KLUB PRZYRODNIKÓW

(dawniej Lubuski Klub Przyrodników)
66-200 ¦wiebodzin, ul. 1 Maja 22, tel/fax 0-68 3828236
konto: BZ WBK SA I O/¦wiebodzin 5710901593 0000 0000 5901 5348
email: lkp@lkp.org.pl

Stanowisko Klubu Przyrodników
w sprawie niektórych dzia³añ wykonywanych w rezerwatach przyrody i parkach narodowych


Z niepokojem obserwujemy przypadki naruszeñ porz±dku prawnego, dotycz±cego ochrony rezerwatów przyrody i parków narodowych.
Zgodnie z Ustaw± o ochronie przyrody, wykonywanie w parkach narodowych i rezerwatach dzia³añ naruszaj±cych obowi±zujace w tych formach ochrony przyrody zakazy (np. wycinanie drzew, redukcja liczebno¶ci zwierzyny, itp.) powinno nastêpowaæ w zasadzie tylko na podstawie planu ochrony lub rocznych zadañ ochronnych, ustanawianych jako akt prawny, a wyj±tkowo, w przypadku konieczno¶ci likwidacji nag³ych zagro¿eñ - mo¿e nast±piæ tak¿e na podstawie wyra¿onej w trybie decyzji zgody odpowiedniego organu - Ministra lub wojewody.
Tymczasem:

1. Obserwujemy przypadki ingerowania w rezerwaty przyrody i parki narodowe bez wymagnej Ustaw± podstawy prawnej, pod pretekstem wykonywania zadañ wynikaj±cych z innych przepisów prawa, lub nawet tylko z wewnêtrznych instrukcji i porozumieñ. Za taki przypadek uwa¿any nag³o¶nion± ostatnio przez prasê sprawê wyciêcia ponad stuletnich dêbów w rezerwacie "Lasy Naturalne Puszczy Bia³owieskiej" pod pretekstem ochrony granicy pañstwowej. Zwracamy uwagê, ¿e w przypadku wyst±pienia rzeczywistej, wynikaj±cej z jakichkowiek przyczyn, potrzeby ingerencji w przyrodê rezerwatów przyrody lub parków narodowych, istnieje wskazana Ustaw± o ochronie przyrody prawna procedura doprowadzenia do ich wykonania - przez wprowadzenie tych czynno¶ci do rocznych zadañ ochronnych dla parku narodowego b±d¼ rezerwatu. Pomijanie tej procedury w przypadkach nie nagl±cych jest naruszeniem prawa.
2. Obserwujemy przypadki nadu¿ywania przez sam± administracjê ochrony przyrody zapisu Art 23a, ust 2, pkt 1 Ustawy o ochronie przyrody. Zgodnie z tym zapisem, Minister ¦rodowiska lub wojewoda mo¿e wydawaæ decyzje zezwalaj±ce na nie przewidzian± planem ochrony ani zadaniami ochronnymi ingerencjê w przyrodê parku narodowego w przypadku konieczno¶ci likwidacji nag³ych zagro¿eñ. Inerpretowane zgodnie z liter± ustawy, jest to racjonalne rozwi±zanie, umo¿liwiaj±ce szybkie reagowanie na nag³e i nieprzewidywalne potrzeby, np. klêski ¿ywio³owe, nag³e zjawiska przyrodnicze itp. Obserwujemy jednak, ¿e niektóre organy ochrony przyrody wydaj± decyzje zezwalaj±ce na ingerencjê w przyrodê obiektów chronionych tak¿e w przypadkach, które nie s± zwi±zane z ¿adnymi nag³ymi zagro¿eniami. Przyk³adem mo¿e byæ np. zgoda wojewody podkarpackiego na wykonanie ciêæ rêbnych w piêciu rezerwatach przyrody, wydana wiosn± 2003 r. Sytuacja taka jest naszym zdaniem nadu¿yciem uprawnieñ organu ochrony przyrody, a wydane w takiej sytuacji decyzje s± sprzeczne z prawem.
Zgodnie z konstytucyjnym zapisem, Polska jest demokratycznym pañstwem prawa. Chcemy wiêc, by obowi±zuj±ce prawo, chroni±ce parki narodowe i rezerwaty przyrody, by³o przestrzegane. Nie mo¿emy zgoziæ siê na jego omijanie, nawet w sprawach drobnych, i nawet w szczytnych intencjach. Zwacamy siê z pro¶b± o podjêcie odpowiednich kroków w celu zapewnienia przestrzegania prawa w tym zakresie.

Otrzymuj±:
- Prezydent RP, Kancelaria Prezydenta, ul.Wiejska 10, 00-902 Warszawa
- Prezes Rady Ministrów, 00-583 Warszawa, Al. Ujazdowskie 1/3
- Minister ¦rodowiska, Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa
- Najwy¿sza Izba Kontroli,