Załącznik I
CZĘŚĆ 1
1.0 Wstęp W celu spełnienia wymogów odpowiednich części niniejszej konwencji Umawiające się Strony będą stosować następującą procedurę identyfikacji i oceny szkodliwych substancji określonych w artykule 2 ustęp 7. |
Annex I
PART 1 l.0 Introduction In order to fulfil the requirements of relevant parts of this Convention the following procedure shall be used by the Contracting Parties in identifying and evaluating harmful substances, as defined in Article 2, paragraph 7. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1 Kryteria podziału
substancji
Identyfikacja i ocena substancji będzie dokonywana na podstawie specyficznych właściwości substancji, a mianowicie: - trwałości; - toksyczności lub innych szkodliwych właściwości; - tendencji do bioakumulacji, jak również tych cech, które mogą wywoływać zanieczyszczenie, takich jak: - stosunek między zaobserwowanymi stężeniami a stężeniami, które nie dają obserwowalnych skutków; - ryzyko eutrofizacji wywołane przez człowieka; - skutki transgraniczne lub o dużym zasięgu; - ryzyko niepożądanych zmian w ekosystemie morskim i nieodwracalność lub trwałość skutków; - radioaktywność; - poważne zakłócenia zbiorów żywności pochodzenia morskiego lub innych dozwolonych sposobów wykorzystania morza; - sposób rozchodzenia się (tj. ilość, struktura wykorzystania i możliwość dotarcia do środowiska morskiego); - udowodnione właściwości rakotwórcze, teratogenne i mutagenne w środowisku morskim lub w wyniku kontaktu z tym środowiskiem. Właściwości te nie zawsze mają jednakowe znaczenie dla celów identyfikacji i oceny poszczególnych substancji lub grup substancji. |
1.1 Criteria on the allocation of
substances
The identification and evaluation of substances shall be based on the intrinsic properties of substances, namely: - persistency; - toxicity or other noxious properties; - tendency to bio-accumulation, as well as on characteristics liable to cause pollution, such as - the ratio between observed concentrations and concentrations having no observed effect; - anthropogenically caused risk of eutrophication; - transboundary or long-range significance; - risk of undesirable changes in the marine ecosystem and irreversibility or durability of effects; - radioactivity; - serious interference with harvesting of sea-foods or with other legitimate uses of the sea; - distribution pattern (i. e. quantities involved, use pattern and liability to reach the marine environment); - proven carcinogenic, teratogenic or mutagenic properties in or through the marine environment. These characteristics are not necessarily of equal importance for the identification and evaluation of a particular substance or group of substances. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2 Priorytetowe grupy substancji
szkodliwych
Umawiające się Strony podejmując środki zaradcze będą dawać priorytet następującym grupom substancji, które powszechnie uważa się za szkodliwe: a) metale ciężkie i ich związki; b) związki organochlorowcowe; c) związki organiczne fosforu i cyny; d) pestycydy, takie jak fungicydy, herbicydy, owadobójcze, myxomycydy oraz środki chemiczne używane do konserwacji drewna, pulpy celulozowej, celulozy, papieru, skór i tekstyliów; e) oleje i węglowodory ropopochodne; f) inne związki organiczne szczególnie szkodliwe dla środowiska morskiego; g) związki azotu i fosforu; h) substancje radioaktywne, łącznie z odpadami; i) materiały trwale, które mogą unosić się na powierzchni, pozostawać w zawieszeniu lub zatapiać się; j) substancje, które poważnie wpływają na smak i/lub zapach produktów żywnościowych pochodzenia morskiego, a także na smak, zapach, kolor, przejrzystość lub inne właściwości wody. |
1.2 Priority groups of harmful
substances
The Contracting Parties shall, in their preventive measures, give priority to the following groups of substances which are generally recognized as harmful substances: a) heavy metals and their compounds; b) organohalogen compounds; c) organic compounds of phosphorus and tin; d) pesticides, Such as fungicides, herbicides, insecticides, slimicides and chemicals used for the preservation of wood, timber, wood pulp, cellulose, paper, hides and textiles; e) oils and hydrocarbons of petroleum origin; f) other organic compounds especially harmful to the marine environment; g) nitrogen and phosphorus compounds; h) radioactive substances, including wastes; i) persistent materials which may float, remain in suspension or sink; j) substances which cause serious effects on taste and/or smell of products for human consumption from the sea, or effects on taste, smell, colour, transparency or other characteristics of the water. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SUBSTANCJE ZAKAZANE W celu ochrony obszaru Morza Bałtyckiego przed substancjami niebezpiecznymi Umawiające się Strony wprowadzą całkowity lub częściowy zakaz używania następujących substancji lub grup substancji na obszarze Morza Bałtyckiego i jego zlewni: |
BANNED SUBSTANCES In order to protect the Baltic Sea Area from hazardous substances, the Contracting Parties shall prohibit, totally or partially, the use of the following substances or groups of substances in the Baltic Sea Area and its catchment area: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1 Substancje zakazane
do finalnego wykorzystania, z wyjątkiem lekarstw
DDT (1,1,1-trójchloro-2,2-bis -chlorofenyloetan) oraz jego pochodne DDE i DDD; |
2.1 Substances banned for all final uses,
except for drugs
DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis -(chlorophenyl)-ethane) and its derivatives DDE and DDD; | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.2 Substancje zakazane dla wszystkich rodzajów
finalnego wykorzystania, z wyjątkiem
istniejących urządzeń o systemach zamkniętych aż do końca okresu
użytkowania albo dla celów badawczych, rozwojowych i
analitycznych
a) PCB (dwufenyle polichlorowane); b) PCT (terfenyle polichlorowane). |
2.2 Substances banned for all uses, except
in existing closed system equipment until the end of service life or for
research, development and analytical purposes
a) PCB's (polychlorinated biphenyls); b) PCT's (polychlorinated terphenylsl). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.3 Substancje zakazane do niektórych zastosowań
Związki organocynowe w farbach przeciwporostowych dla statków wycieczkowych poniżej 25 m i dla sadzy siatkowych. |
2.3 Substances banned for certain
applications
Organotin compounds for antifouling paints for pleasure craft under 25 m and fish net cages. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PESTYCYDY W celu ochrony obszaru Morza
Bałtyckiego przed substancjami niebezpiecznymi Umawiające się Strony
poczynią wszelkie starania w celu zmniejszenia, a tam, gdzie to możliwe,
wprowadzenia zakazu używania następujących substancji jako pestycydów na
obszarze Morza Bałtyckiego i jego zlewni:
|
PESTICIDES In order to protect the Baltic Sea Area from hazardous
substances, the Contracting Parties shall endeavour to minimize and,
whenever possible, to ban the use of the following substances as
pesticides in the Baltic Sea Area and its catchment area:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik
II
Przepis 1; Postanowienia ogólne 1. Zgodnie z odpowiednimi częściami niniejszej konwencji Umawiające się Strony stosować będą kryteria Najlepszej Praktyki Ekologicznej i Najlepszej Dostępnej Technologii opisane poniżej. 2. W celu zapobiegania i eliminacji zanieczyszczania Umawiające się Strony wykorzystywać będą Najlepszą Praktykę Ekologiczną dla wszystkich źródeł i Najlepszą Dostępną Technologię dla źródeł punktowych, zmniejszając lub eliminując wprowadzanie zanieczyszczeń do wody i powietrza ze wszystkich źródeł poprzez przyjęcie strategii kontrolnych. |
Annex II
Regulation 1; General provisions 1. In accordance with the relevant parts of this Convention the Contracting Parties shall apply the criteria for Best Environmental Practice and Best Available Technology described below. 2. In order to prevent and eliminate pollution the Contracting Parties shall use Best Environmental Practice for all sources and Best Available Technology for point sources, minimizing or eliminating inputs to water and air from all sources by providing control strategies. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 2; Najlepsza Praktyka Ekologiczna
1. Wyrażenie "Najlepsza Praktyka Ekologiczna" oznacza zastosowanie najwłaściwszej kombinacji środków. Przy wyborze ich dla przypadków indywidualnych powinno się co najmniej rozważyć stopniowe stosowanie następujących środków: - zapewnienie ludności i użytkownikom dostępu do informacji i edukacji na temat skutków dla środowiska wyboru poszczególnych działań lub wyrobów, ich wykorzystania i końcowego pozbycia się; - opracowanie i stosowanie Kodeksów Dobrej Praktyki Ekologicznej obejmujących wszystkie aspekty działań w okresie przydatności wyrobu do użycia; - obowiązkowe etykiety informujące ludność i użytkowników o ryzyku dla środowiska związanym z danym wyrobem, jego wykorzystaniem i końcowym pozbyciem się; - dostępność systemów gromadzenia i usuwania; - oszczędzanie zasobów, w tym również energii; - recyrkulacja, odzyskiwanie i ponowne użycie; - unikanie wykorzystywania niebezpiecznych substancji i wyrobów oraz tworzenia niebezpiecznych odpadów; - stosowanie instrumentów ekonomicznych do działań, wyrobów lub grup wyrobów i emisji; - system wydawania licencji obejmujący zakres restrykcji lub zakaz. 2. Przy ustalaniu, w przypadkach ogólnych lub indywidualnych, jaka kombinacja środków stanowi Najlepszą Praktykę Ekologiczną, szczególny nacisk należy położyć na: - zasadę zapobiegania; - ryzyko dla środowiska związane z wyrobem, jego produkcją, wykorzystaniem i końcowym pozbyciem się; - unikanie lub zastąpienie przez mniej zanieczyszczające działania lub substancje; - skalę użycia; - potencjalne korzyści lub szkody dla środowiska materiałów lub działań zastępczych; - postęp i zmiany w wiedzy naukowej i świadomości; - limity czasu do wykonania; -skutki społeczne i gospodarcze. |
Regulation 2; Best Environmental
Practice
1. The term "Best Environmental Practice" is taken to mean the application of the most appropriate combination of measures. In selecting for individual cases, at least the following graduated range of measures should be considered: - provision of information and education to the public and to users about the environmental consequences of choosing particular activities and products, their use and final disposal; - the development and application of Codes of Good
Environmental Practice covering all aspects of activity in the product's
