Rok | Budżet | Samorządy | Fundusze ochrony środowiska | Lasy Państwowe | Środki pomocowe UE | Inne źródła | |
Resort środowiska | Inne resorty | ||||||
2003 | 240 | 3950 | 500 | 5660 | 700 | 22425 | 250 |
2004 | 840 | 4855 | 500 | 8030 | 950 | 10600 | 390 |
2005 | 615 | 4585 | 500 | 7910 | 950 | 10525 | 605 |
2006 | 590 | 4460 | 500 | 7680 | 825 | 10400 | 605 |
Razem | 2285 | 17850 | 2000 | 29280 | 3425 | 53950 | 1850 |
Priorytet: | !!! | - zadanie obligatoryjne do wykonania |
!! | - zadanie zalecane do wykonania | |
! | - zadanie postulowane do wykonania |
L.p | Zadanie | Prio-rytet | Jednostka odpowiedzialna | Podmioty uczestniczące | Okres realizacji |
Szacunkowe koszty realizacji | Potencjalne źródło finansowania | Uwagi |
DZIAŁ "ŚRODOWISKO | ||||||||
Sfera: "ochrona przyrody i krajobrazu | ||||||||
Ochrona zasobów genetycznych gatunków dzikich | ||||||||
1 | Opracowanie krajowej i regionalnych list gatunków o zagrożonych pulach genowych, jako elementu "czerwonych list" gatunków zagrożonych wyginięciem w stanie naturalnym. | !!! | MŚ, wojewodowie | Jednostki naukowe, służby ochrony przyrody | 2003 | 100 tys. PLN | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
Kontynuacja dotychczasowych działań w skali krajowej. Brakuje regionalnych list gatunków. |
2 | Ocena skuteczności dotychczasowej ochrony gatunków o zagrożonych pulach genowych. | !!! | MŚ | Jednostki naukowe, służby ochrony przyrody | 2004 | 50 tys. PLN | MŚ | |
3 | Opracowanie programów ochrony in situ i ex situ gatunków o najbardziej zagrożonych pulach genowych. | !!! | MŚ | Jednostki naukowe, ogrody botaniczne i zoologiczne | 2004 - 2005 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW | |
4 | Wdrażanie programów ochrony gatunków o zagrożonych pulach genowych. | !!! | MŚ, wojewodowie | służby ochrony przyrody, ogrody botaniczne i zoologiczne, jednostki naukowe, LP, NGO's | praca ciągła | 500 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW, WFOŚiGW, Ekofundusz, GEF |
|
5 | Opracowanie zasad wyznaczania, odtwarzania, ochrony i wzmacniania korytarzy ekologicznych. | !! | MRiRW, MŚ | Jednostki naukowe, NGO's | 2004 - 2005 | 100 tys. PLN | NFOŚiGW | |
6 | Opracowanie i wdrożenie procedur uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie kolekcji dzikich gatunków zwierząt uwzględniających m.in. wymóg dostosowania jednostek prowadzących te kolekcje do standardów europejskich | !!! | MŚ, wojewodowie | SOZiA, jednostki prowadzące kolekcje | 2003 - 2004 | 50 tys. PLN | MŚ | Dostosowanie ustawy o ochronie zwierząt do wymogów UE. |
Ochrona gatunków zagrożonych i ginących | ||||||||
7 | Weryfikacja krajowych list gatunków chronionych, łownych i zagrożonych wyginięciem ("czerwonych list"). | !!! | MŚ | MŚ, MRiRW, służby ochrony przyrody, jednostki naukowe, ogrody botaniczne i zoologiczne, PZŁ, NGO's | praca ciągła |
10 tys. PLN rocznie | MŚ | Weryfikacja powinna być dokonywana na podstawie wyników monitoringu przyrody. |
8 | Opracowanie regionalnych list gatunków chronionych oraz "czerwonych list" gatunków zagrożonych wyginięciem w stanie naturalnym. | !! | Wojewodowie | służby ochrony przyrody, jednostki naukowe, ogrody botaniczne i zoologiczne, PZŁ, NGO's | 2004 - 2005 | 100 tys. PLN | WFOŚiGW | |
9 | Opublikowanie zweryfikowanych "czerwonych ksiąg" zawierających dane na temat gatunków zagrożonych. | !!! | MŚ | MŚ, jednostki naukowe | 2006 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
10 | Opracowanie programów ochrony wybranych gatunków chronionych, w szczególności ginących i zagrożonych. | !!! | MŚ, wojewodowie | służby ochrony przyrody, jednostki naukowe, ogrody botaniczne i zoologiczne, NGO's | 2004 - 2006 | 100 tys. PLN rocznie | KBN, NFOŚiGW | Zarówno na poziomie krajowym jak i regionalnym. |
