[Strona główna serwisu prawnego] [Strona główna LKP]
KONWENCJA O OCHRONIE WĘDROWNYCH GATUNKÓW DZIKICH ZWIERZĄT
UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY,
uznając, że występujące w niezliczonych formach
dzikie zwierzęta stanowią niezastąpiony element środowiska naturalnego Ziemi,
które należy chronić dla dobra ludzkości;
świadome faktu, że każde pokolenie
ludzkości włada zasobami Ziemi z myślą o przyszłych pokoleniach i ma obowiązek
ochrony tego dziedzictwa oraz wykorzystania go w rozumny sposób;
świadome
ciągle rosnącego znaczenia dzikich zwierząt z punktu widzenia środowiska,
ekologii, genetyki, nauki, estetyki, wypoczynku, kultury, edukacji, a także ze
społecznego i ekonomicznego punktu widzenia;
w trosce, głównie o te gatunki
dzikich zwierząt, które wędrują przez lub poza granice jurysdykcji państwowej;
uznając, że państwa roztaczają, i powinny roztaczać, opiekę nad wędrownymi
gatunkami dzikich zwierząt, które żyją w granicach ich jurysdykcji państwowej
lub te granice przekraczają;
przekonane, że dla celów ochrony i skutecznego
gospodarowania gatunkami wędrownymi dzikich zwierząt konieczne są zgodne wysiłki
wszystkich państw posiadających jurysdykcję nad obszarami, w których gatunki te
przebywają przez jakikolwiek okres swego cyklu życiowego;
przypominając
zalecenie nr 32 planu działania przyjętego przez Konferencję Organizacji Narodów
Zjednoczonych na temat Środowiska Człowieka (Sztokholm, 1972 r.), z zadowoleniem
odnotowane przez 27 Sesję Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów
Zjednoczonych,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Artykuł I OKREŚLENIA
1. W rozumieniu niniejszej konwencji:
(a)
"gatunek wędrowny" oznacza całą populację lub geograficznie odrębną część
populacji dowolnego gatunku lub niższej grupy taksonomicznej dzikich zwierząt,
którego znaczna liczba osobników w sposób cykliczny i możliwy do przewidzenia
przekracza jedną lub kilka granic jurysdykcji państwowej;
(b) "stan
zachowania gatunku wędrownego" oznacza sumę wpływów oddziałujących na gatunek
wędrowny, które w perspektywie mogą wpłynąć na rozprzestrzenienie i liczebność
gatunku wędrownego;
(c) "stan zachowania" uznaje się za "korzystny", gdy:
(1) dane o dynamice populacji wskazują, że perspektywicznie gatunek wędrowny
pozostaje żywotnym elementem ekosystemu;
(2) areał gatunku wędrownego nie
jest ograniczany ani zmniejszany, ani też nie będzie się zmniejszać w dłuższym
okresie;
(3) istnieje obecnie i w przewidywalnej przyszłości będzie istnieć
środowisko wystarczające do trwałego zachowania populacji gatunku wędrownego;
(4) rozprzestrzenienie i liczebność gatunku wędrownego osiąga swój
historyczny zasięg i poziom w zakresie odpowiadającym istniejącym ekosystemom i
zgodnym z racjonalnym gospodarowaniem dziką przyrodą;
(d) "stan zachowania"
uznaje się za "niekorzystny", jeżeli jeden z warunków wymienionych w punkcie (c)
niniejszego ustępu nie jest spełniony;
(e) "zagrożony" w odniesieniu do
danego gatunku wędrownego oznacza, że gatunek ten zagrożony jest wymarciem na
terenie całego swego areału lub w znacznej jego części;
(f) "areał" oznacza
strefę występowania danego gatunku wędrownego, to znaczy wszystkie obszary wodne
i lądowe zamieszkiwane przez dany gatunek wędrowny, w których przebywa on
czasowo, które przekracza, lub nad którymi przelatuje w dowolnym czasie podczas
swej naturalnej wędrówki;
(g) "siedlisko" oznacza każdy obszar w granicach
areału gatunku wędrownego, który charakteryzują warunki życia odpowiednie dla
tego gatunku;
(h) "państwo strefy" w odniesieniu do danego gatunku
wędrownego oznacza każde państwo (bądź tam, gdzie ma to zastosowanie, także inną
stronę, określoną w punkcie (k) niniejszego ustępu), sprawujące jurysdykcję nad
którąkolwiek częścią strefy tego gatunku wędrownego, bądź państwo, którego
statki pływające pod jego banderą podejmują pozyskiwanie tego gatunku wędrownego
poza granicami jurysdykcji państwowej;
(i) "pozyskiwanie" oznacza chwytanie,
polowanie, odławianie, nękanie, umyślne zabijanie lub usiłowanie takich działań;
(j)"porozumienie" oznacza porozumienie międzynarodowe dotyczące ochrony
jednego lub wielu gatunków wędrownych, o których mowa w artykułach IV i V
niniejszej konwencji;
(k) "strona" oznacza państwo lub jakąkolwiek
organizację regionalnej integracji gospodarczej utworzoną przez suwerenne
państwa, posiadającą uprawnienia do negocjowania, zawierania i stosowania
porozumień międzynarodowych w sprawach objętych niniejszą konwencją, dla których
niniejsza konwencja weszła w życie.
2. Organizacje regionalnej integracji
gospodarczej będące stronami niniejszej konwencji we własnym imieniu w sprawach
należących do ich kompetencji korzystają z praw i obowiązków, które niniejsza
konwencja nakłada na ich państwa członkowskie. W takich wypadkach państwa
członkowskie tych organizacji nie mogą samodzielnie korzystać z tych praw.
3. Jeżeli niniejsza konwencja stanowi, że decyzja ma być podjęta większością
dwóch trzecich ,"obecnych i głosujących stron" lub w sposób jednomyślny, oznacza
to "strony obecne i oddające głosy za lub przeciw". Przy ustalaniu większości,
do "stron obecnych i głosujących" nie zalicza się stron wstrzymujących się od
głosu.