life; - mandatory labels informing the public and users of environmental risks related to a product, its use and final disposal; - availability of collection and disposal systems; - saving of resources, including energy; - recycling, recovery and re-use; - avoiding the use of hazardous substances and products and the generation of hazardous waste; - application of economic instruments to activities, products or groups of products and emissions; - a system of licencing involving a range of restrictions or a ban. 2. In determining in general or individual cases what combination of measures constitute Best Environmental Practice, particular consideration should be given to: - the precautionary principle; - the ecological risk associated with the product, its production, use and final disposal; - avoidance or substitution by less polluting activities or substances; - scale of use; - potential environmental benefit or penalty of substitute materials or activities; - advances and changes in scientific knowledge and understanding; - time limits for implementation; - social and economic implications. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 3; Najlepsza
Dostępna Technologia
1. Wyrażenie "Najlepsza Dostępna Technologia" oznacza najnowszy etap rozwoju procesów, urządzeń lub metod działania, które wskazują na przydatność w praktyce danego środka służącego do ograniczenia zrzutów. 2. Przy ustalaniu, czy zespół procesów, urządzeń i metod działania stanowi Najlepszą Dostępną Technologię, w przypadkach ogólnych i Indywidualnych, szczególny nacisk należy położyć na: - porównywalne procesy, urządzenia i metody działania, jakie ostatnio z powodzeniem wypróbowywano; - postęp techniczny i zmiany w wiedzy naukowej i świadomości; - gospodarcze możliwości wprowadzania takiej technologii; - limity czasu dla zastosowania; - charakter oraz wielkość tych emisji; - technologie bezodpadowe/niskoodpadowe; - zasadę zapobiegania. |
Regulation 3; Best Available
Technology
1. The term "Best Available Technology" is taken to mean the latest stage of development (stare of the art) of processes, of facilities or of methods of operation which indicate the practical suitability of a particular measure for limiting discharges. 2. In determining whether a set of processes, facilities and methods of operation constitute the Best Available Technology in general or individual cases, special consideration should be given to: - comparable processes, facilities or methods of operation which have recently been successfully tried out; - technological advances and changes in scientific knowledge and understanding; - the economic feasibility of such technology; - time limits for application; - the nature and volume of the emissions concerned; - non-waste/low-waste technology; - the precautionary principle. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 4; Przyszły
rozwój
Należy przyjąć, że "Najlepsza Praktyka Ekologiczna" i "Najlepsza Dostępna Technologia" będą się zmieniać wraz z upływem czasu w świetle postępu technologicznego, czynników gospodarczych i społecznych oraz zmian w wiedzy naukowej i świadomości. |
Regulation 4; Future
developments
It therefore follows that "Best Environmental Practice" and "Best Available Technology" will change with time in the light of technological advances and economic and social factors, as well as changes in scientific knowledge and understanding. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik
III
Przepis 1; Postanowienia ogólne Zgodnie z odpowiednimi częściami niniejszej konwencji Umawiające się Strony stosować będą kryteria i środki wymienione w niniejszym załączniku w całej zlewni oraz uwzględniać będą Najlepszą Praktykę Ekologiczną (NPE) i Najlepszą Dostępną Technologię (NDT), które zostały opisane w załączniku II. |
Annex III
Regulation 1; General provisions In accordance with the relevant parts of this Convention the Contracting Parties shall apply the criteria and measures in this Annex in the whole catchment area and take Into account Best Environmental Practice (BEP) and Best Available Technology (BAT) as described in Annex II. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 2; Specyficzne wymagania
1. Komunalne wody ściekowe powinny być oczyszczane co najmniej biologicznie lub inną metodą równie skuteczną w celu redukcji znaczących parametrów. Znaczną redukcję należy wprowadzić dla biogenów. 2. Gospodarka wodna w zakładach przemysłowych powinna dążyć do wykorzystywania zamkniętych obiegów wodnych lub o wysokim stopniu cyrkulacji w celu uniknięcia wytwarzania wód ściekowych tam, gdzie jest to możliwe. 3. Przemysłowe wody ściekowe powinny być oddzielnie oczyszczone, zanim zostaną wymieszane z wodami rozcieńczającymi. 4. Wody ściekowe zawierające substancje niebezpieczne lub inne odpowiednie substancje nie powinny być oczyszczane wraz z innymi wodami ściekowymi, o ile nie osiągnie się odpowiedniego zredukowania ładunku zanieczyszczeń w porównaniu z oddzielnym oczyszczeniem każdego strumienia wód ściekowych. Polepszenie jakości wód ściekowych nie może prowadzić do znacznego zwiększenia ilości szkodliwego osadu kanalizacyjnego. 5. Wartości graniczne dla emisji, które zawierają substancje szkodliwe dla wody i powietrza, zostaną określone w specjalnych zezwoleniach. 6. Zakłady przemysłowe i inne źródła punktowe podłączone do miejskich oczyszczalni ścieków powinny stosować Najlepszą Dostępną Technologię w celu uniknięcia substancji niebezpiecznych, których nie można unieszkodliwiać w miejskiej oczyszczalni ścieków lub które mogą szkodzić procesom w tych oczyszczalniach. Dodatkowo należy podjąć środki zgodnie z Najlepszą Praktyką Ekologiczną. 7. Zanieczyszczeniu wynikającemu z hodowli ryb należy zapobiegać i eliminować je poprzez popieranie i wprowadzanie w życie Najlepszej Praktyki Ekologicznej i Najlepszej Dostępnej Technologii. 8. Zanieczyszczenie ze źródeł rozproszonych, łącznie z rolnictwem, eliminować należy poprzez popieranie i wprowadzanie w życie Najlepszej Praktyki Ekologicznej. 9. Używane środki ochrony roślin będą zgodne z kryteriami ustalonymi przez Komisję. |
Regulation 2; Specific
requirements
1. Municipal sewage water shall be treated at least by biological or other methods equally effective with regard to reduction of significant parameters. Substantial reduction shall be introduced for nutrients. 2. Water management in industrial plants should aim at closed water systems or at a high rate of circulation in order to avoid waste water wherever possible. 3. Industrial waste waters should be separately treated before mixing with diluting waters. 4. Waste waters containing hazardous substances or other relevant substances shall not he jointly treated with other waste waters unless an equal reduction of the pollutant load is achieved com pa red to the separate purification of each waste water stream. The improvement of waste water quality shall not lead to a significant Increase in the amount of harmful sludge. 5. Limit values for emissions containing harmful substances to water and air shall be stated in special permits. 6. Industrial plants and other point sources connected to municipal treatment plants shall use Best Available Technology in order to avoid hazardous substances which cannot be made harmless in the municipal sewage treatment plant or which may disturb the processes in the plant. In addition, measures according to Best Environmental Practice shall be taken. 7. Pollution Prom fish-forming shall be prevented and eliminated by promoting and implementing Best Environmental Practice and Best Available Technolo9Y 8. Pollution from diffuse sources, including agriculture, shall be eliminated by promoting and implementing Best Environmental Practice. 9. Pesticides used shall comply with the criteria established by the Commission. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 3; Zasady wydawania zezwoleń zakładom
przemysłowym
Umawiające się Strony zobowiązują się stosować następujące zasady i procedury przy wydawaniu zezwoleń, o których mowa w artykule 6 ustęp 3 niniejszej konwencji: 1. Dyrekcja zakładu przemysłowego przekaże dane i informacje właściwemu organowi krajowemu na formularzu podania. Zaleca się, aby przed złożeniem podania do właściwego organu krajowego dyrekcja uzgodniła z tym organem, jakie dane muszą być zawarte w tym podaniu (porozumienie w sprawie zakresu wymaganych informacji i pomiarów). Podania powinny zawierać co najmniej następujące dane i informacje: Informacje ogólne - nazwa, branża, lokalizacja i ilość zatrudnionych. Aktualną sytuację i/lub planowane działania - miejsce zrzutu i/lub emisji; - rodzaj produkcji, wielkość produkcji i/lub przerobu; - procesy produkcyjne; - rodzaj i ilość surowców, środków i/lub półproduktów; - ilość i jakość nieoczyszczonych wód ściekowych i surowego gazu ze wszystkich istotnych źródeł, (np. wody przemysłowe, wody chłodnicze); - oczyszczanie wód ściekowych i surowego gazu z uwzględnieniem rodzaju procesu i efektywności oczyszczania wstępnego i/lub końcowego; - oczyszczone wody ściekowe i surowy gaz z uwzględnieniem ilości i jakości u wyjścia z urządzeń oczyszczania wstępnego i/lub końcowego; - ilość i jakość odpadów stałych i płynnych wytworzonych w trakcie procesu i oczyszczania wód ściekowych i surowego gazu; - oczyszczanie odpadów stałych i płynnych; - informacje dotyczące środków zapobiegania awariom oraz przypadkowym wypływom; - obecny stan i możliwe oddziaływanie na środowisko. Alternatywne działania i ich różne oddziaływania, dotyczące np. aspektów ekologicznych, gospodarczych, bezpieczeństwa, jeśli to konieczne - inne możliwe procesy produkcyjne; - inne możliwe surowce, środki i/lub półprodukty; - inne możliwe technologie oczyszczania. 2. Właściwe organy krajowe będą oceniać obecny stan i potencjalny wpływ planowanych działań na środowiska. 3. Właściwy organ władzy krajowej wydaje zezwolenie po kompleksowej ocenie ze zwróceniem szczególnej uwagi na wyżej wymienione aspekty. Zezwolenie powinno określać co najmniej: - charakterystykę wszystkich składników (np. wielkość produkcji), które wywierają wpływ na ilość i jakość zrzutu i/lub emisji; - wartości graniczne dla ilości i jakości (ładunków i/lub koncentracji) bezpośrednich lub pośrednich zrzutów i emisji; - instrukcje dotyczące: -budowy i bezpieczeństwa; - procesów produkcyjnych i/lub stosowanych w nich środków chemicznych; - pracy i konserwacji urządzeń oczyszczających; - odzysku materiałów i substancji oraz pozbycia się odpadów; - rodzaju i zakresu kontroli dokonywanych przez producenta (samokontrola); - środków, jakie należy podjąć w przypadku awarii i przypadkowych wypływów; - metod analitycznych, jakie należy zastosować; - terminarza działań modernizacyjnych, modernizacji sprzętu i badań dokonywanych przez producentów; - terminarza składania sprawozdań sporządzanych przez producenta na temat środków kontroli i/lub samokontroli, modernizacji sprzętu i badań. 4. Właściwy organ krajowy lub niezależna instytucja upoważniona przez właściwy organ krajowy będzie: - dokonywać inspekcji ilości i jakości zrzutów i/lub emisji poprzez pobieranie próbek i analizę; - kontrolować wypełnianie wymogów potrzebnych do uzyskania zezwolenia; - organizować monitoring różnych oddziaływań zrzutów wód ściekowych i emisji do atmosfery; - dokonywać rewizji zezwoleń, kiedy zajdzie taka potrzeba. |
