Uważamy za niewłaściwe uzależnienie wykonania redukcji od liczebności populacji, a nie od poziomu rzeczywiście powodowanych szkód. Nadal nie widzimy żadnego powodu, by prowadzic redukcję populacji dzika, ten gatunek nie powoduje bowiem szkód w drzewostanach, a co najwyżej na polach poza granicami Parku! W § 24 w poz 11) Park sam proponuje "wprowadzenie ochrony czasowej dzika" jako sposób zapobiegania zagrozeniu drzewostanów przez owady.
Zwracamy uwagę że przy kształcie granic Parku (szerokość Parku nie przekracza 2-4 km, przylegają do niego normalne obwody łowieckie) prawdopodbnie cała konieczna redukcja mogłaby być przeprowadzona poza terenem Parku!
Zwracamy także uwagę, że maksymalna pojemność wyżywieniowa dla jelenia zimą, wyrażona w szt/100 ha lasu (za propozycją Bobka i in. ... Jeleń - Monografia przyrodniczo-łowiecka):
P = (udział drzewostanów liściastych × 3) + (udział Bśw × 6) + (udział reszty lasów × 4)
co po podstawieniu danych dla DPN (udział drzewostanów liściastych = 19,62% , udział siedlisk Bśw = 20,91%) daje wynik P = 4,22 szt/100 ha lasów, czyli prawie dwukrotnie więcej niż proponuje Park!
Podobnie maksymalna pojemność wyżywieniowa dla sarny, wyrażona w szt./100 ha lasu (za propozycją Pielowskiego... Sarna - Monografia przyrodniczo-łowiecka), oparta na strukturze typów siedliskowych lasu, po podstawieniu danych z DPN wynosi:P = 13,53 szt. / 100 ha lasu, czyli prawie dziesięciokrotnie więcej, niż proponuje Park!.
Według współczesnej wiedzy z zakresyu ekologii zwierzyny płowej, sarna i jeleń korzystają z różnej bazy pokarmowej, pojemności wyzywieniowe dla tych gatunków są więc rozłączne.
Jeżeli redukcja jelenia będzie nieunikniona, to proponujemy obok zapisu o jej połączeniu z kształtowaniem struktury wiekowej i płciowej dopisac strukturę socjalną przez co rozumiemy np. że polowania na jelenie nie powinny być wykonywane w okresie rykowiska.
Po co planuje się dokarmianie zwierzyny, jeżeli ze względu na kształt parku zupełnie wystarczy dokarmianie prowadzone w sąsiednich obwodach łowieckich? Czy dokarmianie w DPN ma służyć wabieniu zwierzyny na teren parku w celu uzasadnienia potrzeby redukcji?
2.8. Zabiegi ochrony ekosystemów nieleśnych
Ochrona torfowisk przez "Sadzenie drzew i krzewów na skrajach" (dział II pozycja 2) jest zapisem bzdurnym i niepotrzebnym. Co i po co miałoby być np. sadzone na skrajach mszarnych topogenicznych torfowisk przejściowych??! Tego typu "radosna twórczość planistyczna", nie mająca inspiracji w żadnych materiałach do planu ochrony, nadaje się wyłącznie do rozpowszechniania w formie anegdoty!
Podobnie nie ma żadnej potrzeby sadzenia drzew i krzewów na skrajach wszystkich łąk (dział II pozycja 16); nie wiadomo jak miałoby to się przysłużyć ich ochronie? Potrzeba taka dotyczy tylko nielicznych łąk, wyraźnie wskazanych w materiałach do planu ochrony.
W planie zabiegów nie ujęto cenych ekosystemów łąkowych wymagających czynnej ochrony:
oddz. 30g i 31b - nie wiadomo dlaczego zaproponowane do ochrony ściełej. Szczególnie pierwsze z tych wydzieleń jest bardzo istotne dla zachowania różnorodności biologicznej Parku.
oddz. 59a - bardzo cenne florystycznie torfowisko na pd. krańcu jez. Zdroje, wymagające ograniczenia rozwoju drzew i krzewów
2.9. Ekosystemy wodne.
Proponujemy wyłączenie z odłowów regulacyjnych jeziora Płociczno (tak jak np. w zadaniach ochronnych na 2003) i realizację w nim biomanipulacji wyłącznie w formie zarybiania rybami drapieżnymi. Celem takiego rozwiązania byłoby zróżnicowanie metod ochrony (rozproszenie ryzyka ochrony) trzech eutroficznych jezior Parku.
