[Tekst angielski] [Polskie tłumaczenie] [Załączniki] [Strona główna serwisu prawnego] [strona główna LKP]
IDENTYFIKACJA I MONITORING
1.Ekosystemy i siedliska, które cechuje duża
różnorodność, duża liczba gatunków specyficznych dla danego obszaru albo
zagrożonych, lub też, które cechuje pierwotność przyrody; niezbędne dla gatunków
migrujących; mające istotne znaczenie społeczne, ekonomiczne, kulturowe lub
naukowe; reprezentatywne, unikalne lub kluczowe dla procesów ewolucyjnych lub
biologicznych.
2. Gatunki, zespoły i zgrupowania, które zagrożone są:
dzikimi krewnymi gatunków udomowionych lub hodowlanych; przedstawiają szczególną
wartość dla medycyny, rolnictwa lub innych gałęzi gospodarki; mają znaczenie
społeczne, naukowe, lub kulturowe; mają znaczenie dla nauki i badań związanych z
ochroną różnorodności biologicznej i umiarkowanym użytkowaniem zasobów
biologicznych, np. gatunki wskaźnikowe.
3.Opisane genomy i geny o znaczeniu
naukowym, społecznym i gospodarczym.
Załącznik II
CZĘŚĆ I. ARBITRAŻ
Artykuł 1
Strona zgłaszająca wniosek powiadamia
sekretariat, że strony kierują spór do arbitrażu zgodnie z artykułem 27.
Powiadomienie powinno zawierać przedmiot arbitrażu wraz z tymi artykułami
konwencji lub protokołu, interpretacją i zastosowaniem, które dotyczą przedmiotu
sporu. Jeżeli strony nie zgadzają się co do przedmiotu sporu, to zanim
wyznaczony zostanie prezes trybunału, przedmiot sporu określi trybunał
arbitrażowy. Sekretariat przekaże otrzymaną w ten sposób informację wszystkim
stronom konwencji lub stosownego protokołu.
Artykuł 2
1.W razie sporu pomiędzy dwoma stronami trybunał arbitrażowy
składał się będzie z trzech członków. Każda ze stron sporu powoła sędziego
polubownego, dwóch sędziów powołanych w ten sposób wyznaczy za obopólnym
porozumieniem trzeciego, który będzie pełnił funkcję prezesa trybunału. Nie może
on być tej samej narodowości co strony sporu, stale zamieszkiwać na terytorium
tych stron, być przez którąkolwiek z nich zatrudnionym lub kiedykolwiek
wcześniej zajmować się daną sprawą pełniąc inną funkcję.
2. W razie sporów
dotyczących więcej niż dwóch stron, strony działające w tym samym interesie
powołują na drodze obopólnego porozumienia jednego sędziego polubownego.
3.Każde wolne stanowisko zajmowane będzie w sposób określony poprzednio dla
powołania sędziego.
Artykuł 3
1.Jeżeli prezes trybunału arbitrażowego nie zostanie wyznaczony
w ciągu dwóch miesięcy od powołania drugiego sędziego, Sekretarz Generalny ONZ,
na prośbę strony, wyznaczy prezesa w ciągu kolejnych dwóch miesięcy.
2.
Jeżeli jedna strona sporu nie powoła sędziego w ciągu dwóch miesięcy od
otrzymania prośby, druga ze stron może poinformować o tym fakcie Sekretarza
Generalnego, który wyznaczy go w ciągu kolejnych dwóch miesięcy.
Artykuł 4
Trybunał arbitrażowy będzie podejmował decyzje zgodne z
postanowieniami niniejszej konwencji i odpowiednich jej protokołów oraz zgodnie
z prawem międzynarodowym.
Artykuł 5
Jeżeli strony sporu nie postanowią inaczej, trybunał
arbitrażowy opracuje własne zasady postępowania.
Artykuł 6
Trybunał arbitrażowy może na prośbę jednej ze stron sporu
zalecić tymczasowe działanie ochronne.
Artykuł 7
Strony sporu będą starały się ułatwiać pracę trybunału
arbitrażowego, a zwłaszcza dołożą wszelkich starań, aby:
(a) dostarczyć mu
wszelkich stosownych dokumentów, informacji i udzielać pomocy,
(b) w razie
potrzeby umożliwić powołanie świadków lub ekspertów w celu zasięgnięcia ich
opinii.
Artykuł 8
Strony i sędziowie zobowiązani są do utrzymania w tajemnicy wszelkich informacji, które otrzymują jako poufne podczas postępowania trybunału arbitrażowego.
Artykuł 9
Jeżeli ze względu na szczególne okoliczności sporu trybunał
arbitrażowy nie postanowi inaczej, strony będą pokrywały koszty trybunału w
równych częściach. Trybunał będzie prowadził rejestr swoich kosztów i przekaże
stronom ostateczne ich zestawienie.