11 | Wdrożenie programów ochrony wybranych gatunków chronionych, w szczególności ginących i zagrożonych. | !!! | MŚ, wojewodowie | MRiRW , służby ochrony przyrody, jednostki naukowe, ogrody botaniczne i zoologiczne, LP, NGO's | 2004 - 2006 | 500 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW, Ekofundusz, KBN, LP | Ze szczególnym zwróceniem uwagi na programy reintrodukcji |
Umiarkowane użytkowanie gatunków | ||||||||
12 | Prowadzenie monitoringu liczebności gatunków zwierząt łownych jako podstawy planowania hodowli i ochrony tych zwierząt. | !!! | MŚ, LP, PZŁ | LP | Praca ciągła | Bez kosztów | Zadanie wykonuje PZŁ i służby LP | |
13 | Zweryfikowanie kryteriów planowania odstrzałów zwierząt w zależności od zmiany liczebności populacji w skali kraju i regionów. | !! | MŚ | PZŁ | 2003 | Bez kosztów | Opracowują służby administracji państwowej | |
14 | Opracowanie zasad pozyskania dziko żyjących roślin i zwierząt (zbiór i skup owoców, ziół, grzybów jadalnych, w tym owocnikujących grzybów mikoryzowych, ślimaków itp.) dla potrzeb gospodarczych. | !! | MŚ, LP | LP | 2005 - 2006 | 100 tys. PLN | MŚ | Zasady te, modyfikowane na poziomie regionalnym, powinny określać miejsca, terminy, sposoby i dopuszczalne ilości pozyskiwanych roślin i zwierząt. |
15 | Przyjęcie przez Polskę i wcielenie w życie kodeksu dobrych praktyk dotyczących introdukcji, transportu i eksploatacji organizmów morskich. | !! | MŚ, MRiRW | MŚ, MRiRW, jednostki naukowe | 2004 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW, Ekofundusz | Kodeks Unii Europejskiej z 1994 r. Konieczne jest opracowanie zasad opracowywania raportów o przyłowie. |
Działania wobec gatunków obcych | ||||||||
16 | Ewidencjonowanie i monitoring gatunków obcych oraz badanie źródeł i dróg ich ekspansji, wpływu na rodzime gatunki i ekosystemy oraz społecznych i ekonomicznych skutków tego wpływu. | !! | MŚ | MRiRW , GIOŚ, ogrody botaniczne, jednostki naukowe, LP, PZŁ, NGO's, parki narodowe | praca ciągła | 200 tys. PLN rocznie | KBN, NFOŚiGW, GIOŚ | |
17 | Opracowanie zasad i programu zapobiegania introdukcjom, eliminacji, powstrzymywania rozprzestrzeniania oraz kontroli liczebności gatunków obcych, w szczególności tych, które najbardziej zagrażają rodzimym zasobom różnorodności biologicznej. | !! | MŚ | jednostki naukowe | 2004 - 2005 | 100 tys. PLN | MŚ | |
18 | Wdrażanie programu zapobiegania introdukcjom, eliminacji, powstrzymywania rozprzestrzeniania oraz kontroli liczebności gatunków obcych, w szczególności tych, które najbardziej zagrażają rodzimym zasobom różnorodności biologicznej. | !! | MŚ | MRiRW , MSWiA, ogrody botaniczne, jednostki naukowe, LP, PZŁ, NGO's, parki narodowe | praca ciągła | 200 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW | |
Działania wobec organizmów zmodyfikowanych genetycznie | ||||||||
19 | Wdrożenie norm prawnych regulujących zasady i procedury wprowadzania organizmów zmodyfikowanych genetycznie do środowiska oraz ich importu, eksportu i tranzytu. | !!! | MŚ, MRiRW, MZ | MŚ, MRiRW, MZ | 2003 | Bez kosztów | Ustawa przyjęta przez Sejm RP. Obecnie trwają prace nad rozporządzeniami. Zadanie wykonują służby administracji państwowej | |
20 | Opracowanie i wdrożenie systemu kontroli i monitorowania organizmów zmodyfikowanych genetycznie wprowadzonych do środowiska i ich wpływu na różnorodność biologiczną. | !!! | MŚ, MRiRW | jednostki naukowe | 2004 - 2005 | 200 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW | |
Działania wobec gatunków "konfliktowych" | ||||||||
21 | Dokonanie oceny stopnia negatywnego wpływu gatunków "konfliktowych" na gospodarkę człowieka. | !! | MŚ | służby ochrony przyrody, MRiRW , NGO's, jednostki naukowe | 2003 - 2004 | 100 tys. PLN | NFOŚiGW | |
22 | Opracowanie i wdrożenie zasad postępowania z gatunkami konfliktowymi, obejmujących m.in. sposoby minimalizacji szkód. | !! | MŚ, wojewodowie | służby ochrony przyrody, MRiRW , NGO's, jednostki naukowe | 2004 - 2005 | 100 tys. PLN | MŚ | |
