UCHWAŁA Nr 13 RADY MINISTRÓW
z dnia 25 lutego 1997 r.
Regulamin pracy Rady Ministrów.
(Mon. Pol. Nr 15, poz. 144)
Na podstawie art. 16 i 25 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rada Ministrów (Rząd), wykonując ustanowione dla niej w Konstytucji i ustawach zadania i kompetencje, rozpatruje sprawy i podejmuje rozstrzygnięcia w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775), zwanej dalej "ustawą".
2. Przepisy uchwały dotyczące ministrów stosuje się również do członków Rady Ministrów, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 4 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 84, poz. 426, z 1995 r. Nr 38, poz. 184 i Nr 150, poz. 729 oraz z 1996 r. Nr 106, poz. 488), z uwzględnieniem odrębności wynikających z zakresu i trybu ich działania.
§ 2. Rada Ministrów, w granicach swoich konstytucyjnych i ustawowych kompetencji, rozpatruje sprawy w trybie zapewniającym kolegialne podejmowanie rozstrzygnięć oraz ustalanie i realizowanie jednolitej polityki Rządu.
§ 3. 1. Członkowie Rady Ministrów inicjują i realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a w szczególności:
1) zapewniają, każdy w zakresie swojej właściwości, należyte przygotowanie i wszechstronne rozważenie spraw wnoszonych przez nich do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów,
2) przed wniesieniem sprawy do rozpatrzenia przez Radę Ministrów uzgadniają swoje stanowiska ze stanowiskami innych członków Rady Ministrów,
3) współdziałają w realizacji ustaleń Rządu,
4) powstrzymują się od działań osłabiających wewnętrzną spójność polityki Rządu.
2. Członkowie Rady Ministrów w swoim działaniu kierują się interesem publicznym, oddzielając sprawy osobiste od obowiązków służbowych.
§ 4. 1. Członek Rady Ministrów w swoich wystąpieniach reprezentuje stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Radę Ministrów.
2. Członek Rady Ministrów nie może podejmować publicznej krytyki Rządu oraz projektów wnoszonych przez innych członków Rady Ministrów albo decyzji podjętych przez nich w zakresie swoich właściwości.
3. Wypowiedzi publiczne członka Rady Ministrów dotyczące istotnych spraw z zakresu działania innego członka Rady Ministrów powinny być z nim uzgodnione. W razie nieuzgodnienia stanowisk, członek Rady Ministrów przedstawia sprawę Prezesowi Rady Ministrów.
§ 5. Rada Ministrów działa na podstawie programów prac Rządu przyjmowanych na okres danego roku lub krótsze okresy. Opierając się na programie prac Rządu, mogą zostać opracowane programy szczegółowe, w tym program prac legislacyjnych Rządu oraz harmonogramy realizacyjne programów.
2. Projekty programów oraz harmonogramy, o których mowa w ust. 1, opracowuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i, po zaakceptowaniu ich przez Prezesa Rady Ministrów, przedstawia je Radzie Ministrów do zatwierdzenia.
Rozdział 2
Opracowywanie, uzgadnianie i wnoszenie projektów dokumentów rządowych
§ 6. 1. Projekty aktów normatywnych, programów, sprawozdań, informacji, analiz problemowych, ocen realizacji zadań, stanowisk, decyzji lub innych rozstrzygnięć Rządu, jak również projekty innych materiałów i przedłożeń przewidzianych w obowiązujących przepisach albo zleconych przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów lub przygotowywanych za jego zgodą w celu przedstawienia Radzie Ministrów, zwanych dalej "dokumentami rządowymi", opracowują członkowie Rady Ministrów oraz Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, każdy w zakresie swojej właściwości, i uzgadniają je z członkami Rady Ministrów.
2. Jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, opracowanie określonego rodzaju projektów dokumentów rządowych należy do właściwości innych podmiotów, w szczególności centralnych organów administracji rządowej (kierowników urzędów centralnych), pełnomocników Rządu, organów wewnętrznych Rady Ministrów lub wojewodów, podmioty te, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, opracowują i uzgadniają te projekty bezpośrednio.
3. Centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych) podlegające nadzorowi ministra opracowują i uzgadniają projekty dokumentów rządowych za pośrednictwem tego ministra, a wojewodowie - za pośrednictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
4. Szczegółowy zakres udzielonych pełnomocnikom Rządu upoważnień do opracowywania i uzgadniania projektów dokumentów rządowych określają akty wydane na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy.
§ 7. 1. O zamiarze podjęcia inicjatywy opracowania indywidualnie określonego dokumentu rządowego organy, o których mowa w § 6, zwane dalej "organami wnioskującymi", zawiadamiają Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli obowiązek opracowania określonego dokumentu rządowego wynika z obowiązujących przepisów albo jeżeli organ wnioskujący został zobowiązany do opracowania takiego dokumentu przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów.
3. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać określenie dokumentu, zwięzłe informacje o przyczynach i potrzebie podjęcia inicjatywy oraz wskazanie jej istoty, a także skutków społecznych i ekonomicznych, a w odniesieniu do aktów normatywnych - także powołanie podstawy prawnej oraz wstępną ocenę, z punktu widzenia harmonizacji prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej, dokonaną przez organ wnioskujący.
4. Prezes Rady Ministrów, w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, może postanowić o opracowaniu, uzgodnieniu i wniesieniu projektu dokumentu rządowego w odrębnym trybie, określonym w § 8.