Regulation 3; Principles for issuing
permits for industrial plants
The Contracting Parties undertake to apply the following principles and procedures when issuing the permits referred to in Article 6, paragraph 3 of this Convention: 1. The operator of the industrial plant shall submit data and information to the appropriate national authority using a form of application. It is recommended that the operator negotiates with the appropriate national authority concerning the data required for the application before submitting the application to the authority (agreement on the scope of required information and surveys). At least the following data and information shall be included in the application: General information - name, branch, location and number of employees. Actual situation and/or planned activities - site of discharge and/or emission; - type of production, amount of production and/or processing; - production processes; - type and amount of raw materials, agents and/or intermediate products; - amount and quality of untreated wastewater and raw gas from all relevant sources (e.g. process water, cooling water); - treatment of wastewater and raw gas with respect to type, process and efficiency of pretreatment and/or final treatment; - treated wastewater and raw gas with respect to amount and quality at the outlet of the pretreatment and/or final treatment facilities; - amount and quality of solid and liquid wastes generated during the process and the treatment of wastewater and raw gas; - treatment of solid and liquid wastes; -information about measures to prevent process failures and accidental spills; - present status and possible impact on the environment. Alternatives and their various impacts concerning, e.g., ecological, economic and safety aspects, if necessary - other possible production processes; - other possible raw materials, agents and/or intermediate products; - other possible treatment technologies. 2. The appropriate national authority shall evaluate the present status and potential impact of the planned activities on the environment. 3. The appropriate national authority issues the permit after comprehensive assessment with special consideration of the above mentioned aspects. At least the following shall be laid down in the permit: - characterizations of all components (e.g. production capacity) which influence the amount and quality of discharge and/or emissions; - limit values for amount and quality (load and/or concentration) of direct and indirect discharges and emissions; - instructions concerning: - construction and safety; - production processes and/or agents; - operation and maintenance of treatment facilities; - recovery of materials and substances and waste disposal; - type and extent of control to be performed by the operator (self-control); - measures to be taken in case of process failures and accidental spills; - analytical methods to be used; - schedule for modernization, retrofitting and investigations done by the operator; - schedule for reports of the operator on monitoring and/or selfcontrol, retrofitting and investigation measures. 4. The appropriate national authority or an independent institution authorized by the appropriate national authority shall: - inspect the amount and quality of discharges and/or emissions by sampling and analysing; - control the attainment of the permit requirements; - arrange monitoring of the various impacts of wastewater discharges and emissions into the atmosphere; - review the permit when necessary. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik
IV
Przepis 1; Współpraca Umawiające się Strony, w sprawach dotyczących ochrony obszaru Morza Bałtyckiego przed zanieczyszczeniem ze statków, będą współpracować: a) w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej, w szczególności w popieraniu rozwoju międzynarodowych przepisów, opartych, między innymi, na podstawowych zasadach i obowiązkach wynikających z mniejszej konwencji, które obejmują również popieranie korzystania z Najlepszej Dostępnej Technologii i Najlepszej Praktyki Ekologicznej określonych w załączniku II; b) w skutecznym i harmonijnym wprowadzaniu w życie przepisów przyjętych przez Międzynarodową Organizację Morską. |
Annex IV
Regulation 1; Co-operation The Contracting Parties shall, in matters concerning the protection of the Baltic Sea Area from pollution by ships, co-operate: a) within the International Maritime Organization, in particular In promoting the development of International rules, based, inter alia, on the fundamental principles and obligations of this Convention which also Includes the promotion of the use of Beat Available Technology and Best Environmental Practice as defined in Annex II; b) in the effective and harmonized implementation of rules adopted by the International Maritime Organization. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 2; Pomoc w
przeprowadzaniu dochodzeń
Umawiające się Strony, bez uszczerbku dla postanowień artykułu 4 ustęp 3 niniejszej konwencji, jeśli zaistnieje taka potrzeba, będą udzielać sobie wzajemnie pomocy w prowadzeniu dochodzeń w sprawach naruszeń obowiązujących przepisów prawa dotyczących przeciwdziałania zanieczyszczeniom, które miały miejsce lub co do których istnieje podejrzenie, że wydarzyły się na obszarze Morza Bałtyckiego. Pomoc ta może obejmować, ale nie wyłącznie, inspekcję przez właściwe organy książek zapisów olejowych, książek zapisów ładunkowych, dzienników okrętowych, dzienników maszynowych oraz pobieranie próbek ropy naftowej dla celów identyfikacji analitycznej. |
Regulation 2; Assistance in
investigations
The Contracting Parties shall, without prejudice to Article 4, paragraph 3 of this Convention, assist each other as appropriate in investigating violations of the existing legislation on antipollution measures, which have occurred or are suspected to have occurred within the Baltic Sea Area. This assistance may include but is not limited to inspection by the competent authorities of oil record books, cargo record books, log books and engine log books and taking oil samples for analytical identification purposes. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 3; Definicje
W rozumieniu niniejszego załącznika: 1. "Administracja" oznacza rząd Umawiającej się Strony, pod której władzą statek jest eksploatowany. W odniesieniu do statku, który ma prawo pływać pod banderą danego państwa, Administracją jest rząd tego państwa. W odniesieniu do nieruchomych i pływających platform, wykorzystywanych do badań lub eksploatacji dna morskiego i jego podłoża, przyległych do wybrzeża, na których państwo nadbrzeżne wykonuje suwerenne prawa w celu badań i eksploatacji ich zasobów naturalnych, Administracją jest rząd państwa nadbrzeżnego. 2.a) "Zrzut" w odniesieniu do substancji szkodliwych lub odpływów zawierających takie substancje oznacza każde, bez względu na przyczynę, wydostanie się poza statek i obejmuje każde wypłynięcie, usunięcie, rozlanie, przeciek, wypompowanie, emisję lub opróżnienie; b) "Zrzut" nie obejmuje: i) zatapiania w rozumieniu Konwencji o zapobieganiu zanieczyszczeniu mórz przez zatapianie odpadów i innych substancji, sporządzonej w Londynie dnia 29 grudnia 7972 r.; lub ii) wydostania się substancji szkodliwych powstających bezpośrednio w wyniku badań, eksploatacji i związanej z tym przeróbki na morzu zasobów mineralnych dna morskiego; lub iii) wydostania się substancji szkodliwych stosowanych w dozwolonych badaniach naukowych prowadzonych w celu zwalczania lub kontroli zanieczyszczenia. 3. Określenie "od najbliższego lądu" oznacza od linii podstawowej, od której wyznaczone jest morze terytorialne danego terytorium zgodnie z prawem międzynarodowym. 4. Określenie "jurysdykcja" będzie interpretowane zgodnie z prawem międzynarodowym obowiązującym w czasie stosowania lub interpretacji niniejszego załącznika. 5. Określenie "MARPOL 73/78" oznacza Międzynarodową Konwencję o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki z 1973 r., zmienioną Protokołem do niej z 1978 r. |
Regulation 3; Definitions
For the purposes of this Annex: 1."Administration" means the Government of the Contracting Party under whose authority the ship is operating. With respect to a ship entitled to fly a flag of any State, the Administration is the Government of that State. With respect to fixed or floating platforms engaged in exploration and exploitation of the sea-bed and subsoil thereof adjacent to the toast over which the coastal State exercises sovereign rights for the purposes of exploration and exploitation of their natural resources, the Administration is the Government of the coastal State concerned. 2, a) "Discharge", in relation to harmful substances or effluents containing such substances, means any release howsoever caused from a ship and includes any escape, disposal, spilling, leaking, pumping, emitting or emptying; b) "Discharge" does not include: i) dumping within the meaning of the Convention on the Prevention of Marine Pollution by Dumping of Wastes and Other Matter done at London on 29 December 1972; or ii) release of harmful substances directly arising from the exploration, exploitation and associated off-shore processing of sea-bed mineral resources; or iii) release of harmful substances for purposes of legitimate scientific research into pollution abatement or control. 3. The term "from the nearest land" means from the baseline from which the territorial sea of the territory in question is established in accordance with International law. 4. The term "jurisdiction" shall be interpreted in accordance with International law in forte at the time of application or interpretation of this Annex. 5. The term "MARPOL 73/78" means the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 4;
Stosowanie załączników do Konwencji MARPOL 73/78
Z zastrzeżeniem Przepisu 5 Umawiające się Strony stosować będą postanowienia załączników do Konwencji MARPOL 73/78. |
Regulation 4; Application of the Annexes
of MARPOL 73/78
Subject to Regulation 5 the Contracting Parties shall apply the provisions of the Annexes of MARPOL 73/78. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 5;
Ścieki
Umawiające się Strony będą stosować postanowienia ustępów od A do D oraz F i G niniejszego Przepisu, dotyczących zrzutu ścieków ze statków podczas ich eksploatacji na obszarze Morza Bałtyckiego.