Artykuł II PODSTAWOWE ZASADY
1. Strony uznają wagę ochrony
gatunków wędrownych i zgody państw strefy na podjęcie działań w celu ochrony
tych gatunków wszędzie tam, gdzie jest to możliwe i stosowne. W działaniach tych
szczególnie uwzględnione być powinny te gatunki zwierząt wędrownych, których
stan zachowania jest niekorzystny. W celu ochrony tych gatunków i ich siedlisk
właściwe i niezbędne kroki powinny być podejmowane indywidualnie lub we
współpracy z innymi państwami strefy tych gatunków.
2. Strony uznają
potrzebę podjęcia działań w celu uniknięcia zagrożenia jakiegokolwiek gatunku
wędrownego.
3. W szczególności strony:
(a) powinny sprzyjać badaniom nad
gatunkami wędrownymi, współdziałać w tych badaniach i popierać je;
(b)
podejmować starania w celu zapewnienia bezpośredniej ochrony gatunków wędrownych
wymienionych w załączniku I;
(c) podejmować starania w celu zawarcia
porozumień dotyczących ochrony i kontroli gatunków wędrownych wymienionych w
załączniku II.
Artykuł III ZAGROŻONE GATUNKI WĘDROWNE (Załącznik I)
1. W
załączniku I wymienia się zagrożone gatunki wędrowne.
2. Gatunek wędrowny
może być umieszczony w załączniku I pod warunkiem, że wiarygodne dowody, łącznie
z najlepszą wiedzą naukową, świadczą o tym, że gatunek ten jest zagrożony.
3. Gatunek wędrowny może być skreślony z załącznika I, jeżeli Konferencja
Stron ustali, że:
(a) wiarygodne dowody, łącznie z najlepszą wiedzą naukową,
świadczą o tym, że gatunek ten nie jest już zagrożony;
(b) istnieje nikłe
prawdopodobieństwo ponownego zagrożenia gatunku z powodu zaniechania ochrony w
wyniku skreślenia go z załącznika I.
4. Strony, będące państwami strefy w
stosunku do jakiegokolwiek gatunku wędrownego wymienionego w załączniku I,
podejmą starania w celu:
(a) ochrony i, jeżeli jest to możliwe i stosowne,
odtworzenia tych siedlisk gatunku, których odtworzenie jest konieczne do
zapobieżenia groźbie zagłady tego gatunku;
(b) zapobiegania, usuwania,
równoważenia lub minimalizowania, w zależności od potrzeb, niekorzystnego wpływu
działań lub przeszkód poważnie utrudniających bądź uniemożliwiających wędrówkę
gatunków;
(c) zapobiegania, zmniejszania lub kontrolowania, w możliwym i
stosownym zakresie, czynników stanowiących zagrożenie lub mogących zwiększyć
zagrożenie gatunków, łącznie ze ścisłym kontrolowaniem wprowadzania gatunków
egzotycznych lub kontrolowaniem bądź eliminowaniem takich gatunków już
wprowadzonych.
5. Strony będące państwami strefy jakiegokolwiek gatunku
wędrownego wymienionego w załączniku I wydadzą zakaz pozyskiwania zwierząt
należących do tego gatunku. Zakaz ten może być wyjątkowo uchylony, jednak
wyłącznie, jeżeli:
(a) pozyskiwanie ma cel naukowy;
(b) pozyskiwanie
odbywa się w celu umożliwienia rozmnażania lub przetrwania zagrożonego gatunku;
(c) pozyskiwanie odbywa się w celu zaspokojenia potrzeb tradycyjnych
konsumentów tego gatunku;
(d) wymagaj ą tego okoliczności nadzwyczajne, pod
warunkiem, że wyjątki takie są dokładnie określone co do przedmiotu oraz
ograniczone w czasie i przestrzeni; pozyskiwanie nie powinno się odbywać ze
szkodą dla gatunku.
6. Konferencja Stron może zalecić stronom będącym
państwami strefy jakiegokolwiek gatunku wędrownego wymienionego w załączniku I,
aby podjęły one dalsze kroki uznane za właściwe dla dobra tego gatunku.
7.
Strony powinny informować sekretariat konwencji, w możliwie najkrótszym czasie,
o wyjątkach wprowadzonych zgodnie z ustępem 5 niniejszego artykułu.
Artykuł
IV GATUNKI WĘDROWNE OBJĘTE POROZUMIENIAMI (Załącznik II)
1. W załączniku II
wymienia się gatunki wędrowne posiadające niekorzystny stan zachowania, co do
których istnieje potrzeba zawarcia międzynarodowych porozumień w celu ich
ochrony i kontroli, jak również te, których stanowi zachowania znaczną korzyść
mogłaby przynieść współpraca międzynarodowa nawiązana drogą porozumienia
międzynarodowego.
2. Jeżeli okoliczności upoważniają do tego, gatunek
wędrowny może być wymieniony zarówno w załączniku I, jak i załączniku II.
3.
Strony będące państwami strefy jakiegokolwiek gatunku wędrownego wymienionego w
załączniku II, będą dążyć do zawarcia porozumień, jeżeli będzie to korzystne dla
danego gatunku, przy czym należy przyznać pierwszeństwo gatunkom, których stan
zachowania jest niekorzystny.
4. Strony zachęca się do podejmowania działań
zmierzających do zawarcia porozumień dotyczących każdej populacji lub każdej
geograficznie odrębnej części populacji każdego gatunku lub niższej grupy
taksonomicznej dzikich zwierząt, których osobniki regularnie przekraczają jedną
lub kilka granic jurysdykcji państwowej.
5. Odpis każdego porozumienia
zawartego zgodnie z postanowieniami niniejszego artykułu złożony zostanie w
sekretariacie konwencji.
Artykuł V WYTYCZNE DO POROZUMIEŃ
1. Celem
każdego porozumienia jest odtworzenie gatunku wędrownego, którego porozumienie
dotyczy, do poziomu odpowiadającego korzystnemu stanowi zachowania lub
utrzymanie go na tym poziomie. Każde porozumienie powinno dotyczyć tych aspektów
ochrony i kontroli odnośnego gatunku wędrownego, które służą osiągnięciu tego
celu.