W pozycji 14 należy koniecznie dopisać, że połowy regulacyjne mogą dotyczyć wyłącznie płoci, leszcza i krąpia, czyli tych gatunków które powinny być ograniczane w ramach biomanipulacji! Według obecnego brzmienia zapisu można by równie dobrze w ramach podanych limitów odławiać np. szczupaka!
Z przyczyn formalnych w pozycji 16 wykreślić zdanie "zastosować się do jego zaleceń"; plan ochrony nie może delegować decyzji na temat form i sposobów ochrony. Jeżeli będą jakieś zalecenia specjalisty, a ewentualne zastosowanie się do nich będzie wykraczało poza plan ochrony, to są istniejące procedury prawne do zastosowania w takich przypadkach (Ustawa o ochronie przyrody; Art 23 ust 2 pkt 1, druga część zdania)
2.10. Styl i język
Projekt zawiera setki błędów stylistycznych oraz błędów polegających na rażąco nielogicznej konstrukcji zdań. Ich szczegółowe wyliczenie przekracza nasze możliwości. Autorzy projektu posługują się bez żenady terminami "surowiec drzewny", "zwierzyna gruba", "zwierzyna łowna", co razi w planie ochrony parku narodowego.
3. Drobniejsze uwagi szczegółowe
Do § 2 ust 3: Powierzchnia obszaru otuliny parku jest źle zliczona, bowiem w rzeczywistości (według opisu granic) wynosi ponad 40 tys ha. W rozporządzeniu z 1998 powierzchnię otuliny podano błednie i dotychczas tego błędu nie poprawiono; projekt planu powtarza ten bład.
Do § 2 ust 3: A drobne izolowane enklawy "administracyjne" budynki, leśniczówki itp.; też przecież włączone w granice parku?
Do § 3 pkt. 3) Chyba trzeba dopisać, że chodzi o uszkodzenia drzewostanów?!
Do § 3 pkt. 4) A brakujące 10%?
Do § 3 pkt. 5) Ocena zdrowotnosci drzewostanów to nie to samo, co ocena stanu ekosystemów leśnych. Takie sfromułowanie jest przejawem błędnego utożsamiania ekosystemu (i problemów jego ochrony!) z drzewostanem, co bardzo razi w planie ochrony parku narodowego. Proponujemy uzupełnić o ocenę stopnia degeneracji (zniekształcenia) fitocenoz, tak jak to podano dla gleb.
Do § 3 pkt. 5) b i c Dlaczego analizowano tylko na gruntach porolnych?
Do § 3 pkt. 5) b i c Czy tak dynamiczny element, jakim są uszkodzenia drzewostanów od grzybów i zwierzyny, w ogóle powinien być częścią "analizy stanu środowiska" publikowanej w zatwierdzanym na 20 lat planie? Jaka będzie wartość tej informacji w 18-tym roku obowiązywania planu?
Do § 4 ust 1. pkt. 9) Czy nie nalezy tu podać łącznej liczby budynków, także tych nie będących w zarządzie Parku?
Do § 4 ust 2. pkt. 2) Tabela niezgodna z liczbą podaną w ust 1. pkt. 5. Należy też albo zrezygnować z podawania danych o pozwoleniach wodnoprawnych obiektów cudzych, albo dopisać te dane dla obiektów DPN.
Do § 4 ust 2. pkt. 2) A w ogóle jaki sens ma podawanie w 20-letnim planie ochrony szczegółów ustaleń pozwoleń wodnoprawnych obowiązujących np. do 2004 r.?
Do § 6 Czy to znaczy, że na 1400 ha powierzchni parku (powierzchna DPN wg § 2 minus suma powierzchni gleb) występowania żadnych gleb nie stwierdzono?