|
Regulation 5; Sewage
The Contracting Parties shall apply the provisions of paragraphs A to D and F and G of this Regulation on discharge of sewage from ships while operating in the Baltic Sea Area.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Definicje
Dla Celów niniejszego Przepisu: 1. "Ścieki" oznaczają: a) odprowadzanie substancji płynnych i wód odpadowych z wszelkiego rodzaju toalet, pisuarów i kanalizacyjnych kratek podłogowych; b) odprowadzanie substancji płynnych z pomieszczeń medycznych (ambulatoriów, szpitali okrętowych itp.) przez umywalki, wanny i kanalizacyjne kratki podłogowe znajdujące się w takich pomieszczeniach; c) odprowadzanie substancji płynnych z pomieszczeń, w których znajdują się żywe zwierzęta; lub d) inne wody odpadowe, jeżeli są one zmieszane ze ściekami określonymi wyżej. 2. "Zbiornik zatrzymujący" oznacza zbiornik używany do gromadzenia i przechowywania ścieków. |
A. Definitions
For the purposes of this Regulation: 1."Sewage" means: a) drainage and other wastes from any form of toilets, urinals, and WC scuppers; b) drainage Prom medical premises (dispensary, sick bay, etc.) via wash basins, wash tubs and scuppers located in such premises; c) drainage from spaces containing living animals; or d) other waste waters when mixed with the drainages defined above. 2. "Holding tank" means a tank used for the collection and storage of sewage.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. Zastosowanie
Postanowienia niniejszego Przepisu mają zastosowanie do: a) statków o pojemności brutto 200 ton i większej; b) statków o pojemności brutto mniejszej niż 200 ton, które są uprawnione do przewozu więcej niż 10 osób; c) statków, które nie mają określonej pojemności brutto i są uprawnione do przewozu więcej niż 10 osób. |
B. Application
The provisions of this Regulation shall apply to: a) ships of 200 tons gross tonnage and above; b) ships of less than 200 tons gross tonnage which are certified to carry more than 10 persons; c) ships which do not have a measured gross tonnage and are certified to carry more than 10 persons.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C. Zrzut
ścieków
1. Z zastrzeżeniem postanowień ustępu D niniejszego Przepisu zabroniony jest zrzut ścieków do morza, z wyjątkiem gdy: a) statek dokonuje zrzutu ścieków rozdrobnionych i odkażonych, stosując system zatwierdzony przez Administrację i w odległości większej niż 4 mile morskie od najbliższego lądu, lub też ścieków, które nie są rozdrobnione i odkażone, w odległości większej niż 12 mil morskich od najbliższego lądu, pod warunkiem że w żadnym przypadku ścieki, które byty przetrzymywane w zbiorniku zatrzymującym, nie będą usunięte jednorazowo w całości, lecz stopniowo, gdy statek jest w drodze i płynie z prędkością nie mniejszą niż 4 węzły; lub b) statek posiada czynną oczyszczalnię ścieków zatwierdzoną przez Administrację; i i) wyniki testowe pracy tej oczyszczalni są podane w dokumencie znajdującym się na statku; ii) ponadto odpływ z oczyszczalni nie wprowadza do otaczającej wody widocznych pływających ciał stałych ani też nie powoduje zmiany jej barwy. 2. Gdy ścieki zmieszane są z odpadami lub wodami odpadowymi, których zrzut podlega odmiennym wymaganiom, będą stosowane te wymagania, które są ostrzejsze. |
C. Discharge of sewage
1. Subject to the provisions of paragraph D of this Regulation, the discharge of sewage into the sea is prohibited, except when: a) the ship is discharging comminuted and disinfected sewage using a system approved by the Administration at a distance of more than 4 nautical miles Prom the nearest land, or sewage which is not comminuted or disinfected at a distance of more than 12 nautical miles from the nearest land, provided that in any case the sewage that has been stored in holding tanks shall not be discharged instantaneously but at a moderate role when the ship is en route and proceeding at not less than 4 knots; or b) the ship has in operation a sewage treatment plant which has been approved by the Administration, and i) the test results of the plant are laid down in a document carried by the ship; ii) additionally, the effluent shall not produce visible floating solids in, nor cause discolouration of the surrounding water. 2. When the sewage is mixed with wastes or waste wafer having different discharge requirements, the more stringent requirements shall apply.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D.
Wyjątki
Ustęp C niniejszego Przepisu nie ma zastosowania do: a) zrzutu ze statku ścieków, niezbędnego do zapewnienia bezpieczeństwa statku i osób znajdujących się na jego pokładzie lub do ratowania życia na morzu; lub b) zrzutu ścieków w wyniku uszkodzenia statku lub jego wyposażenia, jeżeli przed powstaniem uszkodzenia i po nim podjęte zostały wszelkie możliwe środki ostrożności w celu zapobieżenia zrzutowi lub jego zmniejszenia. |
D. Exceptions
Paragraph C of this Regulation shall not apply to: a) the discharge of sewage from a ship necessary for the purpose of securing the safety of a ship and those on board or saving life at sea; or b) the discharge of sewage resulting from damage to a ship or its equipment if all reasonable precautions have been taken before and after the occurrence of the damage for the purpose of preventing or minimizing the discharge.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E. Urządzenia
odbiorcze
1. Każda Umawiająca się Strona zobowiązuje się zapewnić zainstalowanie w swoich portach i przystaniach na obszarze Morza Bałtyckiego, wystarczających na potrzeby korzystających z nich statków, urządzeń do odbierania ścieków bez powodowania dla statków nadmiernej zwłoki. 2. W celu umożliwienia
połączenia rurociągów urządzeń odbiorczych z rurociągami zrzutowymi ze
statków obydwa rurociągi będą wyposażane w znormalizowane łączniki
wyładunkowe, zgodnie z następującą tabelą:
Dla statków o głębokości zanurzenia 5 m lub mniejszej wewnętrzna średnica łącznika wyładunkowego może wynosić 38 mm.
|
E. Reception facilities
1. Each Contracting Party undertakes to ensure the
provision of facilities at its ports and terminals of the Baltic Sea Area
for the reception of sewage, without causing undue delay to ships,
adequate to meet the needs of the ships using them. 2. To enable pipes of reception facilities to be
connected with the ship's discharge pipeline, both lines shall be fitted
with a standard discharge connection in accordance with the following
table:
For ships having a moulded depth of 5 meters and less, the inner diameter of the discharge connection may be 38 millimetres.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F. Oględziny
1. Statki żeglugi międzynarodowej w rejsach na obszarze Morza Bałtyckiego będą poddawane oględzinom stosownie do poniższych wymogów: a) wstępne oględziny, zanim statek zostanie oddany do eksploatacji lub zanim zostanie po raz pierwszy wydane Świadectwo zgodnie z wymogami ustępu G niniejszego Przepisu, obejmujące taki przegląd statku, który zapewnia, że: i) jeżeli statek posiada oczyszczalnię ścieków, spełnia ona wymogi operacyjne oparte na normach i metodach testujących zaleconych przez Komisję i zatwierdzonych przez Administrację; ii) jeżeli statek wyposażony jest w system rozdrabniania I odkażania ścieków, system ten spełnia wymogi operacyjne oparte na normach i metodach testujących zaleconych przez Komisję i zatwierdzonych przez Administrację; iii) jeżeli statek wyposażany jest w zbiornik zatrzymujący, pojemność takiego zbiornika zaspokaja wymogi Administracji, gdy zatrzymuje wszystkie ścieki, uwzględniając długość rejsu statku, ilość osób na pokładzie oraz inne istotne czynniki. Zbiornik zatrzymujący spełnia wymogi operacyjne oparte na normach i metodach testujących zaleconych przez Komisję i zatwierdzonych przez Administrację; oraz iv) jeżeli statek jest wyposażony w rurociągi dla zrzutu ścieków do urządzeń odbierających, to rurociągi te powinny być wyposażone w standardowe połączenia nabrzeżne zgodnie z ustępem E, lub dla statków wykonujących określone zadania żeglugowe, wymiennie z innymi normami dopuszczonymi przez Administrację, takimi jak złączki do szybkiego połączenia. Oględziny powinny zapewniać to, że sprzęt, wyposażenie, układy i materiały będą w pełni odpowiadać właściwym wymogom niniejszego Przepisu. Administracja powinna uznawać "Świadectwo Typowego Testu" dla oczyszczalni ścieków wystawione przez organy innych Umawiających się Stron; b) okresowe przeglądy dokonywane tak często, jak to określi Administracja, ale w odstępach nie przekraczających pięciu lat, które powinny być takie, aby zapewniały, by sprzęt, wyposażenie, układy i materiały odpowiadały w pełni właściwym wymogom niniejszego Przepisu. 2. Przeglądy statków w ramach wykonywania postanowień niniejszego Przepisu powinny być prowadzone przez funkcjonariuszy Administracji. Administracja może Jednak powierzyć przeglądy albo mianowanym w tym celu inspektorom, albo uznawanym przez siebie organizacjom. W każdym przypadku właściwa Administracja w pełni gwarantuje kompleksowość i skuteczność przeglądów. 3. Po zakończeniu każdego przeglądu statku nie będą dokonywane bez zgody Administracji znaczące zmiany w sprzęcie, wyposażeniu, układach lub materiałach objętych przeglądem bez zgody Administracji, z wyjątkiem bezpośredniej wymiany takiego sprzętu lub wyposażenia. |
F. Surveys
1. Ships which are engaged in International voyages in the Baltic Sea Area shall be subject to surveys as specified below: a) An initial survey before the ship is put into service or before the Certificate required under paragraph G of this Regulation is issued for the first time including a survey of the ship which shall be Such as to ensure that: i) when the ship is equipped with a sewage treatment plant the plant shall meet operational requirements based on the standards and test methods re commended by the Commission and shall be approved by the Administration; ii) when the ship is fitted with a system to comminute and disinfect the sewage, Such system shall meet operational requirements based on the standards and test methods recommended by the Commission and shall be approved by the Administration; iii) when the ship is equipped with a holding tank the capacity of such tank shall be to the satisfaction of the Administration for the retention of all sewage, having regard to the operation of the ship, the number of persons on board and other relevant factors. The holding tank shall meet operational requirements based on the standards and test methods recommended by the Commission and shall be approved by the Administration; and iv) the ship is equipped with a pipeline do discharge sewage to a reception facility. The pipeline should be fitted with a standard shore connection in accordance with paragraph E, or for ships in dedicated trades, alternatively with other standards which can be accepted by the Administration such as quick connection couplings. This survey shall be Such as to ensure that equipment, fittings, arrangements and materials fully comply with the applicable requirements of this Regulation. The Administration shall recognize the "Certificate of Type Test" for sewage treatment plants issued under the authority of other Contracting Parties; b) Periodical surveys at intervals specified by the Administration but not exceeding five years which shall be Such as to ensure that the equipment, fittings, arrangements and materials fully comply with the applicable requirements of this Regulation. 2. Surveys of the skip as regards enforcement of the provisions of this Regulation shall be carried out by officers of the Administration. The Administration may, however, entrust the surveys either to surveyors nominated for the purpose or to organizations recognized by it. In every case the Administration concerned fully guarantees the completeness and efficiency of the surveys. 3. After any survey of the ship has been completed, no