2. Każde porozumienie powinno dotyczyć całego areału gatunku
wędrownego będącego przedmiotem porozumienia oraz powinno być otwarte do
przystąpienia dla wszystkich państw strefy tego gatunku, bez względu na to czy
są one stronami niniejszej konwencji.
3. Jeżeli jest to możliwe,
porozumienie powinno dotyczyć więcej niż jednego gatunku wędrownego.
4.
Każde porozumienie powinno:
(a) określać gatunki wędrowne, których dotyczy;
(b) określać areał i trasę wędrówki gatunków wędrownych; (c) przewidywać
ustanowienie przez każdą ze stron instytucji państwowej realizującej
porozumienie;
(d) tworzyć odpowiednie mechanizmy, jeżeli jest to konieczne,
ułatwiające osiągnięcie celów porozumienia, kontrolujące jego skuteczność oraz
zapewniające przygotowywanie sprawozdań dla Konferencji Stron;
(e) ustanowić
procedurę rozstrzygania sporów między stronami porozumienia;
(f) w
odniesieniu do gatunków wędrownych waleni (Cetacea), co najmniej zakazywać
wszelkich form pozyskiwania tego gatunku zabronionych na mocy innych
wielostronnych porozumień oraz umożliwiać przystąpienie do porozumienia państwom
nie będącym państwami strefy tego gatunku wędrownego.
5. Jeżeli jest to
stosowne i możliwe, w każdym porozumieniu należy w szczególności uwzględnić:
(a) okresowe przeglądy stanu zachowania gatunków wędrownych, których
to
porozumienie dotyczy, oraz ustalenie czynników mogących oddziaływać negatywnie
na ten stan; ,
(b) koordynację planów ochrony i kontroli;
(c) badanie
ekologii i dynamiki populacyjnej gatunków wędrownych objętych porozumieniem, ze
szczególnym uwzględnieniem ich wędrówek;
(d) wymianę informacji o gatunkach
wędrownych objętych porozumieniem, ze szczególnym uwzględnieniem wymiany wyników
badań i odnośnych danych statystycznych;
(e) ochronę oraz, jeżeli jest to
konieczne i możliwe, przywracanie siedlisk, których istnienie jest istotne do
utrzymania korzystnego stanu zachowania, a także zapobieganie niekorzystnym
zmianom tych siedlisk, z uwzględnieniem ścisłej kontroli wprowadzania gatunków
egzotycznych lub kontroli już wprowadzonych gatunków egzotycznych, mogących
wyrządzić szkodę gatunkom wędrownym;
(f) utrzymanie sieci dogodnych siedlisk
położonych na szlakach wędrówek;
(g) jeżeli wydaje się to pożądane,
tworzenie nowych siedlisk odpowiednich dla gatunków wędrownych lub ponowne
wprowadzenie gatunków wędrownych do odpowiednich siedlisk;
(h) eliminowanie
w możliwie najszerszym zakresie lub równoważenie wpływu działań i przeszkód
utrudniających albo uniemożliwiających wędrówkę gatunków;
(i) zapobieganie
wprowadzaniu do siedlisk gatunków wędrownych substancji szkodliwych dla tych
gatunków, bądź też ograniczenie lub kontrola stosowania takich substancji;
(j) kontrolę pozyskiwania gatunków wędrownych opartą na zdrowych,
ekologicznych zasadach;
(k) procedury koordynacji działań mających na celu
zwalczanie nielegalnego pozyskiwania;
(1) wymianę informacji o istotnych
zagrożeniach gatunków wędrownych;
(m) postępowanie w sytuacjach wyjątkowych,
gdy z powodu poważnego zagrożenia danego gatunku wędrownego, konieczne jest
szybkie i znaczne wzmożenie działań ochronnych;
(n) informowanie opinii
publicznej o treści i celach porozumienia.
Artykuł VI PAŃSTWA STREFY
1.
Lista państw strefy gatunków wędrownych wymienionych w załącznikach I i II
będzie aktualizowana przez sekretariat konwencji na podstawie informacji
otrzymywanych od stron.
2. Strony będą informować sekretariat konwencji, w
stosunku do których gatunków wędrownych wymienionych w załącznikach I i II
uważają się za państwa strefy, a także o statkach pływających pod ich banderą,
które poza granicami jurysdykcji państwowej podejmują działania mające na celu
chwytanie gatunków wędrownych, o których mowa i, jeżeli jest to możliwe, o
przyszłych planach dotyczących tego rodzaju działań.
3. Strony będące
państwami strefy gatunków wędrownych wymienionych w załącznikach I i II powinny
informować, poprzez sekretariat konwencji, Konferencję Stron o środkach przez
nie podejmowanych w celu realizacji postanowień niniejszej konwencji dotyczących
tych gatunków, w terminie nie krótszym niż 6 miesięcy przed każdą zwykłą sesją
Konferencji.
Artykuł VII KONFERENCJA STRON
1. Konferencja Stron jest
organem decyzyjnym niniejszej konwencji.
2. Sekretariat konwencji zwoła
sesję Konferencji Stron nie później niż przed upływem 2 lat od wejścia w życie
niniejszej konwencji.
3. Sekretariat zwoływać będzie następnie zwyczajne
sesje Konferencji Stron, nie rzadziej niż co 3 lata, jeżeli Konferencja nie
postanowi inaczej, oraz sesje nadzwyczajne, w dowolnym terminie, na podstawie
pisemnego wniosku złożonego przez co najmniej jedną trzecią stron.
4.
Konferencja Stron określa i kontroluje przepisy finansowe niniejszej konwencji.
Na każdej ze swych zwyczajnych sesji Konferencja Stron przyjmuje budżet na
następny okres finansowy. Każda ze stron dokonuje wkładu do budżetu w wysokości
zgodnej ze skalą przyjętą przez Konferencję. Przepisy finansowe, w tym budżet,
skalę wkładów i jej modyfikacje przyjmuje się przez jednomyślność wszystkich
obecnych i głosujących stron.
