ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 14 października 2002 r.

w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem.

(Dz. U. Nr 179, poz. 1498)

Na podstawie art. 119 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271) zarządza się, co następuje:

§ 1. Program ochrony środowiska przed hałasem, zwany dalej "programem", sporządza się w formie pisemnej.

§ 2. Program, o którym mowa w § 1, składa się z następujących niezbędnych części:

1) opisowej;

2) wyszczególniającej ograniczenia i obowiązki wynikające z realizacji programu;

3) uzasadnienia zakresu zagadnień.

§ 3. Część opisowa, o której mowa w § 2 pkt 1, obejmuje:

1) opis obszaru objętego zakresem programu;

2) podanie naruszeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku wraz z podaniem zakresu naruszenia;

3) wyszczególnienie podstawowych kierunków i zakresu działań niezbędnych do przywrócenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku;

4) termin realizacji programu, w tym terminy realizacji poszczególnych zadań;

5) koszty realizacji programu, w tym koszty realizacji poszczególnych zadań;

6) źródła finansowania programu;

7) wskazanie rodzajów informacji i dokumentów wykorzystanych do kontroli i dokumentowania realizacji programu.

§ 4. Część wyszczególniająca ograniczenia i obowiązki wynikające z realizacji programu, o której mowa w § 2 pkt 2, podaje:

1) organy administracji właściwe w sprawach:

a) przekazywania organowi przyjmującemu program informacji o wydawanych decyzjach, których ustalenia zmierzają do osiągnięcia celów programu,

b) wydawania aktów prawa miejscowego,

c) monitorowania realizacji programu lub etapów programu;

2) podmioty korzystające ze środowiska i ich obowiązki.

§ 5. Uzasadnienie zakresu, o którym mowa w § 2 pkt 3, uwzględnia:

1) dane i wnioski wynikające ze sporządzonych map akustycznych, w tym w szczególności odnoszące się do:

a) charakterystyki obszaru objętego mapą akustyczną, w tym uwarunkowań wynikających z ustaleń planów zagospodarowania przestrzennego, ograniczeń związanych z występowaniem istniejących obszarów ograniczonego użytkowania, a także obszarów istniejących stref ochronnych,

b) charakterystyki terenów objętych programem, w tym liczby mieszkańców, gęstości zaludnienia oraz zakresu przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku,

c) charakterystyk techniczno-akustycznych źródeł hałasu mających negatywny wpływ na poziom hałasu w środowisku,

d) trendów zmian stanu akustycznego,

e) koncepcji działań zabezpieczających środowisko przed hałasem;

2) ocenę realizacji poprzedniego programu dla programu opracowywanego kolejny raz, w tym:

a) zestawienie zrealizowanych zadań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem wraz z oceną ich skuteczności i analizą poniesionych kosztów,

b) analizę niezrealizowanych części programu wraz z przyczynami braku realizacji;

3) analizę materiałów, dokumentów i publikacji wykorzystanych do opracowania programu, w tym:

a) polityk, strategii, planów lub programów, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,

b) istniejących powiatowych lub gminnych programów ochrony środowiska,

c) przepisów prawa, w tym prawa miejscowego, mających wpływ na stan akustyczny środowiska,

d) pozwoleń na emitowanie hałasu do środowiska oraz innych dokumentów i materiałów wykonanych dla potrzeb postępowań administracyjnych prowadzonych w stosunku do podmiotów korzystających ze środowiska, których działalność ma negatywny wpływ na stan akustyczny środowiska,

e) przepisów dotyczących emisji hałasu z instalacji i urządzeń, w tym pojazdów, których funkcjonowanie ma negatywny wpływ na stan akustyczny środowiska,

f) nowych, dostępnych technik i technologii w zakresie ograniczania hałasu.

§ 6. W programie określa się i ocenia następujące zagadnienia:

1) powstającą emisję hałasu w związku z eksploatacją:

a) instalacji,

b) zakładów,

c) urządzeń,

d) dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, lotnisk oraz portów;

2) powstający hałas w środowisku w związku z eksploatacją źródeł hałasu, o których mowa w pkt 1, przed i po realizacji zadań programu, z uwzględnieniem liczby mieszkańców na terenie objętym programem;

3) efektywności ekologicznej i ekonomicznej zadań programu we wzajemnym ich powiązaniu.

§ 7. 1. Harmonogram realizacji poszczególnych zadań, o których mowa w § 3 pkt 4, ustala się, uwzględniając:

1) przekroczenie progowego poziomu hałasu dla terenów zagrożonych hałasem;

2) przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach przeznaczonych pod szpitale, domy opieki społecznej, obszary A ochrony uzdrowiskowej;

3) przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach mieszkaniowych, z zastrzeżeniem ust. 2;

4) przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na pozostałych terenach, dla których ustala się dopuszczalny poziom hałasu.

2. Kolejność realizacji zadań programu na terenach mieszkaniowych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, następuje z uwzględnieniem wskaźnika charakteryzującego wielkość przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu i liczbę mieszkańców na terenie, ustalanego w sposób następujący:

M = 0,1 m (100,1DL - 1)

gdzie:

M - wartość wskaźnika,

DL - wielkość przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu dB,

m - liczba mieszkańców na terenie o przekroczonym poziomie dopuszczalnym.

3. Kolejność realizacji zadań programu na terenach mieszkaniowych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ustala się, zaczynając od terenów o najwyższej wartości wskaźnika M do terenów o wartości wskaźnika M najniższej.

§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Środowiska: S. Żelichowski