significant change shall be made in the equipment, fittings, arrangements,
or material covered by the survey without the approval of the
Administration, except the direct replacement of such equipment or
fittings. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
G. Świadectwo
1. Po dokonaniu przeglądu zgodnie z postanowieniami ustępu F niniejszego Przepisu, statkom zarejestrowanym do przewozu więcej niż 50 osób, obsługującym ruch międzynarodowy na obszarze Morza Bałtyckiego, wydane zostanie Świadectwo Zapobiegania Zanieczyszczeniom Ściekami. 2. Świadectwo takie będzie wydane przez Administrację albo przez osobę lub organizację przez nią odpowiednio upoważnioną. W każdym przypadku Administracja przyjmuje pełną odpowiedzialność za Świadectwo. 3. Świadectwo Zapobiegania Zanieczyszczeniom Ściekami sporządzone zostanie w formie zgodnej z wzorem zamieszczonym w dodatku do załącznika IV do Konwencji MARPOL 73/78. Jeśli Świadectwo nie jest sporządzone w języku angielskim, tekst powinien zawierać tłumaczenie na język angielski. 4. Świadectwo Zapobiegania Zanieczyszczeniom Ściekami będzie wydane na okres ustalony przez Administrację, ale nie dłuższy niż pięć lat. 5. Świadectwo traci swą ważność, jeśli dokonane zostaną bez zgody Administracji znaczące zmiany w wymaganym sprzęcie, wyposażeniu, układach lub materiałach, z wyjątkiem bezpośredniej wymiany takiego sprzętu czy wyposażenia. |
G. Certificate
1. A Sewage Pollution Prevention Certificate shall be issued to ships certified to carry more than 50 persons which are engaged in International voyages in the Baltic Sea Area, after survey in accordance with the provisions of paragraph F of this Regulation. 2. Such Certificate shall be issued either by the Administration or by any person or organization duty authorized by it. In every case the Administration assumes Pull responsibility for the Certificate. 3. The Sewage Prevention Certificate shall be drawn up in a form corresponding to the model given in the appendix to Annex IV of MARPOL 73/78. If the language is not English, the text shall include a translation into English. 4. A Sewage Pollution Prevention Certificate shall be issued for a period certified by the Administration, which shall not exceed five years. 5. A Certificate shall cease to be valid if significant alterations have taken place in the equipment, fittings, arrangements or materials required without the approval of the Administration except the direct replacement of such equipment or fittings. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik
V
Przepis 1 Zgodnie z artykułem 11 ustęp 2 niniejszej konwencji zakaz zatapiania nie ma zastosowania do usuwania na morzu urobku z pogłębiania dna, pod warunkiem że: a) zatapianie urobku z pogłębiania dna, który zawiera substancje szkodliwe określone w załączniku I, dozwolone jest tylko zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez Komisję; i b) zatapianie przeprowadza się na podstawie specjalnego zezwolenia wydanego uprzednio przez odpowiedni organ krajowy albo i) w obrębie wód wewnętrznych i morza terytorialnego Umawiającej się Strony, albo ii) poza obszarem wód wewnętrznych i morza terytorialnego, kiedy to konieczne, po uprzednich konsultacjach z Komisją. Wydając takie zezwolenia Umawiająca się Strona będzie postępować zgodnie z postanowieniami Przepisu 3 niniejszego załącznika. |
Annex V
Regulation 1 In accordance with Article 11, paragraph 2 of this Convention the prohibition of dumping shall not apply to the disposal at sea of dredged materials provided that: a) the dumping of dredged material containing harmful substances indicated in Annex I is only permitted according to the guidelines adopted by the Commission; and b) the dumping is carried out under a prior special permit issued by the appropriate national authority, either i) within the area of internal waters and the territorial sea of the Contracting Party; or ii) outside the area of internal waters and the territorial sea, whenever necessary, after prior consultations in the Commission. When issuing such permits the Contracting Party shall comply with the provisions in Regulation 3 of this Annex. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 2
1. Właściwy organ krajowy, o którym mowa w artykule 11 ustęp 2 niniejszej konwencji, będzie: a) wydawać specjalne zezwolenia przewidziane w Przepisie 1 niniejszego załącznika; b) prowadzić rejestry rodzaju i ilości materiałów dopuszczonych do zatopienia, obejmujące miejsce, czas i sposób zatopienia; c) zbierać dostępne informacje dotyczące rodzaju i ilości materiałów zatopionych na obszarze Morza Bałtyckiego ostatnio i do czasu wejścia w życie niniejszej konwencji, jeżeli zatopione materiały, o których mowa, mogłyby spowodować zakażenie wody lub organizmów na obszarze Morza Bałtyckiego, zostać wyłowione sprzętem rybackim lub spowodować szkodę w inny sposób, jak również zbierać informacje dotyczące miejsca, czasu i sposobu takiego zatapiania. 2. Właściwy organ krajowy będzie wydawać specjalne zezwolenia zgodnie z Przepisem 1 niniejszego załącznika odnośnie do materiałów przewidzianych do zatopienia na obszarze Morza Bałtyckiego: a) ładowanych na jego terytorium; b) ładowanych na statek morski lub statek powietrzny zarejestrowany na jego terytorium lub pływający pod jego banderą, gdy ładunek odbywa się na terytorium państwa, które nie jest Umawiającą się Stroną niniejszej konwencji. 3. Każda Umawiająca się Strona będzie przekazywać Komisji, a w miarę potrzeby innym Umawiającym się Stronom, informacje określone w punkcie 1c Przepisu 2 niniejszego załącznika. Sposób przekazywania i rodzaj takich informacji zostanie określony przez Komisję. |
Regulation 2
1. The appropriate national authority referred to in Article 11, paragraph 2 of this Convention shall: a) issue the special permits provided for in Regulation 1 of this Annex; b) keep records of the nature and quantities of matter permitted to be dumped and the location, time and method of dumping; c) collect available information concerning the nature and quantities of master that has been dumped in the Baltic Sea Area recently and up to the coming into forte of this Convention, provided that the dumped matter in question could be liable to contaminate water or organisms in the Baltic Sea Area, to be caught by fishing equipment, or otherwise to give rise to harm, and information concerning the location, time and method of such dumping. 2. The appropriate national authority shall issue special permits in accordance with Regulation 1 of this Annex in respect of matter intended for dumping in the Baltic Sea Area: a) loaded in its territory; b) loaded by a ship or aircraft registered in its territory or flying its flag, when the loading occurs in the territory of a State which is not a Contracting Party to this Convention. 3. Each Contracting Party shall report to the Commission, and where appropriate to other Contracting Parties, the information specified in sub-paragraph 1c) of Regulation 2 of this Annex. The procedure to be followed and the nature of such reports shall be determined by the Commission. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 3
Wydając specjalne zezwolenia, zgodnie z Przepisem 1 niniejszego załącznika, właściwy organ krajowy będzie brać pod uwagę: a) ilość urobku z pogłębiania dna przeznaczonego do zatopienia; b) zawartość szkodliwych substancji, o których mowa w załączniku I; c) miejsce (np. współrzędne obszaru zatopienia, głębokość i odległość od brzegu) i jego położenie w stosunku do obszarów będących przedmiotem specjalnego zainteresowania (np. obszary rekreacyjne, obszary składania ikry, wylęgu i połowów ryb itp.); d) cechy charakterystyczne wody, jeżeli zatapianie dokonywane jest poza obszarem morza terytorialnego, obejmujące: i) właściwości hydrograficzne (np. temperatura, zasolenie, gęstość, profil); ii) właściwości chemiczne (np. pH, tlen rozpuszczany, biogeny); iii) właściwości biologiczne (np. produkcja pierwotna i fauna denna); dane te powinny zawierać wystarczające informacje o średnich rocznych poziomach, a także o sezonowych wahaniach właściwości wymienionych w niniejszym ustępie; oraz e) występowanie i skutki Innego zatopienia, które mogło być dokonane na obszarze zatapiania. |
Regulation 3
When issuing special permits according to Regulation 1 of this Annex the appropriate national authority shall take into account: a) the quantity of dredged material to be dumped; b) the content of harmful substances as referred to in Annex I; c) the location (e.g. co-ordinates of the dumping area, depth and distance Prom the toast) and its relation to areas of special interest (e.g. amenity areas, spawning, nursery and fishing areas, etc.); d) the water characteristics, if dumping is carried out outside the territorial sea, consisting of: i) hydrographic properties (e.g. temperature, salinity, density, profile); ii) chemical properties (e.g. pH, dissolved oxygen, nutrients); iii) biological properties (e.g. primary production and benthic animals); the data should include sufficient information on the annual mean levels and seasonal variation of the properties mentioned in this paragraph; and e) the existence and effects of other dumping which may have been carried out in the dumping area. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 4
Zgłoszenia dokonane zgodnie z artykułem 11 ustęp 5 niniejszej konwencji powinny zawierać informacje, które należy wpisać do formularza zgłoszenia ustalonego przez Komisję. |
Regulation 4
Reports made in accordance with Article 11, paragraph 5 of this Convention shall include the information to be provided in the Reporting Form to be determined by the Commission. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik VI