5. Na każdej ze swych sesji Konferencja Stron
dokonuje przeglądu realizacji niniejszej konwencji, w szczególności może:
(a) dokonywać przeglądu i oceny stanu zachowania gatunków wędrownych;
(b) dokonywać przeglądu postępu prac w dziedzinie ochrony gatunków
wędrownych, szczególnie zaś tych, które wymienia się w załącznikach I i II;
(c) dokonywać takich ustaleń i dostarczać takich wskazówek, jakie mogą być
konieczne do wypełnienia obowiązków przez radę naukową i sekretariat konwencji;
(d) otrzymywać i rozważać sprawozdania rady naukowej, sekretariatu, a także
każdej ze stron oraz każdego organu stałego ustanowionego na mocy porozumienia;
(e) zalecać stronom poprawę stanu zachowania gatunków wędrownych i dokonywać
przeglądu postępów osiągniętych w ramach porozumień;
(f) w przypadku gdy
porozumienie nie jest zawarte, zalecać zwoływanie posiedzeń stron będących
państwami strefy jakichkolwiek gatunków wędrownych lub grup gatunków wędrownych
w celu przedyskutowania metod polepszania stanu zachowania tych gatunków;
(g) wydawać stronom zalecenia w celu poprawy skuteczności niniejszej
konwencji; (h) decydować o wszelkich dodatkowych środkach, które powinny być
podjęte, aby zrealizowane zostały cele niniejszej konwencji.
6. Na
każdej sesji Konferencji Stron należy określić czas i miejsce następnej sesji.
7. Na każdej sesji Konferencji Stron określa się i przyjmuje regulamin tej
sesji. Podjęcie decyzji na sesji Konferencji Stron wymaga uzyskania większości
głosów, w postaci dwóch trzecich głosów obecnych i głosujących stron, o ile
niniejsza konwencja nie stanowi inaczej.
8. Przedstawiciele Organizacji
Narodów Zjednoczonych, jej wyspecjalizowanych agencji, Międzynarodowej Agencji
Energii Atomowej, jak również każdego państwa nie będącego stroną niniejszej
konwencji oraz - w odniesieniu do każdego porozumienia - organu powołanego przez
strony tego porozumienia, mogą uczestniczyć w sesjach Konferencji Stron w
charakterze obserwatorów.
9. Każda instytucja lub organizacja mająca
kwalifikacje techniczne w dziedzinie zachowania, ochrony i kontroli gatunków
wędrownych, należąca do określonych poniżej grup, która poinformowała
sekretariat o chęci wysłania swych obserwatorów na sesję Konferencji Stron, może
być na nią dopuszczona, jeżeli co najmniej jedna trzecia obecnych stron nie
zgłosi sprzeciwu.
Dotyczy to:
(a) instytucji i organizacji
międzynarodowych, rządowych bądź pozarządowych oraz krajowych instytucji lub
organizacji rządowych;
(b) krajowych instytucji lub organizacji
pozarządowych aprobowanych przez państwo, na terytorium którego mają swą
siedzibę.
Po uzyskaniu zgody na uczestnictwo obserwatorzy ci mogą
uczestniczyć w sesjach, bez prawa głosu.
Artykuł VIII RADA NAUKOWA
1. Na
swej pierwszej sesji Konferencja Stron powoła Radę Naukową, będącą organem
doradczym w sprawach naukowych.
2. Każda ze stron może ustanowić członkiem
Rady Naukowej wykwalifikowanego eksperta. W Radzie Naukowej zasiadać będą
ponadto wykwalifikowani eksperci, wybrani i ustanowieni przez Konferencję Stron.
Konferencja Stron określi liczbę ekspertów, kryteria ich wyboru i okres
pełnienia funkcji.
3. Rada Naukowa będzie się zbierać na wniosek
sekretariatu konwencji, na podstawie decyzji Konferencji Stron.
4. Za zgodą
Konferencji Stron Rada Naukowa ustanowi własny regulamin.
5. Konferencja
Stron określi funkcje Rady Naukowej, które mogą obejmować:
(a) zapewnianie
doradztwa naukowego Konferencji Stron, sekretariatowi konwencji oraz, za zgodą
Konferencji Stron, organom powołanym na mocy niniejszej konwencji lub
porozumienia, a także stronom;
(b) wydawanie zaleceń dotyczących badań nad
gatunkami wędrownymi i ich koordynacji, ocenę rezultatów takich badań w celu
określenia stanu zachowania gatunków wędrownych oraz przygotowanie sprawozdań
dla Konferencji Stron na temat tego stanu i sposobów jego poprawy;
(c)
wydawanie zaleceń dla Konferencji Stron na temat włączenia gatunków wędrownych
do załączników I i II ze wskazaniem areałów tych gatunków wędrownych;
(d)
przygotowywanie zaleceń dla Konferencji Stron na temat szczególnych środków
ochrony i kontroli, które powinny być uwzględnione w porozumieniach o gatunkach
wędrownych;
(e) przygotowywanie zaleceń dla Konferencji Stron na temat
rozstrzygania problemów związanych z naukowymi aspektami realizacji niniejszej
konwencji, szczególnie zaś na temat siedlisk gatunków wędrownych.
Artykuł IX
SEKRETARIAT
1. Na potrzeby niniejszej konwencji tworzy się sekretariat.
2. Po wejściu w życie niniejszej Konwencji Dyrektor Wykonawczy Programu
Ochrony Środowiska Organizacji Narodów Zjednoczonych organizuje i zapewnia
działalność finansową sekretariatu. W takim zakresie i w taki sposób, jaki uzna
za stosowny, może on korzystać z pomocy agencji i organizacji międzyrządowych
lub pozarządowych, międzynarodowych lub krajowych, posiadających kwalifikacje
techniczne w dziedzinie zachowania, ochrony i kontroli dzikich zwierząt.