Ochrona siedlisk i ekosystemów | ||||||||
23 | Opracowanie ogólnopolskiej czerwonej listy zbiorowisk roślinnych i biotopów wymagających specjalnej troski. | !!! | MŚ, wojewodowie | służby ochrony przyrody, jednostki naukowe | 2005 - 2006 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW | |
24 | Udoskonalenie istniejących oraz opracowanie brakujących zasad ochrony i gospodarowania naturalnymi i półnaturalnymi zbiorowiskami, zwłaszcza morskimi, nadmorskimi, nadrzecznymi, bagiennymi i zalewowymi, górskimi i borealnymi (subborealnymi) oraz ich wdrożenie. | !!! | MŚ, MRiRW, wojewodowie | jednostki naukowe, LP, służby ochrony przyrody, ODR | 2006 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW, WFOŚiGW | |
25 | Wyznaczenie obszarów użytkowanych rolniczo i rybacko o dużych walorach przyrodniczych tzw. obszarów przyrodniczo wrażliwych oraz opracowanie zasad ich użytkowania. | !! | MŚ, MRiRW, wojewodowie | służby ochrony przyrody, jednostki naukowe, samorządy, NGO's | 2004 - 2006 | 300 tys. PLN | MŚ, MRIRW, NFOŚiGW | Zadanie powinno być realizowane w związku z pracami nad programem Natura 2000 i Krajowym Programem Rolno-Środowiskowym. |
26 | Opracowanie projektu docelowego Krajowego Systemu Obszarów Chronionych. | !!! | MŚ, wojewodowie | służby ochrony przyrody, jednostki naukowe, NGO's | 2003 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW | Weryfikacja powinna uwzględniać wyniki prowadzonej waloryzacji przyrodniczej kraju, w tym także pod kątem wyznaczenia sieci Natura 2000, a także uwzględniać kryterium reprezentatywności tych obszarów dla poszczególnych regionów geograficzno-przyrodniczych kraju. |
27 | Opracowanie propozycji obszarów do sieci Natura 2000. | !!! | MŚ, wojewodowie | służby ochrony przyrody, jednostki naukowe, NGO's | 2003 | 500 tys. PLN + pomoc UE |
NFOŚiGW | |
28 | Wypracowanie praktycznych zasad wdrożenia Dyrektywy "Ptasiej" i "Habitatowej" na obszarach przewidywanych do włączenia do sieci Natura 2000. | !!! | MŚ, wojewodowie | służby ochrony przyrody, MRiRW, ODR, LP, jednostki naukowe | 2003 -2004 | 100 tys. PLN | PHARE | |
29 | Opracowanie programów zarządzania obszarami przewidywanymi do włączenia do sieci Natura 2000. | !!! | MŚ, wojewodowie | służby ochrony przyrody, LP, jednostki naukowe | 2003 | 12 000 tys. PLN | PHARE | |
30 | Inwentaryzacja zdegradowanych ekosystemów wodno-błotnych. | !! | MŚ, wojewodowie | służby ochrony przyrody, LP, jednostki naukowe, NGO's | 2004 - 2006 | 800 tys. PLN | NFOŚiGW | |
31 | Opracowanie modelowych programów ochrony i/lub renaturalizacji zdegradowanych ekosystemów wodno-błotnych. | ! | wojewodowie | służby ochrony przyrody, jednostki naukowe, NGO's | 2005 - 2006 | 300 tys. PLN | NFOŚiGW | |
32 | Utworzenie systemu morskich obszarów chronionych o kluczowym znaczeniu dla zachowania różnorodności biologicznej w najcenniejszych obszarach Bałtyku i jego pobrzeża. | !!! | MŚ | MŚ, MRiRW | 2004 - 2006 | 500 tys. PLN | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
Biorąc pod uwagę rosnącą presję inwestycyjną (elektrownie wiatrowe, gazociągi). Zadanie wspólne z działem "gospodarka morska". |
Sfera: "leśnictwo" | ||||||||
33 | Opracowanie i wdrożenie zasad ochrony różnorodności biologicznej w pracach leśnych | !! | MŚ | LP, jednostki naukowe | 2004 - 2005 |
200 tys. PLN | MŚ, LP | Wymóg uwzględnienia w ochrony różnorodności biologicznej we wszystkich rodzajach użytkowania lasów. |
34 | Doskonalenie zasad hodowlanych lasu w kierunku wzbogacenia składu drzew i krzewów, odpowiadających potencjalnej roślinności siedlisk leśnych. | !! | LP | LP, BULiGL | 2004 - 2005 | 200 tys. PLN | LP, NFOŚiGW | Weryfikacja zasad prowadzenia hodowli w Lasach Państwowych. |
35 | Stałe doskonalenie instrukcji i programów ochrony przyrody w nadleśnictwach pod kątem zadań wynikających z konwencji i porozumień międzynarodowych oraz dyrektyw Unii Europejskiej. | !! | MŚ, LP | LP, BULiGL | Praca ciągła | 100 tys. PLN rocznie | LP | |