Przepis 1; Definicje W rozumieniu niniejszego załącznika: 1. "Działalność przybrzeżna" oznacza poszukiwania i eksploatację ropy naftowej i gazu przez stałe lub pływające przybrzeżne instalacje i konstrukcje, a także wykonywaną na nich działalność; 2. "Jednostka przybrzeżna" oznacza każdą stałą lub pływającą przybrzeżną instalację lub konstrukcję zaangażowaną w działalność poszukiwawczą, wydobywczą lub produkcyjną gazu lub ropy naftowej albo załadunek lub wyładunek ropy naftowej; 3. "Poszukiwanie" obejmuje każdy rodzaj wierceń, z wyjątkiem badań sejsmicznych; 4. "Eksploatacja" obejmuje wszelką produkcję, badanie otworu wiertniczego lub działalność stymulacyjną. |
Annex VI
Regulation 1; Definitions For the purposes of this Annex: 1. "Offshore activity" means any exploration and exploitation of oil and gas by a fixed or floating offshore installation or structure including alt associated activities thereon; 2. "Offshore unit" means any fixed or floating offshore installation or structure engaged in gas or oil exploration, exploitation or production activities, or loading or unloading of oil; 3. "Exploration" includes any drilling activity but not seismic investigations; 4. "Exploitation" includes any production, well testing or stimulation activity. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 2; Stosowanie Najlepszej Dostępnej Technologii i Najlepszej Praktyki
Ekologicznej
Umawiające się Strony zobowiązują się zapobiegać zanieczyszczeniu z działalności przybrzeżnej i eliminować takie zanieczyszczenie, stosując zasady Najlepszej Dostępnej Technologii i Najlepszej Praktyki Ekologicznej, określone w załączniku II. |
Regulation 2; Use of Best Available
Technology and Best Environmental Practice
The Contracting Parties undertake to prevent and eliminate pollution from offshore activities by using the principles of Best Available Technology and Best Environmental Practice as defined in Annex II. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 3;
Ocena oddziaływania na środowisko i monitoring
1. Przed wydaniem zezwolenia na działalność przybrzeżną należy dokonać oceny oddziaływania na środowisko. W przypadku eksploatacji, o której mowa w Przepisie 5, wynik takiej oceny powinien zostać przesłany do Komisji przed wydaniem zezwolenia na działalność przybrzeżną. 2. W związku z oceną oddziaływania na środowisko należy dokonać oceny środowiskowej wrażliwości obszaru morskiego wokół planowanego miejsca działalności przybrzeżnej, z uwzględnieniem następujących elementów: a) znaczenia obszaru dla ptaków i ssaków morskich; b) znaczenia obszaru jaka miejsc połowów i tarlisk dla ryb i skorupiaków oraz dla hodowli; c) rekreacyjnego znaczenia obszaru; d) składu osadu określonego z uwzględnieniem takich właściwości, jak: ziarnistość, masa sucha, strata prażenia, całkowita zawartość węglowodorów, zawartość Ba, Cr, Pb, Cu, Hg i Cd; e) ilości i różnorodności fauny dennej i zawartości wybranych węglowodorów alifatycznych i aromatycznych. 3. Aby monitorować dalsze skutki fazy eksploatacyjnej działalności przybrzeżnej, badania, przynajmniej te, o których mowa powyżej w punkcie d), należy przeprowadzać przed i po podjęciu działań. 4. Aby monitorować dalsze skutki fazy eksploatacyjnej działalności przybrzeżnej, badania, przynajmniej te, o których mowa powyżej w punktach d) i e), należy przeprowadzać przed podjęciem działań, w odstępach rocznych podczas działań i po ich zakończeniu. |
Regulation 3; Environmental impact
assessment and monitoring
1. An environmental impact assessment shall be made before an offshore activity is permitted to start. In case of exploitation referred to in Regulation 5 the outcome of this assessment shall be notified to the Commission before the offshore activity is permitted to start. 2. In connection with the environmental impact assessment the environmental sensitivity of the sea area around a proposed offshore unit should be assessed with respect to the following: a) the importance of the area for birds and marine mammals; b) the importance of the area as fishing or spawning grounds for fish and shellfish, and for aquaculture; c) the recreational importance of the area; d) the composition of the sediment measured as: grain size distribution, dry master, ignition loss, total hydrocarbon content, and Ba, Cr, Pb, Cu, Hg and Cd content; e) the abundance and diversity of benthic fauna and the content of selected aliphatic and aromatic hydrocarbons. 3. In order to monitor the consequent effects of the exploration phase of the offshore activity studies, at least those referred to in sub-paragraph d) above, shall 6e carried out before and after the operation. 4. In order to monitor the consequent effects of the exploitation phase of the offshore activity studies, at least those referred to in sub-paragraphs d) and e) above, shall be carried out before the operation, at annual intervals during the operation, and after the operation has been concluded. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 4; Zrzuty wtazie poszukiwań
1. Użycie iłowych płuczek wiertniczych olejowych lub płuczek zawierających inne substancje szkodliwe należy ograniczyć do przypadków, kiedy jest to konieczne z powodów geologicznych, technicznych oraz bezpieczeństwa i jedynie po uzyskaniu uprzednio zezwolenia od właściwego organu krajowego. W takich przypadkach należy podjąć odpowiednie kroki i zapewnić właściwe instalacje w celu zapobieżenia zrzutom takich płuczek do środowiska morskiego. 2. Iłowe płuczki wiertnicze olejowe i rdzenie uzyskane przy użyciu iłowych płuczek wiertniczych olejowych nie powinny być zrzucane na obszarze Morza Bałtyckiego, lecz przewiezione na ląd w celu końcowego oczyszczenia lub pozbycia się w sposób dopuszczalny z ekologicznego punktu widzenia. 3. Zrzut iłowych płuczek wodnych i rdzeni będzie wymagał zezwolenia właściwego organu krajowego. Przed wydaniem takiego zezwolenia należy udowodnić, że zawartość płuczki wodnej wykazuje niską toksyczność. 4. Zrzut rdzeni powstałych w wyniku użycia wodnych płuczek nowych nie będzie dozwolony w szczególnie wrażliwych częściach obszaru Morza Bałtyckiego, takich jak obszary zamknięte lub płytkie z ograniczoną wymianą wód oraz obszary, które charakteryzują się rzadkimi, cennymi i szczególnie wrażliwymi ekosystemami. |
Regulation 4; Discharges on the
exploration phase
1. The use of oil-based drilling mud or muds containing other harmful substances shall be restricted to cases where it is necessary far geological, technical or safety reasons and only after prior authorization by the appropriate national authority. In such cases appropriate measures shall be taken and appropriate installations provided in order to prevent the discharge of such muds toto the marine environment. 2. Oil-based drilling muds and cuttings arising Prom the use of oil-based drilling muds should not be discharged in the Baltic Sea Area but taken ashore for final treatment or disposal in an environmentally acceptable manner. 3. The discharge of water-based mud and cuttings shall be subject to authorization by the appropriate national authority. Before authorization the content of the water-based mud most be proven to 6e of low toxicity. 4. The discharge of cuttings arising Prom the use of water based drilling mud shall not be permitted in specifically sensitive parts of the Baltic Sea Area Such as confined or shallow areas with limited water exchange and areas characterized by rare, valuable or particularly fragile ecosystems. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 5; Zrzuty w fazie eksploatacyjnej
Poza postanowieniami załącznika IV następujące postanowienia będą mioty zastosowanie do zrzutów: a) wszystkie substancje chemiczne i materiały należy przewieźć na ląd; mogą być one zrzucone tylko w wyjątkowych przypadkach po uzyskaniu zezwolenia właściwego organu krajowego w każdym indywidualnym przypadku; b) zrzut wody produkcyjnej i wody wyporności owej jest zabroniony, chyba że zostanie wykazane, że zawartość oleju w nich wynosi mniej niż 15 mg/l, mierząc metodami analitycznymi i pobieraniem próbek przyjętymi przez Komisję; c) jeżeli zgodność z wartością graniczną nie może być uzyskana za pomocą Najlepszej Praktyki Ekologicznej i Najlepszej Dostępnej Technologii, właściwy organ krajowy może wymagać odpowiednich dodatkowych kroków w celu zapobieżenia ewentualnemu zanieczyszczeniu środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego i dopuścić, jeśli to będzie konieczne, wyższą wartość graniczną, która jednakże powinna być jak najniższa i w żadnym przypadku nie może przekraczać 40 mg/l; zawartość oleju powinna być mierzona tak, jak to przewidziano powyżej w punkcie b); d) dozwolony zrzut nie może w żadnym razie doprowadzić do niemożliwych do przyjęcia skutków w środowisku morskim; e) w celu pełnego wykorzystania przyszłych osiągnięć w technologii oczyszczania i produkcji, zezwolenia na zrzut będą podlegać regularnym przeglądom przez właściwy organ krajowy, a limity zrzutów będą odpowiednio korygowane. |
Regulation 5; Discharges on the
exploitation phase
In addition to the provisions of Annex IV the following provisions shall apply to discharges: a) all chemicals and materials shall be taken ashore and may be discharged only exceptionally after obtaining permission from the appropriate national authority in each individual operation; b) the discharge of production water and displacement water is prohibited unless its oil content is proven to be less than 15 mg/l measured by the methods of analysis and sampling to be adopted by the Commission; c) if compliance with this limit value cannot be achieved by the use of Best Environmental Practice and Best Available Technology the appropriate national authority may require adequate additional measures to prevent possible pollution of the marine environment of the Baltic Sea Area and allow, if necessary, a higher limit value which shall, however, be as low as possible and in no case exceed 40 mg/l; the oil content shall be measured as provided in sub-paragraph b) above; d) the permitted discharge shall not, in any case, create any unacceptable effects on the marine environment; e) in order to benefit from the future development in cleaning and production technology, discharge permits shall be regularly reviewed by the appropriate national authority and the discharge limits shall be revised accordingly. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 6; Procedura zawiadamiania
Każda Umawiająca się Strona będzie wymagać, aby użytkownik lub każda inna osoba kierująca jednostką przybrzeżną składała zawiadomienia zgodnie z postanowieniami Przepisu 5.1 załącznika VII do niniejszej konwencji. |
Regulation 6; Reporting
procedure
Each Contracting Party shall require that the operator or any other person having charge of the offshore unit shall report in accordance with the provisions of Regulation 5.1 of Annex VII of this Convention. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 7; Planowanie na
wypadek zagrożenia