3.
Jeżeli Program Środowiska Narodów Zjednoczonych nie będzie mógł nadal utrzymywać
sekretariatu konwencji, Konferencja Stron dokona innych uzgodnień w sprawie
sekretariatu.
4. Funkcje sekretariatu obejmują:
(a) organizowanie i
obsługę:
(1) Konferencji Stron,
(2) sesji Rady Naukowej;
(b)
utrzymywanie łączności i rozszerzanie kontaktów między stronami, stałymi
organami ustanowionymi na mocy porozumień oraz innymi organizacjami
międzynarodowymi zajmującymi się gatunkami wędrownymi;
(c) uzyskiwanie z
odpowiednich źródeł sprawozdań i innych informacji pomocnych dla realizacji
celów niniejszej konwencji oraz odpowiednie upowszechnianie tych informacji;
(d) zainteresowanie Konferencji Stron wszelkimi sprawami dotyczącymi celów
niniejszej konwencji;
(e) przygotowanie dla Konferencji Stron sprawozdań z
pracy sekretariatu i realizacji niniejszej konwencji;
(f) prowadzenie i
publikowanie listy państw strefy wszystkich gatunków wędrownych wymienionych w
załącznikach I i II;
(g) popieranie, pod kierownictwem Konferencji Stron,
zawierania porozumień;
(h) prowadzenie i udostępnianie stronom wykazu
porozumień oraz, o ile zażąda tego Konferencja Stron, dostarczanie informacji o
tych porozumieniach;
(i) prowadzenie i publikowanie listy zaleceń wydawanych
przez Konferencję Stron na podstawie artykułu VII ustęp 5, punkty (e), (f), (g)
lub decyzji podjętych na podstawie punktu (h) tego ustępu;
(j) informowanie
opinii publicznej o niniejszej konwencji i jej celach;
(k) pełnienie
wszelkich innych funkcji powierzonych mu na mocy niniejszej konwencji lub
decyzji Konferencji Stron.
Artykuł X POPRAWKI DO KONWENCJI
1. Niniejsza
konwencja może być zmieniona na każdej zwyczajnej lub nadzwyczajnej sesji
Konferencji Stron.
2. Każda ze stron może zgłosić propozycję poprawki.
3. Tekst każdej zaproponowanej poprawki wraz z uzasadnieniem powinien być
przekazany do wiadomości sekretariatowi na co najmniej 150 dni przed sesją, na
której będzie ona rozpatrywana oraz niezwłocznie przekazany przez sekretariat
wszystkim stronom. Wszelkie uwagi do tekstu zgłaszane przez strony winny być
zakomunikowane sekretariatowi nie później niż 60 dni przed rozpoczęciem sesji.
Po upływie ostatniego dnia terminu zgłaszania uwag, sekretariat niezwłocznie
przekaże stronom wszelkie uwagi, które wpłynęły do tego dnia.
4. Poprawki
przyjmuje się większością dwóch trzecich głosów obecnych i głosujących stron.
5. Przyjęta poprawka wchodzi w życie wobec wszystkich stron, które ją
przyjęły, w pierwszym dniu trzeciego miesiąca od daty, z którą dwie trzecie
stron złożyło u depozytariusza dokument przyjęcia. Dla każdej ze stron, która
złożyła
dokument przyjęcia po dniu, w którym dwie trzecie stron złożyło
swoje dokumenty przyjęcia, poprawka wchodzi w życie w stosunku do tej strony w
pierwszym dniu trzeciego miesiąca następującego po złożeniu dokumentu przyjęcia.
Artykuł XI POPRAWKI DO ZAŁĄCZNIKÓW
1. Do załączników I i II można wnosić
poprawki na każdej zwyczajnej i nadzwyczajnej Konferencji Stron.
2. Każda ze
stron może zgłosić propozycję poprawki.
3. Tekst każdej zgłoszonej poprawki
wraz z uzasadnieniem, oparty na najlepszej wiedzy naukowej, powinien być
przekazany do wiadomości sekretariatowi na co najmniej 150 dni przed sesją oraz
niezwłocznie przekazany przez sekretariat wszystkim stronom. Wszelkie uwagi do
tekstu zgłaszane przez strony należy przekazać do wiadomości sekretariatowi nie
później niż na 60 dni przed rozpoczęciem sesji. Po upływie ostatniego dnia
terminu zgłaszania uwag, sekretariat przekaże niezwłocznie stronom wszelkie
uwagi, które wpłynęły do tego dnia.
4. Poprawki przyjmuje się przez
większość dwóch trzecich głosów obecnych i głosujących stron.
5. Przyjęta
poprawka wchodzi w życie wobec wszystkich stron po 90 dniach od sesji
Konferencji Stron, na której była przyjęta, z wyjątkiem tych stron, które
zgłaszały zastrzeżenia zgodnie z ustępem 6 niniejszego artykułu.
6. W
okresie 90 dni, o których mowa w ustępie 5 niniejszego artykułu, drogą pisemnego
powiadomienia depozytariusza, każda ze stron może zgłosić zastrzeżenie do
poprawki. Zastrzeżenie do poprawki może być wycofane drogą pisemnego
powiadomienia depozytariusza, po czym poprawka wchodzi w życie w stosunku do tej
strony po upływie 90 dni od daty jej wycofania.
Artykuł XII WPŁYW NA
KONWENCJE MIĘDZYNARODOWE I INNE PRZEPISY PRAWA
1. Nic, o czym mowa w
niniejszej konwencji, nie przyniesie uszczerbku kodyfikacji i rozwojowi Prawa
Morza, prowadzonym przez Konferencję Organizacji Narodów Zjednoczonych na temat
Prawa Morza, zwołanej na mocy rezolucji 2750C (XXV) Zgromadzenia Ogólnego
Organizacji Narodów Zjednoczonych, ani też obecnym i przyszłym roszczeniom oraz
zamiarom prawnym żadnego z państw
w kwestii Prawa Morza oraz charakteru i
zakresu jurysdykcji państwowej nad wybrzeżem i banderą.
