Co z ochroną Puszczy Białowieskiej?
 
Od kilku lat trwa dyskusja na temat objęcia ochroną w formie parku narodowego całego obszaru Puszczy Białowieskiej. Poniżej przedstawiamy kalendarium najważniejszych wydarzeń dotyczących ochrony tego unikalnego terenu w ostatnim dziesięcioleciu, przygotowane przez Towarzystwo Ochrony Puszczy Białowieskiej.

 

1992

Apel białowieskiego środowiska naukowego do Ministra S. Kozłowskiego o interwencję wstrzymującą rabunkową eksploatację Puszczy.

 

1994

Pozarządowa organizacja ekologiczna Pracownia Na Rzecz Wszystkich Istot z Bielska-Białej rozpoczyna ogólnopolską kampanię na rzecz ochrony Puszczy Białowieskiej, organizuje manifestacje w centrum Warszawy, pod gmachami URM i Sejmu. Podstawą do kampanii był projekt Parku Narodowego Puszczy Białowieskiej, opracowany społecznie przez Bogumiłę i Włodzimierza Jędrzejewskich z Zakładu Badania Ssaków PAN w Białowieży i wręczony Ministrowi OŚZNiL przez Prezesa PAN. W systemie "radio-tele" odbywa się debata telewizyjna zwolenników i przeciwników powiększenia Parku – wynik: 4:1 dla zwolenników. W latach 1994-98 Prezydent, Premier RP i Minister OŚZNiL otrzymują około 500 tys. listów od obywateli domagających się objęcia ochroną całej Puszczy.

Minister OŚZNiL, wykorzystując środki Banku Światowego przeznaczone na realizację programu "Ochrona Różnorodności Biologicznej Puszczy Białowieskiej", powołuje Leśny Kompleks Promocyjny "Puszcza Białowieska" jako alternatywę dla powiększenia BPN.

 

1995

Dyrektor Generalny Lasów Państwowych pod rosnącym naciskiem opinii publicznej ogłasza częściowy zakaz wyrębu starych drzew, który wkrótce poddany zostaje modyfikacjom ułatwiającym wyrąb.

W Białowieży przedstawiciele lokalnego środowiska naukowego wspólnie z Towarzystwem Miłośników Ziemi Hajnowskiej z Hajnówki powołują Towarzystwo Ochrony Puszczy Białowieskiej.

Opublikowane zostają: "Opinia Państwowej Rady Ochrony Przyrody w sprawie ochrony Puszczy Białowieskiej", "Uchwała Komitetu Ochrony Przyrody PAN w sprawie powiększenia Białowieskiego Parku Narodowego" oraz "Uchwała Rady Naukowej BPN w sprawie ochrony Puszczy Białowieskiej", domagające się powiększenia BPN na cały polski obszar Puszczy Białowieskiej.

 

1996

Osiem polskich pozarządowych organizacji ekologicznych podpisuje w Białowieży umowę o powołaniu Koalicji Na Rzecz Ochrony Puszczy Białowieskiej.

Podpisane zostaje Porozumienie pomiędzy MOŚZNiL, Wojewodą Białostockim a gminami Białowieża i Narewka. Na mocy porozumienia Ministerstwo wraz z NFOŚiGW gwarantuje gminom kwotę 9 mln PLN na inwestycje proekologiczne.

Następuje powiększenie BPN o ponad 5 tys. ha.

Towarzystwo Ochrony Puszczy Białowieskiej publikuje raport ujawniający negatywne skutki ekologiczne gospodarki leśnej prowadzonej w ramach Leśnego Kompleksu Promocyjnego "Puszcza Białowieska".

W kampanię aktywnie włączają się organizacje polonijne z USA i RPA.

Puszcza Białowieska zostaje wymieniona przez Centrum Monitoringu Ochrony Ziemi (WCMC) jako europejski leśny "gorący punkt" zagrożony unicestwieniem i wymagający specjalnej ochrony.

 

1997

Trwa kampania o pełne moratorium na wyrąb starych drzew i drzewostanów naturalnego pochodzenia (w styczniu TOPB złożyło w Ministerstwie projekt stosownej decyzji) oraz o przedstawienie przez Rząd RP harmonogramu dochodzenia do ochrony całej Puszczy w Parku Narodowym.