Każda jednostka przybrzeżna będzie posiadać plan na wypadek zagrożenia zanieczyszczeniem, zatwierdzony zgodnie z procedurą ustaloną przez właściwy organ krajowy. Plan taki powinien zawierać informacje dotyczące systemów alarmowania i łączności, organizacji środków zaradczych, listę przewidzianego sprzętu oraz opis środków, jakie należy podjąć w różnych rodzajach przypadków zanieczyszczenia. |
Regulation 7; Contingency
planning
Each offshore unit shall have a pollution emergency plan approved in accordance with the procedure established by the appropriate national authority. The plan shall contain information on alarm and communication systems, organization of response measures, a list of prepositioned equipment and a description of the measures to be taken in different types of pollution incidents. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 8;
Nie używane jednostki przybrzeżne
Umawiające się Strony zapewnią, że jednostki przybrzeżne porzucone, nie używane i zatopione w wyniku awarii zostaną całkowicie usunięte i sprowadzone na brzeg na odpowiedzialność właściciela, a nie używane studnie wiertnicze zostaną zaczopowane. |
Regulation 8; Disused offshore
units
The Contracting Parties shall ensure that abandoned, disused offshore units and accidentally wrecked offshore units are entirely removed and brought ashore under the responsibility of the owner and that disused drilling wells are plugged. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 9; Wymiana informacji
Umawiające się Strony będą systematycznie wymieniać za pośrednictwem Komisji informacje co do miejsca i charakteru wszelkiej zaplanowanej lub zakończonej działalności przybrzeżnej oraz co do charakteru i ilości zrzutów, jak również co do środków podejmowanych na wypadek zagrożenia. |
Regulation 9; Exchange of
information
The Contracting Parties shall continuously exchange information through the Commission on the location and nature of all planned or accomplished offshore activities and on the nature and amounts of discharges as well as on contingency measures that are undertaken. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik
VII
Przepis 1; Ogólne zasady 1. Umawiające się Strony zobowiązują się utrzymać gotowość do reagowania na przypadki zanieczyszczenia, zagrażające środowisku morskiemu obszaru Morza Bałtyckiego. Gotowość ta powinna obejmować odpowiedni sprzęt, statki i ludzi przygotowanych do działań zarówno na wodach przybrzeżnych, jak i na morzu pełnym. 2. a) Poza przypadkami, o których mowa w artykule 13, Umawiające się Strony będą także bezzwłocznie powiadamiać o tych przypadkach zanieczyszczenia, które zdarzyły się w ich regionie reagowania i które zagrażają lub mogą zagrażać interesom Innych Umawiających się Stron. b) W razie poważnych przypadków zanieczyszczenia będą również bezzwłocznie powiadomione inne Umawiające się Strony i Komisja. 3. Umawiające się Strony zgadzają się, pod warunkiem że posiadają takie możliwości i dostęp do odpowiednich zasobów, współpracować w reagowaniu na przypadki zanieczyszczenia, o ile to będzie uzasadnione wagą takich przypadków. 4. Dodatkowo Umawiające się Strony podejmą inne środki, aby: a) prowadzić regularną obserwację poza swoją linią brzegową; oraz b) w inny sposób współpracować i wymieniać informacje z innymi Umawiającymi się Stronami, aby poprawić zdolność do reagowania na przypadki zanieczyszczenia. |
Annex VII
Regulation 1; General Provisions 1. The Contracting Parties undertake to maintain the ability to respond to pollution incidents threatening the marine environment of the Baltic Sea Area. This ability shall include adequate equipment, ships and manpower prepared for operations in coastal waters as well as on the high sea. 2. a) In addition to the incidents referred to in Article 13 the Contracting Party shall also notify without delay those pollution incidents occurring within its response region, which affect or are likely to affect the interests of other Contracting Parties. b) In the event of a significant pollution incident other Contracting Parties and the Commission shall also be informed as soon as possible. 3. The Contracting Parties agree that subject to their capabilities and the availability of relevant resources, they shall co-operate in responding to pollution incidents when the severity of such incidents so justify. 4. In addition the Contracting Parties shall take other measures to: a) conduct regular surveillance outside their coastlines; and b) otherwise co-operate and exchange information with other Contracting Parties in order to improve the ability to respond to pollution incidents. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 2; Planowanie na
wypadek zagrożenia
Każda Umawiająca się Strona opracuje krajowy plan na wypadek zagrożenia i we współpracy z innymi Umawiającymi się Stronami, w zależności od potrzeby, dwustronne i wielostronne plany wspólnego reagowania na przypadki zanieczyszczenia. |
Regulation 2; Contingency
Planning
Each Contracting Party shall draw up a national contingency plan and in co-operation with other Contracting Parties, as appropriate, bilateral or multilateral plans for a joint response to pollution incidents. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 3; Obserwacja
1. Aby nie dopuścić do naruszenia istniejących przepisów dotyczących zapobiegania zanieczyszczeniu ze statków, Umawiające się Strony opracują i będą prowadzić indywidualnie lub we współpracy działalność obserwacyjną obejmującą obszar Morza Bałtyckiego w celu wykrywania i monitorowania oleju i innych substancji wprowadzanych do morza. 2. Umawiające się Strony podejmą odpowiednie środki w celu prowadzenia działalności obserwacyjnej, o której mowa w ustępie 1, wykorzystując, między innymi, obserwację z powietrza za pomocą systemów sensorycznych zdalnie kierowanych. |
Regulation 3; Surveillance
1. In order to prevent violations of the existing regulations on prevention of pollution Prom ships the Contracting Parties shall develop and apply individually or in co-operation, surveillance activities covering the Baltic Sea Area in order to spot and monitor oil and other substances released into the sea. 2. The Contracting Parties shall undertake appropriate measures to conduct the surveillance referred to In Paragraph 1. by using, inter alia, airborne surveillance equipped with remate sensing systems. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 4; Regiony reagowania
Umawiające się Strony uzgodnią, możliwie jak najszybciej, dwustronnie lub wielostronnie, porozumienia w sprawie tych regionów obszaru Morza Bałtyckiego, na których prowadzić będą działalność obserwacyjną i podejmować działania w razie poważnego przypadku zanieczyszczenia, który się wydarzył lub może się wydarzyć. Porozumienia takie nie mogą naruszać innych umów zawartych między Umawiającymi się Stronami, dotyczących tego samego przedmiotu. Sąsiadujące państwa zapewnią ujednolicenie różnych porozumień. Umawiające się Strony będą informować inne Umawiające się Strony i Komisję o takich porozumieniach. |
Regulation 4; Response Regions
The Contracting Parties shall as soon as possible agree bilaterally or multilaterally on those regions of the Baltic Sea Area in which they shall conduct surveillance activities and take action to respond whenever a significant pollution incident has occurred or is likely to occur. Such agreements shall not prejudice any other agreements concluded between Contracting Parties concerning the same subject. Neighboring States shall ensure the harmonization of different agreements. Contracting Parties shall inform other Contracting Parties and the Commission about such agreements. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 5; Procedura zawiadamiania
1. a) Każda Umawiająca się Strona będzie wymagać od kapitanów lub innych osób odpowiedzialnych za statki pływające pod jej banderą, aby niezwłocznie meldowali o każdym wydarzeniu na ich statku, którego skutkiem jest zrzut lub prawdopodobny zrzut oleju lub innych szkodliwych substancji. b) Meldunek taki powinien być przekazany najbliższemu państwu nadbrzeżnemu i sporządzony zgodnie z postanowieniami artykułu 8 i Protokołu I do Międzynarodowej konwencji dotyczącej zapobiegania zanieczyszczeniom ze statków z 1973 r., zmienionego Protokołem do niej z 1978 r. (MARPOL73/78). c) Umawiające się Strony będą żądać od kapitanów i innych osób odpowiedzialnych za statki i pilotów statków powietrznych, aby meldowali zgodnie z niniejszym systemem o zaobserwowanych na morzu znacznych rozlewach oleju lub innych szkodliwych substancji. Meldunki takie powinny, jak tylko jest to możliwe, zawierać następujące dane: czas, położenie, kierunek i silę wiatru, stan morza, rodzaj i rozmiar oraz prawdopodobne źródło zauważonego rozlewu. 2. Postanowienia ustępu 1. b) mają także zastosowanie do zatopienia dokonanego na podstawie postanowień artykułu 11 ustęp 4 niniejszej konwencji. |
Regulation 5; Reporting
Procedure
1. a) Each Contracting Party shall require masters or other persons having charge of ships flying its flag to report without delay any event on their ship involving a discharge or probable discharge of oil or other harmful substances. b) The report shall be made to the nearest coastal stare and in accordance with the provisions of Article 8 and Protocol I of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 related thereto (MARPOL73/781. c) The Contracting Parties shall request masters or other persons having charge of ships and pilots of aircraft to report without delay and in accordance with this system on significant spillages of oil or other harmful substances observed at sea. Such reports should as far as possible contain the following data: time, position, wind and sea conditions, and kind, extent and probable source of the spill observed. 2. The provisions of paragraph 1. b) shall also be applied with regard to dumping made under the provisions of Article 11, paragraph 4 of this Convention. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 6; Środki na
wypadek zagrożenia na statkach
1. Każda Umawiająca się Strona będzie wymagać, aby statki uprawnione do pływania pod ich banderą miały na pokładzie plan na wypadek zagrożenia zanieczyszczeniem olejem, zgodnie z wymogami postanowień Konwencji MARPOL 73/78. 2. Każda Umawiająca się Strona będzie żądać od kapitanów statków pływających pod jej banderą lub, w odniesieniu do stałych i pływających platform działających pod jej jurysdykcją, od osób odpowiedzialnych za te platformy, aby dostarczyli, w razie przypadku zanieczyszczenia i na żądanie odpowiednich organów, takich szczegółowych informacji o statku i jego ładunku lub w odniesieniu do platformy o jej produkcji, które mają istotne znaczenie dla akcji podejmowanych w celu zapobiegania lub reagowania na zanieczyszczenie morza, oraz aby współpracowali z tymi organami. |
Regulation 6; Emergency Measures on Board
Ships
