona Brama
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Rozdział 8

VIII Koszty realizacji programu

VIII.1 Wprowadzenie

W poprzednim rozdziale przedstawiono harmonogram wdrożenia "Programu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju województwa dolnośląskiego".

W procesie wdrażania Program... bierze udział wielu partnerów, i to nie tylko poprzez aktywne uczestnictwo, ale także poprzez finansowanie inwestycji.

Opracowanie kosztów realizacji działań w latach 2001-2004 jest niezwykle trudnym zadaniem ze względu na niezwykle złożony system finansowania działań ochrony środowiska. Brakuje dokładnej informacji o wszystkich wydatkach poniesionych dotychczas przez różne instytucje finansujące (banki, fundusze, inwestorzy prywatni, władze wszystkich szczebli).

Szacunkowe wyliczenia zostały opracowane w oparciu o zapisy Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego; listę przewidywanych inwestycji, działań w tym okresie, jak również informacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wielkości te nie dają pełnego obrazu finansowania działań ochrony środowiska, gdyż wiele z nicch w ostatnich latach było finansowanych z prywatnych źródeł, które nie są w pełni ewidencjonowane. Prywatne osoby, firmy i zakłady wykonują przedsięwzięcia, które w pośredni i bezpośredni sposób wpływają na poprawę stanu środowiska (zmiana systemów ogrzewania, ograniczenie zużycia zasobów itp.).

Należy mieć na uwadze fakt, że budżet marszałka i wojewody jest znikomy w stosunku do potrzeb; stąd w grę wchodzą inne źródła finansowania, głównie pochodzące od samorządów, a także funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz środków pomocowych i zakładów przemysłowych.

VIII.2 Inwestowanie w ochronę środowiska w latach 2001-2004

Można zasygnalizować niewielką różnicę pomiędzy dwoma rodzajami inwestowania:

Na działania dotyczące planowania polityki ochrony środowiska musi być zarezerwowany specjalny budżet. Dotyczy to koordynacji procesu wdrażania Program..., a także polityki dla kilku specyficznych tematów, np. gospodarka odpadami, programy oczyszczania wód w zlewniach rzek, oraz szeroko pojętej współpracy władz wojewódzkich z poszczególnymi partnerami włączonymi w proces wdrażania programu. Odpowiedni budżet zarezerwowany jest także na potrzeby edukacji i informacji ekologicznej. Jak wcześniej wspomniano, władze województwa zwracają się do pozarządowych organizacji ekologicznych, aby same w znacznym zakresie realizowały politykę niniejszego programu dotyczącą tych zagadnień. Zatem omawiane koszty dotyczą jedynie najważniejszych elementów wdrożenia tej polityki.

Informacje znajdujące się w tabeli kosztów inwestycji, wdrożenia działań, zostały w przybliżeniu wyliczone na podstawie danych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (planowanych w 2001 wydatków) - należy pamiętać, iż fundusz ten w większości wypadków dofinansowuje inwestycje - zestawień potrzeb i projektów przygotowanych dla potrzeb Urzędu Marszałkowskiego na lata 2001-2003 oraz historycznych danych GUS dotyczących wydatkowania na inwestycje mające bezpośredni bądź pośredni wpływ na poprawę jakości środowiska.

Pewna część działań poprawiających stan środowiska nie została ujęta w zestawieniach finansowych, gdyż nie jest możliwe ich oszacowanie. Są to działania związane z coraz większą świadomością społeczeństwa; można do nich zaliczyć te, które są podejmowane indywidualnie przez mieszkańców, z ich własnego budżetu, np. zmiana systemu ogrzewania, wymiana okien czy energooszczędne urządzenia domowe. Powodują one zmniejszenie zużycia energii, a tym samym zmniejszanie presji na środowisko. Ich wielkość jest jednak bardzo trudna do wyceny.

Dodatkowym elementem struktury finansowania, który nie daje się bezpośrednio wycenić jest, polityka związana z egzekucją kar za przekroczenia wielkości normatywnych. Jak już wcześniej wspomniano, odpowiednia polityka umarzania i odraczania kar stymuluje działania inwestycyjne w zakresie ochrony i poprawy stanu środowiska. Ocenia się, że system odraczania kar powoduje możliwość likwidacji przyczyny naliczania kary jednocześnie wymuszając działania inwestycyjne, w których średnio 1 złotówka kary odroczonej generuje 14 złotych inwestycji proekologicznej.

Przykładowo w roku 2000 w województwie dolnośląskim około 7 milionów kar odroczonych w ten sposób spowodowało zainwestowanie w działania inwestycyjne proekologiczne ok. 90 milionów złotych.

Poniższa tabela wskazuje jedynie rząd wielkości wydatków koniecznych do realizacji zamierzeń niniejszego programu.

Tabela 1.2.: Szacunkowa kalkulacja kosztów działań związanych z wdrażaniem programu ochrony środowiska województwa dolnośląskiego w latach 2001-2004

Lp.ZagadnienieKoszt (w zł)
1Monitoring polityki ochrony środowiska250 000,00
2Ochrona powietrza atmosferycznego576 000 000,00
3Hałas2 000 000,00
4Ochrona zasobów wodnych300 000 000,00
5Surowce mineralne20 000 000,00
6Gospodarka odpadami180 000 000,00
7Ochrona przyrody10 000 000,00
8Nadzwyczajne zagrożenia środowiska8 000 000,00
9Ochrona i rekultywacja gleb16 000 000,00
10Monitoring stanu środowiska20 000 000,00
11Edukacja i komunikacja8 000 000,00
 RAZEM1 140 250 000,00

VIII.3 Struktura finansowania

Program... zakłada realizację działań inwestycyjnych i pozainwestycyjnych. Wiele działań pozainwestycyjnych będzie wykonywanych w ramach obowiązków wynikających z zatrudnienia. Przewiduje się, że struktura finansowania wdrażania Program... w najbliższych czterech latach będzie zgodna ze strukturą wydatków w skali kraju:

ŹródłoUdział (w %)
Budżet samorządów terytorialnych21
Fundusze podmiotów gospodarczych40
Fundusze ekologiczne (NFOŚiGW, WFOŚiGW, PFOŚiGW, GFOŚiGW)24
Ekokonwersja1
Fundusze pomocowe i strukturalne9
Fundusze z budżetu państwa - dotacje budżetowe5


Poprzednia | Zielona Brama | Spis treści | Następna