§ 8. Odrębny tryb opracowania, uzgodnienia i wniesienia projektu dokumentu rządowego może polegać w szczególności na:
1) powierzeniu opracowania, uzgodnienia i wniesienia projektu dokumentu rządowego lub niektórych z tych czynności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub właściwemu organowi wewnętrznemu Rady Ministrów,
2) określeniu szczególnych warunków opracowania, uzgodnienia i wniesienia projektu dokumentu rządowego lub niektórych z tych czynności, w tym nałożeniu na organ wnioskujący obowiązku:
a) uprzedniego przedstawienia Radzie Ministrów, Prezesowi Rady Ministrów lub wskazanemu organowi wewnętrznemu Rady Ministrów założeń albo także tez projektu dokumentu rządowego,
b) przedstawienia projektu dokumentu rządowego do zaopiniowania przez właściwy stały komitet Rady Ministrów lub Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów.
§ 9. 1. Projekt aktu normatywnego opracowuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, ustalonymi w odrębnym trybie.
2. Do projektu aktu normatywnego dołącza się uzasadnienie, obejmujące:
1) przedstawienie istniejącego stanu rzeczy w dziedzinie, która ma być unormowana, oraz wyjaśnienie potrzeby i celu wydania aktu,
2) wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym oraz charakterystykę przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, prawnych, a także finansowych, związanych z wejściem aktu w życie, wraz ze wskazaniem źródeł finansowania,
3) omówienie wyników konsultacji społecznej bądź dyskusji publicznej oraz informacje o przedstawionych wariantach i opiniach, w szczególności jeżeli obowiązek przeprowadzenia konsultacji lub zasięgnięcia opinii wynika z przepisów prawa.
3. Uzasadnienie projektów ustaw powinno odpowiadać wymaganiom określonym w Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Do projektu należy także dołączyć, opracowaną przez organ wnioskujący, wstępną opinię o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej, a jeżeli projekt przewiduje wydanie aktów wykonawczych, należy dołączyć projekty takich aktów o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji.
5. Projekt aktu normatywnego, przed skierowaniem do uzgodnienia lub zaopiniowania, opracowuje, pod względem prawnym i redakcyjnym, właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna sprawująca obsługę organu wnioskującego, co stwierdza swoim podpisem "za zgodność pod względem prawnym i redakcyjnym" kierownik tej komórki organizacyjnej.
§ 10. 1. Rządowy organ wnioskujący jest obowiązany uzgodnić projekt dokumentu z członkami Rady Ministrów oraz Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a pod względem prawnym i formalnym - z właściwą w sprawach legislacji komórką organizacyjną Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2. Jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, projekt dokumentu rządowego podlega zaopiniowaniu lub uzgodnieniu z organami albo podmiotami, których zakresu działania dotyczy projekt, obowiązek skierowania projektu do zaopiniowania lub uzgodnienia spoczywa na organie wnioskującym.
3. Organ wnioskujący, biorąc pod uwagę treść projektu dokumentu rządowego, a także uwzględniając inne okoliczności, w tym znaczenie oraz przewidywane skutki społeczne i ekonomiczne projektu, stopień jego złożoności oraz jego pilność, może zdecydować o skierowaniu projektu do zaopiniowania przez inne organy administracji państwowej, organizacje społeczne i inne zainteresowane podmioty i instytucje.
§ 11. 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, organy administracji rządowej, do których został skierowany projekt dokumentu rządowego do uzgodnienia lub zaopiniowania, są obowiązane zająć stanowisko w wyznaczonym terminie, zgłaszając uwagi lub opinię na piśmie albo zawiadamiając o braku uwag.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, ustala się, biorąc pod uwagę rodzaj i przedmiot dokumentu oraz pilność sprawy. Termin ten nie powinien być dłuższy niż 30 dni. Wyznaczenie terminu krótszego niż 7 dni wymaga szczególnego uzasadnienia i porozumienia z Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. Niezajęcie stanowiska przez organ administracji rządowej w wyznaczonym terminie, dłuższym niż 7 dni, jest równoznaczne z uzgodnieniem projektu, jeżeli o braku stanowiska tego organu organ wnioskujący zawiadomił Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Rozdział 3
Wyjaśnianie i usuwanie rozbieżności stanowisk oraz rozstrzyganie sporów
§ 12. 1 W uzasadnionych wypadkach, w celu właściwego przygotowania projektu dokumentu rządowego, organ wnioskujący organizuje międzyministerialne konferencje uzgodnieniowe, zwane dalej "konferencjami". W konferencji są obowiązani uczestniczyć przedstawiciele organu wnioskującego oraz organów administracji rządowej, które zgłosiły uwagi do projektu. Organ wnioskujący może zaprosić do udziału w konferencji przedstawicieli organów i innych podmiotów, o których mowa w § 10 ust. 2 i 3.
2. O przedmiocie i terminie konferencji organ wnioskujący zawiadamia Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie później niż 7 dni przed datą konferencji. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może, na wniosek organu wnioskującego albo z polecenia Prezesa Rady Ministrów, wyznaczyć sekretarza lub podsekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów do przewodniczenia w konferencji. W pozostałych wypadkach konferencji przewodniczy przedstawiciel organu wnioskującego.
3. Opierając się na wnioskach i ustaleniach przyjętych w czasie konferencji, organ wnioskujący dokonuje autopoprawek albo opracowuje nowy tekst projektu dokumentu rządowego lub sporządza protokół rozbieżności.