36 | Doskonalenie instrukcji sporządzania planów urządzania lasów pod kątem potrzeb ochrony całej różnorodności biologicznej, w tym ekosystemów nieleśnych | !!! | MŚ | LP, jednostki naukowe, BULiGL | 2004 - 2005 | 100 tys. PLN | NFOŚiGW, LP |
Dotyczy gruntów niezalesionych, przewidzianych do zachowania np. śródleśne jeziorka, mszary, polany śródleśne. |
37 | Doskonalenie wytycznych sporządzania granicy rolno-leśnej pod kątem potrzeb ochrony różnorodności biologicznej i krajobrazu. | !!! | MRiRW | MRiRW, jednostki naukowe | 2003 | 100 tys. PLN | MRiRW | |
38 | Utworzenie systemu doradztwa leśnego na rzecz wspierania wdrażania programów zalesiania gruntów rolnych. | !!! | MRiRW, MŚ | MRiRW, MŚ | Praca ciągła | 100 tys. PLN rocznie | MRiRW, MŚ, środki UE | |
39 | Kontynuacja działań prowadzonych przez Lasy Państwowe na rzecz podnoszenia świadomości i wiedzy ekologicznej społeczeństwa. | ! | LP | LP we współpracy ze służbami ochrony przyrody, NGO's | Praca ciągła | 200 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW, WGOŚiGW, LP | Poprzez m.in. rozszerzenie procesu tworzenia izb leśno-ekologicznych oraz ścieżek dydaktycznych, a także emisję programów radiowych i telewizyjnych. |
40 | Uzupełnienie wskazań w zakresie sporządzania uproszczonego planu urządzania lasu o zagadnienia dotyczące ochrony różnorodności biologicznej. | !!! | MŚ | Wojewodowie, jednostki naukowe | 2004 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW | Dotyczy lasów niepaństwowych. |
Sfera "zasoby geologiczne / gospodarka surowcowa" | ||||||||
41 | Opracowanie wzorcowej dokumentacji dla obszarów wydobycia surowców geologicznych uwzględniającej zagadnienia ochrony różnorodności biologicznej. | !! | MŚ | Przedsiębiorstwa geologiczne, jednostki naukowe | 2005 | 50 tys. PLN | NFOŚiGW | |
42 | Opracowanie zasad ochrony i wykorzystywania rodzimej różnorodności biologicznej w programach rekultywacji obszarów zdegradowanych wskutek eksploatacji surowców |
! | MŚ | Jednostki naukowe, NGO's | 2005 | 100 tys. PLN | MŚ, NFOŚiGW | |
Sfera "promocja i edukacja" | ||||||||
43 | Aktualizowanie i rozbudowywanie ogólnodostępnej (internetowej) bazy danych o różnorodności biologicznej, jej upowszechnianie i promowanie, w tym np. jako ważnego narzędzia pomocnego w różnego rodzaju pracach planistycznych. | !! | MŚ | MŚ, jednostki naukowe, KCHZ, GIOŚ | praca ciągła | 100 tys. PLN rocznie | MŚ, NFOŚiGW | Zadanie dotyczyć będzie w szczególności istniejących baz danych IOŚ, IHAR, KCHZ i innych zintegrowanych w ramach CHM. |
44 | Opracowanie programu informacyjno-edukacyjnego dla turystów i usługodawców dotyczącego ochrony różnorodności biologicznej | !! | MŚ | MŚ, MRiRW MGPiPS, MENiS, MK, jednostki naukowe, KCHZ | 2004 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW | W ramach programu wspierania turystyki wiejskiej, zgodnie z Decyzją 92/421 Rady Europejskiej w sprawie działań wspólnotowych w dziedzinie turystyki. |
Sfera "monitoring przyrodniczy" | ||||||||
45 | Doskonalenie zasad merytorycznych, metodycznych i organizacyjnych monitoringu różnorodności biologicznej, w tym z uwzględnieniem potrzeb objęcia monitoringiem obszarów sieci Natura 2000 i obszarów realizacji programów rolno-środowiskowych. | !! | MŚ, GIOŚ, MRiRW | MŚ, GIOŚ, jednostki naukowe, KCHZ, WIOŚ, służby ochrony przyrody, ODR | praca ciągła | 10 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW, GIOŚ | Należy uwzględnić funkcjonujące już cząstkowe programy monitoringowe. Wdrażanie monitoringu przyrody zostało rozpoczęte przez GIOŚ w 1999 roku. |
46 | Realizacja monitoringu przyrodniczego z uwzględnieniem zadań wynikających z zobowiązań międzynarodowych. |
!!! | MŚ, MRiRW, GIOŚ | GIOŚ, jednostki naukowe | Praca ciągła | 2000 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW, | |