Dyrektor Generalny Światowego Funduszu Na Rzecz Przyrody (WWF), p. Claude Martin, w liście do Premiera RP wyraża zainteresowanie Funduszu powiększeniem Parku i deklaruje finansowe wsparcie dla takiego procesu. Wcześniej, na spotkaniu w MOŚZNiL, podobną deklarację złożył przedstawiciel Sekretariatu Konwencji Bioróżnorodności, p. Sam Johnston.

Apel Polskiego Komitetu Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN) o natychmiastowe przerwanie wycinki w drzewostanach naturalnego pochodzenia i powiększenia Parku na obszar całej Puszczy Białowieskiej.

Wspólna uchwała Komitetów Ochrony Przyrody i Nauk Leśnych PAN, wskazująca na konieczność objęcia całej Puszczy Białowieskiej ochroną w Parku Narodowym.

 

1998

9-10.02. Białowieża. Rozmowy Podsekretarza Stanu w MOŚZNiL, Głównego Konserwatora Przyrody J. Radziejowskiego z przedstawicielami samorządów gmin PB w obecności przedstawicieli Koalicji. Minister Radziejowski po raz pierwszy publicznie deklaruje wolę rządzącej koalicji AWS-UW objęcia całej Puszczy ochroną w formie parku narodowego.

24.04. Białowieża. Koalicja na Rzecz Ochrony Puszczy Białowieskiej organizuje pikietę pod hasłem: "cała Puszcza zasługuje na ochronę". Pikieta towarzyszy uroczystości wręczenia Dyplomu Rady Europy Białowieskiemu Parkowi Narodowemu; przedstawiciel MOŚZNiL odczytuje publicznie list ministra J. Szyszko zapewniającego o powiększeniu BPN na obszar całej Puszczy w czasie trwania obecnej kadencji Rządu koalicji AWS-UW.

20.05. Warszawa. Minister OŚZNiL J. Szyszko na konferencji prasowej ogłasza ideę "Kontraktu dla Puszczy Białowieskiej", w którym jedną ze stron są organizacje pozarządowe działające w ramach Koalicji Na Rzecz Ochrony Puszczy Białowieskiej. Podczas konferencji Główny Konserwator Przyrody ogłasza postulowane m.in. przez Koalicję wstrzymanie cięć w rezerwatach przyrody Puszczy.

16.06. Białowieża. Pierwsze posiedzenie Komisji Wielostronnej do spraw Kontraktu dla Puszczy.

6.07. W życie wchodzi Decyzja nr 48 Dyrektora Generalnego LP wstrzymująca cięcia we wszystkich puszczańskich starodrzewiach oraz zabraniająca wycinki wszystkich pojedynczych starych drzew. Jest to największe osiągnięcie kampanii w obronie Puszczy Białowieskiej.

6.08. Białowieża. Czesław Miłosz odbiera przyznany mu przez Towarzystwo Ochrony Puszczy Białowieskiej dyplom Przyjaciela Puszczy Białowieskiej.

Sierpień. Minister Finansów przyznaje z rezerwy budżetowej 20 mln zł na poszerzenie BPN w 1999 r.

23-24.09. Dubicze Cerkiewne. Po raz drugi spotyka się Komisja Wielostronna ds. Kontraktu dla Puszczy Białowieskiej. Przedstawiciele Lasów Państwowych doprowadzają do zerwania prac Komisji.

29.10. Główny Konserwator Przyrody J. Radziejowski ogłasza, że najpóźniej w styczniu 2000 r. cała Puszcza znajdzie się w Parku.

 

1999

29.04. Białowieża. Na publicznym spotkaniu w Białowieży Minister J. Szyszko deklaruje, iż "jako były samorządowiec, nie ośmieli się zasugerować samorządom gmin Puszczy Białowieskiej jakichkolwiek rozwiązań". W wywiadzie udzielonemu Radiu Białystok dodaje, że decyzja o ewentualnym powiększeniu BPN należeć będzie do samorządów. Koalicja Na Rzecz Ochrony Puszczy Białowieskiej w liście do Premiera RP wyraża votum nieufności wobec Ministra. Samorządy, powołując się na zapewnienia Ministra, przyjmują postawę "czekamy na więcej, a Park – zobaczymy później". Postawa Ministra zachęca również administrację Lasów Państwowych do prowadzenia niezależnej, sprzecznej z oficjalnymi deklaracjami resortu, gry politycznej.

