[LKP Home Page] [Bociek Home Page] [Spis treści tego nr] |
Lokalna ochrona przyrody na przykładzie gminy Witnica
Gmina Witnica leży w północnej
części woj. lubuskiego. Północną część gminy w większości zajmują lasy, głównie
monokultury sosnowe oraz sosny z domieszką buka i dębu. Bogatsze siedliska
leśne zajmują lasy dębowo–bukowe. Około 43 % powierzchni całej gminy stanowią
obszary leśne.
Południowa część gminy to obszary
rolnicze, z powodu częściowego zaprzestania produkcji rolnej przekształcone w
łąki nadwarciańskie. Na terenach łąk coraz bardziej widoczne są procesy
sukcesji ekologicznej. Obszary łąkowe to tereny występowania wielu gatunków
ptaków, a także coraz częściej polnych populacji sarny, jelenia i dzika.
Poza Wartą przecinającą gminę od
południowej strony, ze wschodu na zachód płynie rzeka Witna mająca swoje źródło
na północy gminy. Przepływa ona przez tereny leśne, zasila kilka stawów i
jezior, a następnie wpada do Kanału Maszówek i w rejonie Warnik łączy się z
Wartą.
Wymienione powyżej cechy
przyrodniczo – geograficzne obszaru gminy Witnica powodują, że na jej obszarze
mamy do czynienia z różnymi ekosystemami i biocenozami.
Przejeżdżając przez gminę z północy
na południe, można spotkać bardzo różnorodne środowiska oraz gatunki fauny i
flory, gatunki niejednokrotnie rzadkie i podlegające ochronie.
Konieczność zachowania walorów
przyrodniczych gminy oraz ochrony gatunków i krajobrazu skłoniły Radę Miasta i
Gminy Witnica do podjęcia działań ochronnych. W 1994 roku uchwałą Rady utworzono
zespół przyrodniczo – krajobrazowy „ Jezioro Wielkie” o powierzchni 3800 ha,
położony na północny gminy. Teren zespołu to obszar ekosystemów leśnych z
licznymi jeziorami i ciekami wodnymi. Swoją niszę ekologiczną znalazły tu
między innymi takie gatunki jak sielewa, orzeł bielik, bocian czarny, rosiczka,
wełnianka i wiele innych rzadkich gatunków fauny i flory.
Głównym celem stawianym przed
zespołem jest ochrona krajobrazu - zmiana sposobu pozysku drewna przez
zaniechanie rębni całkowitej, która jest realizowana tylko na małych połaciach.
Na obszarze zespołu, w zakresie prowadzonej gospodarki leśnej i łowieckiej, a
także działań związanych z ochroną przyrody, gmina prowadzi stałą współpracę z
Nadleśnictwem Bogdaniec .
Ochrona południowych obszarów
ekosystemów łąkowych i łąkowo-bagiennych jest realizowana w ramach działalności
Parku Krajobrazowego „Ujście Warty”, który został utworzony decyzją Wojewody
Gorzowskiego. Od początku prac nad tworzeniem Parku gmina Witnica aktywnie
działała na rzecz jego powstania. Obecnie ponad 2000 ha łąk leżących nad Wartą
w gminie Witnica należy do Parku Krajobrazowego. Zarówno Park, jak i jego
otulina nie stanowią przeszkody dla prowadzonej działalności rolniczej.
Główne założenia programów
ochronnych realizowanych na tym obszarze to dopasowanie działalności
gospodarczej w rolnictwie do potrzeb związanych z ochroną gatunkową i ochroną
środowiska.
Poza ochroną obszarów cennych
przyrodniczo, na terenie gminy Witnica są również realizowane uchwały Rady w
zakresie ochrony gatunkowej lub ochrony środowiska. W tym celu Rada przyjęła
uchwałą program gatunkowej ochrony bociana białego, gminnego programu
wprowadzania zieleni trwałej, a także podjęto uchwały w sprawach prowadzenia
corocznej akcji sadzenia drzew i tworzenia użytków ekologicznych.