47 | Opracowanie i wdrożenie zestawu wskaźników różnorodności biologicznej. | !!! | MŚ | MŚ, GIOŚ, jednostki naukowe | 2004-2005 | 100 tys. PLN | MŚ, NFOŚiGW | |
DZIAŁ "GOSPODARKA WODNA" | ||||||||
48 | Opracowanie, w ramach planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, propozycji działań wpływających na poprawę zasobów wodnych zlewni oraz działań umożliwiających renaturalizację zdewastowanych dolin rzecznych (torfowisk, bagien, starorzeczy). | !! | MŚ, MRiRW | RZGW, jednostki naukowe, NGO's, LP | 2005 - 2006 | 300 tys. PLN | MŚ, NFOŚiGW | |
49 | Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń dla różnorodności biologicznej głównych rzek. | !! | MŚ, MRiRW | Jednostki naukowe | 2004 - 2006 | 500 tys. PLN | NFOŚiGW | |
50 | Opracowanie i wdrażanie programów poprawy bilansu wodnego w lasach. | !! | MŚ | Jednostki naukowe | Praca ciągła | 500 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW | |
51 | Opracowanie i wdrożenie planu poprawienia lub przywrócenia możliwości swobodniejszej wędrówki ryb i minogów w wybranych rzekach. | !! | MRiRW | Jednostki naukowe, RZGW | 2004 - 2006 | 500 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW | |
52 | Wprowadzenie i egzekwowanie zasad zagospodarowania rolniczego terenów międzywala i polderów, opartego na użytkach zielonych. |
!! | MŚ, MRiRW | Samorządy, jednostki planistyczne, WZMiUW | 2003 - 2005 | 100 tys. PLN | NFOŚiGW | |
DZIAŁY "ROLNICTWO" "ROZWÓJ WSI"I "RYNKI ROLNE" | ||||||||
53 | Opracowanie krajowej strategii ochrony rolniczej różnorodności biologicznej wraz z planem działań. | !!! | MRiRW | Jednostki naukowe, KCHZ, MRiRW, ODR | 2004 | 100 tys. PLN | MRiRW | Strategia obejmie ochronę użytkowanych przez człowieka ekosystemów rolniczych, zasobów genetycznych roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich, jak też gatunków wolno żyjących i ich zbiorowisk stanowiących funkcjonalny element agroekosystemów. |
54 | Opracowanie i wydanie odpowiednich aktów prawnych, dających podstawę do ochrony ex situ zasobów genowych roślin użytkowych oraz uznających zasoby te, za dziedzictwo narodowe. | !!! | MRiRW | MRiRW, MŚ | 2003 - 2004 | 200 tys. PLN | MRiRW | Realizacja zobowiązań wynikających z ustaleń międzynarodowych i działań na rzecz integracji europejskiej. Nowelizacja ustawy o nasiennictwie |
55 | Opracowanie i wdrożenie programów ochrony rodzimych zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i ryb hodowlanych. | !!! | MRiRW | KCHZ i prowadzący księgi hodowlane zwierząt | 2005 - 2006 | 200 tys. PLN | MRiRW | |
56 | Inwentaryzacja i zbiór zasobów starych i lokalnych odmian roślin uprawnych i towarzyszących im chwastów zagrożonych wyginięciem. | !! | MRiRW | Jednostki naukowe, ogrody botaniczne | 2004 - 2006 | 300 tys. PLN | NFOŚiGW PHARE |
Inwentaryzacja jest obecnie prowadzona w ramach istniejących programów. Zbadane zostało około 40% terytorium kraju. Praca wymaga kontynuacji. |
57 | Powołanie Narodowego Banku Zasobów Genowych Roślin (NBZGR). | !!! | MRiRW | MRiRW, MŚ | 2004 - 2005 | Bez kosztów | Podstawowa funkcja NBZGR to koordynacja prac prowadzonych przez różne jednostki oraz instytucjonalne wzmocnienie ochrony ex situ. Do 2005 r .nie przewiduje się kosztów, gdyż w okresie tym zadanie obejmie jedynie opracowanie i wydanie stosownej ustawy. | |
58 | Opracowanie krajowego programu ochrony populacji zagrożonych rodzimych ras i odmian zwierząt gospodarskich oraz ryb hodowlanych. | !!! | MRiRW | KCHZ | 2003 - 2005 | 300 tys. PLN | MRiRW | Program powinien określić, jakie metody ochrony mają być zastosowane w odniesieniu do danej rasy, jaka minimalna wielkość populacji musi być utrzymywana in situ oraz zawierać wskazania dotyczące zakresu przechowywania materiału genetycznego w bankach ex situ. |