2. Postanowienia
niniejszej konwencji w żaden sposób nie wpłyną na prawa i obowiązki
którejkolwiek ze stron, wynikające z jakichkolwiek istniejących traktatów,
konwencji i porozumień.
3. Postanowienia niniejszej konwencji w żaden sposób
nie wpłyną na prawo stron do stosowania bardziej rygorystycznych niż określone w
konwencji zasady ochrony gatunków wędrownych wymienionych w załącznikach I i II,
ani też do stosowania przez nie środków ochrony gatunków nie wymienionych w
załącznikach I i II.
Artykuł XIII ROZSTRZYGANIE SPORÓW
1. Każdy spór,
jaki może wyniknąć pomiędzy stronami na tle interpretacji lub stosowania
postanowień niniejszej konwencji, będzie przedmiotem negocjacji pomiędzy
stronami sporu.
2. Jeżeli spór nie może być rozstrzygnięty zgodnie z
postanowieniami ustępu l niniejszego artykułu, strony mogą na podstawie
porozumienia przekazać sprawę do arbitrażu, w szczególności do Stałego Trybunału
Arbitrażowego w Hadze. Strony przekazujące sprawę są związane orzeczeniem
arbitrażowym.
Artykuł XIV ZASTRZEŻENIA
1. Postanowienia niniejszej
konwencji nie mogą być przedmiotem ogólnych zastrzeżeń. Zastrzeżenia szczegółowe
można zgłaszać zgodnie z postanowieniami niniejszego artykułu i artykułu XI.
2. Przy składaniu dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia, zatwierdzenia lub
przystąpienia, każde państwo lub organizacja regionalnej integracji gospodarczej
może zgłosić szczegółowe zastrzeżenie w sprawie włączenia do załącznika I lub
załącznika II, bądź do obu załączników jednocześnie któregokolwiek gatunku
wędrownego, po czym nie będzie ono uznawane za stronę odnośnie do przedmiotu
zastrzeżenia, aż upłynie 90 dni od przekazania stronom przez depozytariusza
powiadomienia o wycofaniu tego zastrzeżenia.
Artykuł XV PODPISANIE
Niniejsza konwencja będzie otwarta do podpisu dla wszystkich państw i
organizacji regionalnej integracji gospodarczej w Bonn do dwudziestego drugiego
czerwca 1980 r.
Artykuł XVI RATYFIKACJA, PRZYJĘCIE, ZATWIERDZENIE
Niniejsza konwencja podlega ratyfikacji, przyjęciu lub zatwierdzeniu.
Dokumenty ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia złożone będą rządowi
Republiki Federalnej Niemiec, który będzie depozytariuszem.
Artykuł XVII
PRZYSTĄPIENIE
Po dwudziestym drugim czerwca 1980 r. niniejsza konwencja
otwarta będzie do przystąpienia dla wszystkich państw i organizacji regionalnej
integracji gospodarczej, które jej nie podpisały. Dokumenty przystąpienia składa
się u depozytariusza.
Artykuł XVIII WEJŚCIE W ŻYCIE ,
1. Niniejsza
konwencja wejdzie w życie w pierwszym dniu trzeciego miesiąca od daty złożenia u
depozytariusza piętnastego dokumentu ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub
przystąpienia.
2. Dla każdego państwa lub organizacji regionalnej integracji
gospodarczej, która ratyfikuje, przyjmuje lub zatwierdzi niniejszą konwencję
bądź do niej przystępuje, po złożeniu piętnastego dokumentu ratyfikacji,
przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia, mniejsza konwencja wejdzie w życie w
pierwszym dniu trzeciego miesiąca następującego po dniu złożenia przez to
państwo lub organizację regionalnej integracji gospodarczej dokumentu
ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia.
Artykuł XIX
WYPOWIEDZENIE
Każda ze stron może wypowiedzieć niniejszą konwencję w
dowolnym czasie, w drodze pisemnego powiadomienia depozytariusza. Wypowiedzenie
staje się skuteczne po dwunastu miesiącach od daty otrzymania powiadomienia
przez depozytariusza.
Artykuł XX DEPOZYTARIUSZ
1. Oryginał niniejszej
konwencji w językach angielskim, francuskim, niemieckim, rosyjskim i
hiszpańskim, z których każda wersja językowa posiada jednakową moc prawną,
zostanie złożony depozytariuszowi. Depozytariusz przekaże uwierzytelnione odpisy
każdej wersji językowej państwom i wszystkim organizacjom regionalnej integracji
gospodarczej, które podpisały konwencję lub złożyły dokumenty przystąpienia do
niej.
2. W porozumieniu z zainteresowanymi rządami depozytariusz przygotuje
oficjalne wersje tekstu niniejszej konwencji w językach arabskim i chińskim.
3. Depozytariusz poinformuje wszystkie państwa i organizacje regionalnej
integracji gospodarczej, które podpisały lub przystąpiły do niniejszej
konwencji, a także sekretariat konwencji, o podpisaniu i złożeniu dokumentów
ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia, o wejściu w życie
niniejszej konwencji, wniesionych do niej poprawkach, szczegółowych
zastrzeżeniach i notyfikacjach wypowiedzenia.
4. Niezwłocznie po wejściu w
życie niniejszej konwencji jej uwierzytelniony odpis zostanie przekazany przez
depozytariusza Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych w celu
rejestracji i publikacji, zgodnie z artykułem 102 Karty Narodów Zjednoczonych.
NA DOWÓD CZEGO niżej podpisani, odpowiednio w tym celu upoważnieni,
podpisali niniejszą konwencję.
SPORZąDZONO w Bonn w dwudziestym trzecim dniu
czerwca 1979 r.
Załącznik I
Objaśnienia
1. Występujące w załączniku gatunki wędrowne
przedstawiono:
(a) według nazwy gatunku lub podgatunku;
(b) jako
należące do wyższych jednostek taksonomicznych.