Przed § 9 Uderza brak jakiejkolwiek próby podania walorów przyrody nieożywionej, a są one przecież na terenie Parku istotne (głazy narzutowe, zjawiska ponorów).
Do § 9 Trzeba dodać ekosystemy upraw, jest ich przecież ponad 70 ha. Torfowiska nie powinny być klasyfikowane jako "nieleśne ekosystemy lądowe" mają one przejściowy, ladowo-wodny charakter; mogą być też torfowiska leśne. Nawiasem mówiąc w § 29 punkt 3d ujęto torfowiska jako ekosystemy wodne.
Do § 10 Po co pkt. 4, jeżeli ta sama informacja powtórzona w ostatniej kolumnie tabeli w punkcie 5?
Do § 12 Ten wykaz nie wyczerpuje zbiorowisk roślinnych składających się na lądowe ekosystemy nieleśne Parku brak w nim np. zbiorowisk okrajkowych, a jest ich w Parku przynajmniej kilkanaście, w tym niektóre rzadkie i ujęte na Czerwonej Liście zbiorowisk Wielkopolski. Brak też zbiorowisk zaroślowych (np. czyżnie, zarośla dereniowo-trzmielinowe, a w Parku występują i pełnią ważną rolę np. w krajobrazie gruntów porolnych). Brak łozowisk wierzby uszatej oraz zarośli Salix rosmarinifolia. Zupełnie niejasne, jaka była przyczyna podzielenia wykazu zbiorowisk na punkt 2 i 3, a także dodatkowego wymienienia klas roślinności w punkcie 4. Wykaz ten sprawia wrażenie mechanicznie i bez zrozumienia przeniesionego z operatów ochrony torfowisk, łąk i źródlisk a przecież one nie pokrywają całości zagadnienia nieleśnych ekosystemów lądowych DPN. "Młode stadia lasów" nie powinny być ujmowane jako "ekosystemy nieleśne". Charakterystyki wpisane przy poszczególnych zbiorowiskach w niektórych przypadkach budzą wątpliwości i wymagają chyba jeszcze przemyślenia, np. łąki trzęślicowe wymagają nie tylko umiarkowanego koszenia, ale przede wszystkim zachowania odpowiedniego terminu takiego koszenia, koszeniem wczesnoletnim można je wręcz zniszczyć!
Do § 12 pkt 4 dlaczego akurat dla źródlisk zrobiono wyjątek, wyliczając ich typy oraz najcenniejsze kompleksy w Parku? Podobnie można przecież wyliczyć typy torfowisk (ombrogeniczne, topogeniczne, soligeniczne, fluwiogeniczne), iich najcenniejsze kompleksy?
Do § 13, 14 Powinno być liczba gatunków zamiast ilość gatunków.
Do § 13, 14 Podane liczby gatunków grzybów, pajęczaków i motyli wynikają tylko ze słabego rozpoznania tych grup i nie charakteryzują różnorodności tych grup na terenie Parku.
Do § 13 Liczba 1182 gatunków roślin dotyczy nie DPN, a całej środkowej części Puszczy Drawskiej i jest w dodatku florą ogólną (tj. ujmuje także gatunki wymarłe), a nie florą współczesną.
Do § 13, § 14 Mamy w ogóle wrażenie, że podane liczby i listy gatunków zostały bez głębszego zrozumienia zaczerpnięte z "checklist" udostępnianych przez nas na stronie internetowej www.lkp.org.pl/dpn - a przecież te listy odnoszą się nie do samego DPN, a do Parku wraz z jego sąsiedztwem, tj. do środkowej części Puszczy Drawskiej, jest to w nich wyraźnie napisane!
Do § 14 Wymaga aktualizacji w związku z ukazaniem się w 2003 nowej Polskiej Czerwonej Listy (obejmującej również grupy zwierząt nie ujmowane w starej)
Do § 18 Lista celów ochrony wymaga generalnego przepracowania, np:
pkt 1) Określenie "zgodnośc drzewostanu z siedliskiem" pochodzi z żargonu leśnego i nie ma sensu ekologicznego; każdy realny drzewostan jest zgodny ze swoim siedliskiem o czym najlepiej świadczy fakt, że na nim rośnie. Lepiej "Przywracanie drzewostanów do stanu naturalnego zgodnego ze zróżnicowaniem siedlisk".
pkt 8) To jest praktycznie niemożliwe, zresztą takich działań się w planie nie proponuje.
pkt 9) Nie zawsze taki cel, w niektórych miejscach chcemy ją hamować!
pkt 10) Niejasne o co tu w ogóle chodzi? Czy wyższy lub niższy potencjał torfotwórczy (akumulacja torfu w mm rocznie?) ma być kryterium waloryzacji roślinności?
pkt 11) To jest banał.
pkt 13) - .To oznaczałoby przyspieszanie sukcesji w kierunku leśnym?? Na szczęście z projektu zadań zaprojektowanych w planie wynika że nie chodzi o to, a raczej o przywrócenie i utrzymanie półnaturalnych zbiorowisk łąkowych wraz ze związaną z nimi róznorodnością biologiczną.
pkt 14) Niejasne o co tu chodzi? Zgodnie z tym celem należałoby utrzymywać sztuczne drzewostany sprzeczne z celem 1.
Do § 21 Zapis w rażący sposób myli pojęcie "siedliska przyrodniczego" oraz "siedliska roślin/zwierząt"
Do § 23 A elementy niematerialne, wymienione przecież wśród walorów?
Do § 24 Generalnie w treści tego paragrafu mylone są zagrożenia ("Threats") i słabości ("Weakness") poszczególnych elementów przyrody Parku, wymaga zasadniczego przepracowania. Razi liczba błędów logicznych! W szczegółach np.:
pozycja 1 Co to są "strefy wodochrone" które należy utrzymać i jak?
pozycja 2 "Przywrócenie konieczności oddziaływania zapisów planów ochrony parków narodowych na zapisy planów zagospodarowania przestrzennego w otulinie parków" jest pewnie rzeczywiście potrzebne, ale nie jako ustalenie planu ochrony!
pozycja 5 błąd logiczny: zniekształcenia i degradację gleb można odwrócić wykonując przebudowę drzewostanów, ale cięcia to tylko element przebudowy i to akurat niemal nie wpływający na procesy, którym rzekomo miałby przeciwdziałać
pozycja 5 Dlaczego wpisano tu "zalesianie" jeżeli w ustaleniach planu jest dalej (i słusznie!) mowa raczej o zakazie zalesiania przestrzeni otwartej (np. w § 35 pkt 5). Proponujemy wykreślić.
pozycja 6 Sprzecznośc logiczna? Opis zagrożenia sugeruje że zwierzyna wywiera istotną presję ograniczającą na spontanicznie wkraczające gatunki liściaste, a nie na gatunki podsadzane lub wprowadzane sztucznie (inaczej regeneracja gleb nie byłaby spontaniczna, tylko wymuszona)? Ale działania minimalizujące to zagrożenie są typowe dla ochrony sztucznych nasadzeń.
pozycja 9 - Co to jest "równowaga stanu zwierzyny", której zachwianie ma być zagrożeniem?
Gradacje to co innego niż "stałe zagrożenie", lepiej to rozdzielić opisując osobno procedury postępowania w przypadku gradacji
pozycja 14 To sformułowanie to przejaw schematycznego myślenia "drzewostanowego", obecnego zresztą w całym planie. Pożar w ogóle jest zagrożeniem dla ekosystemu tymczasem autorzy planu uznali, że istotne są tylko "straty drzewostanów"
pozycja 15 Treść zupełnie niezrozumiała. Co ma wspólnego np. prawidłowe funkcjonowanie EW Kamienna z problemem zanikania roślin w ekosystemach? Co ma znaczyc zapis "udostępnienie na zasadach opisanych w planie ochrony"? Przecież to własnie ten dokument jest planem ochrony!
pozycja 18 To dotyczy otuliny Parku i walorów przyrodniczych w niej się znajdujących; ten zapis nie powinien być w planie ochrony Parku!
pozycja 22 Czym się różni od pozycji 4?
pozycja 25 Niektóre tu wpisane działania spowodują raczej wzrost ruchu turystycznego, czyli wzrost a nie ograniczenie presji zidentyfikowanej tu jako zagrożenie.
Do § 25 Patrz powyżej zasadnicza uwaga 2.1.
Do § 29 pkt 2 (program ochrony ekosystemów nieleśnych) należy tu dopisać zakrzewianie, zadrzewianie, odkrzewianie, wymienione przecież w załączniku 2
Do § 29 pkt 3 Czy nie trzeba tu dopisać biomanipulacji? Zabiegi wymienione w załączniku 2 są właśnie biomanipulacją.
Do § 29 pkt 3) Torfowiska tu ujęto jako ekosystemy wodne, a w poprzednich częsciach planu jako lądowe ekosystemy nieleśne niekonsekwencja.
Do § 30 pkt 1) Po co składy upraw dla siedlisk, na których upraw być nie powinno (np. bór bagienny i ols torfowcowy)?
Do § 30 pkt 2) Dodać tu koniecznie punkt 3: "Przy zabiegach pielęgnacyjnych należy eliminować ekspansywne gatunki obce (modrzew, czeremchę amerykańską, dąb czerwony, robinię, bez koralowy), chyba że stanowią one istotny składnik walorów kulturowych lub krajobrazowych". Inaczej zapis pozycji 8 w § 24 pozostanie gołosłowny.
Do § 30 pkt 2) Nie można utożsamiać fazy rozwojowej drzewostanu z klasą wieku, np. czy na pewno 90-letni ols i 90-letni bór sosnowy znajdują się w tej samej fazie rozwojowej?
Do § 32 Naturalne procesy rozwojowe drzewostanów na pewno nie zachowają się przez "pozostawianie pojedynczych obumierających drzew"; powinno być "... przez nieingerencję w procesy zachodzące w drzewostanach"
Do § 32 ust 1 pkt 5) co to są "lądowe ekosystemy przyrodnicze" i czym się różnią od ekosystemów nieprzyrodniczych?
Do § 34 Tym paragrafem należy jednak chyba ustalić także lokalizację przyszłych, projektowanych obiektów infrastruktury turystycznej, a nie tylko zamieścić tu inwentaryzację istniejącej? A tego nie zrobiono porównaj punkt 3 działu VI zadań ochronnych (załącznika II)
Do § 35 Dodać zapis określający formy zabudowy, np. kanon jej zgodności z tradycją lokalną.
Do § 35 pkt 2) Jawne wpisanie tu agroturstyki jest albo sprzeczne z Art 36 Ustawy o ochronie przyrody; albo niepotrzebne, o ile agroturystyka może być kwalifikowana jako działalność "związana z prowadzeniem gospodarstwa rolnego"
Do § 35 pkt 5) - Patrz uwaga o dokarmianiu w punkcie 2.7.
Do § 35 pkt 7) zgodnie z operatem ochrony walorów krajobarzowych należy tu dodać "e) zachowanie starodrzewi" są one jednym z najistotniejszych walorów krajobrazowych DPN. Prak prawdopodbnie usunął ten punkt ze sformułowania podanego w oryginalnym operacie, ponieważ te starodrzewy chciał wycinać.
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział I, pozycja 1 po co rozdrabiać gałęzie i resztki po wyróbce drewna, zasiedlające je owady niczemu nie zagrażają? To są inne gatunki, niż zagrażające żywym drzewostanom.
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział I, pozycja 1 termin "surowiec drzewny" razi w planie ochrony parku narodowego!
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział I, pozycja 3 jakie szkody w drzewostanach powodują dziki?? Toż to jest istotne novum w ekologii zwierząt i ekosystemów leśnych!
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział I, pozycja 4 - wydzielenie 152a to pozostałość dawnej osady ludzkiej (Karolinka Wsch.), należy raczej uczytelnić walory kulturowe niż wprowadzać poprawki w założoną tu 11-arową uprawę.
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział I, pozycja 13 i następne niedopuszczalne uproszczenie w ostatniej kolumnie: prawidłowa terminologia zabiegów (czyszczenia wczesne/późne, trzebieże wczesne/późne) zalezy od fazy rozwojowej drzewostanu, a nie od ich wieku w latach.
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział II Rozdzielanie podobnych zadań dotyczących torfowisk, łąk, pastwisk i źrodlisk nie jest chyba potrzebne i utrudnia czytelnośc planu. Poział ten miał znaczenie organizacyjne przy wykonywaniu odpowiednich operatów, jednak w syntetycznym zestawieniu planu ochrony można dla uproszczenia połączyć identyczne zadania - tym bardziej że w DPN w rzeczywistości mamy najczęściej do czynienia z pozostałościami łąk na torfowiskach soligenicznych.
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział 1V, pozycja 1 wiersz ostatni zapis "pozostawianie drzew martwych i dziuplastych w celu wzbogacenia różnorodności według potrzeb" jest bardzo słuszny: akurat w tym parku potrzeby są olbrzymie (rażący deficyt martwego drewna we wszystkich lasach, nawet tych teoretycznie scisle chronionych) i zgodnie z tym zapisem należy zostawiać każde martwe drzewo ! Nie jesteśmy jednak pewni czy to o to chodziło autorom.
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział IV, pozycja 2 wiersz pierwszy Populacja żółwia błotnego w DPN liczy według naszych danych około 2-4 osobników. Wprawdzie od czasu wpuszczenia kilka lat temu na terenie DPN jednego samca znalezionego na szosie k. Brzezin nie są to już wyłącznie samice, jednak zabiegi czynnej ochrony tak małej, reliktowej populacji nie mają wielkiego sensu.
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział IV, pozycja 3b Ale najważniejszy z wymagających odkrzaczania dla ważek i motyli obiektów, DPN zaproponował objąć ochroną ścisłą (patrz uwaga 2.1) - sprzeczność!
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział IV, pozycja 4c - Proponujemy wykreślić dokarmianie zwierzyny, ponieważ przy kształcie DPN (szerokość Parku nie przekracza 2-4 km, przylegają do niego obwody łowieckie gdzie dokarmianie jest normalnie prowadzone) nie jest ono na terenie parku potrzebne, a stanowi czynnik stymulujący koncentracje zwierzyny, co z kolei służy za uzasadnienie potrzeb redukcji.
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział V, pozycja 1 - Dlaczego do monitoringu wzięto tylko jedno z dwóch znanych stanowisk Linnaea borealis (i które) i tylko jedno z dwunastu stanowisk wiciokrzewu pomorskiego (Lonicera peryclimenum), a w przypadku innych roślin włączono komplet znanych stanowisk?
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział VI, pozycja 3 - Ośrodek edukacyjny i ośrodek rehabilitacji dzikich zwierząt nie powinny chyba być zlokalizowane w jednym kompleksie. Funkcjonowanie ośrodka rehabilitacji wymaga raczej pewnej izolacji od obecności ludzkiej, a ośrodka edukacyjnego - przeciwnie. Gdzie konkretnie miałyby zostać zlokalizowane te obiekty?
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział VI, pozycja 3 - Liczba 20 wytyczonych i oznakowanych "ścieżek poznawczych" na terenie Parku jest absurdalnie wysoka. Czy na pewno chodzi tu o ścieżki poznawcze w powszechnie przyjętym znaczeniu tego słowa (=powszechnie dostępne ścieżki edukacyjne)? Gdzie miałyby one zostać zlokalizowane? Taka intensywność udostępnienia edukacyjnego byłaby bardzo znaczącym oddziaływaniem na przyrodę DPN. Ten pomysł wymaga dyskusji, a przede wszystkim informacji, gdzie konkretnie te ścieżki miałby zostać zlokalizowane.
Do zadań ochronnych (Załącznik II), Dział VII, pozycja 4 - Dlaczego "ochrona regionalnych cech architektury" ma dotyczyć tylko jednego obiektu, podczas gdy Park , zgodnie z danymi załącznika I, posiada 50 budynków?