[LKP Home Page] [Bociek Home Page] [Spis treści tego nr] |
Ochrona walorów parków
krajobrazowych – pobożne życzenie czy realna rzeczywistość?
Parki
krajobrazowe, to stosunkowo młoda forma ochrony przyrody, na tyle długo jednak
funkcjonuje, aby można było pozwolić sobie na pewne spostrzeżenia i refleksje.
Nie jest to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule,
jest to próba zdefiniowania warunków jakie muszą być spełnione, aby parki
krajobrazowe rzeczywiście skutecznie
chroniły środowisko przyrodnicze i kulturowe w sytuacji pozostawienia w
użytkowaniu gospodarczym poddanego ochronie terenu, gdy mieszkające i
gospodarujące na nim społeczności chcą się rozwijać i bogacić.
W momencie
podjęcia decyzji o powołaniu parku krajobrazowego, poddania ochronie
określonego granicami obszaru, zastajemy konkretne sytuacje – określony
krajobraz, zasoby przyrody, warunki kulturowo-historyczne. Celem powstania
parku jest ich zachowanie i ochrona przed niekorzystnymi zmianami – degradacją
i zniszczeniem. Jednocześnie z punktu widzenia gospodarki, parki krajobrazowe
to tereny o ogromnym często potencjale. Ludzie tu mieszkający, jeśli nawet do
tej pory tego nie dostrzegli, zrobią to niebawem. Chcą lub zechcą dynamicznego
rozwoju, zechcą się bogacić wykorzystując
walory parku. W ogromnej
większości słysząc pojęcie „ekorozwój” – rozumieją je jako „ekozastój”, a mając
przed oczami zakazy wojewody, utwierdzają się w tym rozumieniu. Są przekonani,
że egzekwując przepisy ochronne, skazuje się ich na życie w skansenie. Czy jest
możliwa ochrona cennego terenu w jego dotychczasowym kształcie przy
jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb mieszkających tu ludzi? Czy ekorozwój jest
realny? Czym powinna dysponować instytucja parku krajobrazowego, aby zadania
ochrony mogły być wykonywane zgodnie z określonymi w stosownych zarządzeniach
wymaganiami?
Poniższe
stwierdzenia są wynikiem własnych doświadczeń i przemyśleń będących efektem
wieloletniej pracy w dziedzinie ochrony przyrody, są prywatnym poglądem
autorki, a celem ich szerszej prezentacji jest pobudzenie do dyskusji nad
banalnym zdawałoby się problemem, jakim
jest sens i skuteczność wykonywanej pracy.
1. Park
krajobrazowy powinien być instytucją dobrze zorganizowaną, to znaczy:
- powinien posiadać własną, dobrze oznakowaną
siedzibę, najlepiej w samym parku, tak, aby pracownicy mogli być zawsze obecni
na jego terenie oraz aby wszyscy zainteresowani mogli zawsze uzyskać bezpośredni
kontakt,
- biuro parku powinno być dobrze wyposażone w
urządzenia szybkiej komunikacji (fax, poczta elektroniczna, internet), w celu
sprawnego i szybkiego porozumiewania się pracowników (wymiana informacji,
wzajemna pomoc w rozwiązywaniu trudniejszych problemów, podejmowanie decyzji
itp.), dostępu do baz danych np. do literatury, czy aktualnych przepisów
prawnych, zaistnienia na własnej stronie internetowej (wymiana doświadczeń,
pomysły), a także w urządzenia powielające materiały i we własny pojazd,
- powinien istnieć jasno określony podział
kompetencji i odpowiedzialności pracowników.
2. Park krajobrazowy powinien mieć dobrze i
odpowiednio wykształconych pracowników, to znaczy:
- nie muszą, a nawet nie powinni to być
specjaliści w wąskich dziedzinach, lepiej, jeśli są to osoby o
ogólnobiologicznym przygotowaniu – przyrodnicy dobrze zorientowani we
współczesnej ochronie przyrody, np. biolodzy o specjalności ekologia i ochrona
środowiska,
- regułą powinno być stałe podnoszenie wiedzy i
umiejętności pracowników, przede wszystkim podczas różnego rodzaju szkoleń i
konferencji, w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu, prowadzenia
negocjacji, zmian w przepisach, ich
stosowania i innych.
3. Park krajobrazowy powinien mieć wyraźnie
określone cele i sposoby działania, to znaczy:
- określone jasno priorytety i sposoby ochrony
walorów.
- dobrze opracowany i systematycznie wdrażany
plan ochrony,
4. Pracownicy parków krajobrazowych powinni posiadać dużo większe niż
obecnie możliwości wykonywania kontroli i egzekwowania przepisów ochronnych,
np.:
- powinni być uprawnieni do samodzielnych
kontroli w przypadkach podejrzenia
o łamanie przepisów
ochronnych parku,
- powinni mieć uprawnienia do mandatowania,
- powinni być wyposażeni w jednolite
umundurowanie, odznaki itp., co ma znaczenie psychologiczne i ułatwia
wykonywanie czynności kontrolnych.
5. Park krajobrazowy powinien aktywnie poszukiwać partnerów do
współpracy, to znaczy:
- posiadać stałe kontakty z organami
administracji, przede wszystkim z gminami; przekonanie samorządów do
konieczności wspólnego działania jest jednym z podstawowych warunków skutecznej
ochrony walorów,
- współpracować z organizacjami społecznymi,
nie tylko przyrodniczymi,
- kreować swój wizerunek jako instytucji o
dużych możliwościach działania, służącej lokalnej społeczności.
6. Park krajobrazowy powinien posiadać potencjał
finansowy zdolny sprostać wyżej wymienionym warunkom, to znaczy:
- powinien posiadać priorytetowy dostęp do
wojewódzkich środków finansowania ochrony środowiska (bezpośrednio wojewody lub
wojewódzkich funduszy); wojewódzkie fundusze ochrony środowiska powinny w
pierwszym rzędzie wspierać działania proekologiczne realizowane na terenach
chronionych (w tym parkach krajobrazowych); wojewoda powołując park powinien
zapewnić środki na ochronę jego walorów, szczególnie w początkowej fazie
funkcjonowania,
- powinien mieć możliwości przynajmniej
częściowych rekompensat finansowych prywatnym właścicielom w przypadkach strat
spowodowanych zmianą sposobu gospodarowania na przyjazny środowisku, lub
bezpośrednio wpływający na ochronę walorów (np. zmiana sposobu ogrzewania, rolnictwo ekologiczne i inne),
- powinien opracowywać dobre projekty dotyczące
ochrony walorów i korzystać ze środków różnych fundacji,
- nie powinien występować w roli roszczeniowej
lub proszącej w sprawach wymagających stosunkowo niewielkich nakładów (np.
nagrody w konkursach, wykonanie tablic informacyjnych).
Wymienione
wyżej warunki to oczywiście idea, choć chyba nie całkiem utopijna. Dotyczą one
instytucji parków kraj-obrazowych i jest to, rzecz jasna, za mało aby ochrona
ich walorów była realną rzeczywistością. Aby tak było, należałoby także wiele
zmienić w takich dziedzinach jak: prawo ochrony zasobów przyrodniczych, system
finansowy, gospodarka leśna, edukacja ekologiczna w szkołach, kompetencja
pracowników administracji (szczególnie samorządowej), sprawność działania służb
ochrony zabytków i innych.