§ 13. 1. Jeżeli w postępowaniu uzgodnieniowym, mimo odbycia konferencji, nie zostały usunięte rozbieżności stanowisk, organ wnioskujący kieruje projekt dokumentu rządowego, wraz z protokołem rozbieżności, do rozpatrzenia przez właściwy stały komitet Rady Ministrów. W takich wypadkach komitet nie jest związany ustaleniami postępowania uzgodnieniowego i może przejąć sprawę do prowadzenia, jako organ wnioskujący, w trybie określonym w ust. 2.
2. O wniesieniu do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projektu dokumentu rządowego, co do którego nie udało się usunąć rozbieżności stanowisk w toku prac właściwego stałego komitetu Rady Ministrów, decyduje przewodniczący tego komitetu. W takich wypadkach wniosek przewodniczącego komitetu o rozpatrzenie projektu dokumentu przez Radę Ministrów wymaga szczegółowego omówienia nie usuniętych rozbieżności ze wskazaniem ich przyczyn, przedstawienia stanowiska członków komitetu oraz sformułowania jednoznacznej propozycji rozstrzygnięcia sprawy przez Radę Ministrów.
3. W wypadkach, o których mowa w ust. 2, Sekretarz Rady Ministrów, w porozumieniu z sekretarzem komitetu, ustala, pod względem prawnym i formalnym, treść propozycji przedstawianej Radzie Ministrów do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia.
Rozdział 4
Ocena projektów aktów prawnych pod względem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej.
§ 14. 1. Projekty aktów normatywnych i innych aktów prawnych podlegają badaniu pod względem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej w toku postępowania uzgodnieniowego.
2. Organ wnioskujący, kierując projekt aktu prawnego do uzgodnień, jest obowiązany przekazać go Komitetowi Integracji Europejskiej, za pośrednictwem Sekretarza Komitetu, w celu opracowania i przedstawienia Radzie Ministrów opinii Komitetu Integracji Europejskiej co do zgodności tego aktu z prawem Unii Europejskiej, zwanej dalej "opinią Komitetu".
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, w razie gdy uzgodnieniu oraz przyjęciu przez Radę Ministrów podlegają założenia lub tezy projektu ustawy.
4. Tryb opracowania i przyjmowania opinii Komitetu regulują odrębne przepisy.
§ 15. 1. Sekretarz Komitetu przekazuje opinię Komitetu organowi wnioskującemu, który jest obowiązany dołączyć ją do projektu aktu prawnego.
2. Jeżeli opinia Komitetu została sporządzona po skierowaniu aktu do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Sekretarz Komitetu przekazuje ją Radzie Ministrów za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów. Przepis ten stosuje się odpowiednio w razie skierowania aktu do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów.
§ 16. 1. Projekty aktów prawnych, wniesione do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, nie powinny być umieszczane w porządku obrad posiedzenia Rady Ministrów ani kierowane do rozpatrzenia w trybie, o którym mowa w § 30 ust. 1, do czasu przedstawienia Sekretarzowi Rady Ministrów opinii Komitetu.
2. Projekty ustaw uchwalone przez Radę Ministrów są kierowane do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wraz z opinią Komitetu.
Rozdział 5
Wnoszenie projektów dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów
§ 17. 1. Projekty dokumentów rządowych podlegają, przed ich wniesieniem pod obrady Rady Ministrów, rozpatrzeniu przez właściwe stałe komitety Rady Ministrów.
2. W celu rozpatrzenia spraw objętych zakresem działania dwóch lub więcej stałych komitetów Rady Ministrów przewodniczący komitetów mogą postanowić o ich rozpatrzeniu na wspólnym posiedzeniu komitetów.
3. W uzasadnionych wypadkach, w szczególności gdy waga lub pilność sprawy wymaga niezwłocznego jej rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów, Prezes Rady Ministrów może wyrazić zgodę na wniesienie projektu dokumentu rządowego do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów bez jego uprzedniego rozpatrzenia przez właściwy komitet Rady Ministrów. W takich wypadkach stanowisko, rekomendację lub opinię przedstawia Radzie Ministrów przewodniczący właściwego stałego komitetu Rady Ministrów lub członek Rady Ministrów wskazany przez Prezesa Rady Ministrów.
§ 18. 1. Przed wniesieniem projektu aktu normatywnego do rozpatrzenia przez Radę Ministrów organ wnioskujący, z zastrzeżeniem ust. 3, kieruje projekt do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwaną dalej "Komisją Prawniczą", za pośrednictwem właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2. Komisja Prawnicza bada i ocenia projekt pod względem prawnym i redakcyjnym, w tym ocenia zgodność przepisów projektu z obowiązującym systemem prawa, zasadami techniki prawodawczej oraz poprawność językową przepisów projektu. W wyniku prac Komisja Prawnicza ustala brzmienie projektu pod względem prawnym i redakcyjnym.
3. Sekretarz Rady Ministrów lub upoważniony przez niego kierownik właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może, w uzasadnionych wypadkach, na wniosek organu wnioskującego lub z własnej inicjatywy, zwolnić projekt aktu normatywnego od obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą.
4. Sekretarz Rady Ministrów może odmówić rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą projektu, który nie został uzgodniony lub nie odpowiada wymogom określonym w § 9. W takich wypadkach Sekretarz Rady Ministrów zwraca projekt organowi wnioskującemu albo wskazuje na konieczność jego poprawienia, uzupełnienia lub uzgodnienia.