Do dobrej tradycji należy
współpraca gminy z Nadleśnictwem Bogdaniec. W ramach tej współpracy
realizowanych jest wiele wspólnych przedsięwzięć. Ciekawsze z nich to
opracowanie programu piętrzenia wód powierzchniowych, który jest realizowany
przy ścisłej współpracy z Lubuskim Klubem Przyrodników, przygotowywana obecnie
sieć ścieżek rowerowych, pieszych i konnych w lasach czy też ścieżka edukacyjna
powstająca wokół Jeziora Stobno.
Gmina Witnica również aktywnie
włączała się w prace prowadzone przez Światowy Fundusz Ochrony Przyrody – WWF,
z inspiracji którego dla polsko-niemieckiego pasa granicznego zostały
opracowane programy agroturystyki, turystyki przyjaznej dla środowiska,
ekologicznego leśnictwa i rolnictwa.
W ramach prac prowadzonych przy
opracowaniu projektu Zielonej Wstęgi Odra-Nysa wytyczano założenia do planów
miejscowych i strategii gminy, które Zarząd Miasta i Gminy zamierza wykorzystać
w przyszłości.
Wszystkim omawianym powyżej
działaniom przyświeca jeden podstawowy cel, tj.: pozostawienie następnym
pokoleniom czystego, zdrowego i pięknego środowiska. A jeżeli przy okazji
będzie można na tym zarobić – tym lepiej.
Paweł Pisarek
Gminny
program zakładania nasadzeń zieleni trwałej
1. Podstawa
prawna funkcjonowania programu:
Art. 34 ust. 1
ustawy z dnia 31 stycznia 1980r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (j.t.
Dz. U. Nr 49, poz. 196 z 1994r., z późniejszymi zmianami).
2. Cele
programu:
2.1. Zagospodarowanie nieużytków i gruntów nieprzydatnych do celów
rolniczych oraz przekształcenie ich w grunty zadrzewione i zakrzaczone – cenne
z przyrodniczego punktu widzenia, a w szczególności :
a) zakładanie pasmowych zadrzewień i zakrzaczeń
śródpolnych,
b) zapewnianie równowagi biologicznej w
ekosystemach polnych,
c) tworzenie korytarzy ekologicznych i łączników
pomiędzy większymi kompleksami cennymi przyrodniczo,
d) zwiększenie miejsc bytowania i rozrodu ptaków,
drobnych ssaków, innych kręgowców oraz bezkręgowców,
e) zakładanie remiz śródpolnych,
f) poprawa lokalnych warunków klimatycznych :
- zmniejszenie
wahania temperatury,
- ograniczenie
prędkości wiatru,
- zwiększenie
wilgotności powietrza,
- poprawa
stosunków wodnych w glebie,
g) urozmaicenie przyrodnicze i krajobrazowe
terenów rolnych i wycofanych z produkcji rolnej,
h) tworzenie pasów ochronnych i izolacyjnych z
roślinności trwałej.
2.2. W ramach programu wnioskodawcy mogą się ubiegać
o dofinansowanie:
a) zakupu materiału szkółkarskiego drzew i
krzewów gatunków nadających się do celów określonych w punkcie 2.1.,
b) zabiegów pielęgnacyjnych w założonych
nasadzeniach śródpolnych,
c) założenia lasu na terenach wyłączonych z
produkcji rolnej lub nieużytkach,
d) wprowadzenie trwałej zieleni izolacyjnej i
ochronnej wokół ferm zwierząt gospodarskich i uciążliwych zakładów
produkcyjnych,
e) dokonanych przez osoby fizyczne i prawne
nasadzeń drzew i krzewów na terenach komunalnych w obszarach miejscowości
położonych w gminie Witnica.
3. Zakres
terytorialny programu:
Program realizowany
będzie na terenie całej gminy Witnica, ze szczególnym uwzględnieniem dużych
kompleksów rolnych.
4. Adresaci
programu:
a) osoby
fizyczne będące właścicielami lub użytkownikami terenów rolniczych, z
wyłączeniem zieleni przyzagrodowej,
b) osoby
prawne działające statutowo na rzecz ochrony przyrody.
