zazielenić transportMniej niepotrzebnego ruchuPodstawowym celem polityki ekologicznej państwa w dziedzinie transportu jest zrównoważenie rozwoju tej dziedziny. Docelowo transport nie powinien przekraczać krytycznych ładunków zanieczyszczeń. Polski Instytut na rzecz Ekorozwoju oszacował, że aby spełnić ten postulat należy zanieczyszczenia transportowe (głównie zanieczyszczenia motoryzacyjne) zmniejszyć 10 - krotnie. Polski bilans emitowanego dwutlenku węgla sporządzony w myśl zapisów Konwencji Klimatycznej wskazuje, że zaledwie 7,3% emisji pochodzi z transportu. Przeszło 90% to emisje związane ze spalaniem paliw, głównie węgli w energetyce, przemyśle i sektorze komunalnym. Jednak transport, a w szczególności transport drogowy odpowiada za inne bardzo groźne zanieczyszczenia powietrza. Udział transportu w emisji zanieczyszczeń powietrza w Polsce poza dwutlenkiem węgla stanowi ok. 30%, a w miastach i aglomeracjach aż do ok. 80%. Wynika stąd duża waga działań na rzecz obniżenia emisji dwutlenku węgla, które równolegle powodują redukcję innych, groźnych dla środowiska i człowieka trucizn ze spalanych paliw płynnych. Na obniżenie emisji dwutlenku węgla duży wpływ ma polityka państwa, która powinna wspierać działania prewencyjne, jak ograniczenie mobilności w miastach, rozwój i zachęcanie do korzystania z komunikacji publicznej i rowerów. Powinna wspierać również zmiany techniczne zmierzające do obniżenia jednostkowego zużycia paliw w pojazdach, preferencji dla pojazdów małolitrażowych, wspierania alternatywnych paliw (w Polsce większość taksówek i pojazdów dostawczych jeździ obecnie na gazie LPG), wycofania benzyny ołowiowej. na co wsparcie Unii Europejskiej?Ważna jest odpowiedź na pytanie, co powinien wspierać unijny program ISPA w krajach aspirujących do członkostwa w Unii Europejskiej. W Polsce spotkaliśmy się z sugestiami, że powinny to być przede wszystkim autostrady zakwalifikowane do międzynarodowej sieci. Minister Transportu sygnalizuje jednak, że np. prognozy ruchu na odcinku Warszawa -Terespol (trasa do Mińska i Moskwy) mówią, że przez wiele lat wystarczyłaby tam droga jednopasmowa. Polska chciałaby móc wesprzeć pieniędzmi podatników unijnych zrównoważenie rozwoju transportu. Temu może służyć budowa obwodnic, rozwój transportu publicznego w miastach i systemów ścieżek rowerowych, instalacje systemów sterowania ruchem w dużych aglomeracjach, które bardzo szybko mogą doprowadzić do istotnego ograniczenia dwutlenku węgla (i innych zanieczyszczeń). Oczywiście jednym z głównych, wspólnych celów zielonej polityki musi być - skoro nic nie wskazuje na to, że ludzie zrezygnują z samochodu - wprowadzenie pojazdu cichego, małego, elektrycznego, opartego o czystszy napęd - ogniwa paliwowe, docelowo może energię słońca. Radosław Gawlik
Rozwój motoryzacji w Polsce w latach 90-tych (1990 - 97):
1) dane na podstawie "Założeń polityki transportowej" Ministerstwo Transportu, |