5. Skład oraz szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Prawniczej określa Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§ 19. 1. Projekty dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów wnoszą, zgodnie z właściwością, członkowie Rady Ministrów oraz, z zastrzeżeniem ust. 2-4, stałe komitety Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych), pełnomocnicy Rządu i wojewodowie, zwani dalej "organami uprawnionymi".
2. Do projektów wnoszonych przez centralne organy administracji rządowej (kierowników urzędów centralnych) podlegające nadzorowi ministra oraz przez wojewodów stosuje się odpowiednio § 6 ust. 3.
3. Pełnomocnicy Rządu są uprawnieni do wnoszenia projektów dokumentów rządowych, jeżeli Rada Ministrów, ustanawiając pełnomocnika, na podstawie odrębnych przepisów, nie postanowi inaczej.
4. Jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, Rada Ministrów rozpatruje i rozstrzyga określone sprawy na wniosek podmiotu innego niż określony w ust. 1-3, podmiot ten wnosi projekt dokumentu rządowego po porozumieniu z ministrem wskazanym przez Prezesa Rady Ministrów.
§ 20. 1. Organ uprawniony wnosi projekt dokumentu rządowego za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów.
2. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów prowadzi rejestr dokumentów rządowych wniesionych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów. Prowadzenie rejestru nadzoruje Sekretarz Rady Ministrów.
§ 21. 1. Sekretarz Rady Ministrów przekazuje członkom Rady Ministrów oraz stałym uczestnikom posiedzeń Rady Ministrów wniesione projekty dokumentów rządowych, nie później niż 7 dni przed datą posiedzenia, na którym mają one zostać rozpatrzone. W wypadkach uzasadnionych szczególną pilnością sprawy, termin ten, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, może zostać skrócony.
2. Sekretarz Rady Ministrów może wystąpić do organu uprawnionego o usunięcie braków formalnych wniesionego projektu dokumentu rządowego lub o jego uzupełnienie w terminie 14 dni. W razie gdy wniesiony projekt nie odpowiada wymaganiom określonym w uchwale albo jeżeli organ uprawniony nie usunie braków projektu lub nie uzupełni go w tym terminie, Sekretarz Rady Ministrów może, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, zwrócić projekt.
§ 22. 1. Wniosek o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego przez Radę Ministrów powinien, w sposób możliwie zwięzły, określać jego przedmiot, istotę i cel proponowanego rozstrzygnięcia, informację o zakresie i wynikach przeprowadzonego postępowania uzgadniającego, przewidywane skutki społeczne i ekonomiczne oraz, zależnie od rodzaju dokumentu, inne okoliczności mające istotny wpływ na podjęcie rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, organ uprawniony załącza pełny tekst projektu dokumentu rządowego, opinie, analizy i inne materiały wymagane lub niezbędne ze względu na charakter sprawy i rodzaj dokumentu.
Rozdział 6
Posiedzenia Rady Ministrów oraz rozpatrywanie spraw i podejmowanie rozstrzygnięć.
§ 23. 1. Rada Ministrów odbywa posiedzenia w stałych terminach określonych przez Prezesa Rady Ministrów. Z uzasadnionych przyczyn Prezes Rady Ministrów może wyznaczyć inny termin posiedzenia Rady Ministrów, zawiadamiając o tym uczestników posiedzenia, nie później niż na tydzień przed stałym terminem posiedzenia.
2. Zawiadomienia o posiedzeniu Rady Ministrów, wraz z porządkiem obrad, doręcza uczestnikom posiedzenia Sekretarz Rady Ministrów, nie później niż na 5 dni przed datą posiedzenia.
3. Prezes Rady Ministrów może, w szczególnie uzasadnionych wypadkach, zwołać posiedzenie Rady Ministrów w trybie nagłym. W takich wypadkach Prezes Rady Ministrów przedstawia na posiedzeniu uzasadnienie nagłego trybu jego zwołania. Przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§ 24. W porządku obrad posiedzeń Rady Ministrów odbywanych w stałych terminach umieszcza się rozpatrywane sprawy według ich rodzaju i przedmiotu w następującej kolejności:
1) pytania i odpowiedzi w ramach Rady Ministrów,
2) projekty dokumentów rządowych w pełni uzgodnionych, których rozpatrzenie nie wymaga przeprowadzenia dyskusji,
3) projekty dokumentów rządowych z dołączonym protokołem rozbieżności albo do których zostały zgłoszone uwagi członków Rady Ministrów,
4) analizy problemowe lub inne sprawy dotyczące podstawowych problemów polityki Rządu,
5) sprawy parlamentarne,
6) pozostałe dokumenty rządowe,
7) sprawy bieżące.
§ 25. 1. W czasie posiedzenia Rada Ministrów rozpatruje wyłącznie dokumenty rządowe i inne sprawy objęte, doręczonym członkom Rady Ministrów, porządkiem obrad.
2. Porządek obrad, ustalony w trybie określonym w ustawie i w § 24 uchwały, może zostać zmieniony lub uzupełniony tylko przez Prezesa Rady Ministrów z inicjatywy własnej lub na umotywowany wniosek, zgłoszony przez członka Rady Ministrów przed rozpoczęciem obrad.
§ 26. 1. Członkowie Rady Ministrów powinni zgłosić uwagi do projektu dokumentu rządowego nie później niż do godz. 1200 dnia poprzedzającego stały termin posiedzenia Rady Ministrów, pod rygorem ich pominięcia.