5. Zasady
funkcjonowania programu:
5.1. Program jest finansowany z budżetu gminy za
pośrednictwem Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i
zakłada pokrycie do 50% kosztów przedsięwzięć związanych z wprowadzeniem nasadzeń
drzew i krzewów.
5.2. Osoby
zainteresowane realizacją celów określonych w punkcie 2.2. niniejszego
regulaminu mogą składać do ZMiG wnioski o dotację z budżetu gminy.
5.3. Decyzje
o udzieleniu dotacji i jej wysokości podejmuje Zarząd Miasta i Gminy
każdorazowo po rozpatrzeniu wniosku osoby zainteresowanej .
5.4. Wnioski
o dotację są realizowane w skali roku, do wysokości środków zapewnionych w
budżecie gminy. O przyznaniu dotacji i jej wysokości decyduje ZMiG niezależnie od kolejności złożenia wniosków
o dofinansowanie.
5.5. Zarząd Miasta i Gminy Witnica zastrzega sobie
możliwość wycofania się z dotowania wcześniej zatwierdzonego do dofinansowania
wniosku, w przypadku gdyby wnioskodawca zaniechał jego realizacji lub realizuje
w sposób niezgodny z warunkami umowy, o której mowa w punkcie 6.6.
6. Sposób
rozpatrywania wniosków:
6.1. Wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia
związanego z wprowadzeniem nasadzeń drzew i krzewów należy składać w okresie do 30września roku poprzedzającego rok jego realizacji.
6.2. Wniosek
powinien zawierać:
- wskazanie
miejsca realizacji,
- wskazanie
osoby wnioskodawcy,
- potwierdzać
zgodność proponowanych działań z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego ,
- opis
proponowanych działań ( wielkość planowanych nasadzeń oraz ich skład gatunkowy,
przewidywane zabiegi pielęgnacyjne)
- termin
realizacji,
- koszt
całego przedsięwzięcia oraz udział własny wnioskodawcy,
- potwierdzenie
tytułu prawnego wnioskodawcy do gruntu objętego projektem lub pisemną zgodę
właściciela gruntu na wieloletnie zajęcie gruntu w celu realizacji wniosku,
- ewentualne
poparcie wniosku przez osoby i
instytucje.
6.3. Merytorycznie odpowiedzialny za ochronę
środowiska pracownik Urzędu Miasta i Gminy, do 30 września roku poprzedzającego
rok, na który planowana jest realizacja przedsięwzięcia, przyjmuje wnioski na
dofinansowanie i kompletuje złożoną przez wnioskodawców dokumentację oraz
udziela pomocy przy składaniu wymaganych dokumentów i przedkłada ją do
zaopiniowania Komisji Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
6.4. Wnioskodawcy,
których wniosków nie przyjęto do dofinansowania są informowani pisemnie, przez
pracownika urzędu o tym fakcie, w terminie 14 dni od daty podjęcia decyzji
przez zarząd gminy.
6.5. Wnioskodawcy,
których wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie są wzywani pisemnie, w terminie
14 dni od dnia podjęcia decyzji przez zarząd gminy, celem zawarcia umowy o
dofinansowanie realizacji proponowanych we wniosku prac.
6.6. Umowa na dofinansowanie z budżetu gminy działań
związanych z wprowadzeniem trwałych nasadzeń
musi zawierać:
- opis przedsięwzięcia jakie będzie
finansowane w ramach realizowanego wniosku ze szczególnym uwzględnieniem
harmonogramu realizacji poszczególnych prac i zasad ich finansowania oraz plan
sytuacyjny wykonanych prac,
- kwotę
dofinansowania,
- dane
personalne strony, która jest realizatorem projektu,
- warunki,
jakie muszą być spełnione w celu przyjęcia przez gminę finansowego rozliczenia
wnioskodawcy z otrzymanego dofinansowania, ze szczególnym uwzględnieniem
konsekwencji wynikających z niedotrzymanie warunków umowy.
6.7. Finansowe rozliczenie wniosku musi nastąpić do
końca roku budżetowego, na który było przyznane dofinansowanie.