31.08. Białowieża. Kolejne posiedzenie Wielostronnej Komisji ds. "Kontraktu". Dyrektor Departamentu Leśnictwa, Ochrony Przyrody i Krajobrazu w MOŚZNiL - p. Marian Cieślak - zwraca się do wszystkich stron o przygotowanie propozycji zapisów, jakie powinny się znaleźć w rozporządzeniu Rady Ministrów o powiększeniu BPN.

24.11. Trzebinia pod Krakowem. Kolejna uchwała Komitetu Ochrony Przyrody PAN wzywająca Rząd RP do objęcia ochroną całej Puszczy Białowieskiej w Parku Narodowym. W uchwale zwraca się też uwagę na karygodne poczynania administracji Lasów Państwowych i na zagrożenia wynikające z odwlekania decyzji w sprawie Parku.

W ustawie budżetowej Sejm RP zatwierdza kolejne 10 mln zł na "rozbudowę BPN", z czego 6,5 mln otrzymają w 2000 r. gminy powiatu hajnowskiego.

Kampania dezinformacji prowadzona przez Lasy Państwowe trwa. Dyrekcja LP wraz z nadleśnictwami puszczańskimi rozpowszechnia wśród ludności Białowieży list Dyrektora Departamentu Leśnictwa z okresu stanu wojennego do premiera Buzka, szkalujący ludzi zaangażowanych w ochronę Puszczy.

W celu zablokowania procesu powiększania Parku, Regionalna Dyrekcja LP w Białymstoku stara się o przyznanie certyfikatu na drewno FSC (Forest Stewardship Council). Nadleśniczowie z Puszczy Białowieskiej wprowadzają w błąd uczestników zebrań publicznych w Hajnówce w dniach 29.11. i 13.12., oświadczając, że przyznanie FSC Leśnemu Kompleksowi Promocyjnemu stanowi "dowód uznania międzynarodowych niezależnych autorytetów dla ochrony przyrody i zrównoważonej gospodarki leśnej prowadzonej przez nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej." Leśnicy postulują "promocyjne wykorzystanie certyfikatu na drewno w celu większego wykorzystania surowcowego Puszczy Białowieskiej", jako jeden z elementów opracowywanej strategii rozwoju powiatu hajnowskiego (region Puszczy). W wyniku ujawnionej manipulacji dokonanej przez przedstawicieli LP następuje ostra reakcja ze strony europejskich organizacji ekologicznych, oficjalnie wyrażających dezaprobatę dla działań LP. SGS (brytyjska firma dokonująca oceny lasów wg kryteriów FSC) nie przyznaje certyfikatu nadleśnictwom Puszczy.

30.12. Dyrektor Generalny LP Decyzją Nr 118 powołuje na trzyletnią kadencję nową Radę Społeczno-Naukową Leśnego Kompleksu Promocyjnego "Puszcza Białowieska". Stanowi to nieformalne wypowiedzenie posłuszeństwa nadzorującemu LP Departamentowi Leśnictwa, Ochrony Przyrody i Krajobrazu MŚ, który przygotował projekt rozporządzenia RM o powiększeniu BPN na cały obszar Puszczy od 1.01.2001 r. Do Rady zaproszono m.in. posła SLD i b. premiera W. Cimoszewicza. Rada Leśnego Kompleksu Promocyjnego zapowiada działania prowadzące do unieważnienia decyzji zabraniających cięcia w starodrzewiach.

 

2000

3.02. Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Leśnego podejmuje uchwałę w sprawie wpisania całej Puszczy Białowieskiej na Światową Listę Rezerwatów Biosfery UNESCO. Uchwała jest m.in. adresowana do Premiera, Ministra, Wojewody i in. W uchwale czytamy m. in.: "W przypadku Puszczy Białowieskiej Zarząd Główny PTL proponuje, aby tzw. strefę centralną stanowił Białowieski Park Narodowy w dotychczasowej wielkości (podkreślenie TOPB) (tereny ochrony ścisłej i częściowej), a pozostałą strefę stanowił utworzony park krajobrazowy obejmujący Leśny Kompleks Promocyjny z Nadleśnictwami: Białowieża, Browsk, Hajnówka, gdzie będzie prowadzona ochrona krajobrazu oraz ochrona ścisła i częściowa we właściwych rozmiarach."

 

23.02. Antoni Tokarczuk, Minister Ochrony Środowiska, przyjmuje projekt rozporządzenia w sprawie Białowieskiego Parku Narodowego, dając tym m.in. formalną podstawę do ścisłej współpracy nadleśnictw z BPN w celu przygotowania kadry powiększonego Parku.