2. Uwagi zgłoszone przez członków Rady Ministrów po upływie terminu określonego w ust. 1 lub w czasie posiedzenia Rady Ministrów podlegają rozpatrzeniu tylko za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do uwag i opinii przedstawianych przez innych uczestników posiedzeń Rady Ministrów.
§ 27. 1. W posiedzeniach Rady Ministrów stale uczestniczą, bez prawa udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć, osoby upoważnione do tego na podstawie przepisów ustaw oraz osoby zobowiązane do uczestnictwa przez Prezesa Rady Ministrów, jeżeli uzna on ich udział w posiedzeniu za niezbędny do wykonywania powierzonych im obowiązków w zakresie realizacji polityki lub obsługi prac Rządu.
2. Prezes Rady Ministrów może także zapraszać do udziału w posiedzeniu lub jego części, z głosem doradczym, inne osoby, w szczególności przedstawicieli zainteresowanych organów państwowych.
3. Sekretarz Rady Ministrów informuje osoby, o których mowa w ust. 2, o ustawowych i regulaminowych zasadach uczestnictwa w posiedzeniu, w szczególności o rygorach wynikających z ich poufnego charakteru.
§ 28. 1. Projekty dokumentów rządowych i inne sprawy przewidziane do rozpatrzenia na posiedzeniu referuje Prezes Rady Ministrów lub wskazany przez niego członek Rady Ministrów.
2. W sprawach złożonych lub w innych uzasadnionych wypadkach Prezes Rady Ministrów może powierzyć referowanie projektu dokumentu rządowego przedstawicielowi organu uprawnionego.
§ 29. 1. Rada Ministrów, po rozpatrzeniu projektu dokumentu rządowego, dokument przyjmuje lub wprowadza w nim zmiany, albo go odrzuca, lub kieruje do rozstrzygnięcia w innym terminie, lub po spełnieniu określonych wymogów. W szczególności Rada Ministrów może skierować projekt dokumentu rządowego:
1) do rozpatrzenia przez właściwy stały komitet Rady Ministrów lub inny organ wewnętrzny Rady Ministrów, z zakreśleniem terminu do zajęcia stanowiska lub zobowiązaniem właściwego komitetu do opracowania, uzgodnienia i wniesienia do rozpatrzenia w określonym terminie nowego tekstu projektu lub dokonania w nim niezbędnych zmian i uzupełnień,
2) do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów lub wskazany organ wewnętrzny Rady Ministrów.
2. Do czasu rozpatrzenia sprawy przez Radę Ministrów i podjęcia decyzji, o których mowa w ust. 1, organ uprawniony może wycofać wniesiony projekt dokumentu rządowego. W takim wypadku Prezes Rady Ministrów może zarządzić opracowanie, uzgodnienie i wniesienie projektu lub dokonanie niektórych z tych czynności w odrębnym trybie, o którym mowa w § 8.
§ 30. 1. Prezes Rady Ministrów może, na wniosek uprawnionego organu lub Sekretarza Rady Ministrów albo z inicjatywy własnej, zarządzić rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego lub rozstrzygnięcie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk przez członków Rady Ministrów (tryb obiegowy).
2. W razie skierowania projektu dokumentu rządowego lub rozstrzygnięcia do rozpatrzenia przez Radę Ministrów w trybie obiegowym, termin do zajęcia stanowiska przez członków Rady Ministrów nie powinien być krótszy niż 3 dni.
3. Projekt dokumentu rządowego lub rozstrzygnięcia, skierowany do rozpatrzenia w trybie obiegowym, uważa się za przyjęty, jeżeli wszyscy członkowie Rady Ministrów wyrazili na piśmie zgodę na przyjęcie dokumentu lub proponowaną treść rozstrzygnięcia bez zastrzeżeń. W razie zgłoszenia uwag lub zastrzeżeń, które nie zostaną uwzględnione lub wyjaśnione, projekt dokumentu lub rozstrzygnięcia wymaga rozpatrzenia przez Radę Ministrów na posiedzeniu.
4. Sekretarz Rady Ministrów przedstawia do wiadomości członkom Rady Ministrów, na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów, wykaz dokumentów rządowych i spraw przyjętych lub rozstrzygniętych przez Radę Ministrów w trybie obiegowym.
§ 31. 1. Z posiedzenia Rady Ministrów sporządza się, pod nadzorem Sekretarza Rady Ministrów, z zachowaniem przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, pełny zapis jego przebiegu (na podstawie zapisu magnetofonowego), zwany dalej "zapisem posiedzenia", oraz protokół ustaleń posiedzenia Rady Ministrów, zwany dalej "protokołem ustaleń".
2. Zapis posiedzenia jest wewnętrznym dokumentem roboczym Rady Ministrów, który wykorzystuje się do sporządzenia protokołu ustaleń.
3. Protokół ustaleń zawiera pełne zestawienie rozstrzygnięć podjętych przez Radę Ministrów na posiedzeniu, z uwzględnieniem wyników przeprowadzonych głosowań oraz zgłoszonych do protokołu stanowisk odrębnych.
4. Członek Rady Ministrów może zgłosić do Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów, zastrzeżenia do treści protokołu ustaleń, wraz z wnioskiem o jego sprostowanie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu.
5. Zapis protokołu oraz protokół ustaleń są przechowywane w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, z zachowaniem przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej.
§ 32. Z każdego posiedzenia Rady Ministrów jest sporządzany komunikat prasowy, informujący w szczególności o przedmiocie posiedzenia oraz o podjętych rozstrzygnięciach. Komunikat przygotowuje Rzecznik Prasowy Rządu w porozumieniu z Sekretarzem Rady Ministrów i, po zaaprobowaniu przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, podaje go do publicznej wiadomości.