1. Each Contracting Party shall require that ships entitled to fly its flag have on board a shipboard oil pollution emergency plan as required by and in accordance with the provisions of MARPOL 73/78. 2. Each Contracting Party shall request masters of ships flying its flag or, in case of fixed or floating platforms operating under its jurisdiction, the persons having charge of platforms to provide, in case of a pollution incident and on request by the proper authorities, Such detailed information about the ship and its cargo or in case of platform its production which is relevant to actions for preventing or responding to pollution of the sea, and to co-operate with these authorities. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 7; Środki
reagowania
1. Umawiająca się Strona, gdy wydarzy się przypadek zanieczyszczenia w jej regionie reagowania, dokona oceny zaistniałej sytuacji i podejmie odpowiednie działania w celu uniknięcia lub zmniejszenia skutków zanieczyszczenia. 2. a) Umawiające się Strony, z zastrzeżeniem przepisu punktu b) użyją środków mechanicznych w podejmowanych działaniach w przypadkach zanieczyszczenia. b) Środki chemiczne mogą zostać użyte tylko w wyjątkowych przypadkach i po uzyskaniu w każdym indywidualnym przypadku zezwolenia właściwego organu krajowego. 3. Kiedy rozlew dryfuje lub może dryfować w kierunku regionu reagowania innej Umawiającej się Strony, Strona ta powinna być niezwłocznie powiadomiona o zaistniałej sytuacji oraz o podjętych działaniach. |
Regulation 7; Response Measures
1. The Contracting Party shall, when a pollution incident occurs in its response region, make the necessary assessments of the situation and take adequate response action in order to avoid or minimize subsequent pollution effects. 2. a) The Contracting Parties shall, subject to sub-paragraph b), use mechanical means to respond to pollution incidents. b) Chemical agents may be used only in exceptional cases and after authorization, in each individual case, by the appropriate national authority. 3. When Such a spillage is drifting or is likely to drift into a response region of another Contracting Party, that Party shall without delay be informed of the situation and the actions that have Been taken. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 8; Pomoc
1. Zgodnie z postanowieniem ustępu 3 Przepisu 1 a) Umawiająca się Strona ma prawo zwrócić się do innej Umawiającej się Strony o pomoc w reagowaniu na przypadki zanieczyszczenia; oraz b) Umawiające się Strony podejmą wszelkie wysiłki, aby takiej pomocy udzielić. 2. Umawiające się Strony podejmą niezbędne prawne lub administracyjne środki w celu ułatwienia: a) przybycia, wykorzystania i wyjazdu ze swego terytorium statków i statków powietrznych oraz innych środków transportu zaangażowanych w reagowanie na przypadek zanieczyszczenia lub w przewożenie personelu, ładunków, materiałów i sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia akcji, oraz b) szybkiego wjazdu na swoje terytorium, poruszania się po nim i wyjazdu z tego terytorium personelu, ładunków, materiałów i sprzętu, o których mowa w punkcie a). |
Regulation 8; Assistance
1. According to the provisions of paragraph 3 of Regulation 1: a) a Contracting Party is entitled to call for assistance by other Contracting Parties when responding to a pollution incident at sea; and b) Contracting Parties shall use their best endeavours to bring such assistance. 2. Contracting Parties shall take necessary legal or administrative measures to facilitate: a) the arrival and utilization in and departure Prom Its territory of ships, aircraft and other modes of transport engaged in responding to a pollution incident or transporting personnel, cargoes, materials and equipment required to deal with Such an incident; and b) the expeditious movement into, through, and out of file territory of personnel, cargoes, materials and equipment referred to in sub-paragraph a). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 9; Zwrot kosztów za udzielenie
pomocy
1. Umawiające się Strony ponoszą koszty udzielenia pomocy, o której mowa w Przepisie 8, zgodnie z niniejszym Przepisem. 2. a) Jeśli działanie zostało podjęte przez jedną Umawiającą się Stronę na wyraźne wezwanie innej Umawiającej się Strony, Strona wzywająca powinna zwrócić Stronie udzielającej pomocy koszty akcji podjętej przez tę Stronę. Jeśli prośba zastanie odwołana, Strona wzywająca powinna pokryć koszty, które poniosła lub na które naraziła się Strona udzielająca pomocy. b) Jeśli akcja została podjęta przez Umawiającą się Stronę z własnej inicjatywy, Strona ta ponosi koszty swego działania. c) Zasady sformułowane powyżej w punktach a) i b) mają zastosowanie, jeżeli zainteresowane Strony nie uzgodnią inaczej w każdym indywidualnym przypadku. 3. O ile nie zostanie uzgodnione inaczej, koszty akcji podjętej przez Umawiającą się Stronę na wezwanie innej Strony powinny być rzetelnie obliczone, zgodnie z prawem i aktualną praktyką Strony udzielającej pomocy, dotyczącą zwrotu takich kosztów. 4. Postanowienia niniejszego Przepisu nie mogą być interpretowane jako naruszające w jakikolwiek sposób prawa Umawiających się Stron do uzyskania od stron trzecich zwrotu kosztów akcji, podjętych w celu zwalczania przypadków zanieczyszczenia, na podstawie innych mających zastosowanie postanowień I przepisów prawa międzynarodowego oraz przepisów krajowych i ponadnarodowych. |
Regulation 9; Reimbursement of Cost of
Assistance
1. The Contracting Parties shall bear the costs of assistance referred to in Regulation 8 in accordance with this Regulation. 2. a) If the action was taken by one Contracting Party at the express request of another Contracting Party, the requesting Party shall reimburse to the assisting Party the costs of the action of the assisting Party. If the request is cancelled the requesting Party shall bear the costs already incurred or committed by the assisting Party. b) If the action was taken by a Contracting Party on file own initiative, this Party shall bear the costs of file action. c) The principles laid down above in sub-paragraphs a) and b) shall apply unless the Parties concerned otherwise agree in any individual case. 3. Unless otherwise agreed, the costs of the action taken by a Contracting Party at the request of another Party shall be fairly calculated according to the law and current practice of the assisting Party concerning the reimbursement of such costs. 4. The provisions of this regulation shall not be interpreted as in any way prejudicing the rights of Contracting Parties to recover Prom third parties the costs of actions taken to deal with pollution incidents under other applicable provisions and rules of International law and national or supra-national regulations. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 10; Regularna
współpraca
1. Każda Umawiająca się Strona dostarczy innym Umawiającym się Stronom oraz Komisji informacje dotyczące: a) swych rozwiązań organizacyjnych, mających na celu zwalczanie rozlewu na morzu oleju i innych szkodliwych substancji; b) swych przepisów i innych spraw, które w sposób bezpośredni mają wpływ na gotowość I zdolność reagowania na zanieczyszczenia morza olejem i innymi szkodliwymi substancjami; c) kompetentnego organu odpowiedzialnego za otrzymywanie i wysycanie meldunków o zanieczyszczeniu morza olejem i innymi szkodliwymi substancjami; d) kompetentnych organów odpowiedzialnych za sprawy dotyczące podejmowanych kroków w celu wzajemnej pomocy, przesyłania informacji i współpracy między Umawiającymi się Stronami zgodnie z niniejszym załącznikiem; oraz e) działań podjętych zgodnie z Przepisami 7 i 8 niniejszego załącznika. 2. Umawiające się Strony będą wymieniać informacje na temat programów badań i rozwoju, wyników dotyczących sposobów zwalczania zanieczyszczenia morza olejem i innymi szkodliwymi substancjami oraz doświadczeń w dziedzinie prowadzenia obserwacji takich zanieczyszczeń i reagowania na nie. 3. Umawiające się Strony będą regularnie organizować wspólne ćwiczenia operacji mających na celu zwalczanie zanieczyszczeń oraz ćwiczenia alarmowe. 4. Umawiające się Strony będą współpracować z Międzynarodową Organizacją Morską w sprawach dotyczących wprowadzania w życie i dalszego rozwoju Międzynarodowej konwencji dotyczącej gotowości, reagowania i współpracy na wypadek zanieczyszczenia olejem. |
Regulation 10; Regular
Co-operation
1. Each Contracting Party shall provide information to the other Contracting Parties and the Commission about: a) file organization for dealing with spillages at sea of oil and other harmful substances; b) Its regulations and other matters which have a direct bearing on preparedness and response to pollution at sea by oil and other harmful substances; c) the competent authority responsible for receiving and dispatching reports of pollution at sea by oil and other harmful substances; d)the competent authorities for dealing with questions concerning measures for mutual assistance, information and co-operation between the Contracting Parties according to this Annex; and e) actions taken in accordance with Regulations 7 and 8 of this Annex. 2. The Contracting Parties shall exchange information on research and development programs, results concerning ways in which pollution by oil and other harmful substances at sea may be dealt with and experiences in surveillance activities and in responding to Such pollution. 3. The Contracting Parties shall on a regular basis arrange joint operational combatting exercises as well as alarm exercises. 4. The Contracting Parties shall co-operate within the International Maritime Organization in matters concerning the implementation and further development of the International Convention on Oil Pollution Preparedness, Response and Co-operation. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przepis 11; Podręcznik
HELCOM-u dotyczący Zwalczania Zanieczyszczeń
Umawiające się Strony zgadzają się stosować tak dalece, jak to jest praktycznie możliwe, zasady i reguły zawarte w Podręczniku dotyczącym współpracy w zwalczaniu zanieczyszczenia środowiska morskiego, rozwijającym szczegółowo niniejszy załącznik i przyjętym przez Komisję lub Komitet wyznaczony w tym celu przez Komisję. |
Regulation 11; HELCOM Combatting
Manual
The Contracting Parties agree to apply, as far as practicable, the principles and rules included in the Manual on Co-operation in Combatting Marine Pollution, detailing this Annex and adopted by the Commission or by the Committee designated by the Commission for this purpose. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Po zaznajomieniu
się z powyższą konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam,
że:
- została ona uznana za
słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej
zawartych, Na dowód czego wydany został
akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej: A. Kwaśniewski | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek |