[LKP Home Page] [Bociek Home Page] [Spis treści tego nr] [Zobacz też: projekt ustawy w Serwisie Prawnym] |
Projekt nowej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym
Zachodzące
zmiany związane z przekształceniami systemu planowania przestrzennego wynikają
z dokonanej reformy ustrojowej państwa, mającej wpływ na nowy kształt
administracji publicznej oraz pogłębiającej się integracji Europy. Istotą tych
zmian jest:
· usamorządowienie
planowania wojewódzkiego (regionalnego),
· pojawienie
się miejsca powiatu w systemie planowania,
· porządkowanie
relacji pomiędzy planowaniem ogólnym a specjalistycznym (programy dla
realizacji celów publicznych),
· próba
uspołecznienia procesów planowania na wyższych szczeblach struktury
administracyjnej,
· bieżące
korekty dostosowujące system planowania do nowego kształtu administracji
publicznej.
Charakter prawny planu zagospodarowania przestrzennego
województwa
Usamorządowienie
województwa, wyrażające się w utworzeniu na tym szczeblu samorządu
terytorialnego, spowodowało, że w miejsce planowania rządowego w regionie
powstało planowanie samorządowe. Samorząd terytorialny staje się właściwy
zarówno w sprawach planowania ogólnego, jak i specjalistycznego, będącego dotąd
przedmiotem zainteresowania administracji rządowej. Do zadań województwa
samorządowego zalicza się kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w
województwie (w tym uchwalanie strategii rozwoju województwa i planu
zagospodarowania przestrzennego województwa), a także koordynację
ponadlokalnych programów zagospodarowania przestrzennego. Dla tych potrzeb
organy województwa opracowują i uchwalają:
· plan
zagospodarowania przestrzennego województwa,
· programy
wojewódzkie służące realizacji ponadlokalnych i regionalnych celów publicznych.
Organy
samorządu województwa prowadzą analizy i studia planistyczne oraz opracowują
koncepcje i programy odnoszące się do poszczególnych zagadnień.
Podstawę systemu planowania
przestrzennego w województwie tworzy plan zagospodarowania przestrzennego
województwa. Plan ten - wbrew nazwie sugerującej zbliżoną pozycję prawną do
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy - nie jest aktem prawnym
powszechnie obowiązującym. Uznać go można za akt kierownictwa wewnętrznego,
wiążący gminę przy sporządzaniu jej studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego. Nie wiąże on natomiast obywateli i podmiotów
spoza administracji publicznej. Nie może stanowić także podstawy prawnej do
wydawania jakichkolwiek decyzji administracyjnych, szczególnie ustalających
warunki zabudowy i zagospodarowania terenu nawet największych inwestycji. Plan
zagospodarowania przestrzennego województwa jest aktem planowania ogólnego.
Określa nie tylko zasady struktury przestrzennej (np. sieć osadnicza,
infrastruktura techniczna, społeczna itp.), ale ma także zawierać zadania
samorządu województwa, służące realizacji ponadlokalnych celów publicznych oraz
tego samego typu zadania rządowe z obszaru województwa. W celu zapewnienia
spójności całemu systemowi planowania przestrzennego, ustawodawca zobowiązuje
do uzgadniania projektu planu przestrzennego województwa z ministrem właściwym
do spraw mieszkalnictwa i rozwoju miast w zakresie zgodności z programami
realizacji celów publicznych, sporządzanymi przez naczelne i centralne organy
administracji państwowej. Swoją opinię powinny wyrazić także gminy i powiaty;
dopiero wówczas plan może być uchwalony przez sejmik województwa. Tak
ukształtowany plan zagospodarowania przestrzennego zastąpi dotychczasowe
studium zagospodarowania przestrzennego woje-wództwa - akt o innym charakterze
i innych funkcjach (akt planowania rządowego).
Powiat w systemie planowania przestrzennego
Powstanie
powiatu samorządowego nie zmieniło systemu planowania. Wiąże się to z przyjętym
przez ustawodawcę systemem trójszczeblowego planowania przestrzennego:
planowaniem miejscowym pozostającym w gestii gminy, planowaniem centralnym
kształtującym politykę przestrzenną państwa i planowaniem regionalnym,
pełniącym funkcję łącznika pomiędzy gminą i centrum. Organy powiatu mogą
prowadzić jedynie analizy i studia z zakresu zagospodarowania przestrzennego na
swoim obszarze i to w granicach swojej właściwości rzeczowej. Nie mają one
charakteru sformalizowanych aktów planowania przestrzennego w systemie. Nie
mogą być traktowane także jak powszechnie obowiązujące akty prawne oraz akty
kierownictwa wewnętrznego, wiążących w systemie samorządu terytorialnego na tym
szczeblu. Ich rola sprowadza się tylko do celów informacyjnych i
interpretujących ustalenia aktów planistycznych regionalnych (plan
zagospodarowania przestrzennego województwa, programy wojewódzkie służące
realizacji celów publicznych) i centralnych (programy zadań rządowych) w
odniesieniu do obszaru powiatu.
Planowanie ponadlokalnych celów publicznych
Programy
realizacji celów publicznych (planowanie specjalistyczne), wymagające dla
uzyskania mocy powszechnie obowiązującej przeniesienia do miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego, nie zostały zmienione. Zostały one jednak
podzielone na programy samorządowe (wojewódzkie) i rządowe (centralne i
wojewódzkie). Wszystkie programy podlegają wpisowi do odpowiedniego rejestru.
Skutki prawne wywołuje tylko program wpisany do rejestru. Rejestr programów
wojewódzkich, rządowych, jak i samorządowych, służących realizacji
ponadlokalnych i regionalnych celów publicznych, prowadzi wojewoda, natomiast
centralny rejestr programów rządowych prowadzi minister właściwy do spraw
mieszkalnictwa i rozwoju miast. Programy realizacji celów publicznych powinny
być zgodne z aktami planowania ogólnego danego szczebla: program wojewódzki z
planem zagospodarowania przestrzennego województwa, a program centralny z
koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju i odpowiednim planem
zagospodarowania przestrzennego województwa. Tak ukształtowane relacje pomiędzy
aktami planowania ogólnego i specjalistycznego mają zapewnić integralność
systemu planowania w całości.
Planowana nowa ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym
(projekt)
Państwo.
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej państwa, w tym koordynowanie
z tą polityką strategii rozwoju i planów zagospodarowania przestrzennego
województw, należy do zadań Rady Ministrów i właściwych organów administracji
rządowej. W celu określenia podstaw i kierunków polityki przestrzennej państwa
ministrowie i centralne organy administracji rządowej prowadzą analizy i studia
oraz opracowują koncepcje i sporządzają programy odnoszące się do różnych
obszarów i zagadnień. Minister właściwy w sprawach mieszkalnictwa i rozwoju
miast sporządza koncepcję polityki przestrzennej państwa wraz z programem
zagospodarowania przestrzennego kraju, w których określa zasady równoważenia
rozwoju kraju w oparciu o przyrodnicze, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania
oraz cele strategiczne rządu.
Program
zagospodarowania przestrzennego kraju określa zasady równoważenia struktury
przestrzennej w odniesieniu do:
· podstawowych elementów
krajowej sieci osadniczej, z wyodrębnieniem obszarów metropolitalnych,
· rozmieszczenia
punktowych i przebiegu liniowych obiektów międzynarodowej i krajowej
infrastruktury technicznej i transportowej oraz strategicznych źródeł zasobów
wodnych,
· rozmieszczenia
infrastruktury społecznej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym finansowanej
przez państwo,
· wymagań z zakresu
ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego - z uwzględnieniem obszarów
podlegających szczególnej ochronie,
· ponadwojewódzkich
obszarów problemowych wymagających szczegółowych studiów i planów, w tym
obszarów zagrożeń.
Województwo.
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym
uchwalanie strategii rozwoju województwa i planu zagospodarowania
przestrzennego województwa oraz koordynacja ponadlokalnych programów
zagospodarowania przestrzennego i lokalizacja inwestycji o znaczeniu
ponadlokalnym należy do zadań samorządu województwa. Sejmik województwa uchwala
strategię rozwoju województwa określającą uwarunkowania, cele i kierunki
rozwoju województwa. W oparciu o strategię rozwoju sejmik województwa uchwala plan
zagospodarowania przestrzennego województwa, w którym określa się m.in. obszary
ochrony i kształtowania środowiska przyrodniczego i kulturowego, a także
obszary problemowe wraz z zasadami ich zagospodarowania, w tym obszary
metropolitalne. Do planu przestrzennego zagospodarowania województwa dołącza
się prognozę skutków wpływu ustaleń planu na środowisko. W planie
zagospodarowania przestrzennego województwa umieszcza się wyłącznie te zadania
o znaczeniu krajowym i znaczeniu regionalnym, które zostały przyjęte w
kierunkowych koncepcjach sektorowych, programach rządowych lub innych
dokumentach strategicznych.
Gmina.
Ustalenie przeznaczenia terenu oraz lokalizację przedsięwzięć celu publicznego
dokonywane jest w planie rozwoju przestrzennego gminy, natomiast
określenie zasad zagospodarowania terenu i warunków jego zabudowy - w planie
zabudowy. W granicach określonych przez prawo i zasady współżycia
społecznego, każdy ma prawo do zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł
prawny oraz ochrony własnego interesu prawnego, przy zagospodarowaniu terenów
należących do innych osób lub jednostek organizacyjnych. Plan rozwoju
przestrzennego gminy, plan zabudowy wraz z innymi przepisami określa sposób
wykorzystania prawa własności nieruchomości. Zarząd gminy sporządza projekt
planu rozwoju przestrzennego gminy uwzględniając wyniki prognozy skutków wpływu
ustaleń planu na środowisko oraz ustalenia planu zagospodarowania
przestrzennego województwa. Od gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej
zarząd gminy uzyskuje opinie o projekcie planu rozwoju przestrzennego gminy.
Także do
projektu planu zabudowy sporządza się prognozę skutków wpływu ustaleń planu na
środowisko przyrodnicze. Zarząd gminy sporządza projekt planu zabudowy
uwzględniając ustalenia zawarte w planie rozwoju przestrzennego gminy oraz
postanowienia przepisów szczególnych odnoszące się do obszaru objętego planem.
Podkreślić
należy, że postanowienia projektowanej nowej ustawy o planowaniu przestrzennym
zmieniają dotychczasowy system zagospodarowania przestrzennego w gminie.
Planowane zmiany dotyczą zwłaszcza zniesienia studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego, przez co gminom odbiera się możliwość
kształtowania polityki przestrzennej w gminie. Studia uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego zostaną przekształcone w lokalne plany rozwoju,
których funkcja sprowadza się zwłaszcza do inwentaryzacji planów inwestycyjnych
w gminie. Propozycja likwidacji studium jest o tyle zastanawiająca, że jako akt
planistyczny, wprowadzony ustawą z 1994 r., nie zdążył się jeszcze sprawdzić,
ponieważ jego znaczenie będzie można dopiero sprawdzić po dłuższym przedziale
czasu (co najmniej kilka lat). Ograniczenia władztwa planistycznego gminy
wynikają - jak się sądzi - z konieczności zagwarantowania równowagi pomiędzy
interesem lokalnym i interesem reprezentowanym przez większe jednostki
organizacyjne. Istotna jest obecnie rola studium jako aktu tworzącego pomost
między miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego a planami wyższych rzędów,
co przyczynia się do harmonijnego gospodarowania przestrzenią w województwie.
W
kształtowaniu przestrzeni w skali kontynentu Unia Europejska jest w trakcie
tworzenia stosownych regulacji prawnych umożliwiających m.in. kształtowanie
europejskiej polityki rozwoju przestrzennego w ciągu najbliższych
kilku-dziesięciu lat. Usamorządowienie planowania na szczeblu wojewódzkim i
powstanie planowania regionalnego uważane jest za najważniejszą zmianę w
dotychczasowym systemie planowania.
Wykorzystane materiały:
KUSIAK-WINTER R.
2000. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jako
instrument kształtowania przestrzeni w gminie w dłuższym przedziale czasu.
Samorząd Terytorialny, Warszawa, 7-8/115-116: 48-53.
NIEWIADOMSKI Z.
1999. Zagospodarowanie przestrzenne. Prawo i praktyka. Międzykomunalna Spółka
Akcyjna MUNICIPIUM, Warszawa, 238 str.
Ustawa o
zagospodarowaniu przestrzennym (Projekt z 2000 r.).
Krzysztof Kasprzak