59 | Utrzymanie stad in situ, poprzez m.in. opracowanie i wdrażanie programów rolno-środowiskowych. | !!! | KCHZ i prowadzący księgi hodowlane zwierząt | Właściciele stad | Praca ciągła | 2500 tys. PLN rocznie | MRiRW | Coroczny wzrost kosztów w miarę zwiększania liczebności populacji objętych programami. |
60 | Wykonywanie zadań związanych z realizacją programów ochrony populacji zagrożonych rodzimych ras i odmian zwierząt gospodarskich. | !!! | KCHZ | KCHZ i realizatorzy programów | Praca ciągła | 1000 tys. PLN rocznie | MRiRW | Możliwy wzrost w miarę potrzeb np. na programy ochrony pszczół, oceny dzielności koni, itp. |
61 | Formalne wyznaczenie instytucji prowadzących banki ex-situ dla zwierząt gospodarskich. | !!! | MRiRW | MRiRW | 2003 - 2004 | - | ||
62 | Inwentaryzacja zasobów przechowywanych w istniejących bankach ex situ. | !!! | KCHZ | Prowadzący banki ex situ | 2004 | 60 tys. PLN | MRiRW | Konieczna jest analiza wartości biologicznej zamrożonego materiału. |
63 | Opracowanie programów ochrony ex situ dla wybranych rodzimych ras i odmian zwierząt gospodarskich. | !!! | MRiRW | KCHZ, prowadzący księgi hodowlane zwierząt | 2004 - 2006 | 100 tys. PLN | MRiRW | |
64 | Zorganizowanie dydaktycznej kolekcji ras rodzimych. | ! | MRiRW | Jednostki naukowe | 2005 - 2006 | 500 tys. PLN | MRIRW, środki pozabudżetowe | Kolekcja będzie miała charakter "farm-parku" i ma spełniać wielostronne funkcje edukacyjne. |
65 | Opracowanie kodeksu dobrej praktyki rolniczej i rybackiej dla ochrony różnorodności biologicznej. | !!! | MRiRW | Jednostki naukowe, NGO's | 2003 - 2004 | 100 tys. PLN | PHARE, NFOŚiGW | Rozszerzenie Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej o zagadnienia różnorodności biologicznej. |
66 | Przygotowanie systemu doradztwa i programów szkoleń rolników i rybaków do przedsięwzięć rolno-środowiskowych, w tym zwłaszcza w zakresie rolnictwa ekologicznego, dobrych praktyk rolniczych i ochrony różnorodności biologicznej. | !! | MRiRW | MRiRW, jednostki naukowe | 2004 - 2005 | 500 tys. PLN | PHARE, ARiMR | |
67 | Opracowanie krajowej sieci obszarów przyrodniczo wrażliwych (OPW) wraz z programami ich ochrony. | !!! | MRiRW | MRiRW, jednostki naukowe | 2004 | 500 tys. PLN | MŚ, MRiRW, NFOŚiGW | Część Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich |
68 | Wdrażanie programu stymulowania wprowadzania zadrzewień i zakrzaczeń śródpolnych. | !!! | MRiRW, MŚ, wojewodowie, samorządy | ARiMR, samorządy, LP | Praca ciągła | 300 tys. PLN rocznie | SAPARD | Program opracowany. Część programu rolno-środowiskowego. |
69 | Wdrażanie programów zwiększania retencji zlewni oraz renaturalizacji układów hydrologicznych, obejmujących m.in. przywracanie naturalnych starorzeczy, odtwarzanie zanikłych oczek wodnych, ochronę przepływu wody pomiędzy ekosystemami, ochronę torfowisk, bagien, zadrzewień i zakrzaczeń jako naturalnych obszarów retencji itp.. | !!! | MRiRW, MŚ, wojewodowie, samorzady | RZGW, WZMiUW, ARiMR, samorządy, LP | Praca ciągła | 10 000 tys. PLN rocznie | programy rolno-środowiskowe, SAPARD | Biorąc pod uwagę Porozumienie MŚ, MRiRW, ARiMR i NFOŚiGW z dnia 11.04.2002. Część programu rolno-środowiskowego. Zadanie wspólne z działem "gospodarka wodna". |
70 | Stworzenie mechanizmów sprzyjających sprzedaży, dzierżawieniu lub przekazywania w innej formie, gruntów na cele ochrony przyrody. | !! | Min. Skarbu, MRiRW MŚ, AWRSP |
AWRSP | 2003 | - | Dotyczy przekazywania gruntów również NGO'som i osobom prywatnym. | |
71 | Opracowanie i wdrożenie regulacji prawnych dotyczących wprowadzenia wymiarów gospodarczych ryb. | !!! | MRiRW, MŚ, |
MRiRW, jednostki naukowe, NGO's | 2004 | - | ||
DZIAŁ "BUDOWNICTWO, GOSPODARKA PRZESTRZENNA I MIESZKANIOWA" | ||||||||
72 | Opracowanie wytycznych w zakresie uwzględniania ochrony różnorodności biologicznej w planowaniu przestrzennym. | !!! |
MŚ, MI | RCSS, samorządy, jednostki planistyczne, NGO's | 2004 | 200 tys. PLN | MŚ, MI | |