 

Opracowano na podstawie materiałów przygotowanych przez  Towarzystwo Ochrony Puszczy Białowieskiej;

tel/fax: 085-6812202, E-mail: office@topb.most.org.pl.

 

 

 

Zapowiedź o objęciu całej Puszczy Białowieskiej ochroną w formie Parku Narodowego od 1.01.2001 r. nie jest zaskoczeniem.

- Ogólnopolska kampania o powiększenie BPN trwa od 1994 r.

- Powiększenie BPN do roku 2001 było jednym z elementów umowy koalicyjnej AWS-UW.

- W maju 1998 r. minister J. Szyszko ogłosił program “Kontrakt dla Puszczy Białowieskiej" mający zapewnić warunki realizacji dwóch celów: ochrony Puszczy Białowieskiej (z docelowym objęciem jej ochroną w ramach Parku Narodowego) oraz poprawy warunków bytu mieszkańców puszczańskich gmin.

- Już w listopadzie 1998 r. wiceminister, Główny Konserwator Przyrody, zapowiadał objęcie całej Puszczy Białowieskiej ochroną w formie Parku Narodowego "najpóźniej w styczniu 2000 r." (a nie 2001 r. !).

 

Cała Puszcza Białowieska to własność Skarbu Państwa. Zmiana statusu prawnego majątku Skarbu Państwa należy do wyłącznych kompetencji Rządu RP (a nie samorządów) reprezentującego interes ogólnonarodowy.

 

Nie jest prawdą, że powiększenie BPN odbywa się kosztem społeczności lokalnych.

- W ramach “Kontraktu" gminy już otrzymały 9 mln zł (plus 6 mln zł na opracowania strategii rozwojowych, analiz itp.), za które w 1999 r. m.in. remontowano drogi, budowano szkołę, realizowano program wodociągowania i kanalizacji, unowocześniano systemy grzewcze. Na ten rok, w związku z powiększeniem Parku, Sejm przyznał miejscowym społecznościom kolejne 6,5 mln zł na cele inwestycyjne. Rozciągnięcie ochrony na całą Puszczę ma być jedynie niezbędnym etapem "Kontraktu". Wraz z powiększeniem Parku, na następne trzy lata planowane jest dalsze państwowe wsparcie o łącznej wartości 40 mln zł, które przeznaczone będzie m.in. na inwestycje służące rozwojowi turystyki w puszczańskich gminach.

 

Nie jest prawdą, że w trakcie przygotowywania projektu powiększonego Parku  nie było konsultacji, dyskusji.

- Jakkolwiek zmiana statusu prawnego obszaru będącego własnością Skarbu Państwa należy do wyłącznych kompetencji Rządu, “Kontrakt" stworzył bezprecedensową platformę dialogu, umożliwiającego realny wpływ wszystkich zainteresowanych stron na kształt i sposób funkcjonowania przyszłego Parku. Uczestniczący w pracach specjalnie powołanej wielostronnej komisji, przedstawiciele samorządów, województwa podlaskiego, leśników, organizacji społecznych itp. byli zaproszeni przez przedstawiciela Ministerstwa do przygotowania tekstu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie powiększonego BPN oraz do określenia zasad funkcjonowania Parku.

 

Po ogłoszeniu "Kontraktu" w 1998 r., podstawowym argumentem gmin przeciwko powiększeniu BPN było "niedotrzymanie przyrzeczeń Ministerstwa zawartych w umowie z 1996 r.". Naszym zdaniem, wina leżała po obu stronach. Z informacji otrzymanych z NFOŚiGW wynika, że gminy (z kilkoma wyjątkami) nie przygotowały stosownych dokumentów umożliwiających przyznanie im pomocy finansowej. Z drugiej strony, należałoby oczekiwać fachowej pomocy niedoświadczonym samorządom w przygotowaniu odpowiednich aplikacji. W wyniku interwencji p. Ministra Radziejowskiego, gmina Narewka otrzymała z opóźnieniem wnioskowane środki. Według informacji uzyskanych z Ekofunduszu, fundacja ta wręcz napraszała się u władz m. Hajnówka o złożenie właściwych wniosków na sfinansowanie inwestycji proekologicznych – bez rezultatu.

Równoległe, wobec oficjalnego programu "Kontrakt dla Puszczy Białowieskiej", działania podejmowane przez administrację Lasów Państwowych prowadziły do podminowania zaawansowanego już dialogu.

 

Powiększenie Białowieskiego Parku Narodowego stanowi niezbędny element złożonego programu restrukturyzacji regionu Puszczy Białowieskiej. Powiększenie Parku i dalsza realizacja programu "Kontrakt dla Puszczy Białowieskiej" otwiera przed miejscową ludnością nowe perspektywy rozwoju, wzbogacając rynek pracy również o miejsca atrakcyjne dla ambitnych młodych ludzi, których sytuacja regionu zmuszała do wyjazdu. W ślad za powiększeniem Parku, Rząd przygotowuje trzyletni program inwestycyjny, na którego realizację przeznaczone zostanie 45 mln zł. Ponadto, Białowieski Park Narodowy, to koronny atut samorządów, umożliwiający gminom skuteczne ubieganie się o wielomilionowe środki z europejskich funduszy pomocowych, takich jak PHARE lub ISPA. Doskonałą okazją promocji regionu była światowa wystawa EXPO 2000 w Hannoverze, gdzie Puszcza Białowieska była jedną z trzech wizytówek naszego kraju.

 

Projekt zasad funkcjonowania powiększonego Parku

 

Trwają prace nad przygotowaniem zasad funkcjonowania Białowieskiego Parku Narodowego po jego powiększeniu na obszar całej Puszczy. Zasady opracowuje komisja, w której skład wchodzą przedstawiciele Rady Naukowej BPN, administracji Parku, organizacji pozarządowych, Instytutu Badawczego Leśnictwa, SGGW. Przygotowywany dokument ma umożliwić sprawne funkcjonowanie Parku zanim zostanie opracowany Plan Ochrony BPN. Według projektu powiększony Park ma stanowić zupełnie nową jakość. Stanowiąc ucieleśnienie idei "parków dla życia", BPN będzie funkcjonował według czytelnych dla wszystkich reguł.

W oparciu o kryteria przyrodnicze (występowanie naturalnych starodrzewi, ostoje rzadkich gatunków ssaków i ptaków, obszary bagienne) zaproponowano podział Puszczy Białowieskiej na cztery strefy – obszary ochronne. Poza obszarem ochrony ścisłej (11% powierzchni Puszczy) nie przewiduje się specjalnych ograniczeń w ruchu pieszym. Novum stanowi obszar ochrony biernej (łącznie 33% powierzchni), na którym nie będą prowadzone żadne zabiegi o charakterze hodowlano-leśnym (z usuwaniem martwego drewna włącznie). W przeciwieństwie do obszaru ochrony ścisłej, strefa ta pozostanie otwarta dla zwiedzających (turyści spoza regionu Puszczy będą musieli zaopatrzyć się w bilety). Możliwe tu będzie również grzybobranie i zbieranie jagód. 36% powierzchni Puszczy zajmie obszar charakteryzujący się dużym stopniem zniekształcenia w wyniku prowadzonej tu przez 80 lat gospodarki leśnej. Są to przede wszystkim tereny peryferyjne, w pobliżu osad ludzkich i większych dróg. Sztuczne i silnie zniekształcone drzewostany poddane zostaną przebudowie, której intensywność zależeć będzie od zapotrzebowania miejscowej ludności na drewno. Najmniejszą część zajmie obszar strefy przejściowej, o znacznych walorach przyrodniczych, gdzie dopuszczalne będą jednak zabiegi renaturalizacyjne w plantacyjnych drzewostanach iglastych na siedliskach lasowych.

Przygotowywane zasady zawierają również projekt sieci szlaków turystycznych, tak pomyślanych, aby zdecentralizować ruch turystyczny, niemal zupełnie dziś ograniczony do okolic samej Białowieży. Skorzysta z tego sama przyroda i przypuszczańskie miejscowości, nieznane do tej pory turystom.

Uzupełnieniem zasad jest przygotowany program inwestycji i przedsięwzięć, niezbędnych do przeprowadzenia w samym Parku, jak i w regionie Puszczy Białowieskiej, z przybliżonym kosztorysem i podanymi źródłami finansowania.

Opracowywany społecznie projekt jest na bieżąco konsultowany z możliwie szerokim gronem osób i organizacji. Duże zainteresowanie projektem wykazali m.in. Główny Konserwator Przyrody, WWF i EkoFundusz. Ostateczna wersja zasad ma zostać przyjęta na najbliższym posiedzeniu Rady Naukowej BPN.