§ 33. Członkowie Rady Ministrów oraz inne osoby uczestniczące w posiedzeniach Rady Ministrów nie mogą, bez zgody Prezesa Rady Ministrów, ujawniać jakichkolwiek informacji o jego przebiegu oraz o indywidualnych opiniach i stanowiskach wyrażanych na tym posiedzeniu przez jego uczestników.
Rozdział 7
Nieobecność i zastępstwo członków Rady Ministrów
§ 34. 1. Członkowie Rady Ministrów powinni informować Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o każdym wyjeździe, z którym wiąże się dłuższa niż jednodniowa ich nieobecność w siedzibie urzędu. Wyjazdy na okresy dłuższe niż trzy dni oraz wyjazdy za granicę wymagają zgody Prezesa Rady Ministrów.
2. Wnioski członków Rady Ministrów o zgodę na wyjazd powinny zawierać informację o przyczynach, terminie, okresie i celu wyjazdu, a w odniesieniu do wyjazdów za granicę - także krótkie uzasadnienie wizyty, ze wskazaniem kraju i instytucji zapraszającej oraz składu delegacji towarzyszącej.
§ 35. 1. W szczególnie uzasadnionych wypadkach Prezes Rady Ministrów może zwolnić członka Rady Ministrów z obowiązku uczestnictwa w posiedzeniu Rady Ministrów.
2. Wnioski członków Rady Ministrów o zwolnienie z obowiązku uczestnictwa w posiedzeniu powinny być kierowane do Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ze wskazaniem:
1) przyczyny uniemożliwiającej udział w posiedzeniu,
2) członka Rady Ministrów, który zostanie zaznajomiony ze stanowiskiem nieobecnego ministra w sprawach umieszczonych w porządku obrad posiedzenia i zaprezentuje je, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, w czasie rozpatrywania tych spraw na posiedzeniu,
3) sekretarza lub podsekretarza stanu, który, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, będzie uczestniczył w rozpatrywaniu spraw na posiedzeniu i składał oświadczenia oraz udzielał wyjaśnień.
Rozdział 8
Realizacja obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
§ 36. 1. Rada Ministrów, członkowie Rady Ministrów oraz inne właściwe organy administracji rządowej rzetelnie i terminowo wypełniają obowiązki wobec Sejmu i Senatu, wynikające z ustaw oraz regulaminów Sejmu i Senatu.
2. Organy administracji rządowej, każdy w zakresie swojej właściwości, są obowiązane współdziałać w celu realizacji obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu, w szczególności udzielać, w niezbędnym zakresie, pomocy i informacji osobom reprezentującym Rząd lub członków Rady Ministrów przed Sejmem i Senatem.
§ 37. 1. Koordynację realizacji obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu oraz uczestnictwa przedstawicieli Rządu w pracach parlamentarnych zapewnia Podsekretarz Stanu do Spraw Parlamentarnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwany dalej "Podsekretarzem do Spraw Parlamentarnych", który realizuje powierzone mu zadania przy pomocy właściwej, w sprawach parlamentarnych, komórki organizacyjnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2. Do zadań Podsekretarza do Spraw Parlamentarnych należy w szczególności: czuwanie nad terminową realizacją obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu, przygotowaniem i przedstawianiem stanowiska Rządu, a także zapewnieniem właściwego przedstawicielstwa i reprezentacji Rządu w pracach parlamentarnych.
§ 38. 1. Ministrowie i centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych) są obowiązani wskazać sekretarza lub podsekretarza stanu odpowiedzialnego za bieżącą koordynację spraw parlamentarnych w ministerstwie lub urzędzie centralnym, chyba że koordynację tych spraw zapewniają osobiście. Kierownicy urzędów centralnych, którzy nie mają zastępcy w randze podsekretarza stanu, koordynację spraw parlamentarnych sprawują osobiście.
2. Do zadań sekretarza lub podsekretarza stanu, o którym mowa w ust. 1, należy w szczególności: czuwanie nad właściwą realizacją obowiązków wobec Sejmu i Senatu w obrębie ministerstwa lub urzędu centralnego, bieżąca obserwacja i analiza przebiegu prac parlamentarnych w sprawach dotyczących zakresu działania ministra lub centralnego organu administracji państwowej (kierownika urzędu centralnego), a ponadto współdziałanie z Podsekretarzem do Spraw Parlamentarnych.
§ 39. Podejmując uchwałę o skierowaniu projektu ustawy lub innego dokumentu rządowego do Sejmu, Rada Ministrów udziela jednocześnie upoważnienia do jej reprezentowania w toku prac parlamentarnych członkowi Rady Ministrów, zgodnie z właściwością.
§ 40. 1. Członkowie Rady Ministrów i inne organy oraz osoby upoważnione, zgodnie z ustawą, do reprezentowania Rządu przed Sejmem i Senatem, zwani dalej "przedstawicielami Rządu", biorą udział w pracach parlamentarnych i, w granicach udzielonych im upoważnień, przedstawiają stanowisko Rady Ministrów oraz prezentują opinie, udzielają wyjaśnień, zgłaszają wnioski, jak również podejmują inne czynności wymagane ze względu na charakter sprawy oraz obowiązujący tryb postępowania, zgodnie ze stanowiskiem Rządu.