73 | Opracowanie i wdrażanie programów ochrony i rozwoju terenów zieleni w poszczególnych miastach i gminach. | !! | Samorządy | samorządy | Praca ciągła | - | W ramach miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. | |
74 | Wykonywanie analiz uwzględniających potrzeby ochrony i racjonalnego użytkowania różnorodności biologicznej, jako merytorycznej podstawy opracowania koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju, planów zagospodarowania przestrzennego województw, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. | !!! | Samorządy szczebla wojewódzkiego i gminnego, RCSS | samorządy, jednostki planistyczne | Praca ciągła | 500 tys. PLN rocznie | Budżety samorządów | W ramach wykonywania opracowań ekofizjograficznych. |
75 | Opracowanie koncepcji oraz założeń baz danych o różnorodności biologicznej | !! | MŚ, MI | MŚ, MI, jednostki naukowe i planistyczne, wojewodowie, GIOŚ, LP | 2004 - 2006 | 300 tys. PLN | NFOŚiGW, MI | W tym opracowanie ich funkcjonalnego powiązania na różnych poziomach szczegółowości (bazy gminne, wojewódzkie, krajowa) |
DZIAŁ "TURYSTYKA" | ||||||||
76 | Opracowanie wytycznych w zakresie udostępniania dla potrzeb turystyki obszarów i obiektów wrażliwych na zmiany sposobu gospodarowania, w tym obszarów górskich i brzegu morskiego oraz opracowanie i wdrożenie programu rozwoju infrastruktury turystycznej dla obszarów chronionych. |
!! | MŚ | Marszałkowie województw samorządowych, samorządy, jednostki naukowe, NGO's | 2004 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW, WFOŚiGW | Zadanie odnosi się także do gospodarki leśnej i rolnej. |
DZIAŁY "OŚWIATA I WYCHOWANIE" I "SZKOLNICTWO WYŻSZE" | ||||||||
77 | Dokonanie analizy i weryfikacji obowiązujących podstaw programowych dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, pod kątem szerszego potraktowania zagadnień ochrony i racjonalnego wykorzystania różnorodności biologicznej, z uwzględnieniem zmiany podejścia z podmiotowego na problemowe. | !! | MENiS we współpracy z MŚ i MRiRW | Jednostki naukowe | 2004 | 40 tys. PLN | MENiS | Wysokość kosztów zostanie określona w zależności od przyznanych limitów na rok 2004 i lata następne. |
78 | Weryfikacja standardów nauczania dla kierunków studiów, ze szczególnym uwzględnieniem grupy kierunków przyrodniczych i rolniczych, w celu uwzględnienia w nich problematyki ochrony i racjonalnego użytkowania różnorodności biologicznej. | !! | MENiS | Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, MENiS, szkoły wyższe | 2004 - 2005 | 200 tys. PLN | MENiS | Wysokość kosztów zostanie określona w zależności od przyznanych limitów na rok 2004 i lata następne. |
79 | Tworzenie i rozwijanie ośrodków edukacji ekologicznej w parkach narodowych, krajobrazowych, w wybranych rezerwatach przyrody oraz w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych., a także w miarę możliwości przy muzeach przyrodniczych, ogrodach zoologicznych i botanicznych. |
! | MŚ, wojewodowie, samorządy | Samorządy, służby ochrony przyrody, LP, NGO's, ogrody zoologiczne i botaniczne, muzea przyrodnicze | praca ciągła | 2 000 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW, WFOŚiGW, Ekofundusz, LP | |
DZIAŁ "NAUKA" | ||||||||
80 | Opracowanie listy rankingowej potrzeb badawczych w zakresie rozpoznania, oceny, ochrony i kształtowania oraz użytkowania zasobów krajowej różnorodności biologicznej | !! | MŚ, PAN, KBN | Komitety naukowe PAN | 2003 | - | ||
81 | Powołanie Komitetu Naukowego ds. Różnorodności Biologicznej przy Prezydium PAN | !! | PAN | PAN | 2004 | - | ||
82 | Upowszechnianie i popularyzacja wiedzy będącej wynikiem prowadzonych badań naukowych i monitoringu przyrody, w tym szczególnie podnoszących poziom świadomości ekologicznej społeczeństwa. |
! | MŚ, PAN, KBN | MŚ, PAN, KBN, jednostki naukowe | praca ciągła | 100 tys. PLN rocznie | KBN, MŚ | |