Artykuł 10
Każda ze stron mająca interes w legalnym rozwiązaniu spornej
kwestii, który może zostać zagrożony przez podjęte decyzje, może za zgodą
trybunału interweniować w trakcie postępowania.
Artykuł 11
Trybunał może wysłuchać i wziąć pod uwagę kontrroszczenia
wynikające bezpośrednio z przedmiotu sporu.
Artykuł 12
Decyzje dotyczące zarówno postępowania, jak i istoty sprawy
podejmowane będą przez trybunał większością głosów jego członków.
Artykuł 13
Jeżeli jedna ze stron sporu nie stawi się przed trybunałem
arbitrażowym lub nie będzie w stanie przedstawić dowodów, druga strona może
zwrócić się z prośbą do trybunału o kontynuowanie postępowania i rozstrzygnięcie
go na jej korzyść. Nieobecność strony lub niemożliwość przedstawienia
kontrdowodów nie będzie stanowiła przeszkody w kontynuowaniu postępowania. Przed
wydaniem ostatecznej decyzji trybunał arbitrażowy musi upewnić się, że
roszczenie jest oparte na prawdziwych faktach i ma uzasadnienie prawne.
Artykuł 14
Trybunał przedstawi swoją ostateczną decyzję w ciągu pięciu
miesięcy od daty swojego całkowitego ukonstytuowania, jeżeli nie uzna za
stosowne przedłużanie tego czasu o okres nie przekraczający następnych pięciu
miesięcy.
Artykuł 15
Ostateczna decyzja trybunału arbitrażowego powinna być
ograniczona do przedmiotu sporu i powinna podawać przesłanki, na których jest
oparta. Powinna zawierać nazwiska członków biorących udział w jej podejmowaniu
oraz datę jej podjęcia. Każdy członek trybunału może dołączyć do ostatecznej
decyzji oddzielną opinię lub votum separatum do podjętej decyzji.
Artykuł 16
Decyzja będzie obowiązująca dla stron sporu. Nie będzie
możliwe odwołanie się od niej, jeżeli strony nie uzgodniły wcześniej ewentualnej
możliwości postępowania odwoławczego.
Artykuł 17
Każde nieporozumienie, które może pojawić się pomiędzy
stronami sporu w związku z interpretacją lub sposobem realizacji ostatecznej
decyzji, może zostać przedstawione do rozstrzygnięcia trybunałowi arbitrażowemu,
który podjął tę ostateczną decyzję.
Załącznik II
CZĘŚĆ II. POSTĘPOWANIE POJEDNAWCZE
Artykuł 1
Komisja pojednawcza zostanie powołana na prośbę jednej ze stron
sporów. Komisja ta będzie składała się, jeżeli strony nie podejmą innej decyzji,
z pięciu członków, po dwóch powołanych przez każdą ze stron i przewodniczącego,
wybranego wspólnie przez tych członków.
Artykuł 2
W przypadku sporu pomiędzy więcej niż dwiema stronami, strony
reprezentujące te same interesy, na zasadzie obopólnej zgody wspólnie powołają
członków komisji. Jeżeli dwie lub więcej stron reprezentują różne interesy lub
nie mogą dojść do porozumienia czy reprezentują te same interesy, to powołają
swoich członków komisji oddzielnie.
Artykuł 3
Jeżeli strony nie wyznaczą swoich członków w ciągu dwóch
miesięcy od momentu otrzymania prośby powołania komisji pojednawczej, Sekretarz
Generalny ONZ, jeżeli zostanie o to poproszony przez stronę, która wysunęła tę
prośbę, wyznaczy tych członków w ciągu następnych dwóch miesięcy.
Artykuł 4
Jeżeli przewodniczący komisji pojednawczej nie zostanie wybrany
w ciągu dwóch miesięcy od momentu wyznaczenia ostatniego jej członka to
Sekretarz Generalny, na prośbę jednej ze stron, wyznaczy przewodniczącego
komisji w ciągu kolejnych dwóch miesięcy.
Artykuł 5
Komisja pojednawcza będzie podejmowała decyzje większością
głosów swoich członków. Jeżeli strony sporu nie zdecydują inaczej, opracuje ona
własny tryb postępowania. Przedstawi także propozycję rozstrzygnięcia sporu,
którą strony rozważą w jak najlepszej wierze.
Artykuł 6
Nieporozumienia dotyczące kwestii, czy komisja pojednawcza jest
wystarczająco kompetentna, zostaną rozstrzygnięte przez samą komisję.
[Tekst angielski] [Polskie tłumaczenie] [Załączniki] [Strona główna serwisu prawnego] [strona główna LKP]