2. Przedstawiciele Rządu mogą w Sejmie i Senacie zgłaszać, bez odrębnego upoważnienia, propozycje zmian w rządowych projektach ustaw lub innych dokumentach rządowych, jeżeli są one uzasadnione ze względów legislacyjnych lub redakcyjnych.
3. Merytoryczne zmiany stanowiska Rady Ministrów wyrażonego w projekcie dokumentu rządowego wymagają odrębnego upoważnienia Rady Ministrów, udzielonego, stosownie do stanu prac nad projektem i jego rodzaju, jednocześnie z przyjęciem przez Radę Ministrów autopoprawki do projektu dokumentu rządowego lub przyjęciem przez Radę Ministrów stanowiska wpisanego do protokołu ustaleń posiedzenia Rady Ministrów.
4. Jeżeli przedstawiciel Rządu w toku prac parlamentarnych stwierdzi, że zachodzi potrzeba zmiany lub uzupełnienia stanowiska Rządu wyrażonego w projekcie, zawiadamia o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Podsekretarza do Spraw Parlamentarnych.
5. Autopoprawki do projektów dokumentów rządowych podlegają opracowaniu, uzgodnieniu i rozpatrzeniu w trybie przewidzianym dla projektów dokumentów rządowych.
§ 41. 1. Jeżeli jest to niezbędne z uwagi na charakter rozpatrywanej sprawy, w szczególności gdy projekt dokumentu rządowego dotyczy zakresu działania kilku ministrów albo innych organów administracji rządowej, w pracach parlamentarnych, poza przedstawicielem Rządu, powinni, na zaproszenie właściwych organów Sejmu i Senatu, brać udział właściwi ministrowie lub inne organy albo ich przedstawiciele. Na żądanie właściwych organów Sejmu i Senatu mogą oni, w uzgodnieniu z przedstawicielem Rządu, udzielać wyjaśnień i informacji oraz przedstawiać opinie w zakresie swojej właściwości.
2. Pisma, dokumenty i inne materiały rządowe dotyczące prac parlamentarnych nad projektem dokumentu rządowego są przekazywane do Sejmu i Senatu wyłącznie za pośrednictwem lub za zgodą przedstawiciela Rządu. Ich kopie są przekazywane Podsekretarzowi do Spraw Parlamentarnych.
§ 42. 1. Przedstawiciele Rządu mogą w toku prac parlamentarnych, bez odrębnego upoważnienia, popierać (nie zgłaszać zastrzeżeń) propozycje zmian lub uzupełnień projektu rządowego, jeżeli nie są one sprzeczne z tym projektem i nie powodują dodatkowych skutków dla budżetu państwa.
2. Jeżeli przedstawiciel Rządu w toku prac parlamentarnych stwierdzi, że zachodzi obawa podjęcia rozstrzygnięć sprzecznych ze stanowiskiem Rządu wyrażonym w projekcie dokumentu rządowego lub pociągających za sobą dodatkowe skutki finansowe dla budżetu państwa, zawiadamia o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Podsekretarza do Spraw Parlamentarnych, przedstawiając jednocześnie własną ocenę oraz wnioski co do potrzeby podtrzymania, zmiany lub uzupełnienia w tym zakresie stanowiska Rządu. Przepisy § 40 ust. 3 i 5 stosuje się odpowiednio.
§ 43. 1. Podsekretarz do Spraw Parlamentarnych niezwłocznie kieruje, przekazany Radzie Ministrów, pozarządowy projekt ustawy do członka Rządu lub innego organu właściwego do opracowania projektu stanowiska Rządu, zawiadamiając o tym Sekretarza Rady Ministrów oraz sekretarza właściwego stałego komitetu Rady Ministrów.
2. Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że przygotowanie stanowiska Rządu wobec pozarządowego projektu ustawy jest niecelowe, w szczególności jeżeli Rząd skierował albo powinien skierować do Sejmu własny projekt ustawy, powiadamia o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Podsekretarza do Spraw Parlamentarnych.
§ 44. 1. Członkowie Rady Ministrów udzielają odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie w trybie i na zasadach określonych w przepisach konstytucyjnych oraz w Regulaminie Sejmu.
2. Członkowie Rady Ministrów są obowiązani udzielać odpowiedzi na oświadczenia senatorów określone w art. 42a ust. 4 Regulaminu Senatu.
§ 45. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do:
1) zajmowania przez Rząd stanowiska wobec uchwał Sejmu i Senatu oraz podejmowanych przez Sejm i Senat apeli, rezolucji, dezyderatów oraz opinii,
2) postępowania z informacjami, sprawozdaniami i innymi dokumentami przedstawianymi przez Radę Ministrów na żądanie Sejmu i Senatu.
Rozdział 9
Organy wewnętrzne Rady Ministrów
§ 46. Do trybu działania stałych komitetów Rady Ministrów oraz komitetów utworzonych przez Prezesa Rady Ministrów do rozpatrywania określonej sprawy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące trybu pracy Rady Ministrów, z uwzględnieniem odrębności wynikających z zakresu kompetencji komitetów, jako organów wewnętrznych Rady Ministrów, oraz zadań i zakresu działania tych organów, określonych w aktach o ich utworzeniu.
§ 47. Projekty dokumentów rządowych są kierowane do stałych komitetów Rady Ministrów przez uprawnione organy, za pośrednictwem właściwych komórek organizacyjnych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§ 48. 1. Jeżeli przewodniczący stałego komitetu Rady Ministrów, po uznaniu, że sprawa wniesiona pod obrady komitetu nie wymaga zajęcia stanowiska przez komitet w pełnym składzie, utworzył spośród członków komitetu zespół, któremu powierzył rozpatrzenie tej sprawy, pracami zespołu kieruje przewodniczący komitetu, a z jego upoważnienia - wiceprzewodniczący lub członek komitetu.
