Art. 2.
1. Ochrona przyrody, w rozumieniu ustawy, oznacza
zachowanie, właściwe wykorzystanie oraz odnawianie zasobów przyrody i jej
składników, a w szczególności:
1) dziko występujących roślin lub
zwierząt,
2) siedlisk przyrodniczych,
3) siedlisk gatunków chronionych
roślin lub zwierząt,
4) zwierząt prowadzących wędrowny tryb życia,
5)
roślin lub zwierząt, objętych ochroną na podstawie odrębnych przepisów,
6)
przyrody nieożywionej,
7) krajobrazu.
2. Ochrona przyrody ma na celu:
1) utrzymanie procesów ekologicznych i
stabilności ekosystemów,
2) zachowanie różnorodności biologicznej,
3)
zachowanie dziedzictwa geologicznego,
4) zapewnienie ciągłości istnienia
gatunków roślin lub zwierząt wraz z siedliskami poprzez utrzymywanie lub
przywracanie ich do właściwego stanu,
5) utrzymywanie lub przywracanie do
właściwego stanu siedlisk przyrodniczych, a także innych zasobów przyrody i jej
składników,
6) kształtowanie właściwych postaw człowieka wobec
przyrody.
Art. 2a.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) banku genów -
rozumie się przez to ośrodek gdzie genotypy są przechowywane poza ich naturalnym
środowiskiem, wyposażony w niezbędne budowle i urządzenia,
2) korytarzu
ekologicznym - rozumie się przez to obszar pomiędzy dwoma lub wieloma obszarami
chronionymi, niezabudowany, umożliwiający migracje roślin i zwierząt,
3)
ochronie ścisłej - rozumie się przez to całkowite zaniechanie ingerencji
człowieka w stan ekosystemów i składników przyrody,
4) ochronie
częściowej - rozumie się przez to czynną ochronę ekosystemów i składników
przyrody w celu przywrócenia stanu naturalnego lub ich utrzymania w stanie
zbliżonym do naturalnego,
5) ochronie krajobrazowej - rozumie się przez
to zrównoważony rozwój obszaru oraz zachowanie cech charakterystycznych
krajobrazu,
6) ogrodzie botanicznym - rozumie się przez to wydzielony,
odpowiednio wyposażony, zagospodarowany i urządzony teren, będący miejscem
uprawy roślin różnych stref klimatycznych i środowisk życia lub roślin
określonego rodzaju oraz związanej z tym działalności naukowo- badawczej,
dydaktyczno-wychowawczej, popularyzatorskiej i rekreacyjnej,
7) ogrodzie
zoologicznym - rozumie się przez to odpowiednio urządzony i zagospodarowany
teren wraz z budynkami i budowlami trwale z gruntem związanymi, gdzie zwierzęta
należące do gatunków dziko żyjących przetrzymywane są w celu pokazów publicznych
przez co najmniej siedem dni w roku, za wyjątkiem cyrków i sklepów
zoologicznych,
8) otulinie - rozumie się przez to strefę ochronną
wyznaczoną indywidualnie dla określonej formy ochrony przyrody zabezpieczającą
ją przed zagrożeniami zewnętrznymi,
9) planie ochrony - rozumie się przez
to podstawowy dokument opracowywany dla wskazanych form ochrony przyrody
zawierający opis formy ochrony oraz cele prowadzenia działań ochronnych, katalog
zadań i sposobów ich wykonania,
10) roślinie - rozumie się przez to
wybrany element królestwa roślin lub królestwa grzybów,
11) siedlisku
przyrodniczym - rozumie się przez to obszar lądowy lub wodny, naturalny lub
półnaturalny, wyodrębniony w oparciu o cechy geograficzne, abiotyczne i
biotyczne,
12) siedlisku roślin lub siedlisku zwierząt - rozumie się
przez to obszar występowania gatunków roślin lub zwierząt,
13)
starodrzewiu - rozumie się przez to drzewostan lub pojedyncze drzewa, które
przekroczyły fazę kulminacji przyrostu lub osiągnęły wiek rębności w rozumieniu
przepisów o gospodarce leśnej,
14) środowisku przyrodniczym - rozumie się
przez to krajobrazy wraz z tworami przyrody nieożywionej, naturalne i
przekształcone siedliska przyrodnicze wraz z występującymi w nich roślinami i
zwierzętami,
15) właściwym stanie siedliska - rozumie się przez to stan,
w którym naturalny zasięg siedliska oraz tereny mieszczące się w obrębie tego
zasięgu są stałe lub zwiększają się, a specyficzna struktura i funkcje konieczne
do jego długotrwałego zachowania istnieją i będą istnieć w dającej się
przewidzieć przyszłości oraz stan tworzących go gatunków roślin lub zwierząt
jest właściwy,
16) właściwym stanie gatunku - rozumie się przez to stan,
w którym dane o dynamice liczebności populacji tego gatunku wskazują, że gatunek
utrzymuje się w skali długoterminowej jako trwały składnik swojego siedliska,
zasięg gatunku nie zmniejsza się ani też nie ulegnie zmniejszeniu w dającej się
przewidzieć przyszłości oraz istnieje i będzie istniało w przyszłości siedlisko
wystarczająco duże, aby utrzymać te populacje przez dłuższy czas,
17)
zagrożeniach zewnętrznych - rozumie się przez to czynniki mogące wywołać zmiany
cech fizycznych, chemicznych lub biologicznych w składnikach chronionej
przyrody, wynikające z działalności człowieka lub z przyczyn
naturalnych.
Art. 3.
Ochrona przyrody jest obowiązkiem każdego obywatela,
organów administracji publicznej, a także jednostek organizacyjnych oraz osób
prawnych i fizycznych prowadzących działalność wpływającą na przyrodę.
Art. 4.
Cele ochrony przyrody są realizowane przez:
1)
uwzględnianie wymagań ochrony przyrody w polityce ekologicznej państwa,
programach ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju przyjmowanych przez
organy jednostek samorządu terytorialnego, strategiach rozwoju województw,
wojewódzkich i miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, studiach
uwarunkowań i kierunków rozwoju przestrzennego gmin,
2) obejmowanie zasobów
przyrody i jej składników formami ochrony przewidywanymi ustawą lub przepisami
szczególnymi,
3) opracowywanie i wykonywanie planów ochrony określonych w
ustawie obszarów objętych ochroną oraz programów ochrony gatunków i ich
siedlisk.
Art. 5.
1. Popularyzowanie ochrony przyrody jest obowiązkiem
organów administracji publicznej, instytucji naukowych i oświatowych, a także
publicznych środków masowego przekazu.
2. Szkoły wszystkich stopni są obowiązane objąć programami nauczania zagadnienia ochrony przyrody.
Art. 7.
1. Minister właściwy do spraw środowiska wykonuje zadania
naczelnego organu administracji państwowej w zakresie przyrody przy pomocy
Głównego Konserwatora Przyrody.
2. Głównego Konserwatora Przyrody powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska.
Art. 8.
1. Wojewoda wykonuje zadania organu administracji rządowej
w zakresie ochrony przyrody przy pomocy wojewódzkiego konserwatora przyrody.
2. Wojewódzkiego konserwatora przyrody powołuje i odwołuje wojewoda, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej komisji ochrony przyrody.
Art. 9.
Zadania i kompetencje wojewody z zakresu ochrony przyrody
na terenie parku narodowego wykonuje dyrektor tego parku.
Art. 10.
Organami opiniodawczo-doradczymi w zakresie ochrony
przyrody są:
1) Państwowa Rada Ochrony Przyrody, działająca przy ministrze
właściwym do spraw środowiska,
2) wojewódzka komisja ochrony przyrody,
działająca przy wojewodzie,
3) rada parku narodowego.
Art. 11.
1. Członków Państwowej Rady Ochrony Przyrody na kadencję
trwającą 3 lata w liczbie 30 powołuje minister właściwy do spraw środowiska
spośród działających na rzecz ochrony przyrody, przedstawicieli:
1)
nauki,
2) praktyki,
3) organizacji społecznych.
2a. W ramach Państwowej Rady Ochrony Przyrody działają komisje problemowe, do których minister właściwy do spraw środowiska, na wniosek przewodniczącego Rady, może powołać także osoby spoza jej składu.
2. Państwowa Rada Ochrony Przyrody wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch jego zastępców oraz uchwala regulamin.
3. W posiedzeniach Państwowej Rady Ochrony Przyrody bierze udział Główny Konserwator Przyrody.
4. Do zadań Państwowej Rady Ochrony Przyrody należy w szczególności:
1)
ocena stanu ochrony przyrody i wykorzystania obszarów chronionych do celów
naukowych,
2) opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących ochrony
przyrody,
3) przedstawianie wniosków i opinii w sprawach ochrony
przyrody,
4) opiniowanie programów badawczych w zakresie ochrony przyrody
oraz popularyzowanie ochrony przyrody.
5. Działalność Państwowej Rady Ochrony Przyrody i komisji problemowych jest finansowana z budżetu Ministerstwa Środowiska.
Art. 12.
1. Członków wojewódzkiej komisji ochrony przyrody na
kadencję trwającą 3 lata w liczbie 20 powołuje wojewoda spośród działających na
rzecz ochrony przyrody, przedstawicieli:
1) nauki,
2) praktyki,
3)
sejmiku wojewódzkiego,
4) organizacji społecznych,
5) organizacji
gospodarczych.
2. Wojewódzka komisja ochrony przyrody wybiera ze swego grona przewodniczącego i zastępcę oraz uchwala regulamin.
3. W posiedzeniach wojewódzkiej komisji ochrony przyrody bierze udział wojewódzki konserwator przyrody.
4. Do zadań wojewódzkiej komisji ochrony przyrody należy w
szczególności:
1) ocena stanu i potrzeb ochrony przyrody,
2)
przygotowywanie opinii i wniosków z zakresu ochrony przyrody,
3) opiniowanie
projektów aktów prawa miejscowego w zakresie ochrony przyrody wydawanych przez
wojewodę,
4) opiniowanie projektów inwestycji i programów wpływających na
system obszarów chronionych, w tym regulacji rzek, melioracji bagien i dolin
rzecznych.
5. Działalność wojewódzkiej komisji ochrony przyrody jest finansowana z budżetu wojewody.
2. Obszary wymienione w ust.1 pkt 1-4 tworzą krajowy system obszarów chronionych. System ten stanowi układ przestrzenny wzajemnie uzupełniających się form ochrony przyrody, łączonych korytarzami ekologicznymi.
3. Poddanie pod ochronę przez tworzenie parków narodowych lub uznawanie za rezerwaty przyrody obszarów, które stanowią nieruchomości, nie będące własnością Skarbu Państwa, następuje za zgodą właściciela, a przy braku tej zgody w trybie wywłaszczenia za odszkodowaniem.
Art. 13a.
1. Dla obszarów objętych formami ochrony określonymi w
art. 13 ust. 1 pkt 1-3 sporządza się i realizuje plan ochrony.
2. Projekt
planu ochrony dla określonego obszaru sporządza organ zarządzający albo
sprawujący bezpośredni nadzór nad tym obszarem, w ciągu 5 lat od dnia utworzenia
parku narodowego, rezerwatu przyrody lub parku krajobrazowego.
3. Projekt
planu ochrony podlega zaopiniowaniu przez zainteresowane jednostki samorządu
terytorialnego, w terminie jednego miesiąca od dnia jego przedłożenia.
Niezłożenie opinii w przewidzianym terminie uznaje się za brak uwag do
projektu.
4. Ustalenia zawarte w planie ochrony są wiążące dla
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i decyzji o warunkach zabudowy
i zagospodarowania terenu.
5. Minister właściwy do spraw środowiska w
drodze rozporządzenia ustanawia plan ochrony dla obszarów objętych formami
ochrony przyrody, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 i art. 23 ust.
5.
6. Wojewoda, z zastrzeżeniem ust. 5, w drodze rozporządzenia,
ustanawia plan ochrony dla obszarów objętych formami ochrony przyrody, o których
mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 i 3.
7. Ustanowienie planu ochrony
zobowiązuje właściwe gminy do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego dla obszaru objętego planem ochrony lub dokonania zmian w
obowiązującym planie miejscowym, w terminie jednego roku od dnia wejścia w życie
aktu ustanawiającego plan ochrony. Koszt sporządzenia lub zmiany planu
miejscowego obciąża budżet państwa.
8. Jeżeli rada gminy w przypadku, o
którym mowa w ust. 7, nie podejmie w wyznaczonym terminie uchwały o
przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
wojewoda wzywa gminę do podjęcia takiej uchwały w terminie nie dłuższym niż dwa
miesiące, a po bezskutecznym upływie tego terminu sporządza plan w formie aktu
prawa miejscowego. Przyjęty w tym trybie miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego wywołuje takie skutki prawne, jak miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego uchwalony przez radę gminy.
9. Postanowienia ust. 6
stosuje się odpowiednio do ustaleń zawartych w aktach powołujących formy ochrony
przyrody określone w art. 13 ust. 1 pkt 4 i 6.
Art. 13b.
1. Plany ochrony dla parków narodowych, rezerwatów
przyrody oraz parków krajobrazowych, sporządza się na okres 20 lat, z
uwzględnieniem:
1) charakterystyki i diagnozy (oceny) stanu przyrody,
2)
identyfikacji i oceny zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych,
3)
charakterystyki i oceny uwarunkowań społecznych i gospodarczych,
4) analizy
skuteczności dotychczasowych sposobów ochrony,
5) charakterystyki i oceny
stanu zagospodarowania przestrzennego.
2. Plany ochrony dla parku
narodowego oraz rezerwatu przyrody zawierają w szczególności:
1) cele ochrony
z uwzględnieniem przyrodniczych i społecznych uwarunkowań ich realizacji,
2)
obszary ochrony ścisłej, częściowej i krajobrazowej,
3) program działań
ochronnych na obszarach ochrony ścisłej, częściowej i krajobrazowej,
4)
sposoby eliminacji lub minimalizacji zagrożeń dla przyrody,
5) obszary i
sposoby ich udostępniania dla celów naukowych, dydaktycznych, edukacyjnych,
turystycznych i rekreacyjnych,
6) ustalenia do miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego.
3. Plany ochrony dla parku
krajobrazowego zawierają w szczególności:
1) cele ochrony z uwzględnieniem
przyrodniczych, społecznych i gospodarczych uwarunkowań ich realizacji,
2)
obszary działań ochronnych,
3) zakres prac związanych z ochroną przyrody i
kształtowaniem krajobrazu obszarów wymienionych w pkt 2,
4) sposoby
eliminacji lub minimalizacji zagrożeń dla przyrody,
5) obszary i sposoby ich
udostępniania dla celów naukowych, dydaktycznych, edukacyjnych, turystycznych i
rekreacyjnych oraz dla innych form gospodarowania,
6) ustalenia do
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
4. Minister właściwy
do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady
sporządzania projektu planu ochrony dla:
1) parku narodowego,
2) rezerwatu
przyrody,
3) parku krajobrazowego,
uwzględniając formy ochrony przyrody,
charakterystykę ekosystemów oraz dopuszczalne sposoby gospodarczego korzystania
z zasobów przyrody w parkach krajobrazowych oraz kierując się potrzebą ochrony
różnorodności biologicznej.
5. Dla parków narodowych lub rezerwatów
przyrody, dla których nie sporządzono planów ochrony, organ sprawujący
bezpośredni nadzór sporządza projekt rocznych zadań ochronnych, ustanawianych w
drodze rozporządzenia przez właściwe organy. Zadania te obejmują:
1)
identyfikację i opis zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych oraz sposoby ich
eliminacji,
2) sposoby i zakres prowadzenia ochrony czynnej.
6. Plany
ochrony dla rezerwatów przyrody, o których mowa w art. 23 ust. 3 lub parków
krajobrazowych położonych na terenie dwu lub więcej województw, właściwi
wojewodowie ustanawiają, w porozumieniu, w drodze rozporządzeń.
Art. 14.
1. Park narodowy obejmuje obszar chroniony, wyróżniający
się szczególnymi wartościami naukowymi, przyrodniczymi, społecznymi, kulturowymi
i wychowawczymi, o powierzchni nie mniejszej niż 1000 ha, na którym ochronie
podlega całość przyrody oraz swoiste cechy krajobrazu.
2. Wszelkie działania na terenie parku narodowego przyporządkowane są ochronie przyrody i mają pierwszeństwo przed wszystkimi innymi działaniami.
3. Nadrzędnym celem parku narodowego jest poznanie, zachowanie całości systemów przyrodniczych danego terenu, wraz z warunkami ich funkcjonowania, oraz odtwarzanie zniekształconych i zanikłych ogniw rodzimej przyrody.
4. Na obszarach graniczących z parkiem narodowym wyznacza się otulinę.
5. W otulinie, o której mowa w ust. 4, może być utworzona strefa ochronna zwierząt łownych, której obszar nie podlega włączeniu w granice obwodów łowieckich.
5a. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze rozporządzenia, ustanawia
strefę ochronną zwierząt łownych, określa obszary wchodzące w jej skład oraz
szczegółowe zasady utrzymania właściwej liczebności i struktury populacji
poszczególnych gatunków zwierząt łownych. Minister właściwy do spraw środowiska,
wydając rozporządzenie, będzie kierował się potrzebą:
1) ochrony zwierząt
łownych w parkach narodowych,
2) stworzenia strefy bezpieczeństwa dla
zwierząt łownych wychodzących na żerowiska poza granice parku narodowego,
3)
utrzymania właściwej liczebności i struktury populacji poszczególnych gatunków
zwierząt łownych na obszarze parku narodowego w celu zachowania równowagi
przyrodniczej.
5b. Gospodarowanie zwierzętami łownymi w strefie, o której mowa w ust. 5 należy do zadań dyrektora parku narodowego.
6. Park narodowy jest udostępniany społeczeństwu na warunkach określonych w planie ochrony. Warunki udostępniania parku narodowego obejmują w szczególności czas oraz wyznaczone miejsca, w których możliwe jest przebywanie ludzi.
6a. Za wstęp lub korzystanie z wartości przyrody parku narodowego, jego urządzeń i obiektów mogą być pobierane opłaty, których stawki ustala dyrektor parku narodowego. Stawka opłaty za wstęp do parku narodowego nie może przekroczyć 0,75% najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego na podstawie Kodeksu pracy. Opłaty są przeznaczane na utrzymanie infrastruktury turystycznej i edukacyjnej parku narodowego oraz inne zadania z zakresu ochrony przyrody.
7. Utworzenie parku narodowego, powiększenie lub zmniejszenie jego obszaru,
następuje w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, które określa:
1) nazwę
parku narodowego,
2) jego obszar,
3) otulinę,
4) nieruchomości Skarbu
Państwa nie przechodzące w trwały zarząd parku narodowego,
5) zakazy właściwe
dla danego parku narodowego wybrane spośród wymienionych w art. 23a.
7a. Likwidacja parku narodowego może nastąpić w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, wyłącznie w razie bezpowrotnej utraty jego wartości przyrodniczych i kulturowych.
7b. Utworzenie, powiększenie, zmniejszenie lub likwidacja parku narodowego może nastąpić tylko po uzgodnieniu z właściwymi miejscowo organami zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze działania planuje się powyższe zmiany, oraz po zaopiniowaniu, w terminie jednego miesiąca od dnia przedłożenia tych zmian, przez zainteresowane organizacje pozarządowe. Niezłożenie opinii w przewidzianym terminie uznaje się za brak uwag.
8. Minister właściwy do spraw środowiska nadaje statut parku narodowego w drodze rozporządzenia, kierując się zasadami ochrony przyrody na obszarze parku.
9. Projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w części dotyczącej parku narodowego i jego otuliny wymagają uzgodnienia z dyrektorem parku narodowego.
10. Nieruchomości Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem ust. 7 pkt 4 i ust. 10a, położone w granicach parku narodowego, zostają oddane w trwały zarząd parku narodowego, na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
10a. Administrowanie obszarami morskimi, wchodzącymi w skład parku narodowego, regulują odrębne przepisy.
11. Zmiana sposobu wykorzystania gruntu lub nieruchomości położonej w granicach parku narodowego wymaga zgody dyrektora parku narodowego. Dyrektorowi parku narodowego przysługuje prawo pierwszeństwa przy przejęciu w zarząd lub zakupie tej nieruchomości na rzecz parku narodowego.
12. Plany zagospodarowania przestrzennego dotyczące obszarów, w których skład wchodzi park narodowy wraz z otuliną, wymagają uzgodnienia z dyrektorem parku narodowego.
13. W parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody grunty objęte ochroną, ścisłą, częściową lub krajobrazową, budynki i budowle trwale z gruntem związane, służące bezpośrednio osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody są zwolnione od podatków i opłat określonych w innych ustawach, z wyjątkiem podatku leśnego obliczonego według zasad określonych dla lasów ochronnych oraz podatku rolnego od gruntów rolnych obliczonego według zasad określonych w odrębnych ustawach.
13a. Z tytułu zwolnienia z podatków i opłat, o których mowa w ust. 13 jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje z budżetu państwa zwrot utraconych dochodów.
Art. 15.
Park narodowy jest państwową jednostką
budżetową.
Art. 16.
1. Parkiem narodowym zarządza dyrektor parku
narodowego.
2. Dyrektora parku narodowego powołuje minister właściwy do spraw środowiska po zasięgnięciu opinii Państwowej Rady Ochrony Przyrody w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia o opinię.
2a. Minister właściwy do spraw środowiska odwołuje dyrektora parku narodowego po wyrażeniu opinii przez Państwową Radę Ochrony Przyrody w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia o opinię, z wyjątkiem przypadków odwołania z przyczyn, o których mowa w art. 52 Kodeksu pracy.
3. Dyrektor parku narodowego reprezentuje Skarb Państwa w obrocie cywilnoprawnym w zakresie zarządzanego mienia i realizuje zadania określone w statucie, o którym mowa w art.14 ust.8.
4. Przy dyrektorze parku narodowego działa rada parku jako organ opiniodawczy i doradczy dyrektora parku narodowego.
4a. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze zarządzenia powołuje radę
parku narodowego spośród działających na rzecz ochrony przyrody,
przedstawicieli:
1) nauki,
2) praktyki,
3) właściwego terytorialnie
samorządu gminnego,
4) organizacji społecznych,
5) organizacji
gospodarczych na trzyletnią kadencję określając jej skład i zakres
działania.
5. Dyrektor parku narodowego wydaje, na podstawie odrębnych przepisów, decyzje administracyjne w sprawach ochrony przyrody na terenie parku narodowego.
6. Dyrektor parku narodowego ma prawo:
1) wnoszenia i popierania aktu
oskarżenia w postępowaniu uproszczonym w sprawach o przestępstwa z art. 290 i
291 Kodeksu karnego, jeżeli przedmiotem przestępstwa jest drewno z parku
narodowego,
2) prowadzenia postępowania w sprawach o wykroczenia oraz udziału
w rozprawach przed kolegiami do spraw wykroczeń w charakterze oskarżyciela
publicznego i wnoszenia odwołań od postanowień i orzeczeń tych kolegiów w
sprawach zwalczania wykroczeń w zakresie ochrony przyrody.
7. Do wykonywania czynności, o których mowa w ust.6, dyrektor parku
narodowego może upoważnić funkcjonariusza Straży Parku.
8. Do dyrektora parku narodowego należą odpowiednio zadania i kompetencje określone w art. 5 ust. 2-4, art. 9 ust. 1 i 2, art. 10, art. 13 ust. 1 pkt 1-3, art. 13a, art. 14a ust. 1 i 2, art. 26 ust. 3 i 4, art. 30 ust. 1 pkt 10 i ust. 3 pkt 1 oraz art. 35 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 147, poz. 713, z 1996 r. Nr 91, poz. 409 i z 1997 r. Nr 54, poz. 349).
Art. 17.
1. W parkach narodowych tworzy się Służbę Parków
Narodowych. Do Służby Parków Narodowych zalicza się pracowników zajmujących się
zarządzaniem parkami narodowymi, wykonywaniem ochrony przyrody, prowadzeniem
gospodarki rezerwatowej, wykonywaniem badań naukowych i działalnością
dydaktyczną, a także ochroną mienia parków narodowych oraz zwalczaniem
przestępstw i wykroczeń w zakresie ochrony przyrody.
2. Pracownicy parków narodowych stanowiący Służbę Parków Narodowych mają
prawo do:
1) bezpłatnego umundurowania,
2) bezpłatnego mieszkania, jeżeli
stanowisko oraz charakter pracy związane są z koniecznością zamieszkania w
miejscu jej wykonywania,
3) (uchylony).
2a. Bezpłatne mieszkanie, o którym mowa w ust. 2, przysługuje pracownikom
zatrudnionym na stanowiskach:
1) dyrektora parku,
2) zastępcy dyrektora
parku,
3) głównego księgowego,
4) głównego specjalisty do spraw ochrony
przyrody,
5) głównego specjalisty do spraw dydaktyki,
6) głównego
specjalisty do spraw udostępniania parku,
7) nadleśniczego,
8)
konserwatora obrębu ochronnego,
9) leśniczego,
10) konserwatora obwodu
ochronnego,
11) podleśniczego,
12) starszego strażnika,
13)
strażnika,
14) kierownika ośrodka hodowli zwierząt,
15) kierownika
szkółki,
16) komendanta Straży Parku,
17) zastępcy komendanta Straży
Parku,
18) dowódcy grupy terenowej Straży Parku,
19) starszego strażnika
Straży Parku,
20) strażnika Straży Parku.
2b. Przez bezpłatne mieszkanie należy rozumieć przydzielony przez park narodowy lokal mieszkalny w budynku wielomieszkaniowym lub wolnostojącym, o powierzchni nie mniejszej niż 50 m{2}, za który pracownik uprawniony nie płaci czynszu.
2c. W przypadku:
1) braku możliwości dostarczenia mieszkania przez park
narodowy uprawnionemu pracownikowi,
2) posiadania przez uprawnionego
pracownika lokalu mieszkalnego, który stanowi jego własność, wypłaca się
ekwiwalent za niewykorzystywanie bezpłatnego mieszkania.
2d. Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 2c, wypłaca się w wysokości średniej stawki czynszu w stosunkach wolnego najmu w danej miejscowości przy przysługującej maksymalnej powierzchni normatywnej dla liczby osób pozostających z pracownikiem we wspólnym gospodarstwie domowym, jednak nie więcej niż za 70 m{2}.
2e. Dla potrzeb obliczenia i wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystanie
bezpłatnego mieszkania ustala się, z zastrzeżeniem ust. 2d, następujące
wielkości normatywnej powierzchni użytkowej w przeliczeniu na liczbę osób
pozostających z pracownikiem we wspólnym gospodarstwie domowym:
1) 35 m{2} -
dla 1 osoby,
2) 40 m{2} - dla 2 osób,
3) 45 m{2} - dla 3 osób,
4) 55
m{2} - dla 4 osób,
5) 65 m{2} - dla 5 osób,
6) 70 m{2} - dla 6 lub wiecej
osób.
2f. Normy powierzchni użytkowej podwyższa się o 10 m{2} , jeżeli w lokalu mieszka osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku.
2g. W przypadku zbiegu uprawnień do bezpłatnego mieszkania dwu i więcej osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe, zapewnia się tylko jeden lokal, o którym mowa w ust. 2b, albo wypłaca tylko jeden ekwiwalent.
2h. Minister właściwy do spraw środowiska określa, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb i szczegółowe zasady obliczania oraz tryb i terminy
wypłacania ekwiwalentu za niewykorzystywanie bezpłatnego mieszkania,
uwzględniając specyfikę parków narodowych oraz warunki lokalne,
2) tryb
przydzielania i zwalniania mieszkań pracownikom zatrudnionym na stanowiskach, o
których mowa w art. 17 ust. 2a, kierując się potrzebą zapewnienia prawidłowego
funkcjonowania Służby Parków Narodowych.
3. Służba Parków Narodowych przy wykonywaniu czynności służbowych ma obowiązek noszenia munduru i korzysta z ochrony prawnej przewidzianej w przepisach prawa karnego dla funkcjonariuszy publicznych.
Art. 18.
1. W parkach narodowych ochronę mienia, zwalczanie
przestępstw i wykroczeń w zakresie ochrony przyrody wykonują funkcjonariusze
Straży Parku, zaliczani do Służby Parków Narodowych.
2. Funkcjonariusz Straży Parku przy wykonywaniu zadań określonych w ust.1 ma
prawo do:
1) legitymowania osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa lub
wykroczenia, jak również świadków przestępstwa lub wykroczenia w celu ustalenia
ich tożsamości,
2) nakładania i ściągania grzywny w drodze mandatów karnych
za wykroczenia przeciwko przepisom z zakresu ochrony przyrody,
3)
zatrzymywania i dokonywania kontroli środków transportu w celu sprawdzenia ich
ładunku oraz przeglądania zawartości bagaży w razie zaistnienia uzasadnionego
podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary,
4) przeszukiwania
pomieszczeń i innych miejsc w przypadkach uzasadnionego podejrzenia o
popełnienie przestępstwa lub wykroczenia,
5) zabezpieczenia jako dowodów
rzeczowych, za pokwitowaniem, przedmiotów pochodzących z przestępstwa lub
wykroczenia, a także narzędzi i środków służących do ich popełnienia,
6)
kontroli i zatrzymania za pokwitowaniem dokumentów w zakresie legalności
posiadania tworów przyrody i obrotu nimi, pochodzących z obszaru parku
narodowego, zarówno na jego terenie, jak też poza jego granicami, w tym w
punktach przerobu,
7) kontroli podmiotów prowadzących działalność gospodarczą
na terenie parku w zakresie przestrzegania przepisów wynikających z niniejszej
ustawy i przepisów wydanych na jej podstawie, a także w strefie ochronnej w
zakresie działalności mającej ujemny wpływ na przyrodę parku narodowego,
8)
noszenia broni palnej długiej lub krótkiej, broni gazowej, ręcznego miotacza
gazu, pałki służbowej, kajdanek, posługiwania się psem służbowym.
2a. Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w ust. 2, stosuje się
odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego lub przepisy Kodeksu
postępowania w sprawach o wykroczenia.
3. Funkcjonariusz Straży Parku może stosować środki przymusu bezpośredniego, polegające na użyciu siły fizycznej, broni gazowej lub ręcznego miotacza gazu, pałki służbowej, kajdanek, prowadnic dla nieletnich, psa służbowego wobec osób uniemożliwiających wykonywanie przez niego zadań określonych w ustawie.
4. Zastosowanie przez funkcjonariusza Straży Parku środka przymusu bezpośredniego powinno odpowiadać potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i zmierzać do podporządkowania się osoby wydanym poleceniom.
5. Jeżeli zastosowanie środków przymusu bezpośredniego wymienionych w ust.3
okaże się niewystarczające, funkcjonariusz Straży Parku ma prawo użycia broni
palnej w następujących przypadkach:
1) w celu odparcia bezpośredniego,
bezprawnego zamachu na życie jego lub innej osoby,
2) przeciwko osobie, która
wezwana do natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego
narzędzia nie zastosuje się do tego wezwania, a jej zachowanie wskazuje na
bezpośredni zamiar ich użycia przeciwko strażnikowi lub innej osobie,
3)
przeciwko osobie, która usiłuje przemocą odebrać broń.
6. Użycie broni palnej powinno następować w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni, i nie może zmierzać do pozbawienia jej życia, a także narażać na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia innych osób.
7. Do wykonywania przez funkcjonariusza Straży Parku czynności, o których mowa w ust.2 pkt 1 i 3, a także do użycia przez niego środków przymusu, o których mowa w ust.3-6, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o Policji.
8. Funkcjonariuszowi Straży Parku wykonującemu obowiązki służbowe w granicach
parku narodowego przysługują uprawnienia określone odrębnymi przepisami
odnoszącymi się do:
1) Państwowej Straży Łowieckiej - w zakresie
kłusownictwa,
2) Państwowej Straży Rybackiej - w zakresie kontroli legalności
dokonywaniu połowu.
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady:
1)
funkcjonowania Straży Parku,
2) współpracy Policji ze Strażami Parku oraz
sprawowania nadzoru przez Policję nad tymi Strażami,
3) przydziału,
ewidencjonowania i przechowywania broni i amunicji oraz ręcznych miotaczy gazu w
parku narodowym.
Art. 19.
Uprawnienia i obowiązki funkcjonariusza Straży Parku, o
których mowa w art. 18, przysługują dyrektorowi parku narodowego, jego
zastępcom, nadleśniczemu, konserwatorowi obrębu ochronnego, leśniczemu,
konserwatorowi obwodu ochronnego, podleśniczemu, starszemu strażnikowi i
strażnikowi wchodzącym w skład Służby Parków Narodowych.
Art. 20.
Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze
rozporządzenia, określi dla Służby Parków Narodowych:
1) stanowiska oraz
wymagania kwalifikacyjne jakie powinni spełniać pracownicy zatrudnieni na
poszczególnych stanowiskach, z uwzględnieniem wykształcenia oraz stażu
pracy,
2) wzory umundurowania dla osób uprawnionych do ich noszenia oraz
oznak służbowych dla poszczególnych stanowisk, w tym: wzory umundurowania
wyjściowego i polowego na odpowiednie pory roku, wzory przedmiotów
uzupełniających mundury, kolor, wzór orła umieszczonego na czapkach służbowych
dla pracowników zatrudnionych na określonych stanowiskach, okres ich
użytkowania, kierując się potrzebą rozróżnienia cech szczególnych umundurowania
pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach w tym funkcjonariuszy
Straży Parku Narodowego.
Art. 21.
1. Minister właściwy do spraw środowiska koordynuje i
nadzoruje działalność parków narodowych przy pomocy Krajowego Zarządu Parków
Narodowych.
2. Dyrektora Krajowego Zarządu Parków Narodowych powołuje minister właściwy do spraw środowiska po zasięgnięciu opinii Państwowej Rady Ochrony Przyrody, w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia o opinię.
2a. Minister właściwy do spraw środowiska odwołuje dyrektora Krajowego Zarządu Parków Narodowych po wyrażeniu opinii przez Państwową Radę Ochrony Przyrody w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia o opinię, z wyjątkiem przypadków odwołania z przyczyn, o których mowa w art. 52 Kodeksu pracy.
3. Do zadań Krajowego Zarządu Parków Narodowych należy w szczególności:
1)
zatwierdzanie planów finansowych oraz sporządzanie sprawozdań zbiorczych z
działalności parków narodowych,
2) koordynowanie działalności naukowej i
dydaktycznej parków narodowych,
3) udzielanie niezbędnej pomocy parkom
narodowym w sprawach wymagających decyzji władz centralnych oraz współpracy z
zagranicą,
4) kontrola parków narodowych w zakresie ich działalności,
5)
wykonywanie funkcji dysponenta środków budżetowych przeznaczonych dla parków
narodowych.
4. Koszty działalności Krajowego Zarządu Parków Narodowych pokrywane są z budżetu państwa, z działu dotyczącego parków narodowych.
Art. 22.
Parki narodowe i Krajowy Zarząd Parków Narodowych używają
pieczęci okrągłych z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej
Polskiej oraz nazwą jednostki organizacyjnej w otoku.
Art. 23.
1. Rezerwat przyrody jest obszarem obejmującym zachowane w
stanie naturalnym lub mało zmienionym ekosystemy, w tym siedliska przyrodnicze,
a także określone gatunki roślin i zwierząt, elementy przyrody nieożywionej,
mające istotną wartość ze względów naukowych, przyrodniczych, kulturowych bądź
krajobrazowych.
2. Wokół rezerwatu przyrody może być utworzona otulina, zabezpieczająca jego obszar przed szkodliwym oddziaływaniem czynników zewnętrznych.
3. Wojewoda, w drodze rozporządzenia, uznaje za rezerwat przyrody obszar, o którym mowa w ust.1, określając jego nazwę, położenie, szczególne cele ochrony, zakazy właściwe dla danego rezerwatu wybrane spośród wymienionych w art. 23a ust. 1, oraz może wyznaczyć otulinę, a także organ sprawujący bezpośredni nadzór nad rezerwatem.
3a. Wojewoda po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej komisji ochrony przyrody w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska może znieść ochronę rezerwatową.
4. (skreślony)
5. Jeżeli obowiązek utworzenia rezerwatu wynika z zobowiązań międzynarodowych, a wojewoda takiego rezerwatu nie uznał, minister właściwy do spraw środowiska może uznać, w drodze rozporządzenia, za rezerwat przyrody obszar, w granicach którego znajdują się siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt uznane za ginące lub zagrożone wyginięciem, jak również elementy przyrody nieożywionej mające istotną wartość ze względów naukowych, przyrodniczych, kulturowych lub krajobrazowych. Rozporządzenie określa nazwę, położenie, szczególne cechy ochrony, zakazy właściwe dla danego rezerwatu przyrody wybrane spośród wymienionych w art. 23a ust. 1.
6. (skreślony)
7. Wojewoda, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić opłaty za wstęp na obszar rezerwatu przyrody lub za korzystanie z wartości jego przyrody, kierując się potrzebą utrzymania infrastruktury turystycznej i edukacyjnej w tym rezerwacie przyrody.
Art. 23a.
1. W parku narodowym oraz rezerwacie przyrody, zabrania
się:
1) polowania, wędkowania, rybołówstwa, chwytania dziko żyjących
zwierząt, płoszenia ich i zabijania, zbierania poroży zwierzyny płowej,
niszczenia nor i legowisk zwierzęcych oraz gniazd ptasich i wybierania z nich
jaj,
2) pozyskiwania, niszczenia lub uszkadzania drzew i innych roślin,
3)
wysypywania, zakopywania i wylewania odpadów lub innych nieczystości, innego
zanieczyszczania wód, gleby oraz powietrza,
4) dokonywania zmian przedmiotów
ochrony i obszarów objętych ochroną,
5) używania, użytkowania uszkadzania
oraz zanieczyszczania przedmiotów oraz obszarów objętych ochroną,
6) zmiany
stosunków wodnych, regulacji rzek i potoków, jeżeli służą one innym celom niż
ochrona przyrody,
7) wydobywania skał, minerałów, w tym torfu i
bursztynu,
8) niszczenia gleby lub zmiany sposobu jej użytkowania,
9)
palenia ognisk, wyrobów tytoniowych, używania źródeł światła o otwartym
płomieniu poza miejscami wyznaczonymi,
10) prowadzenia działalności
wytwórczej, handlowej, a także rolniczej, hodowlanej lub chowu zwierząt,
11)
zbioru poza miejscami wyznaczonymi dziko rosnących roślin, grzybów oraz ich
części,
12) ruchu pieszego, rowerowego, narciarskiego, jazdy konnej wierzchem
poza szlakami do tego wyznaczonymi,
13) wprowadzania psów bez smyczy i
kagańca, 14) wspinaczki, eksploracji jaskiń lub zbiorników wodnych poza
miejscami do tego wyznaczonymi,
15) ruchu pojazdów poza drogami publicznymi i
innymi drogami do tego wyznaczonymi,
16) umieszczania tablic, napisów,
ogłoszeń reklamowych i innych znaków nie związanych z ochroną przyrody, z
wyjątkiem znaków drogowych i innych związanych z ochroną porządku i
bezpieczeństwa publicznego, na przedmiotach lub obszarach objętych
ochroną,
17) sprzedaży i spożywania napojów alkoholowych poza miejscami do
tego wyznaczonymi,
18) zakłócania ciszy,
19) używania łodzi motorowych,
uprawiania sportów wodnych i motorowych, pływania, żeglowania poza akwenami lub
szlakami do tego wyznaczonymi,
20) używania motolotni, lotni i
spadolotni,
21) wykonywania lotów cywilnymi statkami powietrznymi poniżej
2000 metrów wysokości względnej, z wyjątkiem lotów patrolowych i interwencyjnych
Lasów Państwowych, Państwowej Straży Pożarnej, administracji morskiej oraz
związanych z ochroną bezpieczeństwa publicznego lub ochroną granicy
państwowej,
22) wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę
terenu,
23) biwakowania poza miejscami wyznaczonymi,
24) prowadzenia badań
naukowych w parku narodowym bez zgody dyrektora parku, a w rezerwacie przyrody
bez zgody właściwego organu uznającego obszar za rezerwat przyrody,
25)
wprowadzania gatunków roślin lub zwierząt poza ich naturalne miejsca
występowania,
26) wprowadzania organizmów zmodyfikowanych genetycznie.
2. Zakazy, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą:
1) wykonywania zabiegów
wynikających z planu ochrony lub rocznych zadań ochronnych, a także w przypadku
konieczności likwidacji nagłych zagrożeń, czynności nie ujętych w planie ochrony
lub rocznych zadaniach ochronnych za zgodą organu ustanawiającego plan ochrony
lub roczne zadania ochronne,
2) prowadzenia akcji ratowniczej oraz działań
związanych z bezpieczeństwem publicznym, zapobieganiem lub likwidacją skutków
klęski żywiołowej,
3) wykonywania zadań z zakresu obronności kraju w
przypadku zagrożenia bezpieczeństwa państwa,
4) obszarów objętych ochroną
krajobrazową w trakcie ich gospodarczego wykorzystywania przez jednostki
organizacyjne, osoby prawne lub fizyczne oraz wykonywania prawa własności,
zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.
3. Zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 21 w stosunku do rezerwatu przyrody utworzonego na podstawie art. 23 ust. 3, wojewoda może wprowadzić po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu.
4. Zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 nie dotyczy prowadzenia działalności na obszarze objętym ochroną krajobrazową, określonej w planie ochrony.
Art. 24.
1. Park krajobrazowy jest obszarem chronionym ze względu
na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe, a celem jego utworzenia jest
zachowanie, popularyzacja i upowszechnienie tych wartości w warunkach
zrównoważonego rozwoju.
2. Grunty rolne, leśne i inne nieruchomości znajdujące się w granicach parku krajobrazowego pozostawia się w gospodarczym wykorzystaniu.
3. Wokół parku krajobrazowego może być utworzona otulina.
4. Utworzenie parku krajobrazowego następuje w drodze rozporządzenia wojewody po uzgodnieniu z właściwymi miejscowo organami zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
5. Wojewoda określa w rozporządzeniu nazwę parku krajobrazowego, obszar parku i otuliny, jeśli została utworzona oraz wybiera właściwe dla danego parku krajobrazowego zakazy spośród wymienionych w art. 26a ust. 1, kierując się potrzebą ochrony przyrody.
Art. 24a.
1. Działalność parków krajobrazowych koordynuje minister
właściwy do spraw środowiska.
2. Parkiem krajobrazowym kieruje dyrektor
parku krajobrazowego.
3. Dyrektora parku krajobrazowego powołuje wojewoda
po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej komisji ochrony przyrody.
4. Wojewoda
odwołuje dyrektora parku krajobrazowego po wyrażeniu opinii przez wojewódzką
komisję ochrony przyrody w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia o opinię, z
wyjątkiem przypadków odwołania z przyczyn, o których mowa w art. 52 Kodeksu
pracy.
5. Dyrektora parku krajobrazowego, położonego na terenie kilku
województw, powołuje minister właściwy do spraw środowiska w uzgodnieniu z
wojewodami po zasięgnięciu opinii właściwych wojewódzkich komisji ochrony
przyrody.
6. Minister właściwy do spraw środowiska w uzgodnieniu z
wojewodami, odwołuje dyrektora parku krajobrazowego, o którym mowa w ust. 5, po
wyrażeniu opinii przez wojewódzkie komisje ochrony przyrody w ciągu 14 dni od
dnia wystąpienia o opinię, z wyjątkiem przypadków odwołania z przyczyn, o
których mowa w art. 52 Kodeksu pracy.
7. Do zadań dyrektora parku
krajobrazowego należy w szczególności:
1) ochrona przyrody zgodnie z
rozporządzeniem o utworzeniu parku krajobrazowego,
2) organizacja
działalności naukowej, dydaktycznej, turystycznej oraz rekreacyjnej na terenie
parku krajobrazowego i jego otuliny,
3) wydawanie z upoważnienia wojewody
decyzji administracyjnych w zakresie ochrony przyrody na terenie parku
krajobrazowego i jego otuliny,
4) współdziałanie w zakresie ochrony przyrody
z jednostkami organizacyjnymi, osobami prawnymi i fizycznymi.
8. W celu
zarządzania parkami krajobrazowymi mogą być tworzone zespoły parków
krajobrazowych.
9. Do dyrektora zespołu parków krajobrazowych stosuje się
odpowiednio przepisy dotyczące dyrektora parku krajobrazowego.
10. Na
terenie zarządzanym przez Lasy Państwowe znajdującym się w granicach parku
krajobrazowego, zadania w zakresie ochrony przyrody wykonuje samodzielnie
miejscowy nadleśniczy, zgodnie z planem ochrony parku krajobrazowego,
uwzględnionym w w planie urządzenia lasu.
Art. 24b.
1. Przy dyrektorze parku krajobrazowego działa rada parku
jako organ opiniodawczo-doradczy.
2. Radę parku powołuje właściwy
wojewoda spośród działających na rzecz ochrony przyrody, przedstawicieli:
1)
nauki,
2) praktyki,
3) właściwego terytorialnie samorządu gminnego,
4)
organizacji społecznych,
5) organizacji gospodarczych
na trzyletnią
kadencję określając jej skład i zakres działania.
3. Radę parku dla parku
położonego na terenie kilku województw powołuje wojewoda, na którego obszarze
działania znajduje się największa część parku, w porozumieniu z pozostałymi
wojewodami.
4. Do rady parku zespołu parków krajobrazowych stosuje się
odpowiednio przepisy dotyczące rady parku krajobrazowego.
Art. 24c.
1. Tworzy się Służbę Parków Krajobrazowych.
2.
Pracownicy zaliczeni do Służby Parków Krajobrazowych mają prawo do bezpłatnego
umundurowania.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze
rozporządzenia, określi dla Służby Parków Krajobrazowych:
1) stanowiska i
wymagania kwalifikacyjne na poszczególne stanowiska, z uwzględnieniem
wykształcenia oraz stażu pracy,
2) wzory umundurowania dla osób uprawnionych
do ich noszenia oraz oznak służbowych dla poszczególnych stanowisk, w tym: wzory
umundurowania wyjściowego i polowego na odpowiednie pory roku, wzory przedmiotów
uzupełniających mundury, kolor, wzór orła umieszczonego na czapkach służbowych
dla pracowników zatrudnionych na określonych stanowiskach, okres ich
użytkowania, kierując się potrzebą rozróżnienia cech szczególnych umundurowania
pracowników zatrudnionych na określonych stanowiskach.
Art. 25.
(skreślony).
Art. 26.
1. Obszar chronionego krajobrazu jest terenem chronionym
ze względu na:
1) wyróżniające się krajobrazowo tereny o zróżnicowanych
ekosystemach, wartościowe w szczególności ze względu na możliwość zaspokajania
potrzeb związanych z masową turystyką i wypoczynkiem, lub
2) istniejące albo
odtwarzane korytarze ekologiczne.
2. Celem tworzenia obszarów chronionego
krajobrazu może być w szczególności zapewnienie powiązania terenów poddanych
ochronie w system obszarów chronionych, o którym mowa w art. 13 ust. 2.
Art. 26a.
1. W parku krajobrazowym oraz na obszarze chronionego
krajobrazu zabrania się:
1) lokalizowania nowych obiektów i instalowania
nowych urządzeń, inwestycji szkodliwych dla środowiska oraz inwestycji mogących
pogorszyć stan środowiska lub trwale naruszyć walory krajobrazowe, lokalizacji
budownictwa letniskowego poza miejscami wyznaczonymi w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego,
2) utrzymywania otwartych rowów i zbiorników
ściekowych,
3) dokonywania zmian stosunków wodnych, jeśli służą innym celom
niż ochrona przyrody i zrównoważone wykorzystanie użytków rolnych i leśnych oraz
gospodarki rybackiej,
4) likwidowania małych zbiorników wodnych, starorzeczy
oraz obszarów wodnobłotnych,
5) wylewania gnojowicy, z wyjątkiem nawożenia
własnych gruntów rolnych,
6) lokalizacji ośrodków chowu, hodowli -
posługujących się metodą bezściółkową,
7) organizowania rajdów motorowych i
samochodowych oraz pokazów lotów akrobacyjnych,
8) umieszczania tablic
reklamowych poza obszarami zabudowanymi,
9) likwidowania zadrzewień
śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych,
10) umyślnego zabijania dziko
żyjących zwierząt, niszczenia nor, legowisk zwierzęcych, tarlisk i złożonej
ikry, ptasich gniazd oraz wybierania jaj,
11) wypalania roślinności i
pozostałości roślinnych, wydobywania skał, minerałów, torfu oraz niszczenia
gleby,
12) wysypywania, zakopywania i wylewania odpadów lub innych
nieczystości, poza miejscami do tego wyznaczonymi w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego,
13) zanieczyszczania wód, gleby oraz
powietrza, ponad wielkości określone na podstawie odrębnych przepisów,
14)
wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, z wyjątkiem
obiektów związanych z zabezpieczeniem przeciwsztormowym lub
przeciwpowodziowym,
15) używania łodzi motorowych na otwartych zbiornikach
wodnych.
2. Zakazy, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą zadań
realizowanych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, w przypadkach
zagrożenia bezpieczeństwa państwa.
3. Zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt
1, nie dotyczy inwestycji realizujących cele publiczne.
4. Zakaz
określony w ust. 1 pkt 10 i 15 nie dotyczy gospodarki łowieckiej lub rybackiej
prowadzonej w oparciu o odrębne przepisy oraz racjonalnej gospodarki rolnej i
leśnej.
Art. 27.
Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt ma na celu
zabezpieczenie dziko występujących roślin lub zwierząt oraz ich siedlisk, a w
szczególności gatunków rzadko występujących, endemicznych, podatnych na
zagrożenia i zagrożonych wyginięciem oraz objętych ochroną na podstawie umów
międzynarodowych, jak też zachowanie różnorodności gatunkowej i
genetycznej.
Art. 27a.
1. W stosunku do rodzimych, dziko występujących roślin
objętych ochroną gatunkową, zabrania się:
1) pozyskiwania, umyślnego
niszczenia lub uszkadzania,
2) umyślnego niszczenia ich siedlisk,
3)
zbioru, przetrzymywania, posiadania, preparowania, przetwarzania roślin oraz ich
części,
4) dokonywania zmian stosunków wodnych, stosowania środków
chemicznych, niszczenia ściółki leśnej, gleby w pobliżu stanowisk roślin
chronionych,
5) zbywania, nabywania, oferowania do sprzedaży,
darowizny,
6) wwożenia i wywożenia poza granicę państwa żywych, martwych,
przetworzonych, spreparowanych w całości albo ich części oraz produktów
pochodnych.
2. Zakazy, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą:
1)
wykonywania czynności związanych z prowadzeniem racjonalnej gospodarki
człowieka, a w szczególności: rolnej, leśnej lub rybackiej,
2) zbioru grzybów
gatunków objętych ochroną częściową w celach konsumpcyjnych,
3) usuwania
roślin niszczących materiały lub budynki,
4) zwalczania roślin zagrażających
zdrowiu lub życiu ludzi lub zwierząt,
5) pozyskiwania roślin objętych ochroną
częściową, ich części lub produktów pochodnych jeżeli zainteresowane podmioty
uzgodniły z wojewodą miejsca pozyskiwania, ich ilości oraz terminy,
6)
przetrzymywania, zbywania, nabywania, oferowania do sprzedaży, wymiany,
darowizny, a także wywożenia poza granicę państwa, żywych, martwych,
przetworzonych, spreparowanych w całości albo ich części i produktów pochodnych
roślin, o których mowa w pkt 5.
Art. 27b.
1. W stosunku do rodzimych dziko występujących zwierząt
objętych ochroną gatunkową, zabrania się:
1) umyślnego zabijania,
okaleczania, chwytania, pozyskiwania, przetrzymywania, a także posiadania
żywych, martwych, w całości lub ich części,
2) płoszenia, niepokojenia,
fotografowania, filmowania, obserwacji z odległości powodującej zaniepokojenie
zwierząt, w tym w czasie snu zimowego lub w okresie rozrodu i wychowu młodych,
bez zezwolenia wojewody,
3) umyślnego niszczenia ich siedlisk,
4)
preparowania martwych, w tym znalezionych, zwierząt lub ich części, bez
zezwolenia wojewody,
5) przetrzymywania spreparowanych zwierząt lub ich
części, bez zezwolenia wojewody,
6) umyślnego niszczenia ich gniazd, tarlisk,
nor, legowisk, żeremi oraz jaj, ikry, postaci młodocianych i form
rozwojowych,
7) wybierania, posiadania i przetrzymywania jaj oraz
wydmuszek,
8) przemieszczania z miejsc regularnego przebywania na inne
miejsca, w tym także urodzonych i hodowanych w niewoli, na stanowiska
naturalne,
9) zbywania, nabywania, oferowania do sprzedaży, wymiany,
darowizny, a także wwożenia i wywożenia poza granice państwa żywych, martwych,
spreparowanych w całości albo ich części oraz produktów pochodnych,
10)
niszczenia mrowisk w lasach.
2. Zakazy, o których mowa w ust. 1, nie
dotyczą:
1) usuwania w okresie od dnia 1 września do końca lutego gniazd ze
skrzynek lęgowych dla ptaków,
2) usuwania od dnia 1 września do końca lutego
gniazd ptasich z budynków, obiektów inżynieryjnych i terenów zieleni, jeżeli
wymagają tego względy bezpieczeństwa lub sanitarne,
3) filmowania,
fotografowania zwierząt w obrębie zabudowań i w miejscach
ogólnodostępnych,
4) chwytania na terenach zabudowanych, przez uprawnione
podmioty, zabłąkanych zwierząt i przemieszczania ich do miejsc regularnego
przebywania,
5) chwytania zwierząt rannych i osłabionych, w celu udzielenia
im pomocy weterynaryjnej i przemieszczenia do ośrodka rehabilitacji,
6)
wykonywania czynności związanych z prowadzeniem racjonalnej gospodarki
człowieka, a w szczególności rolnej, leśnej lub rybackiej,
7) pozyskiwania
zwierząt gatunków objętych ochroną częściową, ich części lub produktów
pochodnych, jeżeli zainteresowane podmioty uzgodniły z wojewodą miejsca
pozyskiwania, ich ilości oraz terminy,
8) przetrzymywania, zbywania,
nabywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny, a także wywożenia poza
granicę państwa żywych, martwych, spreparowanych w całości albo ich części i
produktów pochodnych zwierząt, o których mowa w pkt 7.
3. W stosunku do
miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt gatunków chronionych, dla
których wojewoda ustala granice tych miejsc, zabrania się dokonywania zmian
polegających na wycinaniu drzew lub krzewów, prowadzeniu robót melioracyjnych,
wznoszeniu obiektów, urządzeń i instalacji oraz prowadzeniu prac mających wpływ
na ochronę miejsc rozrodu i regularnego przebywania tych zwierząt, a także
zabrania się przebywania ludzi, bez zgody wojewody.
Art. 27c.
1. Organy ochrony przyrody podejmują działania w celu
ratowania gatunków zagrożonych wyginięciem.
2. Jeżeli zmiany w środowisku
zagrażają roślinom lub zwierzętom gatunków chronionych wojewoda jest obowiązany,
po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej komisji ochrony przyrody, podjąć stosowne
działania w celu zapewnienia trwałego zachowania danego gatunku i jego
siedliska, bądź zapobieżenia szkodom lub ich ograniczenia.
3. Wojewoda
ustala i likwiduje granice miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt
gatunków chronionych, wymienionych w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 5 pkt
2 oraz prowadzi wykaz tych miejsc.
4. Wojewoda, w drodze rozporządzenia,
może wprowadzić na terenie województwa, na czas określony, ochronę gatunków
roślin lub zwierząt nie objętych ochroną, o której mowa w ust. 5, a także
właściwe dla nich zakazy wybrane spośród wymienionych w art. 27a ust. 1 oraz
art. 27b ust. 1, a także odstępstwa od zakazów wybrane spośród wymienionych w
art. 27a ust. 2 oraz art. 27b ust. 2.
5. Minister właściwy do spraw
środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, w drodze
rozporządzeń określi:
1) listę gatunków roślin rodzimych, dziko występujących
objętych ochroną gatunkową ścisłą i częściową oraz zakazy właściwe dla tych
gatunków, wybrane spośród wymienionych w art. 27a ust. 1, a także odstępstwa od
zakazów wybrane spośród wymienionych w art. 27a ust. 2.
2) listę gatunków
zwierząt rodzimych, dziko występujących objętych ochroną gatunkową ścisłą i
częściową, w tym gatunków, dla których ustala się granice miejsc rozrodu i
regularnego przebywania oraz terminy ochrony tych miejsc, wyróżniając strefę
ochrony ścisłej i częściowej, zakazy dla danych gatunków, wybrane spośród
wymienionych w art. 27b ust. 1, a także odstępstwa od zakazów wybrane spośród
wymienionych w art. 27b ust. 2.
6. Minister właściwy do spraw środowiska,
wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 5, będzie kierował się potrzebą
ochrony roślin lub zwierząt gatunków rzadko występujących, zagrożonych
wyginięciem lub wrażliwych na zmiany środowiska przyrodniczego, ich siedlisk, w
tym miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt.
7. Minister
właściwy do spraw środowiska może zezwolić wyjątkowo na pozyskanie roślin i
zwierząt chronionych oraz inne czynności podlegające ograniczeniu, zakazom lub
nakazom.
Art. 27d.
1. Zabrania się przewożenia przez granicę państwa roślin
lub zwierząt, ich części i produktów pochodnych, podlegających ograniczeniom na
podstawie umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, bez
zezwolenia ministra właściwego do spraw środowiska.
2. Zakaz, o którym
mowa w ust. 1, nie dotyczy tranzytu, o ile przepisy umowy międzynarodowej nie
stanowią inaczej.
3. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, jest wydawane po
spełnieniu warunków wynikających z postanowień umów międzynarodowych, których
Rzeczpospolita Polska jest stroną oraz odrębnych przepisów.
3a. Minister
właściwy do spraw środowiska odmawia wydania zezwolenia pomimo spełnienia
warunków, o których mowa w ust. 3, w przypadku gdy:
1) importer,
eksporter lub reeksporter wskazany we wniosku o wydanie zezwolenia, został
skazany prawomocnym wyrokiem sądu za naruszenie przepisów umowy międzynarodowej,
o której mowa w ust. 1, przepisów o ochronie przyrody lub o ochronie zwierząt -
w okresie przed upływem 3 lat od dnia uprawomocnienia się wyroku,
2) wydanie
zezwolenia, na warunkach wskazanych we wniosku o jego wydanie, naruszałoby inne
przepisy krajowe albo przepisy drugiego państwa uczestniczącego w obrocie,
3)
właściwy organ ustanowiony na mocy postanowień umowy międzynarodowej, o której
mowa w ust. 1, wprowadził czasowe ograniczenia międzynarodowego obrotu
określonymi roślinami lub zwierzętami, ich częściami lub produktami pochodnymi -
w okresie obowiązywania tych ograniczeń albo
4) we wniosku o wydanie
zezwolenia podano informacje niezgodne ze stanem faktycznym.
3b. Minister
właściwy do spraw środowiska cofa wydane zezwolenie, o którym mowa w ust. 1,
jeżeli:
1) po wydaniu zezwolenia zostaną ujawnione okoliczności, o których
mowa w ust. 3a, uzasadniające odmowę wydania zezwolenia,
2) właściwy organ
ustanowiony na mocy postanowień umowy międzynarodowej, o której mowa w ust. 1,
złożył uzasadniony wniosek o cofnięcie zezwolenia,
3) organ kontrolujący
złożył wniosek o cofnięcie zezwolenia, które zostało użyte niezgodnie z
warunkami w nim zawartymi.
4. Zezwolenie zawiera warunki określające jego
ważność.
5. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze
rozporządzenia określi:
1) listę roślin i zwierząt, o których mowa w ust. 1,
oraz ich status ochronny odpowiadający ograniczeniom określonym umowami
międzynarodowymi, których Rzeczpospolita Polska jest stroną,
2) warunki i
tryb wydawania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, 3) wzór wniosku o wydanie
zezwolenia oraz spis dokumentów, które należy dołączyć do wniosku,
4) wzory
zezwoleń,
5) tryb postępowania z wydanymi zezwoleniami.
Art. 27e.
1. Przetrzymywanie roślin i zwierząt, o których mowa w
art. 27d ust. 1, oraz ich uprawa i hodowla wymaga wpisania do
rejestru.
2. Rejestry, o których mowa w ust. 1, prowadzi starosta
właściwy ze względu na miejsce przetrzymywania roślin lub zwierząt oraz
prowadzenia upraw i hodowli. Rejestr powinien zawierać:
1) liczbę
porządkową,
2) datę dokonania wpisu lub wykreślenia z niego,
3) imię,
nazwisko i adres posiadacza lub przetrzymującego,
4) adres miejsca
przetrzymywania, prowadzenia uprawy, hodowli,
5) wielkość powierzchni
zajętych pod uprawę lub liczbę zwierząt,
6) nazwę gatunku w języku łacińskim
i polskim, jeżeli polska nazwa istnieje,
7) opis oznakowania, jeżeli
istnieje,
8) cel posiadania lub przetrzymywania,
9) numer i datę wydania
zezwolenia na wwóz do kraju lub zezwolenia na pozyskanie,
10) numer i datę
dokumentu wydanego przez urzędowego lekarza weterynarii, potwierdzającego
urodzenie zwierzęcia w hodowli.
3. Obowiązek rejestrowania lub
wykreślania z rejestru powstaje z chwilą wejścia w posiadanie lub wyzbycia się
rośliny lub zwierzęcia, wwozu do kraju lub wywozu za granicę, a także powstania
zmiany w danych rejestrowych. Wniosek o dokonanie stosownego wpisu lub
skreślenia z rejestru powinien być złożony właściwemu staroście w terminie 14
dni, licząc od dnia powstania obowiązku.
4. Za dokonanie wpisu oraz
wydanie wypisu z rejestru pobierana jest opłata skarbowa.
5. Minister
właściwy do spraw środowiska może, w drodze rozporządzenia, określić warunki
znakowania określonych roślin i zwierząt objętych ochroną, rozpoznawalnych
części tych roślin lub zwierząt albo opakowań zawierających produkty pochodne z
nich otrzymane.
6. Minister właściwy do spraw środowiska wydając
rozporządzenie, o którym mowa w ust. 5, będzie kierował się potrzebą
przeciwdziałania nielegalnemu obrotowi chronionych roślin i zwierząt,
rozpoznawalnych ich części i produktów pochodnych.
Art. 28.
Pomnikami przyrody są pojedyncze twory przyrody żywej i
nieożywionej lub ich skupienia o szczególnej wartości naukowej, kulturowej,
historyczno-pamiątkowej i krajobrazowej oraz odznaczające się indywidualnymi
cechami, wyróżniającymi je wśród innych tworów, w szczególności sędziwe i
okazałych rozmiarów drzewa i krzewy gatunków rodzimych lub obcych, źródła,
wodospady, wywierzyska, skałki, jary, głazy narzutowe, jaskinie.
Art. 29.
Stanowiskami dokumentacyjnymi przyrody nieożywionej są nie
wyodrębniające się na powierzchni lub możliwe do udostępnienia, ważne pod
względem naukowym i dydaktycznym miejsca występowania formacji geologicznych,
nagromadzeń skamieniałości lub tworów mineralnych oraz fragmenty eksploatowanych
i nieczynnych wyrobisk powierzchniowych i podziemnych.
Art. 30.
1. Użytkami ekologicznymi są zasługujące na ochronę
pozostałości ekosystemów, mających znaczenie dla zachowania unikatowych zasobów
genowych i typów środowisk, jak: naturalne zbiorniki wodne, śródpolne i
śródleśne "oczka wodne", kępy drzew i krzewów, bagna, torfowiska, wydmy, płaty
nie użytkowanej roślinności, starorzecza, wychodnie skalne, skarpy, kamieńce
oraz stanowiska rzadkich lub chronionych gatunków roślin i zwierząt, w tym
miejsca ich sezonowego przebywania lub rozrodu.
2. Użytki ekologiczne uwzględnia się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i uwidacznia w ewidencji gruntów.
Art. 31.
W stosunku do form ochrony przyrody, o których mowa w art.
28-31, zabrania się:
1) niszczenia, uszkadzania lub przekształcania
obiektu,
2) wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę
terenu, z wyjątkiem obiektów związanych z zabezpieczeniem przeciwsztormowym lub
przeciwpowodziowym,
3) uszkadzania i zanieczyszczania gleby,
4)
wysypywania, zakopywania i wylewania odpadów lub innych nieczystości,
5)
zaśmiecania obiektu i terenu wokół niego,
6) dokonywania zmian stosunków
wodnych, jeśli służą innym celom niż ochrona przyrody i zrównoważone
wykorzystanie użytków rolnych i leśnych oraz gospodarki rybackiej,
7)
likwidowania małych zbiorników wodnych, starorzeczy oraz obszarów
wodnobłotnych,
8) wylewania gnojowicy, z wyjątkiem nawożenia własnych gruntów
rolnych,
9) lokalizacji budownictwa letniskowego poza miejscami wyznaczonymi
w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
10) budowy budynków,
budowli, obiektów małej architektury i tymczasowych obiektów budowlanych
mogących mieć negatywny wpływ na obiekt chroniony bądź spowodować degradację
krajobrazu.
Art. 31a.
W stosunku do szczególnych form ochrony przyrody, o
których mowa w art. 28-31, zabrania się niszczenia, uszkadzania, przekształcania
obiektu, uszkadzania i zanieczyszczania gleby, zaśmiecania obiektu i terenu
wokół niego, zmiany stosunków wodnych oraz budowy budynków, budowli, obiektów
małej architektury i tymczasowych obiektów budowlanych mogących mieć negatywny
wpływ na obiekt chroniony bądź spowodować degradację krajobrazu.
Art. 32.
Wprowadzenie form ochrony przyrody, o których mowa w art.
26 i 28-31, następuje w drodze rozporządzenia wojewody, które określa nazwę
obszaru lub obiektu, jego położenie, w miarę potrzeb otulinę oraz zakazy dla
nich właściwe wybrane spośród wymienionych w art. 26a ust. 1 i art.
31a.
Art. 33.
1. Park narodowy, rezerwat przyrody, park krajobrazowy i
stanowisko dokumentacyjne przyrody nieożywionej mogą uzyskać status o znaczeniu
międzynarodowym, określony odpowiednimi konwencjami międzynarodowymi lub
uchwałami organizacji międzynarodowych.
2. W drodze porozumienia z sąsiednimi państwami mogą być wyznaczane przygraniczne obszary cenne przyrodniczo, w celu ich wspólnej ochrony.
Art. 34.
1. Rada gminy może wprowadzić formy ochrony przyrody, o
których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 4 i 6, jeżeli wojewoda nie wprowadził tych
form.
2. Dla obszarów i zespołów, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 4 i w art. 13 ust. 1 pkt 6 lit. d), poddawanych ochronie przez radę gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego sporządza się obowiązkowo.
2. Krajową strategię ochrony i umiarkowanego użytkowania różnorodności biologicznej, wraz z programem działania, sporządza minister właściwy do spraw środowiska, zatwierdza Rada Ministrów.
Art. 35a.
1. Siedliska przyrodnicze poddaje się pod ochronę w
drodze ustanowienia przez właściwy organ formy ochrony przyrody wybranej spośród
wymienionych w art. 13 ust. 1 pkt 1 - 4 oraz 6.
2. Minister właściwy do
spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje siedlisk
przyrodniczych podlegających ochronie, kierując się potrzebą ochrony siedlisk
przyrodniczych zagrożonych zanikiem, mających ograniczony zasięg terytorialny
wynikający z właściwości przyrodniczych charakterystycznych dla regionu
przyrodniczo-klimatycznego, a także potrzebą zachowania różnorodności
biologicznej.
Art. 36.
1. Zabrania się budowy lub rozbudowy obiektów i urządzeń w
parku narodowym i rezerwacie przyrody, z wyjątkiem obiektów i urządzeń służących
celom parku lub rezerwatu oraz związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego i
leśnego.
1a. Budowa obiektów i urządzeń służących celom parku narodowego lub rezerwatu przyrody oraz związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego i leśnego, jest dopuszczalna jeżeli ich lokalizacja, wielkość lub architektura nie spowoduje degradacji przyrody lub krajobrazu.
2. Wydawanie przewidzianych odrębnymi przepisami pozwoleń na budowę lub rozbudowę obiektów i urządzeń na obszarach, o których mowa w ust.1, wymaga uzgodnienia z wojewodą.
Art. 36a.
1. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu dla inwestycji realizującej cel publiczny na obszarze
parku krajobrazowego lub obszarze chronionego krajobrazu, wymaga uzgodnienia z
właściwym wojewodą i sporządzenia oceny oddziaływania na środowisko.
2.
Wojewoda wyraża zgodę, o której mowa w ust. 1, jeżeli:
1) z oceny
oddziaływania na środowisko wynika, że realizacja nie wpłynie negatywnie na cel
ochrony danego obszaru, a w szczególności inwestycja ta nie naruszy spójności
krajowego systemu obszarów chronionych, albo
2) z oceny oddziaływania na
środowisko wynika, iż inwestycja ta wpłynie negatywnie na cel ochrony danego
obszaru lub naruszy spójność krajowego systemu obszarów chronionych, ale
jednocześnie przy braku rozwiązań alternatywnych możliwe jest uzupełnienie lub
taka zmiana systemu obszarów chronionych, która zapewni jego spójność.
3.
Jeżeli decyzja, o której mowa w ust. 1 dotyczy celu publicznego związanego
z:
1) ochroną życia lub zdrowia ludzkiego,
2) bezpieczeństwem
publicznym,
3) ochroną przyrody,
nie ma zastosowania warunek zawarty w
ust. 2 pkt 2.
4. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta informuje ministra
właściwego do spraw środowiska o wydaniu decyzji, o której mowa w ust.
1.
Art. 37.
(skreślony)
Art. 38.
Wojewoda może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić na
okres sześciu miesięcy ograniczenia i zakazy, o których mowa w art. 23a ust. 1,
art. 26a ust. 1 i art. 31a, albo nakazać wykonanie określonych prac lub urządzeń
w stosunku do obiektu lub obszaru o stwierdzonych wartościach przyrodniczych lub
krajobrazowych, przewidzianego do objęcia ochroną, a któremu zagraża zmiana lub
zniszczenie.
Art. 39.
1. Minister właściwy do spraw środowiska prowadzi rejestr
parków narodowych i rezerwatów przyrody, o których mowa w art. 23 ust. 5.
2. Wojewoda prowadzi dokumentację stanu przyrody, a w szczególności cennych ze względów naukowych lub rzadkość występowania tworów przyrody, obszarów przyrodniczych i innych składników przyrody oraz rejestr rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu.
4. Rejestry, dla poszczególnych form ochrony przyrody, o których mowa w ust.
1-3 powinny zawierać:
1) liczbę porządkową,
2) nazwę, jeżeli istnieje i
formę ochrony przyrody,
3) datę utworzenia formy ochrony przyrody,
4)
położenie geograficzne i administracyjne formy ochrony przyrody (obręb
ewidencyjny, gmina, powiat, województwo),
5) powierzchnię z wyszczególnieniem
formy własności i rodzajów gruntów,
6) krótki opis przedmiotu lub obiektu
poddanego pod ochronę,
7) miejsce i datę ogłoszenia aktu o uznaniu lub
utworzeniu szczególnej formy ochrony przyrody,
8) informację czy dana forma
ochrony podlega ochronie w zakresie międzynarodowego prawa ochrony
przyrody.
Art. 40.
1. Organy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6, przy
wykonywaniu ochrony przyrody mogą korzystać z opinii biegłych w zakresie ochrony
przyrody.
2. Biegłym w zakresie ochrony przyrody uprawnienia są nadawane w trybie określonym przepisami ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska.
3. Starosta wykonując zadanie z zakresu administracji rządowej prowadzi rejestr pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo-krajobrazowych.
2. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, następuje w szczególności
przez:
1) ochronę, utrzymanie i racjonalne zagospodarowanie naturalnych
zbiorowisk roślinnych, a przede wszystkim lasów, torfowisk, bagien, muraw,
solnisk, wydm i brzegów wód oraz naturalnych stanowisk roślin i zwierząt.
2)
rozmnażanie i rozprzestrzenianie ginących gatunków roślin i zwierząt, ochronę i
odtwarzanie stanowisk zwierząt rzadkich oraz ochronę tras migracyjnych
zwierząt.
3. W parkach narodowych lub rezerwatach przyrody oraz w odniesieniu do gatunków chronionych roślin lub zwierząt stosuje się ochronę ścisłą lub ochronę częściową.
4. W parkach narodowych lub rezerwatach przyrody, w których część gruntów pozostawiona jest w gospodarczym wykorzystaniu, na gruntach tych stosuje się ochronę krajobrazową.
Art. 42.
1. Zabrania się wprowadzania do środowiska przyrodniczego
zwierząt lub roślin, a także ich form rozwojowych, obcych rodzimej faunie i
florze.
2. Zabrania się przemieszczania w środowisku przyrodniczym
zwierząt lub roślin, a także ich form rozwojowych, obcych rodzimej faunie i
florze.
3. Zakazy, o których mowa w ust. 1 i 2 dotyczą także roślin lub
zwierząt wprowadzonych do środowiska przyrodniczego przed dniem wejścia w życie
ustawy.
4. Odstępstwa od zakazów, o których mowa w ust. 1 i 2 wymagają
zezwolenia ministra właściwego do spraw środowiska wydanego w uzgodnieniu z
ministrem właściwym do spraw rolnictwa, po zaopiniowaniu przez Państwową Radę
Ochrony Przyrody.
5. Zakazy, o których mowa w ust. 1 i 2 nie mają
zastosowania do gatunków ryb, na których wprowadzanie i przemieszczanie,
wymagane jest zezwolenie ministra właściwego do spraw rolnictwa wydawane na
podstawie art. 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym
(Dz.U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750, Nr 101, poz. 1178).
Art. 43.
Gospodarka zasobami przyrody nieożywionej powinna być
prowadzona w sposób zapewniający ochronę innych zasobów, oszczędne użytkowanie
przestrzeni oraz zachowanie jej szczególnie cennych tworów naturalnych, jak
przede wszystkim profile geologiczne i glebowe, jaskinie, turnie, skałki, głazy
narzutowe, naturalne zbiorniki wodne, źródła i wodospady, glebowe powierzchnie
wzorcowe.
Art. 44.
Zmiana przeznaczenia terenów, na których znajduje się
starodrzew, może być dokonana jedynie w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego, po uzyskaniu zgody starosty wykonującego zadania z zakresu
administracji rządowej.
Art. 45.
Zabrania się wypalania roślinności na łąkach, pastwiskach,
nieużytkach, rowach, pasach przydrożnych, szlakach kolejowych lub w strefie
oczeretów i trzcin.
Art. 46.
1. Gatunki roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem w
stanie naturalnym, utrzymywane w ogrodach zoologicznych, botanicznych lub
bankach genów podlegają ochronie w celu zachowania różnorodności
biologicznej.
2. Ogrody botaniczne, zoologiczne oraz tereny przewidziane
w planie zagospodarowania przestrzennego na rozbudowę istniejących lub budowę
nowych ogrodów podlegają ochronie niezbędnej do zapewnienia ich prawidłowej
działalności i rozwoju.
3. Ochrona o której mowa w ust. 2 polega na
zakazie:
1) wznoszenia na terenie ogrodu botanicznego lub zoologicznego
obiektów budowlanych i urządzeń nie związanych z ich działalnością,
2)
ograniczania obszaru ogrodu botanicznego lub zoologicznego na rzecz działalności
nie związanej z ich rolą i przeznaczeniem,
3) zmiany na terenie ogrodu
botanicznego lub zoologicznego albo w ich otoczeniu stosunków wodnych, zwłaszcza
obniżenia wód gruntowych,
4) zanieczyszczania na terenie ogrodu botanicznego
lub zoologicznego albo w ich otoczeniu powierzchni ziemi, wód i powietrza,
5)
wznoszenia w sąsiedztwie ogrodu botanicznego lub zoologicznego obiektów
budowlanych lub urządzeń przeznaczonych do prowadzenia działalności produkcyjnej
lub usługowej wpływającej szkodliwie na warunki przyrodnicze niezbędne do
prawidłowego funkcjonowania ogrodów.
4. Ogrody botaniczne i zoologiczne
funkcjonują w oparciu o sporządzane co 5 lat programy działalności i rozwoju
uzgadniane z wójtem, burmistrzem lub prezydentem miasta i zatwierdzane przez
ministra właściwego do spraw środowiska.
5. Zasady korzystania z ogrodów
botanicznych i zoologicznych określają, w drodze regulaminu ich
zarządy.
6. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta w miejscowych planach
zagospodarowania przestrzennego oraz w swojej działalności uwzględniają potrzeby
funkcjonowania i rozwoju istniejących lub planowanych do utworzenia ogrodów
botanicznych i zoologicznych oraz zapewniają ich ochronę.
7. Wójt,
burmistrz lub prezydent miasta przed wydaniem decyzji w sprawie ustalenia
warunków zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji przewidzianej do
realizacji w pobliżu ogrodu botanicznego lub zoologicznego informuje o
przygotowywanym przedsięwzięciu zarząd ogrodu, który w terminie jednego miesiąca
może zgłosić swoje zastrzeżenia i wnioski.
8. Przepis ust. 7 stosuje się
odpowiednio przy rozpatrywaniu wniosku o wyrażenie zgody na zmianę sposobu
użytkowania obiektu budowlanego, znajdującego się w pobliżu ogrodu botanicznego
lub zoologicznego, jeżeli zmiana ta mogłaby mieć wpływ na funkcjonowanie
ogrodu.
9. Chów i hodowla zwierząt w ogrodach zoologicznych prowadzona
jest przy zachowaniu warunków określonych odrębnymi przepisami, w tym w
szczególności: ustawą z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych
zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Państwowej Inspekcji
Weterynaryjnej (Dz.U. z 1999 r. Nr 66, poz. 752) i ustawą z dnia 21 sierpnia
1997 r. o ochronie zwierząt (Dz.U. Nr 111, poz. 724, z 1998 r. Nr 88, poz. 554,
Nr 106, poz. 668, Nr 113, poz. 715 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136).
10.
Minister właściwy do spraw środowiska w drodze rozporządzenia określi
szczegółowe warunki dla chowu i hodowli poszczególnych grup zwierząt, biorąc pod
uwagę ich wymagania, w tym, w szczególności:
1) niezbędne wyposażenie w
budowle i urządzenia techniczne miejsc przebywania przedstawicieli
poszczególnych gatunków lub grup zwierząt,
2) minimalne warunki przestrzenne
dla utrzymywania poszczególnych gatunków lub grup zwierząt,
3) warunki
niezbędne dla prowadzenia reprodukcji poszczególnych gatunków lub grup
zwierząt,
4) warunki jakie muszą być spełnione dla zapewnienia bezpieczeństwa
zwierząt i ludzi.
11. Przeniesienie z ogrodu botanicznego, zoologicznego
lub banku genów do stanu naturalnego roślin lub zwierząt gatunków zagrożonych
wyginięciem następuje za zgodą ministra właściwego do spraw
środowiska.
Art. 47.
Starosta, wykonując zadanie z zakresu administracji
rządowej sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w
trakcie gospodarczego wykorzystywania zasobów i poszczególnych składników
przyrody przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne. W tym
zakresie przysługuje mu prawo wstępu na nieruchomość, przeprowadzania badań i
obserwacji, żądania wyjaśnień i przeglądania dokumentacji.
Art. 49.
1. Osoby fizyczne zainteresowane ochroną przyrody mogą
uzyskać uprawnienia społecznych opiekunów przyrody.
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, nadaje starosta.
3. Społecznym opiekunem przyrody może być każdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, który wyraził zgodę na objęcie tej funkcji, posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie był karany za przestępstwa oraz posiada znajomość przepisów prawnych.
4. Społeczni opiekunowie przyrody mogą działać indywidualnie lub w zespole, zwanym kołem opiekunów przyrody.
5. Społeczny opiekun przyrody przy wykonywaniu swoich obowiązków jest uprawniony do pouczania osób naruszających przepisy o ochronie przyrody.
6. Do działalności społecznych opiekunów przyrody na obszarach objętych formami ochrony przyrody stosuje się odpowiednio przepis art. 48.
2. Na obrzeżach chronionych kompleksów przyrodniczych oraz w pobliżu chronionych tworów przyrody należy umieszczać tablice obwieszczające o ograniczeniach i zakazach, wprowadzonych w myśl przepisów rozdziału 3, lub inne oznakowania informujące o poddaniu pod ochronę.
2a. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze rozporządzenia, określi wzory tablic uwzględniając potrzebę ujednolicenia wzoru tablic na terenie kraju, określając kształt i ich wielkość, materiał z jakiego zostaną wykonane, tło tablic, wielkość i kolor liter oraz miejsca umieszczania tablic.
3. W przypadku przebiegu trasy komunikacyjnej przez park narodowy zasady ruchu oraz wyznaczenie miejsc parkingowych wymaga uzgodnienia z dyrektorem parku narodowego.
Art. 51.
W przypadku poddania pod ochronę całości lub części
przedmiotu, dla którego istnieje księga wieczysta, na wniosek wojewody lub
dyrektora parku ujawnia się w niej poddanie przedmiotu pod ochronę. Gdy dalsza
ochrona stanie się bezprzedmiotowa, odnośny wpis skreśla się.
Art. 52.
1. Skarb Państwa odpowiada za szkody wyrządzone przez
żubry, niedźwiedzie i bobry. Odpowiedzialność nie obejmuje utraconych
korzyści.
2. W sprawach o naprawienie szkód, o których mowa w ust. 1, orzekają sądy powszechne. Wypłaty odszkodowań dokonuje wojewoda właściwy ze względu na miejsce wyrządzenia szkody.
3. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, inne gatunki zwierząt chronionych wyrządzających szkody, za które odpowiada Skarb Państwa.
4. Szkody spowodowane przez zwierzęta zaliczane do gatunków łownych, występujące w parkach narodowych, strefach ochrony zwierząt oraz w rezerwatach przyrody szacuje się oraz dokonuje wypłaty odszkodowań według zasad określonych w ustawie z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz. U. Nr 147, poz. 713 i z 1997 r. Nr 14, poz. 72 Nr 60, poz. 369, Nr 88, poz. 554, Nr 110, poz. 715, Nr 133, poz. 884, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 401).
5. Szacowanie szkód w strefie ochronnej zwierząt łownych, wyrządzanych przez
zwierzynę, należy do zadań Służby Parku Narodowego, a w rezerwatach do organu
sprawującego nadzór nad rezerwatem.
6. Odszkodowania za szkody
spowodowane przez zwierzynę w strefie ochronnej zwierząt łownych pokrywane są ze
środków parku narodowego, a za szkody spowodowane w rezerwatach przyrody ze
środków budżetowych wojewody.
Art. 53.
Obiekty i urządzenia zbudowane wbrew wprowadzonym zakazom
albo bez uzyskania wymaganej zgody organu ochrony przyrody lub niezgodnie z
warunkami uzgodnienia podlegają przymusowej rozbiórce w trybie przepisów prawa
budowlanego.
Art. 55.
Utracił moc
Art. 56.
Utracił moc
Art. 57.
Utracił moc
Art. 58.
1. Kto narusza zakazy lub ograniczenia, obowiązujące na
obszarach chronionych oraz w stosunku do roślin, zwierząt objętych ochroną
gatunkową ustanowioną przez właściwy organ oraz w stosunku do siedlisk
przyrodniczych, podlega karze aresztu lub grzywny.
2. W razie popełnienia wykroczenia określonego w ust. 1, orzeka się:
1)
przepadek narzędzi i przedmiotów służących do popełnienia wykroczenia oraz
przedmiotów uzyskanych za pomocą wykroczenia,
2) obowiązek przywrócenia stanu
poprzedniego, a jeśli obowiązek taki byłby niewykonalny, nawiązkę do wysokości
pięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłaszanego przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za kwartał poprzedzający kwartał, w
którym nastąpiło wykroczenie na rzecz właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony
środowiska i gospodarki wodnej,
3) przepadek albo odesłanie rośliny lub
zwierzęcia do państwa eksportującego na koszt właściciela.
3. Zwierzęta lub rośliny, ich części oraz produkty pochodne, wobec których orzeczono przepadek, podlegają przekazaniu podmiotowi uprawnionemu do ich posiadania, wskazanemu przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce popełnienia wykroczenia. W przypadku gatunków zwierząt lub roślin obcych rodzimej faunie i florze podmiot uprawniony do ich posiadania wskazuje minister właściwy do spraw środowiska.
Art. 59.
Kto wypala roślinność na łąkach, pastwiskach, nieużytkach,
rowach, pasach przydrożnych, szlakach kolejowych, w strefie oczeretów lub
trzcin, podlega karze aresztu albo grzywny.
Art. 61.
W ustawie z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i
kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy
administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198,
Nr 43, poz. 253 i Nr 87, poz. 506 oraz z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i Nr 107, poz.
464) w art. 1 pkt 2 skreśla się.
Art. 62.
1. W ciągu roku od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy:
1) nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa, a znajdujące się w granicach parków narodowych, przejmą w zarząd dyrektorzy parków,
2) obsługę ruchu turystycznego na obszarze parków narodowych przejmą dyrektorzy parków.
2. Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa może określić odstępstwa od spraw, o których mowa w ust.1.
Art. 63.
Traci moc ustawa z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie
przyrody (Dz. U. Nr 25, poz. 180, z 1987 r. Nr 33, poz. 180 i z 1990 r. Nr 34,
poz. 198).
Art. 64.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych do niniejszej
ustawy zachowują moc przepisy dotychczasowe, jeżeli nie są sprzeczne z tą
ustawą.
Art. 65.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.