W roku szkolnym 2000 / 2001 w I Gimnazjum w Zbąszynku zrealizowaliśmy program edukacji ekologicznej. We wrześniu 2000 r. nawiązaliśmy współpracę z Wydziałem Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Zbąszynku. Dzięki pomocy Urzędu Miejskiego mogliśmy zorganizować cykl spotkań o ochronie przyrody. Prelegentem był pracownik Łagowskiego Parku Krajobrazowego pani Danuta Jermaczek.
Tematyka spotkań była następująca:
1.Ochrona przyrody co to jest i do kogo należy ?
2.Parki narodowe Polski.
3.Ochrona krajobrazu dlaczego , po co i gdzie ?
4.Ochrona przyrody w najbliższej okolicy.
5.Czy można chronić przyrodę tam, gdzie jej prawie nie widać ?
Wbrew obiegowym opiniom młodzież okazała się złakniona wiedzy na temat ekologii. Spotkania cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony uczniów Gimnazjum oraz Zespołu Szkół Kolejowych w Zbąszynku.
Edukacja ekologiczna to nie tylko wiedza teoretyczna, ale także konkretne działania praktyczne .Wszystkie klasy zaangażowały się w sprzątanie parku przed szkołą. Każda klasa ma wyznaczony teren do opieki. Cykliczne dyżury młodzieży podniosły w znacznym stopniu atrakcyjność terenu wokół szkoły. Co pewien czas organizujemy akcję Sprzątanie świata. Osoby chętne z poszczególnych klas pomagają w porządkowaniu terenów zaniedbanych np. droga biegnąca wzdłuż torów kolejowych.
Zbieraliśmy butelki plastikowe, rezultat naszej zbiórki był bardzo zadowalający.
W ciągu miesiąca zebraliśmy. 1900 butelek. Klasy, które zebrały najwięcej butelek uzyskały punkty wliczane do ogólnoszkolnego konkursu Najlepsza klasa w naszej szkole .
W miesiącu maju odbył się konkurs ekologiczny. Uczniowie mogli sprawdzić swój poziom wiedzy z ochrony przyrody (między innymi wykorzystując wiadomości przekazane na spotkaniach ekologiczych ).
Na zakończenie roku szkolnego dla uczniów najbardziej zaangażowanych w sprawy ochrony przyrody zorganizowano wycieczkę.
Sądzę, że dzięki programowi edukacji ekologicznej uda nam się wyrobić u uczniów nawyk dbałości o otaczającą nas przyrodę. Działania takie wydają się szczególnie ważne obecnie , gdy środowisko przyrodnicze ulega ciągłej dewastacji . Oczywistym zatem jest fakt, że program powyższy nie zostanie zamknięty w obecnym roku szkolnym. Jest on jedynie ogniwem w łańcuchu długofalowej edukacji.