Fot. Krzysztof Smolnicki

Postaw na rower

Holendrzy słyną w świecie z rowerów. Czy słońce, czy deszcz dwu lub nawet trzykołowe pojazdy napędzane siłą ludzkich mięśni spotkać można w Holandii codziennie. Ten ruch nie jest tylko kwestią rowerowego hobby uprawianego przez idealistów w intencji ochrony środowiska. Po prostu, aby zwykli ludzie mogli i chcieli jeździć rowerami potrzebne są wygodne drogi, bezpieczne skrzyżowania, strefy uspokojonego ruchu, parkingi i... ktoś jeszcze - urzędnicy.

Fot. Cezary Grochowski

Aby pomóc pracującym w urzędach planistom, projektantom, inżynierom ruchu, uczynić nasze miasta bardziej otwartymi dla rowerów przetłumaczono na język polski holenderski podręcznik projektowania rowerowej infrastruktury. Publikacja napisana przez praktyków przedstawia szerokie, systemowe podejście do rozwoju ruchu rowerowego, przy jednoczesnym zobiektywizowaniu kryteriów jakie powinna spełniać infrastruktura rowerowa.

Fot. krzysztof Smolnicki

W książce liczącej ponad 300 stron znaleźć można konkretne rozwiązania dotyczące parametrów projektowych dróg rowerowych i skrzyżowań, możliwości segregacji ruchu oraz eliminacji barier jakimi są choćby nielegalnie zaparkowane samochody. Autorzy poświęcili również sporo uwagi tak ważnym dla rowerzystów szczegółom, jak potrzebie zapewnienia ciągłości i bezpieczeństwa ruchu w sytuacjach tymczasowych (remonty) oraz odpowiedniego standardu wykończenia dróg, w formie oświetlenia, oznakowania i projektowania krajobrazu.

Wszystko to ma na celu zwiększenie użycia roweru w codziennych podróżach poprzez spełnienie wymagań rowerzystów dotyczących spójności, bezpośredniości, atrakcyjności, bezpieczeństwa i wygody systemu infrastruktury rowerowej. Projektowanie, rozumiane jako społeczny proces służyć ma nie tylko zapewnieniu należnych praw użytkownikom dwóch kółek, ale również uczynieniu naszych miast czystszymi i bardziej przyjaznymi dla wszystkich mieszkańców. Argumenty ekologiczne wspierane są przez ekonomię. Jak bowiem twierdzi we wstępie do podręcznika holenderski minister transportu zarówno przestrzeń jak i budżety naszych miast nie są nieograniczone. Rower zaś jest w mieście najtańszym środkiem transportu.

Fot. Marcin Chyła

Postaw na rower
CROW & Polski Klub Ekologiczny,
Kraków 1999

Podręcznik projektowania przyjaznej dla rowerów infrastruktury
w regionie dolnośląskim udostępnia bezpłatnie działaczom samorządowym,
urzędnikom i lokalnym liderom Dolnośląska Fundacja Ekorozwoju

Publikacja jest również dostępna w Internecie www.rowery.org.pl