2. Nazwy jednostek
systematycznych wyższych niż gatunek zostały podane jedynie w celu informacji
lub klasyfikacji.
3. Skrót (s. l.) oznacza, że w danym przypadku nazwa
naukowa została użyta w jej szerszym znaczeniu.
4. Gwiazdka * umieszczona
przy nazwie gatunku oznacza, że dany gatunek, jego odrębna populacja lub wyższa
jednostka taksonomiczna zawierająca tenże gatunek zostały zamieszczone w
załączniku II.
SSAKI (MAMMALIA)
CHIROPTERA
Molossidae
Tadarida brasiliensis
PRIMATES
Pongidae
Gorilla gorilla beringei
CETACEA
Balaenopteridae
Balaenoptera musculus
Megaptera novaeangliae
Balaenidae
Balaena mysticeus
Eubalanea glacialis1
Eubalanea
australis1
CARNIVORA
Felidae
Panthera uncia
PINNIPEDIA
Phocidae
Monachus monachus* PERISSODACTYLA
Equidae
Equus grevyi
ARTIODACTYLA
Camelidae
Yicugna vicugna*2 (z wyjątkiem populacji
peruwiańskich)
Cervidae
Cervus elaphus barbarus
Bovidae
Bos
sauveli
Bos grunniens
Addax nasomaculatus
Gazella cuvieri
Gazella dama
Gazella dorcas (tylko populacje z Afryki
Północno-Zachodniej)
Gazella leptoceros
Oryx dammah
Ptaki (Aves)
PROCELLARIIFORMES
Diomedeideae
Diomedea albatrus
Procellariidae
Pterodroma cahow
Pterodroma phaeopygia
PELECAN1FORMES
Pelecanidae
Pelecanus crispus*
Pelecanus
onocrotalus* (tylko populacja palearktyczna)
CICONIFORMES
Ardeidae
Egretta eulophotes
Ciconiidae
Ciconia boyci
Threskiornithidae
Geronticus eremita*
ANSERIFORMES
Anatidae
Chloephaga rubidiceps*
Oxyura leucocephala*
FALCONIFORMES
Accipitridae
Haliaeetus
albicilla*
Haliaeetus pelagicus*
GRUIFORMES Gruidae
Grus japonensis*
Grus leucogeranus*
Grus nigricollis
Otididae
Chlamydotis
undulata* (tylko populacja z Afryki Północno-Zachodniej)
Otis tarda*
(populacja środkowoeuropejska)
CHARADRIIFORMES
Scolopacidae
Numenius
borealis*
Numenius tenuirostris*
Laridae
Larus audouinii*
Larus
leucophthalmus*
Larus relictus
Larus saundersi
Alcidae
Synthliboramphus wumizusume
PASSERIFORMES
Parulidae
Dendroica
kirtlandii
Fringillidae
Serinus syriacus
GADY (REPTILIA)
TESTUDINATA
Cheloniidae
Chelonia mydas*
Caretta caretta*
Eretmochelys imbricata*
Lepidochelys kempii*
Lepidochelys olivacea*
Dermochelyidae
Dermochelys coriacea*
Pelomedusidae
Podocnemis expansa* (tylko populacja Górnej Amazonki)
CROCODYLIA
Gavialidae
Gavialis gangetius
RYBY (PISCES)
SILURIFORMES
Schilbeidae
Pangasianodon gigas
1 Oba gatunki wcześniej znane pod nazwą Eubalanea glacialis
2 Wcześniej
znany pod nazwą Lama vicugna*
Załącznik II
Objaśnienia
1. Występujące w załączniku gatunki wędrowne przedstawiono:
a) według
nazwy gatunku lub podgatunku;
b) jako należące do wyższych jednostek
taksonomicznych.
Jeśli nie zaznaczono, że jest inaczej, wymieniona jednostka
taksonomiczna wyższa od gatunku oznacza, że wszystkie wchodzące w jej skład
gatunki zwierząt wędrownych mogłyby odnieść znaczne korzyści z postanowień
zawartych porozumień.
2. Skrót "spp.", zamieszczony po nazwie rodziny lub
rodzaju, oznacza odniesienie do wszystkich gatunków zaliczających się do danej
jednostki taksonomicznej.
3. Inne nazwy jednostek taksonomicznych wyższych
niż gatunek zostały podane jedynie w celu informacji lub klasyfikacji.
4.
Skrót (s.l.) oznacza, że w danym przypadku nazwa naukowa została użyta w jej
szerszym znaczeniu.
5. Gwiazdka * umieszczona przy nazwie gatunku lub innej
wyższej jednostki systematycznej oznacza, że dany gatunek, jego odrębna
populacja lub wyższa jednostka zawierająca jeden lub więcej gatunków zostały
przedstawione w załączniku I,
SSAKI (MAMMALIA)
CHIROPTERA
Rhinolophidae
Rhinolophide spp.)
(tylko populacja europejska
Vespertilionidae)
Vespertilionidae spp
(tylko populacja europejska)
Molossidae
Tadarida teniotis
CETACEA
Platanistidae
Platanista gangetica
Pontoporiidae
Pontoporia
blainvillei
Iniidae
Inia geoffrensis
Monodontidae
Delphinapterus
leucas
Monodon monoceros
Phocaenidae
Phocaena phocaena (populacje z
Morza Północnego i Bałtyku, północno-zachodniego Atlantyku i Morza Czarnego)
Neophocaena phocaenoides
Phocaenoides dalii
Delphinidae
Sousa
chinensis
Sousa teuszii
Sotalia fluviatilis
Lagenorhynchus
albirostris (tylko populacje z Bałtyku i Morza Północnego)
Lagenorhynchus
acutus (tylko populacje z Bałtyku i Morza Północnego)
Lagenorhynchus
austmlis
Grampus griseus (tylko populacje z Morza Północnego i Bałtyku)
Tursiops truncatus (populacje z Morza Północnego, Bałtyku, Morza Czarnego
oraz zachodniej części Morza Śródziemnego)
Stenella attenuata (populacje
tropikalnej strefy wschodniego Pacyfiku)
Stenella longirostris (populacje
tropikalnej strefy wschodniego Pacyfiku)
Stenella coeruleoalba (populacje
tropikalnej strefy wschodniego Pacyfiku i zachodniej części Morza Śródziemnego)
Delphinus delphis (populacje z Morza Północnego, Bałtyku, Morza Czarnego
oraz zachodniej części Morza Śródziemnego i tropikalnej strefy wschodniego
Pacyfiku)
Orcaella brevirostis
Cephalorhynchus commersonii (populacja
południowoamerykańska)
Cephalorhynchus heavisideii
Orcinus orca
(populacje z północno-wschodniego Atlantyku i północno-wschodniego Pacyfiku)
Globicephala melas3 (tylko populacje z Morza Północnego i Bałtyku)
Ziphiidae
Berardius bairdii
Hyperoodon ampullatus
PINNIPEDIA
Phocidae
Phoca vitulina (tylko populacje z Morza Waddena i Bałtyku)
Halichoerus grypus (tylko populacje z Bałtyku)
Monachus monachus
PROBOSCDEA
Elephantidae
Loxodonta africana
SIREN1A
Dugongidae
Dugong dugon
ARTIODACTYLA
Camelidae
Vicugna
vicugna*4
Bovidae
Oryx dammah*
Gazella gazella (tylko populacja
azjatycka
PTAKI (AVES)
GAVIIFORMES
Gavidae
Gavia stellata
(populacje z zachodniej Palearktyki)
Gavia arctica arctica
Gama arctica
suschkini (synonim Gavia arctica arctica)
Gavia immer immer (populacje z
północno-zachodniej Europy)
Gavia adamsii(populacje z zachodniej
Palearktyki).
PODICIPEDIFORMES
Podicipedidae
Podiceps grisegena
grisegena
Podiceps auritus (populacje z zachodniej Palearktyki)
PELECANIFORMES
Phalacrocoracidae
Phalacrocorax nigrogularis
Phalacrocorax pygmaeus
Pelecanidae
Pelecanus onocrotals* (populacje
z zachodniej Palearktyki)
Pelecanus crispus*
CICONIIFORMES
Ardeidae
Botaurus stellaris stellaris (populacje z zachodniej Palearktyki)
Ixobrychus minutus minutus (populacje z zachodniej Palearktyki)
Ixobrychus sturmii
Ardeola rufiventris
Ardeola idae
Egretta
vinaceigula
Casmerodius albus albus (populacje z zachodniej Palearktyki)
Ardea purpurea purpurea (populacje rozmnażające się w zachodniej
Palearktyce)
Ciconiidae
Mycteria ibis
Ciconia nigra
Ciconia
episcopus microscelis
Ciconia ciconia
Threskiornithidae
Plegadis
falcinellus
Geronticus eremita*
Threskiornis aethiopicus aethiopicus
Platalea alba (z wyłączeniem populacji malgaskiej)
Platalea leucorodia
PHOENICOPTERIFORMES
Phoenicopteridae
Phoenicopteridae spp.*
ANSERIFORMES
Anatidae
Anatidae spp.*
FALCONIFORMES
Cathartidae
Catharidae spp
Pandionidae.
Pandion haliaetus
Accipitridae
Accipitridae spp.*
Falconidae
Falconidae spp.
GALLIFORMES
Phasianidae
Coturnix coturnix cotumix
GRUIFORMES
Rallidae
Porzana porzana (populacje rozmnażające się w zachodniej
Palearktyce)
Porzana parva parva
Porzana pusilla intermedia
Fulica
atra atra (populacje z Morza Śródziemnego i Czarnego)
Aenigmatolimnas
marginalis
Sarothrura boehmi
Gruidae
Grus spp.*
Anthropoides
virgo
Otididae
Chlamydotis undulata* (tylko populacja azjatycka)
Otis tarda*
CHARADRIIFORMES
Recurvirostridae
Recurvirostridae
spp
Dromadidae
Dromas ardeola
Burhinidae
Burhinus oedicnemus
Glareolidae
Glareola pratincola
Glareola nordmanni
Charadriidae
Charadriidae spp.
Scolopacidae
Scolopacidae spp.*
Phalaropodidae
Phalaropodidae spp
Laridae
Larus hemprichii
Larus
leucophthalmus*
Larus ichthyaetus (populacje z zachodniej Eurazji i z
Afryki)
Larus melanocephalus
Larus genei
Larus audouinii*
Larus
armenicus
Sternidae
Sterna nilotica nilotica (populacje z zachodniej
Eurazji i z Afryki)
Sterna caspia (populacje z zachodniej Eurazji i z
Afryki)
Sterna maxima albidorsalis
Sterna bergii (populacje z Afryki i
południowo-zachodniej Azji)
Sterna bengalensis (populacje z Afryki i
południowo-zachodniej Azji)
Sterna sandvicensis sandvicensis
Sterna
dougallii (populacja atlantycka)
Sterna hirundo hirundo (populacje
rozmnażające się w zachodniej Palearktyce)
Sterna paradisaea (populacja
atlantycka)
Sterna albifrons
Sterna saundersi
Sterna balaenarum
Sterna repressa
Chlidonias niger niger
Chlidonias leucopterus
(populacje z zachodniej Eurazji i z Afryki).
CORACIIFORMES
Meropidae
Merops apiaster
Coraciidae
Coracias garrulus
PASSERIFORMES
Muscicapidae
Muscicapidae spp
GADY (REPTIL1A)
TESTUDINATA
Cheloniidae
Cheloniidae spp.*
Dermochelyidae
Dermochelyidae spp.*
Pelomedusidae
Podocnemis
expansa*
CROCODYLIA
Crocodylidae
Crocodylus porosus
RYBY (PISCES)
ACIPENSERIFORMES
Acipenseridae
Acipenser fluvescens
OWADY (INSECTA)
LEPIDOPTERA
Danaidae
Danaus plexippus
[Strona główna serwisu prawnego] [Strona główna LKP]