2. O terminach posiedzenia i porządku obrad zespołu, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia się wszystkich członków komitetu. Członkowie komitetu zgłaszający uwagi do rozpatrywanej sprawy są obowiązani uczestniczyć w posiedzeniu zespołu osobiście albo zapewnić obecność na posiedzeniu swojego upełnomocnionego przedstawiciela.
3. Rozstrzygnięcie uzgodnione przez członków zespołu, o którym mowa w ust. 1, będzie traktowane jako stanowisko lub rekomendacja komitetu.
§ 49. 1. Rady i zespoły utworzone przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie ustawy działają w trybie zapewniającym właściwą i terminową realizację zadań, do których zostały utworzone, przy uwzględnieniu w szczególności sposobu powoływania, składu oraz sposobu finansowania i obsługi tych organów, określonych w odrębnych przepisach.
2. Przewodniczący rad i zespołów, o których mowa w ust. 1, zwołują, w razie potrzeby, posiedzenia tych organów, określając porządek obrad, i przewodniczą posiedzeniom.
3. Wyniki prac rad i zespołów, o których mowa w ust. 1, w szczególności opinie, analizy i wnioski, ich przewodniczący przedstawiają odpowiednio Radzie Ministrów, Prezesowi Rady Ministrów oraz właściwym ministrom. Mogą je także udostępniać innym organom administracji rządowej.
§ 50. Przedstawiciele Rządu oraz zainteresowanych instytucji lub środowisk społecznych, wchodzący w skład komisji wspólnych powołanych na podstawie ustawy, ustalają tryb działania tych komisji oraz tryb przygotowywania przedstawianych im dokumentów, w drodze uzgodnienia, biorąc pod uwagę ustawowe cele działania komisji oraz organizację, skład i zakres działania komisji, określone w akcie o ich utworzeniu, jak również określony odrębnymi przepisami sposób ich finansowania i obsługi.
Rozdział 10
Obowiązki Sekretarza Rady Ministrów
§ 51. 1. Sekretarz Rady Ministrów przygotowuje i obsługuje posiedzenia Rady Ministrów, a ponadto wykonuje obowiązki związane w szczególności z:
1) przyjmowaniem od organów uprawnionych oraz przekazywaniem członkom Rady Ministrów projektów dokumentów rządowych, z zachowaniem terminów i innych wymogów określonych w ustawie i uchwale,
2) sporządzaniem i przechowywaniem zapisu posiedzenia i protokołu ustaleń oraz opracowywaniem i przekazywaniem ministrom, wojewodom i innym uprawnionym osobom protokołu ustaleń, z zachowaniem wymogów określonych w ustawie i uchwale,
3) informowaniem, za pośrednictwem rządowych służb informacyjnych, opinii publicznej o przedmiocie posiedzeń Rady Ministrów i rozstrzygnięciach, jakie zapadły na posiedzeniach,
4) kierowaniem przez Prezesa Rady Ministrów spraw do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (w trybie obiegowym),
5) ewidencjonowaniem dokumentów rządowych przyjętych przez Radę Ministrów,
6) kontrolą realizacji ustaleń zamieszczonych w protokołach ustaleń,
7) koordynowaniem działalności legislacyjnej Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
2. Sekretarz Rady Ministrów wykonuje powierzone mu w ustawie i uchwale obowiązki, jak również inne zadania wskazane przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, przy pomocy właściwych komórek organizacyjnych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. W zakresie powierzonych mu obowiązków Sekretarz Rady Ministrów współdziała w szczególności z sekretarzami stałych komitetów Rady Ministrów.
§ 52. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, Sekretarz Rady Ministrów zapewnia poprawne pod względem formalnym, prawnym i redakcyjnym opracowanie dokumentów rządowych, a także innych rozstrzygnięć Rady Ministrów oraz przedstawia je do podpisu Prezesowi Rady Ministrów.
Rozdział 11
Przepisy końcowe
§ 53. W sprawach określonych w przepisach § 10 ust. 1, § 11 ust. 2 i 3, § 12 ust. 2 i § 32 uchwały Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów działa z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów.
§ 54. Opracowywanie i uzgadnianie projektów umów międzynarodowych (państwowych, rządowych, resortowych), instrukcji negocjacyjnych i innych dokumentów związanych z zawieraniem i wypowiadaniem umów międzynarodowych regulują odrębne przepisy.
§ 55. Przepisy uchwały stosuje się odpowiednio do trybu opracowywania i uzgadniania aktów normatywnych członków Rady Ministrów oraz innych organów administracji rządowej, jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, akty te podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej lub Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
§ 56. Tracą moc:
1) uchwała nr 16 Rady Ministrów z dnia 29 marca 1994 r. w sprawie dodatkowych wymogów postępowania z rządowymi projektami normatywnych aktów prawnych ze względu na konieczność spełniania kryteriów zgodności z prawem Unii Europejskiej (Monitor Polski Nr 23, poz. 188),
2) uchwała nr 32 Rady Ministrów z dnia 14 marca 1995 r. w sprawie realizacji obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz reprezentacji Rządu w pracach parlamentarnych (Monitor Polski Nr 18, poz. 219).
§ 57. Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.