DZIAŁ "TRANSPORT" | ||||||||
83 | Wdrażanie wytycznych w zakresie ochrony różnorodności biologicznej w projektowaniu, budowie i eksploatacji transportowych inwestycji liniowych. | !! | MI, wojewodowie, samorządy | Inwestorzy i zarządcy dróg i linii kolejowych | praca ciągła |
- | Na wszystkich poziomach planowania przestrzennego. | |
84 | Opracowanie i wdrażanie zasad wykonywania obudowy przyrodniczej dróg, w tym autostrad | !!! | MŚ, MI, |
Jednostki naukowe, inwestorzy i zarządcy dróg i linii kolejowych | 2004 - 2006 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW, MI | (np. poprzez odpowiedni dobór materiału do nasadzeń). |
85 | Wyznaczenie obszarów (dróg) bezpośredniego i znaczącego zagrożenia dla okresowo migrujących gatunków zwierząt i ustanowienie na nich stosownych ograniczeń ruchu pojazdów. | !! | MŚ, MI, samorządy | Zarządcy dróg, samorządy, jednostki naukowe, NGO's, służby ochrony przyrody | 2004 - 2006 | 1 000 tys. PLN | WFOŚiGW, Ekofundusz, GEF | |
86 | Opracowanie i wdrożenie zasad monitorowania wpływu budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspresowych na różnorodność biologiczną. | !! | MŚ, MI | IOŚ, GDDKiA | 2004 - 2006 | 200 tys. PLN | NFOŚiW, środki pozabudżetowe | Założenia monitoringu dla autostrad są w trakcie opracowywania. |
DZIAŁ "GOSPODARKA MORSKA" | ||||||||
87 | Opracowanie i realizacja specjalnych programów ochrony gatunków ginących (w tym ssaków morskich, ryb przybrzeżnych, makrofitów). | !! | MŚ | MRiRW , MI, jednostki naukowe, NGO's | praca ciągła | 40 tys. PLN rocznie | NFOŚiGW | |
88 | Ograniczenie lub zaniechanie eksploatacji zasobów na wybranych fragmentach Bałtyku w wyniku powołania systemu morskich obszarów chronionych o kluczowym znaczeniu dla zachowania różnorodności biologicznej. |
!!! | MŚ, MRiRW, MGPiPS, RCSS | firmy połowowe i inne eksploatujące zasoby morskie, RCSS, jednostki naukowe | 2006 | - | Zadanie wspólne ze sferą "siedliska i ekosystemy". | |
DZIAŁ "GOSPODARKA" | ||||||||
89 | Opracowanie zasad ochrony różnorodności biologicznej w procesie projektowania, budowy i eksploatacji obiektów i urządzeń energetycznych. | !! | MŚ, MGPiPS | Jednostki naukowe | 2005 | 100 tys. PLN | MŚ, NFOŚiGW | Uwzględniających między innymi eliminację barier i pułapek ekologicznych, w tym znakowanie linii energetycznych na trasach intensywnych przelotów ptaków oraz ograniczenie termicznego zanieczyszczenia środowiska, a także gromadzenia osadu dennego w zbiornikach hydroelektrowni. |
90 | Opracowanie i wdrożenie technicznie i ekonomicznie uzasadnionego programu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do środowiska emitowanych przez energetykę. | !! | MŚ, MGPiPS | MŚ, MGPiPS, jednostki naukowe | 2006 | 500 tys. PLN | MŚ, MGPiPS | |
DZIAŁ "OBRONA NARODOWA" | ||||||||
91 | Przeprowadzenie inwentaryzacji zasobów przyrodniczych znajdujących się na terenach użytkowanych przez Siły Zbrojne oraz identyfikacja zagrożeń przyrody. | !! | MŚ, MON | Jednostki naukowe | 2004 - 2006 | 500 tys. PLN | MON, NFOŚiGW, WFOŚiGW | |
92 | Opracowanie i wdrożenie zasad ochrony różnorodności biologicznej na terenach użytkowanych przez Siły Zbrojne RP. |
!! | MŚ, MON | MŚ, MON | 2003 - 2004 | 100 tys. PLN | MŚ, MON | |
KOORDYNACJA REALIZACJI PROGRAMU DZIAŁAŃ | ||||||||
93 | Organizowanie corocznych narad w sprawie stopnia realizacji Programu działań do Krajowej strategii ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej. | !!! | MŚ | Wszystkie podmioty uczestniczące w realizacji | Każdego roku | - | ||
94 | Opracowywanie okresowych ocen stopnia realizacji programu działań | !! | MŚ | Wszystkie podmioty uczestniczące w realizacji | Każdego roku | 50 tys. PLN | NFOŚiGW | |
95 | Opracowanie Programu działań na kolejny 5-letni okres. | !!! | MŚ | Wszystkie podmioty uczestniczące w realizacji | 2006 | 200 tys. PLN | NFOŚiGW |